Picasa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Picasa

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Picasa

På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voldsomt mye verdens beste ute å går idag?

Men skal være enig i at det er et veldig bra program ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker dette programmet selv og er helt enig i at dette er et veldig bra fotoprogram.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Picasa er et smart program, uten tvil.

For de som har Mac, vil jeg anbefale å ta en titt på Aperture, et ganske genialt program for katalogisering, redigering osv. Blir på mange måter Picasa på steroider.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    For de som har Mac, vil jeg anbefale å ta en titt på Aperture...
    OT: iPhoto som medfølger en Mac gjør vel det samme som Picasa, mens Aperture og Lightroom er for mer avansert bruk.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FastStone Wiever er også et alternativ, men Picasa er klart enklest å penest...

Jeg har kjøpt Photoshop elements 5 som inneholder PS Elements 5 Organiser anbefales om man vil ta steget videre fra Picasa.
    (Elements 6 er ute)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    OT: iPhoto som medfølger en Mac gjør vel det samme som Picasa, mens Aperture og Lightroom er for mer avansert bruk.
    Jepp, iPhoto er også et supert alternativ for "vanlige folk".

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg testa picasa for et år eller to sia. klarte aldri finne ut hvor jeg endra størrelsen bildet (pxl), så da sletta jeg programmet og gikk tilbake til Thumbs. heh..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det med alle disse "verdens beste" trådene?

Og når ble PC-programvare for bildeoppbevaring passende under "Video (teknisk diskusjon)"?

Picasa er muligens det beste gratisalternativet ja, i allefall en av de beste. Enkelt er det også, min far på 73 bruker det nesten daglig. Men for de som driver med litt mer seriøs bilderedigering, kommer det til kort.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Jeg mener det kan kalles verdens beste fotoprogram fordi det er så enkelt og bruke, samt at det er gratis. Jeg er fullt klar over photoshop programmene, men jeg synes ikke de er like enkle og de er ikke så gode på katalogiseringen. De som har bruk for mer avanserte programmer, vet jo selfølgelig om de mer avanserte programmene.

Men her har vi et enkelt program med masse funksjoner, så det fortjener teringkast 6.
    "Verdens beste fotoprogram" er lite dekkende. Og hva legger du i et "fotoprogram"? Er det bare katalogiseringen du tenker på, eller også muligheten for redigering?

Jeg syntes Picasa er kurant om en er hobbybruker som sitter med vanlig digitalkamera og kun vil ha et enkelt og billig (gratis) program for å gjøre de enkleste tingene før bildene printes ut/mailes til venner og bekjente. Bruker en speilrefleks (noe fler og fler gjør), bør en heller bruke noen minutter ekstra på å lære seg de ekstra funksjonene de litt mer avanserte programmene tilbyr. Det er en grunn til at de ikke er like enkle... Men at de ikke er like gode på katalogisering er feil å si. Det kommer helt ann på bruken. For mitt bruk (amatør/hobby-fotograf) funker ikke Picasa, og derfor blir også tittelen "verdens beste" litt feil, uansett om det er gratis.

Men for de som vil prøve er det jo bare å laste ned. Det er jo gratis, som du sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det geniale med Picasa, er at det er så enkelt, og alle kan bruke det. Innen ett år, så vil det være mange flere brukere av dette programmet, enn Photoshop, fordi det er så utrolig bra. Man kan blandt annet dele bilder med andre på noen få sekunder, og man får en helt ny utnyttelse av bildene. Det har også mange andre funskjoner som ikke Photoshop har.
    Picasa har vært på markedet i flere år allerede, og som et gratisalternativ er det bra. Det har ingen nyttige funksjoner ift. Adobe IMHO, men det er selvfølgelig enklere å komme i gang med.

Nå tenkte jeg vel ikke utelukkende på alternativene fra Adobe, men det finnes flere andre konkurrenter til Picasa også. Desverre er jeg ikke så bevandret i de, men har sett det blitt diskutert på ulike fora. Å søke på Google er en start, i allefall før en konkluderer det som verdens beste.

Du skjønner ikke, eller vil ikke skjønne at det er mange som ikke gidder å sette seg inn i Photoshop. Kos deg med det i fred, det er et kjempeprogram, med alle tenkelige muligheter. Man trenger forøvrig doktorgrad bare for å åpne og lagre et bilde, og man har tusenvis valg som vanlige folk ikke skjønner noe av.
    Det er kanskje ikke rart at du syntes Picasa er genialt når du føler du trenger en doktorgrad for å trykke på File --> Open?

Lag din egen tråd om Photoshop, så kan du fortelle forumet om hvor fortreffelig det er. Det er helt topp med en innføring for nybegynnere, til dette kompliserte programmet. Du må gjerne komme med forslag til alternativer til Picasa, men ikke ødelegg denne tråden med detaljer om Photoshop og unødig kverulering.
    Dersom du er så hårsår om noen argumenterer mot dine "verdens beste" utsagn i hver eneste tråd du starter, eller din tilsynelatende feilinformering, så er det vel bare unnlate å skrive?

Er en seriøs med bilder (hobbyfotograf/amatør og oppover), bør en vurdere å se etter noen alternativ IMHO. Like greit først som sist, så slipper en å gjøre ting 2 ganger. En ting en også må huske på, er at guider (les: fotomagasiner på Narvesen/nettsider) for ulik bilderedigering mer eller mindre alltid blir beskrevet med utgangspunkt i at en har Elements eller CS3. Elements koster under 900kr (1,5 x Lidl`s DVD-spiller?), og er et milevis bedre redigeringsverktøy enn Picasa.

For de som vil ha det helt enkelt, og ikke minst gratis, er Picasa flott.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du synes at Picasa er et kjekt program for tippoldefar på 105, og dermed latterlig at ikke alle andre bruker mye mer avanserte programmer.

La oss andre, inklusive tippoldefar, nyte dette enkle og gode programmet i fred, så kan du bruke tiden på Photoshop.

Prøv å holde denne tråden til nyttig informasjon til dem som vil vite mer om Picasa, og kom gjerne med navn på andre gode programmer. Men avhandlinger om andre programmer kan lages i egne tråder, og du kan linke til den herfra.
    Ta det litt rolig. Det er fri talerett på et diskusjonsforum. Om en starter en Blu-Ray tråd, og innleder tråden med at det formatet er verdens beste....og atpåtil sprer feilinformasjon om konkurrerende format, så må en nesten regne med å få svar fra folk som er uenig. Tåler du ikke det, bør du holde deg milevis unna alt som heter forum.

Jeg har aldri sagt at Picasa kun er for tippoldefar på 105, og trolling er noe helt annet enn du åpenbart tror.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det min tur å kommentere!
    Først vil jeg si at jeg holder meg ved HåkonNs side, på grunn av at jeg fant hans argumenter fornuftige, i forhold til vertigo. Jeg er faktisk totalt uenig med sistenevnte.

First of all..
    Jeg har prøvd meg et par dager med Picasa, og fant ikke programmet tilfredsstillende. Programmet var faktisk ikke i nærheten engang, da det inneholdt noen utrolig svake redigeringsverktøy. For en person med litt over gjennomsnittlig interesse for fotografi og ønske om å lære seg redigering, ville jeg prøvd et annet program. Dessuten, er jeg den eneste på forumet som er i stand til å lagre bildene mine i kataloger? Da forsvant egentlig Picasa’s hovedfunksjon..

Som nevnt tidligere i tråden, trenger du ikke doktorgrad for å lære deg Photoshop. Om du har prøvd photoshop og fant det så komplisert som du beskriver, må jeg innrømme at jeg er svært imponert over at du har klart å starte PC-en, logge deg på avforum og lese, uten doktorgrad.

Forresten, hvorfor skal vi absolutt holde denne tråden dedikert til Picasa? Har du lagt merke til at har startet tråden med et spørsmålstegn, som betyr at du leter etter andre sine meninger? Jeg skal være lett og forstålig: Nei, Picasa er ikke verdens beste fotoprogram, Adobe Photoshop har fått den prisen Uansett, du spør oss.. og da bør vi få lov til å legge frem vårt synspunkt.

Etter min mening passer Picasa godt til vedkommende som har problemer med å holde seg organisert, samtidig som han er aktiv bruker av mobilkameraet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Picasa er ikke galt, men verdens beste fotoprogram er en uttalelse som ikke hører noe sted hjemme.

Uansett, det er et godt program for de som ikke ville redigert i det hele tatt om de ikke hadde dette gratisalternativet.

Det finnes ingen avanserte fungsjoner i programmet, men det ser ikke ut til at programmet ødelegger noe, slik tilfellet er med eksempelvis Paint. Til å rette opp skyggeområder, generere sort/hvitt, beskjære og slike ting fungerer det tilfredsstillende.

Jeg vil ikke si at programmet er verdens beste, jeg vil si det er bedre enn ingenting. Photoshop er ikke avansert i utgangspuktet, men ikke-destruktiv behandling er avansert. Og der ligger Photoshop (verdens beste fotoprogramm) sin store styrke. Det er akkurat så avansert som du gjør det til.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Photoshop er ikke avansert i utgangspuktet, men ikke-destruktiv behandling er avansert. Og der ligger Photoshop (verdens beste fotoprogramm) sin store styrke. Det er akkurat så avansert som du gjør det til.
    Akkurat. Vel sagt....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPhoto er også ikke-destruktiv behandling, og således OK. Men, nå finnes ikke iPhoto for Windows så det er jo ikke et reelt alternativ til Picasa.

Picasa er vel et greit program for organisering av bilder for den prisbevisste. Ikke mer og ikke mindre.

Det blir, for meg, feil å sammenligne Picasa vs. Photoshop. Førstnevnte er gratis og sistnevnte koster veiledende over 7000 kroner.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •