smaken av vann

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

smaken av vann

Har gått til innkjøp av en isbitmaskin. Og fikk bekreftelse på noe jeg har lagt merke til før.

Vann som har vært is, og smeltet til drikkevann smaker vondt i forhold til hva det var før frysing.

Hvorfor er det slik?

Det smeltede vannet har en skikkelig bismak.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det slik at kjøtt som har vært i fryseren ikke smaker så godt som "ferskt" kjøtt? Eller bær, eller....

Skjer muligens ett eller annet når det går over fra flytende til fast tilstand med strukturen i molekylene eller et eller annet.

Stygt redd for at dette kan bli en ny "kabelkrangel"
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvorfor er det slik at kjøtt som har vært i fryseren ikke smaker så godt som "ferskt" kjøtt? Eller bær, eller....

Skjer muligens ett eller annet når det går over fra flytende til fast tilstand med strukturen i molekylene eller et eller annet.

Stygt redd for at dette kan bli en ny "kabelkrangel"
    Noen som skrev "kabel"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Har gått til innkjøp av en isbitmaskin. Og fikk bekreftelse på noe jeg har lagt merke til før.

Vann som har vært is, og smeltet til drikkevann smaker vondt i forhold til hva det var før frysing.

Hvorfor er det slik?

Det smeltede vannet har en skikkelig bismak.
    Du bør spør en biolog om dette, men jeg mistenker at det er to faktorer som betyr mest:
    - oksygeninnhold
    - vane

Når vannet fryses, frigjøres mye av oksygenet (tror jeg) og vannet vil da smake tamt igjen ved opptining. Endel av bakteriekulturen dør jo også ved nedfrysing og dette kan være med på å sette smak på vannet før det fryses.

Men vanen, det at du er vant med at springvann smaker slik det gjør, er nok vel så viktig årsak til at du føler at opptint vann smaker dårligere.
    Hvis du bare drakk dette og så etter flere år fikk smake springvann, så er det høyst sannsynlig at du ville føle at springvannet smakte dårlig.

En siste ting kan være isbitmaskinen din - den kan sette smak i vannet ditt, spesielt hvis den er helt ny og har mange plastdeler.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    En siste ting kan være isbitmaskinen din - den kan sette smak i vannet ditt, spesielt hvis den er helt ny og har mange plastdeler.
    Har fått samme smak når en imsdal flaske fra butikken var fryst, og tint igjen. Men når jeg har smeltet isen nå, så har det vært i glass

Regnet med at det var noe med molykylene osv.

Hvis det er noen som tviler, så er det jo bare å fryse ned litt vann, og sammenligne med nytt vann.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når vannet fryses, frigjøres mye av oksygenet (tror jeg) og vannet vil da smake tamt igjen ved opptining.

Det tviler jeg på ,i alle fall, om du mener at oksygenet i vannmolekylene (H2-O) blir frigitt!!! Da ville det jo ikke vært vann når man tinte det opp igjen, men kun oksygen og hydrogen (og uhyre brannfarlig )

Hvis du derimot mener oksygen som er fanget opp inne mellom vannmolekylene så kan vel det hende.... Men det meste av vannet vi drikker (for ikke å si alt) har jo på et eller annet tidspunkt vært frosset og tint opp igjen...

Min teori er at det er noe i isbitmaskinen som avgir en bismak evt. endring av bakteriefloraen.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plastikk tenker eg....

Merker forskjell på den isbiten eg lager i kjøleskapet og den som blir laget i en isbitmaskin!

Det er også stor forskjell på kor lenge de har vært lagret....

By the way: Det dør neimen ikke mange basselusker når ting fryses, de bare utvikler seg ikke....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Plastikk tenker eg....

Merker forskjell på den isbiten eg lager i kjøleskapet og den som blir laget i en isbitmaskin!

Det er også stor forskjell på kor lenge de har vært lagret....

By the way: Det dør neimen ikke mange basselusker når ting fryses, de bare utvikler seg ikke....
    hmmm - dør ikke mange bakterier ved 0 grader? Mener jeg lærte det på skolen.....

"Kylling som har vært frossen, har aldri smitte, siden bakteriene dør ved nedfrysing." (kilde: Schrödingers katt - NRK)

oksygen: jeg mener selvfølgelig det som ligger imellom ja - som ved koking av vann - kokt vann mister også mye av smaken (ikke drikk før det er avkjølt - hehe) - dete r vel samme prinsipp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten erfaring: Vann fra høyfjellet og i nerheten av isbreer smaker überdigg? det har vel vert frosent for ikke så himla lenge siden? Smelta snø er vel heller ikke så hoppende gæærnt?

Jeg vil også si at frysebokser og kjøleskap og lignende reskap setter en smak på vannet som ikke er go!

Hvorfor aner jeg ikke men jeg merker at jeg blir litt intresert. Har lura på det siden jeg var 10-12 år gammal.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg:

Trygg mat - Holdbarhet

søk setning nedenfor på denne siden med nettleseren:

Man kan for eksempel ikke fryse ned et produkt for å drepe bakterier

Man dreper de ikke, men de utvikler seg ikke mer! Så har man et kjøttstykke som er fullt av bakterier så havner de bare i dvale mens stykket er frosset, de dør ikke!

Da må man bruke varme!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vannet fryses, frigjøres mye av oksygenet (tror jeg) og vannet vil da smake tamt igjen ved opptining. Endel av bakteriekulturen dør jo også ved nedfrysing og dette kan være med på å sette smak på vannet før det fryses.
    Denne tror jeg også på Det er nok noe med sammensetningen av oksygen og vann som gjør at det smaker så godt...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Denne tror jeg også på Det er nok noe med sammensetningen av oksygen og vann som gjør at det smaker så godt...

jeg mistenker litt ironi her? hehe - la oss istedet kalle det H2O med ekstra mye fjelluft i seg...................

Når det gjelder bakterier og nedrfrysing så er det sikkert riktig at ikke alt dør, men se denne:
    Campylobacteriose / Faktaark / Zoonoser / Sykdomsfakta / Hjem - Veterinærinstituttet

Nå høres det ut som jeg reklamerer for bakterier og at de smaker godt - men ikke misforstå, kjære venner. Jeg tror de kan sette smak på vannet og allikevel opptre i en så liten mengde at vi ikke får ubehag ved det.

Er det ingen biologer herinne som kan gi oss svaret på trådstarters spørsmål....
    ps! for de av dere som griner på nesa av ordet "oksygenholdig vann" (H2O er jo 2 deler hydrogen og 1 del oksygen så det skal jo være selvsagt) - her er antall treff på ordet via Google:
    Resultater 1 - 10 av ca. 355 for oksygenholdig vann. (0,16 sekunder)

Hva er da "ikke oksygenholdig vann".......................... hehe

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mistenker litt ironi her? hehe - la oss istedet kalle det H2O med ekstra mye fjelluft i seg...................
    Hehe....

La oss ringe 1881 de har jo svart på mange rare spørsmål " I øve 100 år" som de sier

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger neppe en biolog (sysler med dyr), men en kjemiker eller muligends en bakteriolog

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    en bakteriolog

Er dette noe? :? :? isåfall et genialt yrke..

Når det gjelder bakterier så drikker jeg 4 mrd. bakterier hverdag for å holde magen i sjakk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger neppe en biolog (sysler med dyr), men en kjemiker eller muligends en bakteriolog
    biolog sysler med dyr:
    biologi (av gr. bios, liv, logos, ord), læren om det levende. Omfatter de tre grunnleggende vitenskapene botanikk (læren om plantene), zoologi (læren om dyrene) og paleontologi (læren om utdødde planter og dyr).

bakteriologi, eg. læren om bakterier, inngår som en viktig del av læren om mikroorganismene i sin alminnelighet, dvs. mikrobiologien. Grl. av L. Pasteur og R. Koch.

Uansett - en med litt fagkunnskap om hvorfor vann oppleves å smake dårligere etter å ha vært frosset for så å bli tint opp.

Kildevann er ikke frosset vann, det er et naturlig oppkomme av frisk vann. (Kildevann - Wikipedia) De som reklamerer med brevann (og som kan dokumenter det) tar ikke breis som de smelter. Det hentes fra naturlig bekker/elver under isen som renner ut i det fri et eller annet sted. På sin veg vil jeg påstå at vannet tar til seg mineraler og bakterier samt frisk fjelluft (oksygen). Og det er kaldt - totalen blir da det friskeste vannet kloden kan produsere, og vi liker det vi smaker.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa jeg "kabeldebatt"?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biolog sysler med dyr:
    biologi (av gr. bios, liv, logos, ord), læren om det levende. Omfatter de tre grunnleggende vitenskapene botanikk (læren om plantene), zoologi (læren om dyrene) og paleontologi (læren om utdødde planter og dyr).

bakteriologi, eg. læren om bakterier, inngår som en viktig del av læren om mikroorganismene i sin alminnelighet, dvs. mikrobiologien. Grl. av L. Pasteur og R. Koch.

Ja, men det er jo det jeg sier... Biologer sysler med dyr( livsformer, store eller små som har eksistert eller er eksisterende) og planter (Glemte det isted, men tviler planteriket har noe med dette å gjøre . Vann (H20) er da ingen livsform!!!

Ut av kvervulantmodus: Jeg tror ikke alt vann som er nytint smaker dårligere enn annet vann. Ta en isblokk (naturlig frosset) og sett et glass under. Tinevann fra denne smaker da godt, det er frosset vann på plastflasker o.l. som smaker dårlig....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en isblokk (naturlig frosset) og sett et glass under. Tinevann fra denne smaker da godt, ..
    det er tint og fryst på en naturlig måte... ikke gjennom gass ulumskheter

det er morsomt å diskutere og kverulere om ting man overhode ikke kan noe om :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vi kan mye jeg, svantekiller.

Og det er jo vegen som er målet, ikke endestasjonen - hehe

Nordvest: det var vel bakterier og om de dør eller ikke under nedfrysing, som vekket mitt håp om at en biolog kunne bidra med noen ord herinne.

Men kanskje trådstarter egentlig bør sende en e-post til isbitmaskinprodusenten og spør om hvorfor velsmakende norsk springvann blir så mye dårligere i deres superdupermaskin.............

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •