Piratkopiering og moral

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Piratkopiering og moral

Sikkert diskutert i det vide og det brede før, men jeg tar opp dette nå på generell basis. Leser hele tiden om folk som er for pirat kopier og roser bla Pirat Bay opp i skyene. Dem skryter av å bryte loven! Leser også jevnlig om folk her på forumet som synes det er legalt å laste ned musikk, selv om det ikke slås stort opp.

Det er ufattelig å lese om i diskusjons tråder i stor-avisene hvordan priatene (eller tyvene som jeg liker å kalle dem) lovpriser og forsvarer sine handlinger. "Nei det er ikke tyveri da det i utgangspunktet ikke er tapt penger på at jeg laster ned da jeg bare vil prøvelytte på sangen...." Selvsagt taper musikk og film bransjen på nedlasting, noe annet vil være tøv å påstå.

"Ja, men de tjener så mye penger uansett om jeg laster ned eller ikke. Dessuten er dem overbetalte." ropes det. Legaliserer det tyveri? Nei det gjør ikke det uansett hvor mye Robin Hood du føler deg som. "Musikk, film og kultur skal man gjøre ut i fra lidenskap og ikke penger" er et annet argument. Da må jeg si som snekkeren som fikk tilbud om betaling in-natura: tror du dama i kassa på Rimi vil ha betalt in-natura? Brød og pålegg koster penger, mat må man ha for å overleve!

Disse argumentene mener jeg er bare unnskyldninger man lager for seg selv fordi man ikke klarer å se på seg selv som kjeltring. Man må bare forsvare sin ugjerning ovenfor seg selv og andre.

Tyveri av film og musikk er på lik linje med å ta ei Pepsi på Narvesen eller ei lommebok. Hadde du ikke tenkt å kjøpe sangen for Ca$h, nei da har du ikke lyst nok på musikken.

Har dessert generasjonen blitt for bortskjemt og skal ha alt gratis? Hva synes du om ulovlig nedlasting? Ønsker en seriøs diskusjon av dette.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten spør deg, en prinsipiell sak:
    før i tida, kanskje før du ble født, så var det noe som het LP plater og kassetter. Da lånte man en LP av en kamerat og spilte denne inn på kassett. Man kunne også kopiere fra en kassett til en annen (dobbelt kassettspiller).

Videre kom VHS filmer og man kunne også her kopiere fra en kjøpefilm inn på en uinnspilt VHS kassett.

Dette var det mange som gjorde og INGEN reagerte, INGEN.

Så kom den digitaliserte tidsalder og peer-to-peer, filoverføring, napster, limewire, torrent og mange spennende ord.

Hva er egentlig forskjellen på en nedlastet fil og å spille inn fra en venns LP plate? INGEN! det er bare TILGJENGELIGHETEN som er blitt større.

Kvaliteten er også blitt bedre nærmest 100% lik originalen (det ble ganske mye signalforringelse av kopi fra LP til kassett og fra VHS til VHS).

Så da: kan noen komme å arrestere meg for alle kassettene jeg nå har stuet bort på loftet.......................
    Nope - her er det platebransjen og filmbransjens grådighet som truer nedlasterne med bøter, forbud, fengsel, tortur mens pengene fremdeles renner inn hos artistene og selskapene.
    Bjørn Eidsvåg, en av de norske artistene som er mest kritisk til nedlasting, leverte REKORDRESULTAT i 2006.
    Jommen sa jeg smør.................

La meg avslutte med et godt eksempel:
    via tips her på AVForum ble jeg kjent med to artister: Alison Krauss og Blind boys of Alabama.
    Først lastet jeg ned noen låter av hver av de og hørte på; jeg hørte det jeg likte så nå har jeg mange CD'er av dem som jeg har kjøpt. Hvem tror du tjener på dette? Jeg får kjennskap og interesse for artistene, men ønsker etterhvert CD'ene.
    Vinn-vinn situasjon vil jeg kalle det.
    Uten nedlastning ville jeg vært fattigere på musikk, og artistene ville vært noen dollar fattigere...........

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Må nesten spør deg, en prinsipiell sak:
    før i tida, kanskje før du ble født, så var det noe som het LP plater og kassetter. Da lånte man en LP av en kamerat og spilte denne inn på kassett. Man kunne også kopiere fra en kassett til en annen (dobbelt kassettspiller).

Videre kom VHS filmer og man kunne også her kopiere fra en kjøpefilm inn på en uinnspilt VHS kassett.

Dette var det mange som gjorde og INGEN reagerte, INGEN.

Så kom den digitaliserte tidsalder og peer-to-peer, filoverføring, napster, limewire, torrent og mange spennende ord.

Hva er egentlig forskjellen på en nedlastet fil og å spille inn fra en venns LP plate? INGEN! det er bare TILGJENGELIGHETEN som er blitt større.
    For det første vet jeg meget godt hva MC og LP er. Har en god bunke LP plater i stua, så du behøver ikke bekymre deg for at jeg ikke vet hva du prater om.

Det er nå strengt tatt lov å dele en kopi av musikk med feks din bror eller en kompis. Hvis det er det som er det esensielle er at man deler med helt andre og kopierer fra helt andre. Du kan vel neppe kalle "Fred i New York" eller "Fritz i Berlin" for kompisen din?

For å si det slik - spredningen i den digitale alder har en mye høyerer spredningstrate enn når man kopierte kassetter eller Lp plater. I dag kan man kopiere en plate eller en film og legge den ut på disse fildelingssakene til flere hundre kopier. Så sorry, sammenlikningen med mc, lp og vhs holder ikke vann.

Så da: kan noen komme å arrestere meg for alle kassettene jeg nå har stuet bort på loftet...........................
    Det tror jeg neppe noen gjør.... Og det vet du også

Nope - her er det platebransjen og filmbransjens grådighet som truer nedlasterne med bøter, forbud, fengsel, tortur mens pengene fremdeles renner inn hos artistene og selskapene.
    Ingen har truet noen med tortur. Derimot fengsel eller bøter for å spre opphavsbeskyttet matriale er det gitt indikasjoner om. I norge i dag er det faktisk slik at man blir straffet for å stjele, noe som man kan si er rett og galt. Så lenge man har en lov som beskytter de som har opphavsretten til et produkt, skal man selvsagt benytte loven. Hva ville du ha sagt om du hadde patenten på en genial ting (noe god musikk jo er, genialt) og andre begynte å lage identiske kopier etter å ha kjøpt et eks av deg? For så å dele dem ut gratis til de som ønsker... Du er kanskje gavemild?

Bjørn Eidsvåg, en av de norske artistene som er mest kritisk til nedlasting, leverte REKORDRESULTAT i 2006.
    Jommen sa jeg smør.............
    Nå er vel Eidsvåg sitt store publikum utenfor de som laster mest ned kanskje? Inntektene gjelder vel konserter også (noe jeg antar, ikke vet=> skyt meg ikke hvis jeg tar feil).

La meg avslutte med et godt eksempel:
    via tips her på AVForum ble jeg kjent med to artister: Alison Krauss og Blind boys of Alabama.
    Først lastet jeg ned noen låter av hver av de og hørte på; jeg hørte det jeg likte så nå har jeg mange CD'er av dem som jeg har kjøpt. Hvem tror du tjener på dette? Jeg får kjennskap og interesse for artistene, men ønsker etterhvert CD'ene.
    Vinn-vinn situasjon vil jeg kalle det.
    Uten nedlastning ville jeg vært fattigere på musikk, og artistene ville vært noen dollar fattigere....
    Selvsagt drar du frem solskinnseksemplet som kanskje gjelder i 1 av 20 tilfeller for det totale markedet. Synes du eksemplet rettferdigjør det lovbruddet man gjør når man laster ned opphavsbeskyttet musikk?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) hvem kan lastes for at folk i den digitaliserte og internettbaserte tidsalder har venner utenfor sin umiddelbare nærhet - kan man ikke ha en venn på nettet, i New York eller i Bengal, like mye venn som en i nabolaget?

b) hvorfor holder ikke sammenligningen vann? Jo, fordi du finner det for godt å legge skylden på spredningsmønsteret - er det brukernes feil? Neppe. Dette burde plate-og filmbransjen selv sett komme

c) hvis je var en artist i etableringsfasen, la oss si jeg gav ut en CD med klassiske pianostykker tolket av meg selv på pianokrakken - jeg ville altså da ønske at flest mulig skulle høre det jeg uttrykte musikalsk - tror du jeg ville synes det var trist og leit at folk skaffet seg kopier via peer-to-peer?
    Jeg ville selvsagt håpet at det de hørte, likte de, og så gikk og skaffet seg original CD fra CDBaby eller Naim (for de store selskapene ville jeg aldri fått release-avtale med)

d) Eidsvåg: så artister KAN altså leve godt av konsertinntekter, spinn-off effekter?

e) solskinnseksempel? Hva er galt med det. 1 av 20 synes jeg var tatt ut av lufta, men allikevel såpass bra at artistene burde gni seg i hendene.

Slik jeg ser det så må det gjerne være umoralsk å laste ned musikk men musikk og filmbransjen burde selv klart å finne smarte løsninger på å få sugd mere ut av oss forbrukere.
    Musikk: hvorfor er det ingen utsalgssteder som tilbyr selvbetjening; apparater ala jukebox hvor kundene kan velge x antall låter som de da kan kjøpe og legge over på sin mp3 spiller eller få en CD plate brent?
    iTUNES har denne muligheten, og mange nettsteder tilbyr kjøp av enkeltsanger. Men butikkene (de fysiske) har ingenting.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøper jeg sjelden musikk. En grunn er at det er ekstremt drt i mine øyne! Nedlastninger vil jo tvinge priser ned, og da blir det mer shopping for min del Men hvis jeg derimot er i utlandet kjøper jeg ofte bunker med cd'er, nettopp på grunn av prisen.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne jeg også.

Jeg er enig med begge dere jeg. La meg ta et eksempel

Det går en film på tv som du velger å lagre på harddisken på dvd spiller eller parabol tuner. Dette er lov!! hvis ikke hadde de ikke reklamert med det.

Jeg har ikke denne muligheten men finner den på nett og laster den ned. Resultatet er begge har filmen Gratis men jeg er den store kjeltringen???

En ting er å sortmale og kalle alle for tyver, men jeg mener man må se bak og sette seg inni hva dette egentlig er. MIN lille mening: Jeg mener at plateindustrien ikke bare taper på dette jeg, klart de taper penger på at man laster det ned gratis. MEN når en gutt/jente på 14 år får tak i masse sanger av sin favoritt så blir denne favoritten enda større og da begynner snøballen å rulle.. Litt søkt kanskje men jeg mener det går litt den veien også, særlig med artister som ikke har et giga PR byrå i ryggen..

Kan ta mitt lille eksempel. Jeg hadde en periode lyst til å ta opp min bluesinteresse, jeg hadde ikke peiling på hva som var meg. Derfor lastet jeg ned noen sanger fra mange forskjellige artister fant de jeg likte og gikk på cdon og bestilte cd`er....
    Etter min erfaring og etter å ha hørt andre så er dette ganske vanlig. Jeg har en platesamling som inneholder så mye rart etterhvert at jeg ikke er interessert i å kjøpe "søppel" derfor så laster jeg ned og tester noen sanger først... Kall meg kriminell men slik er jeg...

hvem kan lastes for at folk i den digitaliserte og internettbaserte tidsalder har venner utenfor sin umiddelbare nærhet - kan man ikke ha en venn på nettet, i New York eller i Bengal, like mye venn som en i nabolaget?
    Her er vi inne på et annet tema. HVA er forskjellen på å laste ned fra en i usa kontra en i nabogården?? INGEN!!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) hvem kan lastes for at folk i den digitaliserte og internettbaserte tidsalder har venner utenfor sin umiddelbare nærhet - kan man ikke ha en venn på nettet, i New York eller i Bengal, like mye venn som en i nabolaget?
    Nå skal jeg være så ærlig å si at jeg tror ikke du kjenner de du laster ned musikk fra.

b) hvorfor holder ikke sammenligningen vann? Jo, fordi du finner det for godt å legge skylden på spredningsmønsteret - er det brukernes feil? Neppe. Dette burde plate-og filmbransjen selv sett komme
    Rettferdigjør det din ulovlige handling?

c) hvis je var en artist i etableringsfasen, la oss si jeg gav ut en CD med klassiske pianostykker tolket av meg selv på pianokrakken - jeg ville altså da ønske at flest mulig skulle høre det jeg uttrykte musikalsk - tror du jeg ville synes det var trist og leit at folk skaffet seg kopier via peer-to-peer?
    Jeg ville selvsagt håpet at det de hørte, likte de, og så gikk og skaffet seg original CD fra CDBaby eller Naim (for de store selskapene ville jeg aldri fått release-avtale med)
    Nå er vel de i mindre tall og må sies å være en ok løsning for de som ønsker det. Tror neppe de fleste etablerte synes det er ok at musikken sin spres gratis.

d) Eidsvåg: så artister KAN altså leve godt av konsertinntekter, spinn-off effekter?
    Ja, og hva så? Her diskuterer vi plateinntekter og tyveri av opphavretts beskyttet matriell.

e) solskinnseksempel? Hva er galt med det. 1 av 20 synes jeg var tatt ut av lufta, men allikevel såpass bra at artistene burde gni seg i hendene.
    Det er vel for å rettferdigjøre sine handlinger. Fortell meg heller hvor mange artister du har last ned og ikke kjøpt plata til etterpå.

Slik jeg ser det så må det gjerne være umoralsk å laste ned musikk men musikk og filmbransjen burde selv klart å finne smarte løsninger på å få sugd mere ut av oss forbrukere.
    Musikk: hvorfor er det ingen utsalgssteder som tilbyr selvbetjening; apparater ala jukebox hvor kundene kan velge x antall låter som de da kan kjøpe og legge over på sin mp3 spiller eller få en CD plate brent?
    iTUNES har denne muligheten, og mange nettsteder tilbyr kjøp av enkeltsanger. Men butikkene (de fysiske) har ingenting.
    Skal være enig med deg i det. Burde vært bedre tilrettelagt for å kjøpe filer. Så en fiffi løsning i Stockholm i sommer - en slags jukebox som man kunne last ned til minnekort.

Dessverre tror jeg ikke det hjelper da dessert generasjonen ønsker ikke å betale for godene - de ser det som sin rett å rappe opphavsrettsbeskytet matriale. Synes det er trist at det ikke tenkes lenger.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Selv kjøper jeg sjelden musikk. En grunn er at det er ekstremt drt i mine øyne! Nedlastninger vil jo tvinge priser ned, og da blir det mer shopping for min del Men hvis jeg derimot er i utlandet kjøper jeg ofte bunker med cd'er, nettopp på grunn av prisen.
    Har du ikke råd til ei plate til 100-150 kr, kan du vel klare deg uten musikk. Slik er det. Man må betale for godene - også musikk på lik linje som man må betale for ei flaske brus eller sjokolade hvis lysten skal melde seg. Ønsker du ikke å betale har du to valg: a) bli tyv og stjele godene b) la være. Det siste anbefalles hvis man har lyst på å sovne med god sammvittighet om natta.

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    La meg ta et eksempel

Det går en film på tv som du velger å lagre på harddisken på dvd spiller eller parabol tuner. Dette er lov!! hvis ikke hadde de ikke reklamert med det.

Jeg har ikke denne muligheten men finner den på nett og laster den ned. Resultatet er begge har filmen Gratis men jeg er den store kjeltringen???
    Stemmer det - er ikke lovlig. Forskjellen er at feks TV2 Filmkanalen har betalt for rettighetene til å vise den til deg, mens den som ligger på internett er en ulovlig kopi. Ergo kopien fra internett er det ikke betalt til opphavsmann, men det er det gjort for tv sendingen.

En ting er å sortmale og kalle alle for tyver, men jeg mener man må se bak og sette seg inni hva dette egentlig er. MIN lille mening: Jeg mener at plateindustrien ikke bare taper på dette jeg, klart de taper penger på at man laster det ned gratis. MEN når en gutt/jente på 14 år får tak i masse sanger av sin favoritt så blir denne favoritten enda større og da begynner snøballen å rulle.. Litt søkt kanskje men jeg mener det går litt den veien også, særlig med artister som ikke har et giga PR byrå i ryggen..
    En helt vanlig unnskylding for å rettferdigjøre sine handlinger - artistene blir større av den ulovelig nedlastingen. Selvsagt taper de penger, noe annet er bare tåplig å påstå. En høy andel av de som laster ned kjøper ikke musikk i hele tatt - selvsagt taper platebransjen penger!

Kan ta mitt lille eksempel. Jeg hadde en periode lyst til å ta opp min bluesinteresse, jeg hadde ikke peiling på hva som var meg. Derfor lastet jeg ned noen sanger fra mange forskjellige artister fant de jeg likte og gikk på cdon og bestilte cd`er....
    Etter min erfaring og etter å ha hørt andre så er dette ganske vanlig. Jeg har en platesamling som inneholder så mye rart etterhvert at jeg ikke er interessert i å kjøpe "søppel" derfor så laster jeg ned og tester noen sanger først... Kall meg kriminell men slik er jeg...
    Nok en gang en solskinnshistorie for å forsøke å legalisere sine handlinger. Prøvesnutter på Itunes og Cdon.com er fine substitutter. Cdbaby.com har også gode prøvelyttings snutter. Går ann å gjøre det lovlig også.

Her er vi inne på et annet tema. HVA er forskjellen på å laste ned fra en i usa kontra en i nabogården?? INGEN!!!
    Jo. Når du og en kammerat sitter hjemme hos deg eller på MSN deler musikkfiler er det lovlig. Det er ikke lov å laste ned fra anonyme kilder gjennom feks Pirat Bay. Loven sier det. Synes faktisk Norge har en ganske liberal lovgiving som tillater deling mellom venner.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, jeg tror at hvis alle brukere herinne skulle fortelle sin historie så ville du uansett kalle det for solskinnshistorie. Derfor er det liten vits å fortsette å kalle alles eksempler for akkurat dette. Du er ingen sensor på dette området.

Jeg reagerer veldig sterkt på denne uttalelsen din:
    "Det er vel for å rettferdigjøre sine handlinger. Fortell meg heller hvor mange artister du har last ned og ikke kjøpt plata til etterpå."

Først kan jeg fortelle deg hvor mange artister jeg har CD av og i tillegg laster ned låter på. Eller jeg kan gi deg noen andre eksempler.

Eksisterende egen samling:
    Jeg har flere hundre LP plater, plater jeg har betalt rettmessig pris for. Men jeg ønsker digitaliserte utgaver. Er det egentlig noe galt i å skaffe seg disse uten å måtte kjøpe låtene en gang til?
    Jeg kan brenne platene selv på CD, eller laste ned.

Paul Parrish, en amerikansk artist som gav ut LP plater på 70 tallet. Jeg finner ingen CD'er av han på de kjente nettbutikkene, men finner låter av ham på Limewire. Jeg ønsker bedre lydkvalitet og mulighet til å spille musikken hans i bil og på iPOD. Heldgivis har jeg venner på nettet som ha digitalisert sine LP plater eller funnet andre digitaliserte låter av ham. Da er jeg altså en KRIMINELL som laster ned fra nettet.
    Mener du virkelig dette?

Grand prix (ja, noen liker dette også): alt for mange av låtene forsvinner og dukker aldri opp på samle-CD'er i ettertid. De siste års finaler finnes på CD/DVD, men tilbake i tid finnes de ikke. Kun på singler og en og annen LP i en bakgårssjappe i det landet artisten kommer fra.
    Jeg laster ned fra nettet for å glede meg over musikken - jeg er altså en KRIMINELL.

Av det jeg har lastet ned har jeg en eller flere CD av samtlige artister - uten unntak, bortsett fra slike tilfeller jeg nettopp har nevnt.

Er min moral så forkastelig? I så fall står jeg for den og lar deg synes det - jeg synes min musikkmoral er i ypperste klasse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Jo. Når du og en kammerat sitter hjemme hos deg eller på MSN deler musikkfiler er det lovlig. Det er ikke lov å laste ned fra anonyme kilder gjennom feks Pirat Bay. Loven sier det. Synes faktisk Norge har en ganske liberal lovgiving som tillater deling mellom venner.
    La meg si at jeg IKKE ER FOR ulovlig nedlasting..

Men kan du ikke si hva som er forskjellen på å laste ned fra Kenneth min venn eller Kenneth min ukjente kilde i USA??

Det er akkurat DER at dette punktet med moral og etikk forsvinner TOTALT! om man laster ned et produkt gratis så er det vel samme fra hvem?? Og nå tenker jeg på dine tanker og ikke Norske lover. Og si at det er slik nytter ikke

Og ja. Jeg har også lastet ned artister og ikke kjøpt platen etterpå. 2 grunner det er søppel eller at den ikke er mulig å finne uten å lete seg halvt ihjel. Det er mange artister ( Disse uten PR byrå ) Som aldri kommer til norge.

Jeg er enig i at det er ulovlig MEN!!!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport, jeg tror at hvis alle brukere herinne skulle fortelle sin historie så ville du uansett kalle det for solskinnshistorie. Derfor er det liten vits å fortsette å kalle alles eksempler for akkurat dette. Du er ingen sensor på dette området.

Jeg reagerer veldig sterkt på denne uttalelsen din:
    "Det er vel for å rettferdigjøre sine handlinger. Fortell meg heller hvor mange artister du har last ned og ikke kjøpt plata til etterpå."
    Det er akkuratt solskinnseksempler det er... Man drar frem den eller de artistene man har last ned for så å kjøpe skiva etterpå. Du forteller ikke om de artistene du ikke har kjøpt enda. Ergo forteller du kun solskinnssiden av saken. Jeg kunne dratt den mye lenger med gode eksempler på dine vegene, men ønsker ikke å gjøre - jeg ønsker ikke å trekke det for langt.

Kan til en viss grad forstå at du laster ned de du ikke kan få tak i fysisk, men forsvarer det lovligheten av det? Neppe...

Eksisterende egen samling:
    Jeg har flere hundre LP plater, plater jeg har betalt rettmessig pris for. Men jeg ønsker digitaliserte utgaver. Er det egentlig noe galt i å skaffe seg disse uten å måtte kjøpe låtene en gang til?
    Jeg kan brenne platene selv på CD, eller laste ned.
    Da har du to lovlige valg: a) LP spiller med USB utgang b) kjøpe de du kan få tak i på cd (og det er ikke dyrt).

Paul Parrish, en amerikansk artist som gav ut LP plater på 70 tallet. Jeg finner ingen CD'er av han på de kjente nettbutikkene, men finner låter av ham på Limewire. Jeg ønsker bedre lydkvalitet og mulighet til å spille musikken hans i bil og på iPOD. Heldgivis har jeg venner på nettet som ha digitalisert sine LP plater eller funnet andre digitaliserte låter av ham. Da er jeg altså en KRIMINELL som laster ned fra nettet.
    Mener du virkelig dette?

Grand prix (ja, noen liker dette også): alt for mange av låtene forsvinner og dukker aldri opp på samle-CD'er i ettertid. De siste års finaler finnes på CD/DVD, men tilbake i tid finnes de ikke. Kun på singler og en og annen LP i en bakgårssjappe i det landet artisten kommer fra.
    Jeg laster ned fra nettet for å glede meg over musikken - jeg er altså en KRIMINELL.

Av det jeg har lastet ned har jeg en eller flere CD av samtlige artister - uten unntak, bortsett fra slike tilfeller jeg nettopp har nevnt.
    Som sagt, kan delvis forstå det du ikke får tak i digital form, men det kan ikke forsvares ovenfor loven. At du har en cd fra feks Dire Straits sin Brothers in arms kjøpt på lovlig vis, forsvarer ikke å laste ned feks Love over gold ulovelig?

Er min moral så forkastelig? I så fall står jeg for den og lar deg synes det - jeg synes min musikkmoral er i ypperste klasse.
    Det for stå for din egen regning. Du lever i hvertfall ikke etter loven på det området.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    La meg si at jeg IKKE ER FOR ulovlig nedlasting..

Men kan du ikke si hva som er forskjellen på å laste ned fra Kenneth min venn eller Kenneth min ukjente kilde i USA??

Det er akkurat DER at dette punktet med moral og etikk forsvinner TOTALT! om man laster ned et produkt gratis så er det vel samme fra hvem?? Og nå tenker jeg på dine tanker og ikke Norske lover. Og si at det er slik nytter ikke
    Når du kopierer av kompisen din spres ikke musikken til flere enn en liten gruppe mennesker. Ved nedlastning over internett spres den til langt flere mennesker. Jeg vil faktisk gå så langt å si det så hardt som at de store nedlastningssidene er organisert kriminalitet.

Når det gjelder moral, så er det så enkelt at jeg betaler for meg. Uansett om det er brød og smør eller en cd/film. Synes generelt det er moralsk forkastlig med gratis-passasjerer om det gjelder musikk/film, snike på bussen eller gi F*** i å jobbe for å så få trygd.

Og ja. Jeg har også lastet ned artister og ikke kjøpt platen etterpå. 2 grunner det er søppel eller at den ikke er mulig å finne uten å lete seg halvt ihjel. Det er mange artister ( Disse uten PR byrå ) Som aldri kommer til norge.

Jeg er enig i at det er ulovlig MEN!!!!
    Søppel kan du helt klart finne ut om det er ved feks smaks prøver på steder Itunes, cdon.com eller cdbaby.com. Selvsagt ikke hele sanger, men for min del nok til å gi inntrykk av om det er bra eller dårlig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport: vi får være enige om at vi er uenige.
    Mine musikkhelter vasser i penger, jeg gjørt det ikke, og selv om jeg vet at dette er et forferdelig dårlig argument så er det allikevel en trøst for meg personlig.

Lovens lange arm kommer uansett ikke; ikke før vi har hatt FrP styre i 10-20 år og rammebetingelsene er økt med mange hundretusen prosent.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport: vi får være enige om at vi er uenige.
    Den konklusjonen kan vi være enig i.

Mine musikkhelter vasser i penger, jeg gjørt det ikke, og selv om jeg vet at dette er et forferdelig dårlig argument så er det allikevel en trøst for meg personlig.
    Det er akkuratt den der jeg har påpket før - lage unnskyldninger til seg selv for å bryte loven ;-) (Les for guds skyld den med en god porsjon humor)

Lovens lange arm kommer uansett ikke; ikke før vi har hatt FrP styre i 10-20 år og rammebetingelsene er økt med mange hundretusen prosent.

Helt seriøst så tror jeg heller på at musikk og filmbransjen kommer til å bli råere. Den dagen dem anmelder, må politiet gjøre noe. Uansett om partiet med den skinnende eple fult av råtten mark styrer (les: synes det er ok å ikke innberettet naturalytelser så lenge det er dem selv det gjelder= skattesnusk) eller ikke.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg forstår rett så kan jeg hypotetisk sett starte en eksklusiv torrentside (for eksempel med passord og brukernavn slik at bare ett begrenset antall brukere kan bruke den) så inviterer jeg 30-40 av mine venner (personer jeg kjenner godt) til å dele forskjellige filer. Disse 30-40 har da 30-40 venner selv, som de inviterer, opp til ett visst antall. la oss si 10000stykk. Vi "kjenner" da hverandre. Da vil jeg tro man kan dele seg imellom.

Om det er å dra det litt langt, så kan en lage grupper på noen hundre eller noe. Der alle blir introdusert med hverandre, og man kan kalle dem venner.

La oss si at jeg har en slik gruppe via en FTP server, vi er ca 30stk som kjenner hverandre (de er gode venner av meg, med over gjennomsnittet datakunnskaper). Vi kopierer fra våre orginaler (CD, DVD, HDDVD, Bluray, LP osv.) og deler disse med hverandre. I følge norsk lov er dette lov.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..............og plutselig har du 'venner' over hele verden - nettopp!

Og du er da der hvor BitTorrent og Limewire er i dag

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..............og plutselig har du 'venner' over hele verden - nettopp!

Og du er da der hvor BitTorrent og Limewire er i dag
    Men det er lov i følge potetlandet Norge sine regler

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt morsomt da er jo at når man kjøper en film så er det veldig ofte at man må sitte og se på den jævla driten om at det er ulovlig å laste ned filmer, før selve filmen begynner. "You wouldnt steal a car" "You wouldnt steal a tv" "You wouldnt steal a movie" "Downloading movies is stealing"

De som faktisk har kjøpt filmen lovlig får den driten slengt midt i trynet

Men for å bli med på diskusjonen. Ja jeg laster ned musikk og film og synes det er helt greit. Går jeg i butikken for å hente en film står det en prislapp på den, men det gjør ikke det på det som ligger ute på nettet Det koster ingenting og er gratis.

Jeg kjører også alltid over fartsgrensa, så ja jeg er kriminell og sover som ett uskyldig barn om natta Dette var min solskinnshistorie.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Det som er litt morsomt da er jo at når man kjøper en film så er det veldig ofte at man må sitte og se på den jævla driten om at det er ulovlig å laste ned filmer, før selve filmen begynner. "You wouldnt steal a car" "You wouldnt steal a tv" "You wouldnt steal a movie" "Downloading movies is stealing"
    Du kan jo faktisk stille deg det spørsmålet da? Hadde du stjålet en bil? Nei vel, hvorfor stjele en film da?

Generelt: Trist å se at folk i rike norge ikke kan betale for en ussel film eller cd plate til under kr 200. Til og med folk godt opp i årene med ordnet økonomi velger heller å laste ned feks Nils Lofgren eller Dire Straits enn å betale for dem. Er helt oppgitt over mangel på moral! Seriøst så håper jeg bransjen tar tak i dette snart og for til et system for å forfølge og straff/bøtlegge disse forbryterene som i dag utgjør tyveri for mange milioner bare i norge hvert år. Dette har jo blitt til organisert kriminalitet!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Om jeg forstår rett så kan jeg hypotetisk sett starte en eksklusiv torrentside (for eksempel med passord og brukernavn slik at bare ett begrenset antall brukere kan bruke den) så inviterer jeg 30-40 av mine venner (personer jeg kjenner godt) til å dele forskjellige filer. Disse 30-40 har da 30-40 venner selv, som de inviterer, opp til ett visst antall. la oss si 10000stykk. Vi "kjenner" da hverandre. Da vil jeg tro man kan dele seg imellom.

Om det er å dra det litt langt, så kan en lage grupper på noen hundre eller noe. Der alle blir introdusert med hverandre, og man kan kalle dem venner.

La oss si at jeg har en slik gruppe via en FTP server, vi er ca 30stk som kjenner hverandre (de er gode venner av meg, med over gjennomsnittet datakunnskaper). Vi kopierer fra våre orginaler (CD, DVD, HDDVD, Bluray, LP osv.) og deler disse med hverandre. I følge norsk lov er dette lov.
    Tror du drar det alt for langt her. For dette blir organisert fildeling, noe jeg neppe tror er lov uansett om du kan dele med venner. Den teorien din der vil høyst sannsynlig bli knekt av rettsvesnet. Kreativiteten for å kunne begå lovbrudd er i hvertfall høy

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •