Kjøpsloven

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Kjøpsloven

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpsloven

Dersom jeg kjøper en vare det oppstår en feil med kort tid etter at varen er kjøpt. Kan jeg:
    a) Kreve å heve kjøpet
    b) Kreve å få et nytt produkt
    c) Verken a) eller b). Selger kan kreve å få produktet reparert på selgers regning. I så fall har kjøper automatisk rett på en tilsvarende vare til lån mens varen er til reparasjon.
    d) Verken a) eller b). Selger kan kreve å få produktet reparert på selgers regning.
    e) I alle tilfellene har kjøper krav på å få dekket sine ekstra transportutgifter til og fra salgslokaler i forbindelse med avhenting/levering av deffekt vare.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert forbrukerkjøpsloven du tenker på (kjøpsloven er utdatert og henvender seg ikke spesielt mot forbrukere)

Dette er litt uklart. Derfor er det oppe en rettsak nå for å finne ut hvordan dette skal håndteres. (tror rettsaken handler om noen sko)

Jeg vil si C såfremst vi snakker om AV produkter med en pris høyere enn 1000 kr.

Annet vil være en katastrofe for bransjen.

Loven sier:

Selgersiden vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe.

Det rettsaken skal dreie seg om er hva en urimelig kostnad er.

Forbrukerombudet mener at det skal kunne heves uansett, men det sier seg selv at hvis man kunne heve kjøpet på sin mercedes etter 4 år fordi noe har feilet så vil det være det totale galskap.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Essensen er: "...Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet..."

Resten er lettfattelig beskrevet her: Forbrukerkjøpsloven

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er reglene for transport til og fra fabrikk/salgslokaler? Bl.a. Apple har en policy om at kunden må betale for transporten etter at garantitiden har løpt ut. Satt nettopp en time med Apple support angående en iPod som har begynt å surre på siste verset etter underkant av 2 år. Apple gikk til slutt med på at de skulle dekke reparasjonene, men transporten til og fra servicesenter (som forøvrig ligger i Nederland) kunne jeg bare glemme. Enten betalte jeg dette over telefonen med VISA eller så kunne jeg glemme hele reparasjonen. Jeg fikk nesten inntrykk av at de selv mente de hadde strukket seg svært langt etter at de godtok å repararere iPod'en gratis og at det derfor var uhørt av meg å kreve å få transportutgiftene dekket. Når Apple til slutt satt meg over til en danske som verken forstod norsk eller engelsk kapitulerte jeg til slutt og betalte beløpet, selv om jeg synes det var ganske forsmedelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •