Piratkopiering og moral - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøper MYE film... Laster ned endel film,serier og musikk på nettet... Puhh, nå fikk jeg også formidlet min kriminalitet... Kommer sikkert til å sove litt bedre om natta nå..

Fra spøk til alvor, så tror jeg den voldsomme utviklingen av nedlastingen har fremtvunget seg pga de ALT for høye prisene som har vært gjennom mange år, kombinert med vår teknologiske utvikling som nå gjør at vi kan laste ned "gratis".. = At nå gir folk litt f a e n i å kjøpe i dyre dommer..

Men sant skal sies, så har jeg mang en gang først lastet ned en film, gjerne lenge før den er på det "offisielle" markedet. Sett den, likt den godt, og så kjøpt den for å ha denne filmen i god kvalitet i filmbiblioteket mitt

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Fra spøk til alvor, så tror jeg den voldsomme utviklingen av nedlastingen har fremtvunget seg pga de ALT for høye prisene som har vært gjennom mange år, kombinert med vår teknologiske utvikling som nå gjør at vi kan laste ned "gratis".. = At nå gir folk litt f a e n i å kjøpe i dyre dommer..
    Tror ikke du skal gi høye priser skylda. Sett mot utviklingen i kjøpekraft er jeg ganske sikker du kan kjøpe flere cd plater eller dvd'er for "lønna" de i dag enn for 10 år siden. Hadde du halvert prisen, hadde ikke folk sluttet å laste ned for det - man skal ha alt gratis i dag. Det er problemet med det jeg kaller dessert generasjonen.

At bransjen har sovet i timen i forhold til teknologisk utvikling er helt klart.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Tror ikke du skal gi høye priser skylda. Sett mot utviklingen i kjøpekraft er jeg ganske sikker du kan kjøpe flere cd plater eller dvd'er for "lønna" de i dag enn for 10 år siden. Hadde du halvert prisen, hadde ikke folk sluttet å laste ned for det - man skal ha alt gratis i dag. Det er problemet med det jeg kaller dessert generasjonen.

At bransjen har sovet i timen i forhold til teknologisk utvikling er helt klart.

Jeg kan helt klart kjøpe mer for det jeg har i inntekt i dag enn for ti år siden.. Men det er for min del ikke relevant.. Grunnen for min påstand står fremdeles: Og det er at før denne teknologien som gjør nedlasting så lett kom, så har "bransjene innen musik og film" skodd seg voldsomt.. Ergo så benytter nå MANGE seg av å kunne gratis få tak i det de skulle ønske seg.. Og ja, bransjen har sovet i timen lenge og jeg tror nok at de vil gjøre sitt ytterste for å skru igjen kranen så mye de kan.. Derimot så hadde iallefall jeg kjøpt mye mer om prisene hadde falt.. Vil jo mye heller ha en dvd i hylla kontra en brent plate med divx-filmer..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til og med folk godt opp i årene med ordnet økonomi velger heller å laste ned feks Nils Lofgren eller Dire Straits enn å betale for dem. Er helt oppgitt over mangel på moral!
    Litt pussig at du nevner denne artisten.
    Og ja, det kommer enda en solskinnhistorie her - men det betyr da enda mere penger i kassa for denne artisten:
    som gammel rocker og aldri begeistret for Springsteen (ja det er mulig) så fikk jeg høre om denne artisten (Lofgren) her på forum (hadde jeg likt Bruce så hadde jeg da kjent Nils også...).
    Igjen så laster jeg ned noen låter på Limewire fra Acoustic live, ene og alene for å sjekke ut om dette er noe for meg.
    Lydkvaliteten kan jeg på en måte ta over meg, men det var musikken som skulle gi meg kick og som da førte til bestillinger hos mine Amzon-venner.

Så ja, fildeling for oss eldre er noe fæle greier - det medfører nemlig et innhugg i lommeboka.............

ps! ja, jeg kunne ha gått innom en platesjappe og hørt fra CD'en der - point taken in advance - hehe

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ps! ja, jeg kunne ha gått innom en platesjappe og hørt fra CD'en der - point taken in advance - hehe
    Behøver ikke reise deg it fra stolen en gang. cdbaby.com har smakesnutter på ca 40-50 sek pr låt, noe som burde holde. Da hadde du sluppet å laste ned ulovlig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke reise deg it fra stolen en gang. cdbaby.com har smakesnutter på ca 40-50 sek pr låt, noe som burde holde. Da hadde du sluppet å laste ned ulovlig.

Nei nei - smakesnutter på nettet via en eller annen form for stream holder definitivt ikke for å høre lydkvaliteten. Man kan diskutere om en mp3 fil i 320kbps kvalitet er god nok i forhold til CD plata.
    Dessuten fikk jeg da høre hele låter over en periode og bli litt bedre kjent med artisten enn 40sekunders intervaller.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å laste ned musikk og diverse andre ting fra nettet har blitt så vanlig nå at jeg vil tørre og påstå at 90% av de som har internett gjør dette, gitt at de vet hvordan. Det er slik verden har blitt enten man liker det eller ikke. Tror du har flertallet imot deg Msport

Det er ingen her som prøver og si at dette er lovlig. Vi prøver bare og forklare hvorfor vi gjør det, og hva vi synes om det. Du er så sterkt imot dette, så du kommer nok aldri til å forstå. Og det er helt greit. Folk er forskjellige

En helt annen ting. Har du aldri gjort noe ulovlig i hele ditt liv Msport? Ikke en bitte liten ting engang?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    En helt annen ting. Har du aldri gjort noe ulovlig i hele ditt liv Msport? Ikke en bitte liten ting engang?
    Selvsagt har jeg gjort ting som er ulovlig også. For det første kjører jeg bil - da gjør man garantert mye ulovlig i løpet av en dag uten å tenke over det. Har i min ungdom kjørt alt for fort, noe som med årene har minsket drastisk. Sjelden jeg kjøre fort nå lenger. Har helt sikkert drukket alkohol på offentlig sted. Urinert på offentlig sted har jeg nok også gjort. Listen blir helt sikkert lang hvis man skal sitte å tenke over det.

Men en ting, jeg holder meg for god til å stjele fra andre (noe nedlasting av opphavsbekyttet matriale er).

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nei nei - smakesnutter på nettet via en eller annen form for stream holder definitivt ikke for å høre lydkvaliteten. Man kan diskutere om en mp3 fil i 320kbps kvalitet er god nok i forhold til CD plata.
    Dessuten fikk jeg da høre hele låter over en periode og bli litt bedre kjent med artisten enn 40sekunders intervaller.
    Da er det vel bare å kjøpe skiva da? Ikke værre enn det. Som en godt voksen man regner jeg med at du har økonomi til det eller er du så gnien på kronene at du synes det er greit å ta fra en som har mer penger enn deg? Sikkert kvass i kommentarene her, men man snakker faktisk om at du har begått lovbrudd her.

Edit: lagt til quote fra Asvaberg for å ikke poste mer enn nødvendig.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt det du sier er jo sant. MEN..

spørsmål til deg trådstarter. Du sier det er lov til å kopiere fra en venn. Gjør du dette??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    spørsmål til deg trådstarter. Du sier det er lov til å kopiere fra en venn. Gjør du dette??
    Nei - enkelt og greit.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å vite at vi ikke ser likt på alt som er av saker og ting, for da har det jo ikke blitt tråder i de ulike diskusjonsforum.. Oioioi, nå er nesten hele sesong 1 av OZ ferdïg nedlastet her gitt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Å komme med et innlegg i denne tråden kan fort bli det samme som å legge hodet på hoggestammen :| Uansett - jeg har ofte savnet diskusjon rundt den svært lite "oppfinnsomme" musikk og film bransjen når det gjelder utgivelser. Jeg har nok også mine "svin på skogen" og har lastet ned musikk fra nettet. Derimot så har jeg alltid kjøpt alt av de artistene jeg liker å lytte til over tid. I dag laster jeg ikke ned musikk i det hele tatt fordi jeg heller vil bruke 1 time av min tid på å høre en CD plate med god kvalitet enn å skumme gjennom 100 mp3 låter i dårlig kvalitet.

Men det jeg savner er mer spennende utgivelser hos plateselskapene. Jeg ser f.eks. på Bittorrent sider at man nå kan laste ned følgende samlinger:

1. Guitarplayer's 100 top guitar solos of all times
    2. Billboards Top 1000 of the 80s (100 fra hvert år)
    3. Billboards Top 100 of the 70s

osv. osv. Dette er samlinger som tydeligvis er laget av "amatører" og lagt ut på nettet. Meg bekjent er det ikke mulig å kjøpe slike samlinger og det er trist. Årsakene til dette er nok mange - ikke minst at vi her snakker om sanger utgitt på flere plateselskap. Men allikevel - tenk deg å kunne kjøpe feks. en boks med CD plater som inneholder de 100 sangene med tidenes beste gitarsoloer kåret av leserne til et av de viktigste gitarbladene i verden. Jeg hadde definitivt kjøpt dette!

Jeg tror derfor ulovlig nedlasting for mange handler om å få tak i samleplater som er litt mer spennende enn det man ellers finner i butikken. Oppfordringen må derfor være: mer fantasi i utgivelsene!

EDIT: Kun en oppfordring til å høre på P.I.L.S i helgene (P1 klokken 1330) - et program som virkelig gir meg lyst til å kjøpe musikk av artister jeg sjelden har hørt om

mvh.
    muthe

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wintermuthe
    Jeg tror derfor ulovlig nedlasting for mange handler om å få tak i samleplater som er litt mer spennende enn det man ellers finner i butikken. Oppfordringen må derfor være: mer fantasi i utgivelsene!

EDIT: Kun en oppfordring til å høre på P.I.L.S i helgene (P1 klokken 1330) - et program som virkelig gir meg lyst til å kjøpe musikk av artister jeg sjelden har hørt om

mvh.
    muthe
    ENIG!!! hva i alle dager er absolute musikk?? eller mr.music eller 96% låvedans eller Best of robinson eller slike?? DET ER IKKE DET JEG LIKER!!! GI MEG DET JEG VIL HA!!! skal kjøpe meg blind

Editen din passer perfekt i en annen tråd!!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel bare å kjøpe skiva da? Ikke værre enn det. Som en godt voksen man regner jeg med at du har økonomi til det eller er du så gnien på kronene at du synes det er greit å ta fra en som har mer penger enn deg? Sikkert kvass i kommentarene her, men man snakker faktisk om at du har begått lovbrudd her.

Edit: lagt til quote fra Asvaberg for å ikke poste mer enn nødvendig.
    Tja, lovbruddet for min del nå når det gjelder Nils Lofgren er altså at jeg har 3-4 låter fra Acoustic Live i opptil 320kbps .mp3 filformat på harddisk - OG jeg har CD'en. Så får lovens lange arm komme hjem og bevise at jeg ikke har rippet låtene fra CD'en men 'stjålet' dem...............

Kan ikke si at jeg sover dårlig av den grunn.......

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert av moralen din Msport, Respect! :-D
    Kjønner godt hvor du vil, men du er dessverre som musikk industrien alt for seint ute.

Copyright kan være så mye, fra selskap til selskap, men dette regner jeg med du veit og.

Men jeg lurte på en sak.
    Hva får deg til og tro at artister kjenner noe på plate salg?

Hva tro du en artist kjenner mest på?

Konsert med 50.000 billetter solgt.
    Eller vise seg frem på tv i beste sende tid en gang?
    Eller 50.000 solgte album

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - enkelt og greit.
    Men det er lov selv om ikke DU gjør det.

Og du har aldri kopiert fra en LP plate lånt av en kamerat til kassett?

Men det var lov selv om DU ikke gjorde det.

Jeg aner et snev av at du rett og slett ikke har noe forhold til nedlastet musikk, at du egentlig er fan av CD plater og ønsker det formatet. (??)

Så da må jeg neste spør: har du noen erfaring i forhold til nedlasting selv, bortsett fra det du har lest og hørt i media?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Det som er litt morsomt da er jo at når man kjøper en film så er det veldig ofte at man må sitte og se på den jævla driten om at det er ulovlig å laste ned filmer, før selve filmen begynner. "You wouldnt steal a car" "You wouldnt steal a tv" "You wouldnt steal a movie" "Downloading movies is stealing"

De som faktisk har kjøpt filmen lovlig får den driten slengt midt i trynet

Men for å bli med på diskusjonen. Ja jeg laster ned musikk og film og synes det er helt greit. Går jeg i butikken for å hente en film står det en prislapp på den, men det gjør ikke det på det som ligger ute på nettet Det koster ingenting og er gratis.

Jeg kjører også alltid over fartsgrensa, så ja jeg er kriminell og sover som ett uskyldig barn om natta Dette var min solskinnshistorie.
    Det med antipiratkopieringspropagandaen har provosert meg på det sterkeste. Jeg har rett og slett sluttet å kjøpe filmer fra de firmaene som bruker dette på platene sine. Eventuelt så ripper jeg platen og tar vekk akkurat denne delen (pluss all reklamen). Slike filmer venter jeg til en kompis av meg kjøper, også kopierer jeg denne av han/henne. Det samme gjelder filmer med tvungen reklame som blandt annet disney sine utgivelser samt SF (disse to er spesielt gale). Dette er firmaer jeg IKKE kjøper filmer fra. Får jeg en skikkelig provoserende film, som de med tvungen reklame, antipiratkopieringspropaganda og tvungen tekst, så krangler jeg meg til å få pengene tilbake.

Jeg akter ikke å betale 200-250kr for en film som kriminaliserer meg og påtvinger meg noe jeg prøver å unngå. Jeg betaler heller ikke 59kroner for det. For min del er det filmselskapene og platestudioene selv som gjør dette mot seg selv.

Godt å få det ut altså!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye tullprat.
    En av "værstingene" på barneskolen bøffa to gullpinne til meg og en kamerat, på Bjørnstad matsenter. Det har jeg skikkelig dårlig samvitighet for enda.(jeg spiste den dessverre i frykt for å få kjeft)

Laste ned musikk....sjå det bryr meg!

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå strengt tatt lov å dele en kopi av musikk med feks din bror eller en kompis.
    Åja. Har du kikka i åndsverksloven? Er ikke lov.

Hvem gidder å bry seg om plateselskapene går til *******? Artister har aldri tjent penger på plater uansett. De tjener mer ved å publisere på internett slik at mange kjenner til musikken, slik at fler kommer på konserter. Konserter tjener artister godt med penger på (stort sett).

Vet ihvertfall hva jeg ville gjort dersom jeg hadde 10 låter som jeg ville hatt ut til almennheten.

I tillegg er det vanskelig å få tak i bra musikk i Norge. Vil anslå at ca. 1% av musikksamlingen min er mulig å få tak i over disk i Norge, og disse har jeg kjøpt. Videre er kanskje 5% tilgjengelig fra norske nettsider.. er trangt marked her.

Men uansett, dersom jeg ser en plate jeg har lyst på kjøper jeg den alltid på stedet. Er jo stas å eie originalskiver, spesielt på vinyl. Er noe med samleglede. DVD pleier jeg også å kjøpe, og her gjelder ikke konsert-analogien.. Så her det blir litt mer råttent å laste ned DVD IMO. Leier mye DVD og dersom jeg kunne tenkt meg å se en jeg har leid igjen pleier jeg å kjøpe den.

Er jo greit å kunne skryte av å ha en samling

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så må jeg si at Msport høres ut som en politiker, advokat eller lignende, og blir kjedelig å høre på. Skal jeg sette på meg konspirasjonshatten så høres det ut som en som er ansatt av underholdningsindustrien til å snu folks holdninger i "nye fora". Har ikke bidratt med noe nytt i forhold til tidligere diskusjoner jeg har lest eller deltatt i, sitter med ett inntrykk av at alle innleggene etter det første stortsett går på å "skyte ned" de andre og påpeke ulovligheten i hva man gjør. Skal man prøve å fange min oppmerksomhet så bør man finne bedre metoder å formidle budskapet sitt på. Eller oppmerksomheten ble vel fanget siden jeg faktisk svarer, men vektlegger ikke det som blir sagt i særlig grad.

Jeg vil påstå at loven er i utakt med befolkningen. Det er vel slik at det er "folket" som lager lovene, igjennom de folkevalgte. Nå er jo "folket" også underholdsningsindustrien, artistene, deg, meg og alle de andre. Men slik jeg har forstått det så er loven i for stor grad tilrettelagt for underholdningsindustrien og dens ønsker. Det rettferdiggjør fortsatt ikke lovbrudd, men viser kanskje behovet for en lovendring.

Dessuten så tror jeg underholdningsindustrien angriper det hele på feil måte. De ønsker strengere lover, mer kontroll over hva du som forbruker kan gjøre med ditt lovlig kjøpte utstyr og medie, og forteller jeg hele tiden hva du ikke kan gjøre. Vi er vel ikke så forskjellig fra når vi var små, fikk vi beskjed om nei, så ble det jo bare spennende å gjøre det.
    Leste en kommentar på itavisen.no til en artikel som høyest sannsynelig av om temaet, den var meget bra, men jeg finner den ikke og får nøye meg med å gjennta hovedpunktene etter hukommelsen.
    Ofte så gjennomfører diverse firmaer eller bransjer spørreundersøkelser om hva kundene ønsker, oppfatter som bra eller dårlig osv. Han/hun (jeg slenger meg på den gruppa også) har aldri opplevd å bli spurt om hva man ønsker når det kommer til underholdningsmedia. Ingen har spurt meg om hvordan jeg ønsker å kjøpe den filmen eller musikken jeg vil ha, hvordan jeg ønsker å se, lytte og lagre/oppbevare den osv. I stedet for å prøve å kontrollere markedet, så bør man vel finne ut av hva markedet vil ha og hvordan man kan tilfredstille det behovet ?

Jeg lurer også på hvor mye politi resursser det vil oppta hvis alle som deler litt flere enn noen få filer skal anmeldes ? Politiet har viktigere saker å ta hånd om ? Å gi underholdsningsindustrien begrenset politimyndighet er ingen god løsning, det blir litt for mye "Bukken og havresekken" (eller hvordan det utrykket går igjenn). Og hvor skal da grensen settes, og hvis de får det, hvem andre bør da også få det ? Nei det åpner døren til enda værre problemstillinger.

Det er også, i mine øyne, en stor forskjell på de som driver med piratkopiering (dvs for salg) og de som deler uten å få penger for det. Men jeg har ikke problemer med å se "mange bekker små ... " problematikken oppi det her. Men det som er litt positivt her er at hjemmebrukerene tar livet av piratene, siden det er så enkelt å få tak i det man ønsker, så er det ikke noe marked igjenn for piratene. Som andre har nevt til en viss grad, så kan man bokføre en del av tapet pga ulovlig fildeling på markedføringsbudsjettet, i alle fall når det kommer til musikk.
    Noen har begynnt å loggføre statestikk over de mest delte låtene på nett, slik at man kan sette sammen spillister til radio, slik at man spiller den musikken folk vil høre. Så noen klarer faktisk å se muligheter.

Du kan jo faktisk stille deg det spørsmålet da? Hadde du stjålet en bil? Nei vel, hvorfor stjele en film da?
    Dette blir helt feil. Den "reklamefilmen" treffer helt feil målgruppe, da man allerede har kjøpt filmen, og kjøper filmer. Hvis ikke de forutsetter at du at du kjøper x filmer og laster y, hvor y > x. Så man starter altså med å stemple sine lovlige kunder som kriminelle, i beste fall potensielle så dann. Hvorfor skal man støtte en slik bransje ?

Gidder ikke å kommentere hver eneste side av dette temaet, så på tide å avrunde. Status i dag er at de lovlig produktene koster mer (slik vil det vel alltid være så lenge alternativet er gratis, men der er flere som mener de kan konkurere mot gratis), har flere restriksjoner og er generelt mer forbrukerfientlige enn de ulovlige. Men det har så smått begynt å bli bedre, da noen platedistributører har begynt å tilby drmfri musikk.
    Så i stedet for å diskutere hva som er ulovlig, umoralsk osv, så bør heller diskusjonen gå på hva skal til for at man skal velge de lovlige produktene fremfor de ulovlige.
    Kanskje bransjen kan plukke opp ett tips eller to

Helt til slutt:
    Åja. Har du kikka i åndsverksloven? Er ikke lov.
    Dette skal være lov, staten betaler årlig til rettighetshaverene slik at vi forbrukere skal ha denne retten. Siste beløpet jeg hørte var 32 millioner.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •