Telenor - potensiell svindel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Telenor - potensiell svindel!

Grrrr - jeg er sint, møkkasint. :-x :-x :-x :-x
    Og det på Telenor!

Dette er en lang fortelling, så sett deg tilbake og les:

Først litt bakgrunn:
    jeg har alltid vært ganske rundt i kantene når det gjelder store telekommunikasjonsbedrifter og deres iver i salg og påstått mangel på kundeservice. Jeg har faktisk forsvart Telenor ved flere tidligere anledninger.

Nå har også jeg møtt veggen!

Før bodde jeg i et hus hvor det var flere tilbydere av ADSL bredbånd og jeg brukte BlueCom uten at det var noen som helst problemer. Varslet nedetid aksepteres - svært få egentlig - og alt fungerte helt topp.
    Så flyttet vi til et annet hus.
    I dette området (som er nyere enn det forrige) har altså noen kloke hoder i Telenor fått seg til å legge begrensning i nettet og det er kun Telenor som kan tilby ADSL bredbånd - altså en ren monopolituasjon.

"Vel, vel" tenke jeg - "det kan ikke være så galt".
    Og da de fristet med trådløs modem/router ved bestilling av IP telefoni, så tok jeg like godt hele pakka.
    Men MONTØR, det måtte jeg ha - ingen vei utenom siden dette var en nyinstallasjon - kr 995 skulle de ha for den halvtimen det tok. Så langt, så vel.
    Fyren kom og satte opp en trådløs router og en IP-boks og alt fungerte greit.

Trodde jeg...........

Her begynner problemene..............
    Det var stadig feil på IP-telefoniet - faktisk så og si hver måned måtte jeg feilmelde - som jeg da måtte ringe fra mobil å gjøre, siden internett også alt for ofte var ute av drift.

Så en dag kokte det over for meg og jeg skrek "KUNDESERVICE" i tal/svar menyen til Telenor 05000 og kom rett til en kundebehandler!
    "uff, ja det var jo ille - vi skal sende deg en ny IP-boks"

Javel, ny boks kom og inn med den.

Det varte i noen uker!

Ny telefon, igjen fra mobilen - "KUNDESERVICE", skriker jeg i tal/svar så høyt at katten fyker ut av katteluka og jr. kommer stormende ned trappa og tror far er blitt sprøyte gal. Kona sitter i sofaen og rister på hodet ("går det an å ha så kort lunte........... ")

"uff, ja nei jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre - vent litt.......................hallo? er du der? ja, du vi sender deg et nytt multimodem. Vi har visst hatt problemer med de IP-boksene"
    - og da sender dere vel montør igjen da?
    "ja, men det vil koste deg kr 995, ny montering"
    - HVA! HERREGUD! Det er jo deres utstyr det er feil på?
    "det er ditt utstyr! Du fikk det av oss da du startet opp."

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

OK, boksen kom, men jeg gjorde ikke noe med den - jeg sendte istedet mail til Telenor, oppover i systemet - forklarte hele greia.
    Ringte også til informasjonsdirektøren og startet med følgende:
    "Hei. Før du sier noe, eller svarer meg noe - svar meg på følgende problemstilling:
    du kjøper deg NY bil hos Toyota og bestiller med et hengerfeste. Du ber om at de monterer dette og aksepterer at det koster xx kroner + montering, kr 995,- Er du med?"

- ja, jeg hører
    "Etter noen måneder går hengerfeste i stykker - det er en feil med det, får du beskjed om av Toyota. Du får da nytt hengerfeste, men får beskjed om å måtte betale for montering av det nye feste. Hva synes du om det?"
    - nei, det hadde jeg ikke godtatt.
    "Nettopp - nå skal du høre her.....................blablabla...."
    - du dette er interessant og jeg skal ta det videre, men p.t. er det slik reglene er...........

Oh, yes- baby - hit me one more time..............

Her er siste svar fra Telenor:
    Takk for din henvendelse.
    Vi finner ingen grunnlag for at du skal få ny montøravtale uten kostnad. Reklamasjonen gjaldt defekt utstyr og nytt multimodem er sendt vederlagsfritt den 08.11.07.
    Ber deg ta kontakt med Telenors montørtjeneste på telefon
    815 44 149 hvis du trenger montør for å hjelpe til med innstallasjon.

Så - i går tok jeg meg bryet med å montere dette nye trådløse multimodemet. Var litt lei av å ikke ha telefon.
    Det skulle jo være så enkelt ifølge Telenor! Jeg føler meg også rimelig kompetent med IT utstyr.
    Det endte med ny tlf. til 05000, "KUNDESERVICE" ljomer i husveggene og jeg kommer rett til en hyggelig fyr.
    Jeg orket ikke å ramse opp hele regla - er istedet litt frekk og sur og sier: fiks det!!!!

Vi brukte ca 1 1/2 time sammen i telefonen (mobil) før vi løste problemet. Modemet var ikke satt opp riktig fra Telenor.........................

Og dette skulle "tante Olga" ha klart å ordne selv - ifølge Telenor - det var det de hevdet første gangen jeg ringte for å bekjenne min frustrasjon.

Poenget - endelig - det går ikke an å behandle folk på denne måten. Telenor røver og snyter folk for penger ved å selge deg montør hjem når det er deres egen feil på produkt/oppsett - og faktisk i full åpenhet internt!!!!

Om du altså bestiller montør hjemme (eller må) - så utsettes du for en potensiell svindel dersom noe av utstyret går defekt!!! De retter det nemlig ikke uten at du må betale for ny montør!

Kundeservice, my ass!

Newcomer MuV sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sån jeg oppfatter det har de i kundeservicen ikke snøring på hva de holder på med. De løser enkelt og greit problemene sine ved å sende montører, uten å engang spør! Etter en samtale jeg hadde med en angående ustabilt nett, fikk jeg plutselig en montør på døren som skulle ha sin timelønn såklart.

Og for å si det sån, du er nok ikke den første som har brølt i telefonen til dem.

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjelenor

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bitt forsøkt svindlet på mobilfronten på et abonement jeg aldri har opprettet... Fikk inkassokrav... Jej...
    Hurra for praksisen å få opprettet abbonement på ukjente personer...
    Burn in hell...

Angående ditt adsl, du kan vel la et annet firma (bluecom/ventelo) leie linje for deg hos telenor...
    Slik jeg har det, telehor har lagt inn begrensning på nettet på max 1Mb, å jeg betaler Ventelo for 2,5Mb linje (får såklart 1Mb) bare for å slippe å ha noe med telenor å gjøre...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, scorpio.
    Ja, jeg ville svært gjerne at noen andre leverte bredbåndet hjemme (gjerne på linjeleie av Telenor).
    Men, neida - ingen tilbydere bortsett fra Telenor leverte bredbånd på min adresse da jeg ville ha - mulig det er endret siden, men jeg mistenker at det enda ikke er mulig når det kommer til stykke. Naboen fikk beskjed om at det var "fullt i sentralen" da de ville ha Telenor.
    Nå får jeg se hva Telenor svarer meg på min siste henvendelse:

"Vi bekrefter å ha mottatt din e-post. Du vil få svar så snart saken din er tatt opp til ny vurdering."

Hvis de hadde tatt til fornuften så hadde de kreditert meg den første installasjonskostnaden!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får klage dette inn for forbrukerrådet, og blir ikke saken løst der får du kjøre den videre til forbrukertvist utvalget. Spørsmålet dreier seg jo om hvem som skal dekke kostnad for opp/nedkobling som skjer når utstyret som er solgt er defekt. Jeg definerer at de har solgt utstyret fordi du har fått det under forutsetning at du tegnet type xx abbonoment hos de.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd mange ganger igjennom IP telefon selskapet mitt (OneCall) at de har sendt ut nytt modem til meg, som gikk som følger;

1: Fikk modem i posten.
    2: Satt opp modem siden av ruter. (Følger med svært detaljert manual om noen skulle slite med å putte to kabler i en søt liten boks..)
    3: Sendte defekt / ut datert / gammelt modem tilbake, med betalt "postlapp alla frimerke", uten å betale en krone.

Slike fremgangs måter liker jeg.. clean and easy. Synd det har gått utrolig dårlig med deg da, asvaberg, men du får følge Superprice sitt forslag!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, JEG klarer meg nok.
    Det fungerer bra nå.

Dette er en prinsippsak - at de tillater seg å ikke ville sende montør når det montøren satt opp (og som man betalte for) viser seg å ikke fungere fordi en av boksene har "en svakhet" som de selv sier - og de da sender ut nytt multimodem - uten montør.

På toppen av det hele - installasjonen av det nye modemet skjærte seg fordi det var feil også på det nye multimodemet i selve oppsettet.

Saken er nå sendt til Forbrukerrådet, med kopi til Telenor - jeg ønsker "åpen bok" i denne saken da jeg ikke har noe å utsette på saksgangen eller saksbehandlingen fra Telenors side - som sådan har de gitt et svar.
    Jeg er ute etter om de kjører en kundepolitikk de står fast ved.....

det jeg altså kaller "potensiell svindel".....................

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telenor og Tele2 er to selskap jeg holder meg langt unna...... Kundeservice er fremmedord der i gården.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar fra Forbrukerrådet:

Et IP-telefoni abonnement, inkl levering og montering av nødvendig utstyr, beror på en avtale mellom deg og selskapet. Hvilke rettigheter du har er avhengig av hva som står i avtalen. Dersom tjenesten ikke blir levert i tråd med avtalen, og dette ikke beror på forhold på din side, kan du i utgangspunktet fremme krav om at utbedring av forholdet skjer kostandsfritt for deg.
    Du kan finne ytterligere informasjon om dine rettigheter ved IP-telefoni, samt informasjon om dine klagemuligheter i forbindelse med dette, på denne linken:
    Bredbåndstelefoni - forbrukerportalen.no

Men ikke ett ord om sakens kjerne - montør som må betales for ved feil på utstyr (garanti).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Svar fra Forbrukerrådet:

Et IP-telefoni abonnement, inkl levering og montering av nødvendig utstyr, beror på en avtale mellom deg og selskapet. Hvilke rettigheter du har er avhengig av hva som står i avtalen. Dersom tjenesten ikke blir levert i tråd med avtalen, og dette ikke beror på forhold på din side, kan du i utgangspunktet fremme krav om at utbedring av forholdet skjer kostandsfritt for deg.
    Du kan finne ytterligere informasjon om dine rettigheter ved IP-telefoni, samt informasjon om dine klagemuligheter i forbindelse med dette, på denne linken:
    Bredbåndstelefoni - forbrukerportalen.no

Men ikke ett ord om sakens kjerne - montør som må betales for ved feil på utstyr (garanti).
    Det svaret ga ikke så mye. Prøv å ring 815 58 200 og spør de direkte (forklar problem etc.) Evt kan du jo legge inn klage, for da må de ta stilling til det, uten å gå for mye rundt grøten

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sier jo at du har godtatt en avtale/kontrakt som skal spesifisere dette, de vet ikke hvsom står i den, om du finner dette kan de vel ta stilling til det...

I så fall må det jo stå noe sånt som
    "vi stiller ingen garantier for utstyret vi selger deg" , noe som ikke er lov i følge lovverket, kjemp videre asvaberg :twisted:
    Det tar ofte en go del tid før telehor gir etter, det koster ikke dem mye å være vrang...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    De sier jo at du har godtatt en avtale/kontrakt som skal spesifisere dette, de vet ikke hvsom står i den, om du finner dette kan de vel ta stilling til det...

I så fall må det jo stå noe sånt som
    "vi stiller ingen garantier for utstyret vi selger deg" , noe som ikke er lov i følge lovverket, kjemp videre asvaberg :twisted:
    Det tar ofte en go del tid før telehor gir etter, det koster ikke dem mye å være vrang...
    Jeg prøver meg med denne mailen til Telenor:
    "Siden IP telefoni ikke virket og siden oppsett av nytt multimodem ikke gikk slik dere hevdet - måtte jeg altså ha hjelp via mobiltelefon av kundeservice - her er utdrag fra mobilfaktura:
    Til Telenors kundeservice 01.01.2008 - 01.01.2008 39,77
    Og dette er ikke eneste gang jeg måtte henvende meg til kundeservice via mobiltelefon.
    Hva med mine merkostnader i forbindelse med IP-telefoni problematikken jeg har opplevd?"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder utstyr og garanti, så finner jeg dette på Telenor sine sider:

11 Tilknytning til utstyr i telenettet
    For å unngå skade på telenettet eller ulempe for andre brukere, skal utstyr som tilknyttes telenettet tilfredsstille de krav som til enhver tid er fastsatt av telemyndighetene og av Telenor. Kunden er selv ansvarlig for at utstyr som han eller noen han svarer for, kopler til nettet, tilfredsstiller de krav som til enhver tid er fastsatt av myndighetene. Utstyr som er levert av Telenor, er Telenors eiendom med mindre annet følger av særlig avtale. Kunden må ikke leie ut eller på annen måte overlate Telenors utstyr til uvedkommende uten etter skriftlig aksept fra Telenor.

Jeg har aldri fått noe skriftlig på at IP-boksen er mitt personlige utstyr

13.1 Reklamasjon
    Før kunden melder feil til Telenor, må kunden undersøke om feilen skyldes kundens eget utstyr. Hvis kunden melder om feil som ligger utenfor Telenors ansvarsområde, og kunden burde ha forstått dette, kan Telenor kreve dekket de omkostninger som er forbundet med Telenors feilsøking.

Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir Telenor melding om mangelen innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den.

Har mitt på det tørre - har meldt fra så det holder

13.3 Prisavslag
    Hvis kunden ikke kan benytte tjenesten(e) på grunn av feil eller mangel i telenettet eller ved tjenesten, kan kunden kreve prisavslag. Kunden vil i slike tilfeller normalt bli godskrevet en forholdsmessig del av faste løpende priser for den aktuelle tjenesten.

Har aldri fått noe tilbud om prisavslag når IP-telefoni var ute av drift

13.4 Erstatning
    13.4.1 Direkte tap
    Overfor forbrukere er Telenor ansvarlig for direkte tap som skyldes mangler ved tjenesten. Dette gjelder likevel ikke hvis Telenor godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Telenors kontroll, og som Telenor ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.

Overfor næringsdrivende er Telenor bare ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Telenors side.

Med direkte tap forstås nødvendige og dokumenterte merutgifter som kunden er påført som en følge av mangelen.

Dokumenterte merutgifter - hvor mere dokumentert kan det bli enn at Telenor selv kan gå inn i mitt mobilabonnement og sjekke forbruk og samtaletid med 05000 (kundeservice)

I have a nice case!!!

Videre:

B Spesielle bestemmelser for de ulike tjenestene
    4 Kompensasjon ved feil i telenettet
    Hvis kunden ikke kan benytte tjenesten på grunn av feil i telenettet, og Telenor ikke kan godtgjøre at feilen skyldes årsaker eller begivenheter utenfor Telenors kontroll, kan kunden kreve kompensasjon etter standardiserte satser. Kompensasjon etter denne bestemmelsen skal komme til fradrag i en eventuell erstatning.

Herlig!

Men så kommer nok utfordringene:

7 Feilretting
    Telenor er ansvarlig for vedlikehold og feilretting på tilknytningslinjen til og med første telefonkontakt eller annet tilknytningspunkt. Kunden er selv ansvarlig for vedlikehold og feilretting på sitt interne telenett og på teleutstyr tilknyttet nettet. Hvis kunden ønsker at Telenor skal utføre vedlikehold og feilretting på slikt utstyr, må kunden betale særskilt for dette.

Hvis kundens tilknytning ikke er omfattet av Telenors leveringsforpliktelser slik disse er nedfelt i lov om elektronisk kommunikasjon med forskrifter og avtale mellom Samferdselsdepartementet og Telenor, kan Telenor kreve at kunden dekker kostnadene ved vedlikehold og feilretting på tilknytningslinjen.

Uffda - hmmmm

Men så:

3. Internettjenester
    4 Installasjon mv.
    Kunden er selv ansvarlig for installasjon, oppkobling og konfigurasjon av eget utstyr som er nødvendig for å benytte tjenestene.

Men IP-boksen er enda ikke "eget utstyr" - som nevnt helt øverst i dette innlegget

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Jeg levde meg sånn inn i det første innlegget ditt, asvaberg, at det var bare såvidt at ikke tastaturet fløy veggimellom her.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Venter spent på svar om jeg i det minste får dekket mobilkostnadene eller fratrekk for IP-ikke-i-drift................
    men, ikke minst, om de velger å gjøre endringer i sin egen policy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •