Klargjøre bilen for vinteren..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klargjøre bilen for vinteren..

I sommer skiltes jeg med min trofaste '86 Toyota Camry og gikk til anskaffelse av en '01 VW Passat. Det er kanskje ikke det grommeste i verden, men jeg er nå glad i den og tenkte jeg skulle ta en skikkelig shineup før vinteren slik at den er godt rustet mot salt og skitt.

Hvilke bilpleie produkter er å anbefale? Biltema? Turtlewax? Autoglym(?), fancy pants greier fra bilblader? Noen produkter har noen usansynlig bra "før/etter" bilder, hvem holder bare litt av det dem lover?

Det er en Highline med litt krom og "Blå ganitt" lakk hvis det har noe å si for produktvalg. Lakker(og bilen forøvrig) har 100k km på baken, og har litt mindre skrammer og noe steinsprut.

Passat har "som kjent" meget godt understell med tanke på rust, noe vits i å tectyl behandle den? Er den orginale behandlingen god nok?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    I sommer skiltes jeg med min trofaste '86 Toyota Camry og gikk til anskaffelse av en '01 VW Passat. Det er kanskje ikke det grommeste i verden, men jeg er nå glad i den og tenkte jeg skulle ta en skikkelig shineup før vinteren slik at den er godt rustet mot salt og skitt.

Hvilke bilpleie produkter er å anbefale? Biltema? Turtlewax? Autoglym(?), fancy pants greier fra bilblader? Noen produkter har noen usansynlig bra "før/etter" bilder, hvem holder bare litt av det dem lover?

Det er en Highline med litt krom og "Blå ganitt" lakk hvis det har noe å si for produktvalg. Lakker(og bilen forøvrig) har 100k km på baken, og har litt mindre skrammer og noe steinsprut.

Passat har "som kjent" meget godt understell med tanke på rust, noe vits i å tectyl behandle den? Er den orginale behandlingen god nok?
    I en test for lenge siden kom Biltemas vanlige voks meget bra ut - knuste Turtle - og er utrolig billig - bruker den selv med godt resultat.

Jeg har også en bil med galvanisert karosseri - ikke noe rustproblemer der. Men resten av delene - bremserørsdetaljer, bærearmer osv. er ikke like godt beskyttet - her bruker jeg kaldpresset linolje på sprayboks fra Biltema. Denne er veldig bra, du kan fint også sprute på steder som allerede er "lett" rustet, den hindrer til dels videre rustangrep. Husk å ikke kjøre i vått vær et par dager etterpå. Og hold den unna lakken - ikke lett å få av.... :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mer sånne produkter du bruker mellom vasken og voksinga jeg tenkte på, slike "få fargen igjen", "ripene forsvinner", "lakken blir som ny" produkter.

Søkte litt rundt og på div. bilfora er det hvis "Meguiars" som er tingen.. men virka fryktelig dyrt. Får ta en prat med forhandler her i byen og høre..

Føler dette blir litt som når kona kjøper ny shampoo +div andre flasker jeg ikke vet hva inneholder. Jeg antar hun har stor tro på at disse nye flaskene skal gjøre håret like flott som en nystrigla kongelig show hest.. Den feelingen vil jeg også ha.. kjøpe ei flaske med magi, som skal gjøre bilen blank og smooth helt til våren. Av og til så liker vi å lure oss selv trenger litt kvalitetstid med bilen, er jeg snill med den så har jeg en teori om at den er snill tilbake

(Sånn for å ha det på det rene så er jeg veldig fornøyd med konas hår... nydelig)

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jegard Handel AS

Meguiars forhandler, gratis frakt, lave på priser!
    Ellers har bilextra og dette merket!

Bruke f.eks Tech wax og tech wash ilag skal være bra greier, da det etter wax er behov kun for wash opptil flere ganger etter boning.!(sies det...)

Ikke slik som vanlig der man må bone bilen bare man har spylt den med slangen en gang og to....
    Har forøvrig sett før etter med Meguiars med egne øyne, ikke reklame øyne, og det er enormt bra!

Bilpleie for dummies....... - Bilforumet
    Step by step med mye utstyr, ikke alt trengs for oss som ikke skal stille ut bilen på rudskogen!

Veldig fin guide!

For striper i lakken som man ikke kjenner med neglene kan man ta de med vanlige ripefjernere, scratch x fra meguiars skal kunne ta litt dypere skraper, men kjenner man de godt med neglen så skal det en del til....

Understellsbehandling er jo gull å ta nesten uansett koss "bra" fabrikkbehandlingen er, spesielt om det ikke er vedlikeholdt siden bilen var ny! Er derimot servicer fulgt som de skal oppover så skal vel faktisk understellsbehandlingen være vedlikeholdt, og da er man stort sett berget!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg jo bra ut... men fyshameg for en pris.. Hvor mange behandlinger holder en slik flaske til? Hvis jeg svir av over 1k på bilpleie så forventer jeg å kunne bruke samme flaska ivertfall 4 ganger (vinter-vår-vinter-vår). Clay greine var stilig...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Nano!

TCnano Norge

Kan anbefales - er også drøy i bruk og fungerer nesten som color-up produktene til Turtle som koster mye mye mer.

Jeg kjøpe en til båten(TCnano Gelcoat Nanoformering) til vårpussen - brukte 1/3 av flaska og båten holdt seg skinnende blank og glatt hele sesongen!

TCnano Lakk Rens & Nanoformering, 150 ml
    Produkt som renser, polerer og nanoformerer i samme operasjon. "Sliper" klarlakk uten en eneste ripe. Gir en meget bra beskyttelse av lakken. Fjerner til og med "rosetter" fra fugleskitt. Ny, større forpakning! Egner seg utmerket som forbehandling med TCnano Easy2Use Lakk Klut.

Easy2Use Lakk Nanoformering Klut
    Klut innsatt med nanoformeringsvæske som kan påføres bilens lakk etter at den er vasket. Gir en utrolig glans og lang holdbarhet. Henter også opp igjen fargen i falmet lakk. Jevner ut små riper i lakken og beskytter langt bedre enn ordinær voks/polish. Lakken får en hardere og glattere overflate.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg jo bra ut... men fyshameg for en pris.. Hvor mange behandlinger holder en slik flaske til? Hvis jeg svir av over 1k på bilpleie så forventer jeg å kunne bruke samme flaska ivertfall 4 ganger (vinter-vår-vinter-vår). Clay greine var stilig...

Spør truhaa på newbies tråden! Han har nok gjort dette en del ganger!

Håper også det varer minst 4 ganger ja, hadde egentlig trodd på flere ganger, men shampooen ryker nok først, siden man ikke trenger å kjøre på med scratch x og lakkrens ved hver eneste behandling....

Men som med så mangt annet, man får hva man betaler for!
    Biltema har jo produkter de også!

Clay er vel sikkert det som kan brukes færrest ganger, da man hvertfall må ha ny clay etter en behandling av hele bilen!

Nano har eg hørt mye positivt om!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Clay er vel sikkert det som kan brukes færrest ganger, da man hvertfall må ha ny clay etter en behandling av hele bilen!
    Forsto det slik at du bare tar vare på den i en pose og så knar du den litt før neste gang du bruker den!?

Nanogreiene så litt "spaca" ut.. liker tanken på at du "fyller" i noe med de andre produktene. Alle slike voksprodukter vil jo lage en tynn hinne av noe jeg antar er fluro-forbindelser, er det virkelig så unikt?

Takk også for Jegard shoppen, var mye billigere der enn på Lakk og verktøy her i Sandnes. Tror prosedyren blir som så:

- Avfetting - biltema
    - Høytrykk
    - Biltema shampoo
    - Skylling og tørk
    - Clay
    - Scratch X der det trengs
    - Lakkrens, Deep Crystal Paint Cleaner
    - Polish, Deep Crystal Polish
    - Voks, Hagmans Glanswax (Best i test og billigere en Meguiars.)

Så... får det briste eller bære, dette ser ut til å bli noen timer med bilen ivertfall. Da får den være snill og fungere frem til vår-shineuppen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto det slik at du bare tar vare på den i en pose og så knar du den litt før neste gang du bruker den!?

Ja så lenge den ikke er "for" brukt, ryktene forteller om ca en clay på en hel bil.... Men kan sikkert tyne det ut, men blir den for "skitten" så tror eg det fort kan ha motsatt effekt! (lett å få riper tenker eg da...)

Blir sikkert bra greier dette jozho! Viktig å være snill med automobilen!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har link til tester?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilpleie produkttester + Hagman dukket opp i en diskusjonstård og to når jeg søkte på produktet.

Fy flate, Meguiars er billig i uniten.. Car Care Products: Car Waxes to Leather Cleaners, Meguiar's the Leader in Car and Surface Care since 1901 - tøff side, mange videoer om vedlikehold..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, fant ingen tester mot meguiaers....

Er jo forholdsvis nytt i scandinavien....

Men ser de fleste som kjører tech wash skipper avfetting, og eg sjøl har ikke brukt avfetting etter at eg begynte med tech wash...

Har ikke hatt behov.... Først høyttrykk så shampoo så clay, Deretter: Rein bil!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror prosedyren blir som så:

- Avfetting - biltema
    - Høytrykk
    - Biltema shampoo
    - Skylling og tørk
    - Clay
    - Scratch X der det trengs
    - Lakkrens, Deep Crystal Paint Cleaner
    - Polish, Deep Crystal Polish
    - Voks, Hagmans Glanswax (Best i test og billigere en Meguiars.)

Så... får det briste eller bære, dette ser ut til å bli noen timer med bilen ivertfall. Da får den være snill og fungere frem til vår-shineuppen.

Oi - det var litt av en prosedyre.......

Du setter nok litt høyere krav enn meg. Jeg kjører en polering hver høst og vår - 40 kroners boks fra Biltema som holder i flere år
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men Spock, nå bruker vel du mye av fritiden med å delta i StarTrek get-together og sånne ting............... så tid til mega-polering er det kanskje dårlig med...........beem me up.......... hehe

ang TCNano:
    her er en test fra våre svenske venner i "Tekniken värld"
    http://www.stylexperten.se/tcnano/test.pdf

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    men Spock, nå bruker vel du mye av fritiden med å delta i StarTrek get-together og sånne ting............... så tid til mega-polering er det kanskje dårlig med...........beem me up.......... hehe

ang TCNano:
    her er en test fra våre svenske venner i "Tekniken värld"
    http://www.stylexperten.se/tcnano/test.pdf
    Sånn "Trekkers" greier? hehe

Men jeg må shine "Entrerprisen" min også

Ellers er ren White Spirit det som tar asfaltflekkene lettest bort IMO Avfettingen er ikke det den var en gang ...... :???:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva krav jeg har ennå.. er spent på å se hvordan dette utarter seg.

Har forøvrig bare positivt å si om biltema sin hardvoks, brukte det på bilen nå i sommer når jeg kjøpte den. Og vannet preller fortsatt veldig fint av den, men syns panelet nederst på fremdørene begynner å se litt... litt bruk ut.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ach! Du forsvant så fort!

Ka bestilte du? Kom gjerne med liste

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. da har jeg jobbet med bilen i 4-5timer i dag. Blank og fin ble den, men jeg skal ikke legge penger i om Meguiar var det avgjørende.. Ble Meguiar sin voks også tilslutt da jeg ikke fikk tak i Hagmans glansvoks. Er jo ganske drøye produkter, så alt i alt blir det nok "bare" 2-300 kr pr. behandling, må vel minst legge på en 0 hvis jeg skal få noen "proffe" til å gjøre det.

Uansett, jeg er fornøyd med resultatet, det som er spennende nå er hvordan det holder. Clay var supert, det jobbet godt på nederste del av dørene og disse panelene er nå like smooth som resten av bilen... Noen bilder.. Før, etter vask og etter full rens, polish og boning.

Nå er jo ikke dette så veldig godt grunnlag å sammenligne på, bl.a så måtte jeg ta et annet kamera på de siste bildene. Men man får nå et inntrykk.

Alt i alt så føles det ivertfall godt å ha lagt så mye innsats ned i vedlikehold.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, jeg er fornøyd med resultatet, det som er spennende nå er hvordan det holder.
    Tipper hvertfall 4 mnd med vanlig vask! Men bare til neste vask om du kjører på med avfetting! Men det er bare ren gjetting!

Clay var supert, det jobbet godt på nederste del av dørene og disse panelene er nå like smooth som resten av bilen...
    Kjørte du clay over alle flater?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •