Piratkopiering og moral - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Helt til slutt:

Dette skal være lov, staten betaler årlig til rettighetshaverene slik at vi forbrukere skal ha denne retten. Siste beløpet jeg hørte var 32 millioner.
    her er lovens paragraf jeg tror gjelder:
    § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så må jeg si at Msport høres ut som en politiker, advokat eller lignende, og blir kjedelig å høre på. Skal jeg sette på meg konspirasjonshatten så høres det ut som en som er ansatt av underholdningsindustrien til å snu folks holdninger i "nye fora". Har ikke bidratt med noe nytt i forhold til tidligere diskusjoner jeg har lest eller deltatt i, sitter med ett inntrykk av at alle innleggene etter det første stortsett går på å "skyte ned" de andre og påpeke ulovligheten i hva man gjør. Skal man prøve å fange min oppmerksomhet så bør man finne bedre metoder å formidle budskapet sitt på. Eller oppmerksomheten ble vel fanget siden jeg faktisk svarer, men vektlegger ikke det som blir sagt i særlig grad.
    For det første, jeg jobber ikke i underholdningsbransjen. Er ikke i et kreativt yrke, men jobber innenfor økonomi og jobber med stort sett alle bransjer med unntak av musikk/film salg. Konspirasjonsteorien kunne du spart deg ved å kontrollert mine tidligere innlegg, men kanskje du trodde jeg hadde over 300 innlegg med skjult budskap om å ikke stjele opphavsbeskyttet matriale?

Dette fanget i hverfall din oppmerksomhet. Det faktum at der er ulovlig og straffbart å lasten ned og dele musikk kan du uansett ikke snakke deg fra. Vi har alle forskjellige moraler, og din virker ikke å stå i stil med lovens rammer. Synd.

Du kan jo faktisk stille deg det spørsmålet da? Hadde du stjålet en bil? Nei vel, hvorfor stjele en film da?
    Dette blir helt feil. Den "reklamefilmen" treffer helt feil målgruppe, da man allerede har kjøpt filmen, og kjøper filmer. Hvis ikke de forutsetter at du at du kjøper x filmer og laster y, hvor y > x. Så man starter altså med å stemple sine lovlige kunder som kriminelle, i beste fall potensielle så dann. Hvorfor skal man støtte en slik bransje ?
    Helt tydlig at den har truffet deg og fått deg til å resonere rundt det. Har du forresten hørt om preventiv effekt? Ikke sikkert den gir spesielt frafall av de som i dag laster ned og gjør seg til kriminelle, men den kan sette tankevirksomheten i gang hos de som er på rett side av loven og hindrer dem i å trå på feil side.

Sikkert krass i kommentarene her, men jeg kan ikke helt si at Crowly kom opp med noe revlusjonerende nytt i denne diskusjonen annet enn å si hva som er sagt før. Dette etter han har påpekt at heller ikke jeg har kommet med noe nytt - det er heller ikke enkelt å komme opp med noe nytt mot lovbrudd: det går nemlig en grense der som er absolutt. Denne lar seg ikke flytte... Enten er en lovlydig eller ikke.

Å unnskylde seg med at bransjen tjener god penger på andre ting, er bare for å unnskylde sine egne tyverier. Nei, det er ikke bransjen sin feil at du laster ned - man kan kjøpe musikk fysisk i butikk eller nettshopper (både som filer og på cd). For lav kvalitet på filene de selger elektronisk? Kjøp cd da vel og ripp den selv. Du finner ingen gode unnskyldninger for å gjøre lovbrudd når det gjelder film eller musikk - bare dårlige :-?

Generelt: Noen spurte om jeg har testet nedlastning. Ja, jeg har sett på hvordan det fungerer. Sikkert enkelt for de som synes det er ok å bevege seg på feil side av grensen, og ja systemet er enkelt. Men det appelerer ikke til meg..... Jeg har selv masse filer med musikk på pc'en min, men det stammer fra min egen cd samling (som forøvrig skal rippes i nærmeste fremtid igjen, bare i høyere kvalitet).

Hyggelig å få et par cd'er i posten. U2 18 singels og Pulp Fiction Soundtrack i posten i dag. Lovlig er det også

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåvel - du innrømmer ihvertfall å ikke inneha allverdens kompetanse på feltet 'nedlasting'. Ærlig sak det. Men fra noen steder er det faktisk lovlig: iTUNES, CDON, VG Musikk osv

Joda, å få en CD i posten er veldig spennende, noe jeg får titt og ofte - men igjen, som oftest etter å ha lastet ned noen smakebiter. Super ordning for både meg og artisten.

Forresten så skulle jeg gjerne sett et regnestykke som viser hva en artist egentlig får i inntekt (brutto) av en CD plate. 2-3 kroner kanskje????
    Sikkert mere, men ufattelig langt fra de 159,- som en platesjappe skal ha...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nåvel - du innrømmer ihvertfall å ikke inneha allverdens kompetanse på feltet 'nedlasting'. Ærlig sak det. Men fra noen steder er det faktisk lovlig: iTUNES, CDON, VG Musikk osv
    Har lasta ned fra cdon.com og iTunes mange ganger, tenkte på de tjenestene der man kan laste ned ulovlig jeg Lovlig nedlastning har jeg benyttet meg av flere ganger. Lenge siden sist nå, men når frua ønsker noe "moderne og ny" musikk setter vi oss ned og laster ned sammen. Synes det fungerer utmerket i forhold til selve nedlastningen. Det som er ikke er det beste er at man faktisk (slik jeg har gjort det da) først må brenne filene på en cd, for så å rippe den igjen for å få brukt dem på min Creative 5gb hard-disk baserte mp3 spiller (husker ikke hva den heter i farten, ligger på kontoret). Synes det er ok å ha alt i samme filformat. Bruker faktisk musikk fra hard-disken i stua også (har 25 meter hjemmelaget skjerm kabel og optisk lyd kabel fra kontoret over loftet og til stua sammen med trådløst WMC tastatur med ekstra RF sender).

Ulovlig nedlastning har jeg, ja hva skal jeg si? Observert er nok det rette navnet for hva jeg har gjort.

Sikkert unødvendig å skrive så langt om min erfaring med "musikk filer på pc og mp3 spillere," men tro det eller ei: jeg bruker det mye Men mest stas er det å finne frem Simon and Garfunkel, Live in Central Park på vinyl med ei god flaske rødvin og fyr på peisen. Mmmm da koser jeg meg . Kanskje se å bygge meg ny stereo/tv-benk i stede for å skrive her, slik at jeg for ut vinylspilleren igjen.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt tydlig at den har truffet deg og fått deg til å resonere rundt det
    Kommer ann på hva du legger i truffet, men jeg har tenkt litt rundt den. Mest fordi jeg syntes den er idiotisk, bransjen slår alle over en kam og stempler deg som en lovbryter, eller i beste fall en potensiell en. Jeg ønsker ikke slike ting på mine lovlig kjøpte produkter. Jeg kan selvfølgelig slutte å kjøpe dem, og hvis jeg og en haug med andre gjøre dette, slik at det er nok til at de blir en merkbar nedgang i film salget. Hvem eller hva tror du da bransjen kommer til å legge skylden på ?
    Det er viktig å ta det underholdningsindustrien, eller dens interesse organisasjoner uttaler seg om med en klype salt eller fem. Hadde nok ikke vært veldig greit å være film eller musikk elsker hvis de for velge fra øverste hylle, vil jeg tro.

det er heller ikke enkelt å komme opp med noe nytt mot lovbrudd
    Det enkle svaret her er : Gi forbrukerene det de vil ha.
    Det utløser noen flere spørsmål: Hva vil forbrukerene ha ? Og vet underholdningsbransjen hva det er ? Kan de, eller er de villig til å tilby det ?

Det vi har sett i løpet av de siste årene, eller kanskje siste tiåret, er at hvis det ikke finnes lovlige alternativer så er det alltid noen som vil tilfredstille "markedet", og noen som vil bryte loven for å få tak i det de vil ha (nå har det bare vært ulovlig å laste ned en liten stund i forhold til hvor lenge det har vært mulig). Men vi har jo også sett at når lovlig tjenester ble tilgjengelig så ble de veldig raskt populære, iTunes i alle fall. Problemet er vel da som tidligere nevt, at bransjen sov i timen, og oppdaget ikke hva som var teknisk mulig før det ble for sent. Så brukte de lang tid på å komme med lovlige tjenester, slik at forbrukerene hadde/har lagt til seg vaner som man ikke klarer å snu med det første.
    Når man først har oppdaget "friheten" man har ved å velge de ulovlige alternativene, så ønsker man ikke å gå tilbake til noe man oppfatter som dårligere. For å snu folks vaner, og få flest mulig til å bruke de lovlige alternativene så må de være minst like god på kvalitet (oppløsning o.l), tilgjenglighet og mangel på restriksjoner (f.eks slik du nevner så bør ikke være nødvendig å måtte brenne til cd og rippe tilbake for å få en lovlig kjøpt låt over på en bærbar spiller).
    Kanskje de bør se mer på ren digital distribusjon, slik at man sparer kostnader på transport og fysiske medier. Bør da være mulig å kutte butikkleddet slik at den kostnadsbiten kan komme forbruker til gode med lavere priser, og produsent/rettighetshaver til gode med bedre marginer.
    Det har hittil ikke kommet en eneste kopibeskyttelse som har fungert. Lisensen på disse tekologiene koster sikkert sitt, så det spørs om ikke dette er penger rett ut vinduet. Disse beskyttelsene hinder nok de mindre kyndige i å kopiere, men hva hjelper det når det er nok andre med kompetansen til å gjøre det. Er vel strengt tatt nok med en, for når den først ligger tilgjengelig på internett så er den evt. skaden gjordt.
    I tillegg så må de innse at de er i en konkuransesituasjon med mange flere enn tidligere. Det de konkurerer om er overskuddet i lommeboka og fritiden vår.

Uannsett hvor mye mange messer om hvor ulovlig dette er, uannsett hensikt, så tror jeg det koker ned til for folk flest at det kun er en film, eller noen få sanger. Det blir sett på enkelt tilfellene, og det er ikke stort nok til å ta det alvorlig. Det er også stor forskjell på å laste ned, og å gjøre noe tilgjengelig uten rettighetshavers samtykke. Begge deler er ulovlig, men som med så mye annet så er det en forskjell på hvor alvorlig det er.
    Jeg tror ikke dette er noe som noen gang vil forsvinne, underholdningsbransjen kan i beste fall håpe på å få det redusert til ett akseptabelt nivå.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er trøtt, skal være kort: Viktig å finne igjen den følelsen man hadde som yngre - ut av platesjapps med en ny lp. Hadde spart vel og lenge. Fy **** hvordal livet smilte til meg da. Jeg var så glad, så tilfreds.

For du den fealingen ved å laste ned? Jeg vet ikke, men jeg vil ikke tro det. Let etter den følelsen gutter: den er så god, man er så blid og fornøyd. Føler seg som på toppen av verden....

Bullshit sier noen - jeg kaller det glede med musikk! Hmmmm drømmer du deg ikke tilbake?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, følelsen med å holde i 'hardware' kan definitivt ikke sammenlignes med "jippi, jeg fikk lastet ned mp3-ditt-datt på ørten sekunder" - kjøper den ja!

Du MÅ forresten prøve XRCD'ene fra JVC - der finner du mye gammel snack som er utgitt på nytt og da forbedret lydkvaliteten mange hakk......

Du finner mange her: Elusive Disc - Hardware, Accessories, SACDs, Vinyl LPs, DVD-As and MORE! Call us (800)-782-3472
    (tror de faktisk er offisiell leverandør av XRCD fra JVC)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare konstaterer at man tar grep i usa: VG Nett - Teknologi Et slikt forelegg svir godt!

Håper man også tar grep her hjemme snart og statuerer noen eksempler som sier: Hei, dette er ikke greit.... Vi godtar ikke at du stjeler!

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir litt på sidelinja, men her i Norge er det vel Regjeringen som er den største tyven, og slipper unna med det..

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg bare konstaterer at man tar grep i usa: VG Nett - Teknologi Et slikt forelegg svir godt!

Håper man også tar grep her hjemme snart og statuerer noen eksempler som sier: Hei, dette er ikke greit.... Vi godtar ikke at du stjeler!
    sniff sniff...synes dette lukter litt troll her nå...

Men gaper fullt og jeg biter på den :-D

Lurer på hvordan du kan sammeligen usa's rettsystem med norges.
    Landet der du bare har penger nok kommer unna med en "bra" jury eller riktig dommer.

Du kan jo ikke si hei til folk uten at du blir stem bakom og hjem der borte
    Eller være hjemme vist tilfelldig vis en innbruds tyv sparker in døren din og du prøve få han ut av huset ditt, for da er det du som får staff ikke inbruds tyven.

Nej takk du...

Vi lever dessverre ikke i 1990 lengre og at musik produsenterne ikke når ut med et tilbud som passer majoriteten lengre er bare et faktum.

Selv kunne jeg aldrig tenkt meg kjøpe noe musikk med et så dårlig format som mp3 over nett.
    Eller brukt programer som itunes eller andre web shoper men "prøve" lytting av musikk, slik som det er idag.

Ortroligt tungvint å bruke og lagt opp for at jeg må bla og trykke meg igjenom reklamer og popup programer og en bråte idiot programer som installer div skjulte programer/servicer in i os'et.

Men gi meg et program som jeg slipper Idiot reklamer om fettsugging og 10.000 ting som jeg ikke trenger, med en enkel måte og søke/bla i artister.
    Der ikke 5 cd'r dekker hele skjermen min og som har CD kvalitet ikke mp3 jalla balla eget formart/codec for og passe diverse mp3 spillere... osv

Da skal jeg gladligen bruke mine penger på digtal musikk.

Jeg selv er egasjert i litt viktiger saker, en noen stakkars musikk filer som musikk produsenterne, og ikke artistene taper penger på .
    Fjøla ligger stort sett lik i skandiavia vist du begår økonomisk krimalitet.
    Full pott og maks straff vist du raner en post,bank, snusker med skatten eller kjører for fort.

MEN vist man voldtar,lemlester dreper eller tukler med små barn så slipper du glatt unna men mild straff, og i mange tilfeller kan tasse rundt i år før du må sone straffen din.
    Plus bonus systemet der du egenlig kan stryke alle det esktra tingen du gjorde før du blev tatt for det første.

Hvorfor folk ikke egasjere seg litt mer der kjønner jeg ikke.
    Men det er jo som det pleier "money talks"

Og for og kontre det morsome ut sagnet ditt.
    Håper det blir en kjempe sak ut de "bort komne" mail'en der diverse produsernter har betalt og bestil straffbare handlinger av diverse hack'ers.
    Slik at de blir stemt nedom og hjem og en ny generasjon med produsenter dukker opp som kjønner på seg folks behove og kan levere et produkt som passer folk flest, uten man må begå som du sier "grove staffbare handlinger" for og få lytta på ny musikk.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er trøtt, skal være kort: Viktig å finne igjen den følelsen man hadde som yngre - ut av platesjapps med en ny lp. Hadde spart vel og lenge. Fy **** hvordal livet smilte til meg da. Jeg var så glad, så tilfreds.

For du den fealingen ved å laste ned? Jeg vet ikke, men jeg vil ikke tro det. Let etter den følelsen gutter: den er så god, man er så blid og fornøyd. Føler seg som på toppen av verden....

Bullshit sier noen - jeg kaller det glede med musikk! Hmmmm drømmer du deg ikke tilbake?
    Jo

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    sniff sniff...synes dette lukter litt troll her nå...

Men gaper fullt og jeg biter på den :-D

Lurer på hvordan du kan sammeligen usa's rettsystem med norges.
    Landet der du bare har penger nok kommer unna med en "bra" jury eller riktig dommer.

Du kan jo ikke si hei til folk uten at du blir stem bakom og hjem der borte
    Eller være hjemme vist tilfelldig vis en innbruds tyv sparker in døren din og du prøve få han ut av huset ditt, for da er det du som får staff ikke inbruds tyven.

Nej takk du...

Vi lever dessverre ikke i 1990 lengre og at musik produsenterne ikke når ut med et tilbud som passer majoriteten lengre er bare et faktum.

Selv kunne jeg aldrig tenkt meg kjøpe noe musikk med et så dårlig format som mp3 over nett.
    Eller brukt programer som itunes eller andre web shoper men "prøve" lytting av musikk, slik som det er idag.

Ortroligt tungvint å bruke og lagt opp for at jeg må bla og trykke meg igjenom reklamer og popup programer og en bråte idiot programer som installer div skjulte programer/servicer in i os'et.

Men gi meg et program som jeg slipper Idiot reklamer om fettsugging og 10.000 ting som jeg ikke trenger, med en enkel måte og søke/bla i artister.
    Der ikke 5 cd'r dekker hele skjermen min og som har CD kvalitet ikke mp3 jalla balla eget formart/codec for og passe diverse mp3 spillere... osv

Da skal jeg gladligen bruke mine penger på digtal musikk.

Jeg selv er egasjert i litt viktiger saker, en noen stakkars musikk filer som musikk produsenterne, og ikke artistene taper penger på .
    Fjøla ligger stort sett lik i skandiavia vist du begår økonomisk krimalitet.
    Full pott og maks straff vist du raner en post,bank, snusker med skatten eller kjører for fort.

MEN vist man voldtar,lemlester dreper eller tukler med små barn så slipper du glatt unna men mild straff, og i mange tilfeller kan tasse rundt i år før du må sone straffen din.
    Plus bonus systemet der du egenlig kan stryke alle det esktra tingen du gjorde før du blev tatt for det første.

Hvorfor folk ikke egasjere seg litt mer der kjønner jeg ikke.
    Men det er jo som det pleier "money talks"

Og for og kontre det morsome ut sagnet ditt.
    Håper det blir en kjempe sak ut de "bort komne" mail'en der diverse produsernter har betalt og bestil straffbare handlinger av diverse hack'ers.
    Slik at de blir stemt nedom og hjem og en ny generasjon med produsenter dukker opp som kjønner på seg folks behove og kan levere et produkt som passer folk flest, uten man må begå som du sier "grove staffbare handlinger" for og få lytta på ny musikk.
    Kan ikke si jeg akkurat er uenig i mye du skriver her.... Men det er vel en anne debatt
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok... spora litt av

Men jeg tro for mange så er det rett og slett altfor tungvint og prøve lytte musikk osv slik som det er idag.

Det er mye snakk om gå ned til shappa og bla seg igjenom cd spøre pent om du får lytte på den først.
    Joda var digg og gå ner på lørdag formiddag og kose seg med en kopp kaffe og sitte og lytte til musikk.
    Men samme følesen er ikke der lengre for min del.
    Det er rett in og rett ut med kun det som jeg veit jeg skal ha.

Alterntivet er.
    Lage bruker konto på X web shop,
    Svare på masse spørmål som egenlig ingen har noe med.
    Bli generelt behandlet som du er en tyv men du må gjerne legge igjen litt penger her eller der.
    Pines igjeom en million dårlige lagt opp søke motorer.
    Bla bla bla igjenom dårlige lagt opp sider.
    Tvinges gjenom reklame som tar så stor plass på siderne/programet at funksjonen og brukervenligheten faller helt bort.
    Må installer Web shop X helt egne player som ETER opp alle resuser.
    Web shop X's egne player har en tendens til og crashe.
    Web shop X's installert programer krever konstant tilgang til internet ellers står programet og stanger på firewallen og bruker latterlig masse resurer.
    Web shop X's bakrunds programer må stoppes vist du skal bruke noe andre program.
    Støtt og stadig få spørmål fra firewall programet ditt om det er greit at program X sender litt informsjon om du og hva du har på pc'n.
    Støtt og stadig må stoppe traceing cookies.
    Få mailen din fylt opp med total verdi løs reklame.

Men så det vansklige spørmålet.
    Skal vi betale samme pris for en Fysisk vare som en digital vare.
    Og hvorfor?
    Og hva skal kvaliteten være på den digitale vare for at det skal være aktuelt?
    Bør det gis rabbat på dårlige kvalitet?
    Bør du få muligheter til og kjøpe den fysiske varen med rabbat fordi du allerede eier den digitale varen?

Da er moralen min, ja til nedlasting for prøve på en enkel måte.
    Ja til at dette er gratis.
    Ønsker du ha noe av det du prøver lengre en en bestemt tid, ja til og betale for det på en enkelt måte uten og bli lurt in i masse reklame/reklame programer.
    Betale full pris for et ned skalert produkt? nej
    Ja til og laste ned den digitale versjonen vist du eier den fysiske varen.
    Nej til utdeling av "stjålne" filer der penger dirkte/indirkte går til de som deler ut.
    Og til sist ja til gratis ned lasting tills musikk/film bransjen kommer med et bedre alternativ.

Og det kan de vist de vill.

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det man kan stille spørsmål ved i den saken, og liggende saker, er hvor mye en sang er "verdt" i erstatting. I dette tilfellet så utgjør det litt over 700 kr pr sang (1 200 000/1705), blir litt verre hvis det stemmer at hun kun ble dømt for å ha delt 24 sanger (1 200 000/24) som utgjør 50000 kr pr sang. Bunnlinja her er at straffen blir alt for streng i forhold til handlingen som er utført, få personer har penger til å dekke en bot/erstattning på 1 200 000kr, slik at dette er noe som vil få konsekvenser for resten av livet.

Som også blir nevt i noen artikler i forbindelse med denne saken, er at 26000 fildelere har blitt saksøkt i USA over årene, men undersøkelser viser at antall fildere øker. Så dette har tydeligvis liten virkning. Denne saken er den første av de som ikke godtok ett forlik. Så jeg tror i beste fall det folk lærer av dette, er hvis du blir "tatt" så godta forliket og slipp billig fra det.

Når jeg leser om saker som dette så blir jeg også minnet på hva Gandhi sa "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win". Vi er vel nå i "fase 3", "fase 2" ble vel hoppet over. Skal bli spennende å se hvor lang tid det tar før de innser at å gå til "krig" mot kundene sine ikke er en god stategi.

Er ikke enig i at ulovlig fildeling = stjeling. Det er ingen som mister noe, f.eks plateselskapene sitter fortsatt på mastertapene o.l. Så jeg er av den oppfattning at det er feil bruk av ordet å stjele. Riktig ord å bruke må være ulovlig fildeling eller ulovlig kopiering, for det er det som skjer.

Følelsen av å kjøpe seg noe nytt er god, er vel få som vil motsi noen på det. Om man liker å gå ut i butikkene kjøpe seg en fysisk vare eller laste ned fra nettbutikker, er vel en smaksak og litt hva man er vant med, alder spiller nok en god rolle her.
    Butikker i dag har jo ikke veldig godt utvalg lengre, mange har nesten kun "top 10" lister og litt til på si (i alle fall når det kommer til spill, musikk og film), er jo ikke veldig spennende å handle der. Skulle kjøpe meg ett spill (Lord of the Rings Online) for ca to uker siden. Hadde allerede lastet ned klienten, siden de tilbyr 7 dagers gratis test periode, og bestemte meg for å oppgradere til fullversjon for å fortsette å spille. Alt jeg trengte var en fullversjons nøkkel, denne var ikke å få kjøpt via nettet så jeg måtte ut og finne spillet. Det resulterte i tre bomturer (Elkjøp, Expert og Free Record Shop) før jeg fant det i den fjerde. Det gir ikke mersmak på å handle i butikker når man må halve byen rundt for å prøve å finne det du vil ha, spesiellt hvis jeg vil ha det . Da er nettbutikker mye bedre, når du ikke trenger/vil ha det med en gang, enklere å finne varene du vil ha, og det står gjerne om det er på lager eller ikke. Det eneste usikre da er postgangen. Det gjør det også litt surt når man vet det er teknisk mulig å kunne tilby dette digitalt/som nedlastning o.l, og du kan få det "med en gang". Er selvfølgelig ikke alle produkter hvor dette er mulig, men det er mulig på langt flere produkter enn hva som er tilgjengelig i dag.
    Da jeg kjøpte Vanguard, så var alt tilgjengelig via nettet, alt som begrenset hvor lang tid det tok hva båndbredden min. Jeg syntes dette var en ypperlig måte å kjøpe ett slikt spill på, siden man ikke er begrenset til åpningstider og slikt.

For meg så er ikke god følelsen til stedet før jeg setter meg ned og skal "ta i bruk" produktet, så det spiller ikke så stor rolle om det er lastet ned eller kjøpt ett fysiskt objekt. Er også litt avhengig hva det er.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er nevnt men, de som driver med piratvirksomhet(kun P2P&torrent) sparer i hvert fall miljøet!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er ikke god følelsen til stedet før jeg setter meg ned og skal "ta i bruk" produktet, så det spiller ikke så stor rolle om det er lastet ned eller kjøpt ett fysiskt objekt. Er også litt avhengig hva det er.
    Mye bra i innlegget ditt, Crowly.
    (Og mye bra fra Moppen også selv om det ikke er vanskelig å installere programvaren og laste ned musikk via f.eks Lime****..... )

Men jeg er ikke enig i det som står over her.

Selve lyden kan man diskutere opp og ned i mente om er bedre på CD eller i en høykvalitets nedlastet fil.

Men å sitte med coveret og plata i hånda er en annen følelse enn å se "file download completed". Tror du skjønner det.

Jeg gjør begge deler, men de siste ukene har det blitt mere kjøp enn det andre. Og det er ikke dyrt heller - å kjøpe via nettet fra utlandet er betraktelig billigere enn via norske platebutikker.
    Og så har man noe spennende som heter SACD og XRCD - denslags får man ikke via nedlasting

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •