Nikon D80 speilreflekskamera

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nikon D80 speilreflekskamera

Bestilte i forrige uke et Nikon D80 kit med 18-135 linse fra lefdal. Bestilte også med et Hoya UV-filter for beskyttelse av linsen.

Er det noe som anbefales? Blir bildene dårligere med dette filteret forran?

En annen ting jeg lurer på. Hva har hastigheten på SD-kortet å si? Jeg tenker meg en 4gb brikke. Ser litt på Sandisk Secure Digital Extreme III som virker å være en kjapp brikke. I hvilke settinger har en kjapp minnebrikke noe å si? Dersom jeg holder inne utløseren og tar bilder kjapt etterhverandre?

Overføring fra kamera til pc?

Det jeg lurer på er altså hvilket minnekort som anbefales til D80, og hvorfor.

Jeg lurer også på å handle en blitz om ikke så lenge. Hva anbefales her? Jeg trenger ikke nødvendigvis trådløs styring av biltzen.

En annen ting. Jeg kjøpte med typisk "idiotforsikring" i 3år. Er det noe vits, annet enn om jeg og kameraet skulle komme til å oppføre oss som idioter?
    Har det andre fordeler enn at jeg får reparasjon/nytt kamera om jeg skulle være uheldig å miste det i bakken?

Gleder meg i allefall til de endelig får det inn på lager!

DrE

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hastigheten på brikken er absolutt mest gjeldende ved lagring av bilder mens de blir tatt!

Det er jo den eneste begrensningen på hvor fort du kan ta neste bilde! På et speilrefleks blir det grusomt irriterende å vente på lagring, noe som kan bli saken om kortet ikke er raskt nok da bildene jo blir DRITsvære om man skal ta raw format....

Så kjøp raskt kort! Ingen tvil!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips. Hentet kameraet og et HOYA skylight (1B) filter tidligere i kveld. Driver å lader batteriet as we speak!

Som du forstår hentet jeg ikke ut minnebrikke. Jeg tror jeg bestiller meg en 150x SD brikke på 2 eller 4GB online, da de ikke hadde annet enn vanlig standard SD brikker og et par 1GB 60x brikker på Lefdal (de var utsolgt for 160x brikker/bestillingsvare)

Jeg regner hastigheten på brikken for å være viktigere enn størrelsen på brikken. Får heller investere i en større brikke senere (og rask selvfølgelig).

Gleder meg til å gå "amok" med kameraet nå! Er en stund siden jeg har hatt speilrefleks (analogt canon EOS) og det er ikke tvil om at det er morsommere å ta bilder med slike kameraer enn kompakt! Er dog litt ute av trening (om jeg noen gang har vært god foto-trent....).

Noen som har erfaring med "verdipakken" som følger D80KIT'et? Rens av kameraet en gang i året de neste tre årene blir jeg garantert å benytte meg av, men hvordan er det 2-timers intro-kurset på kameraet? Ser de holder kurs i Stavanger også...

DrE

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw, noen som vet grunnen til at Nikon gikk fra CF på D70 til SD på D80? Trodde hastigheten på CF-kortene var noe kjappere enn SD? D200 har jo også CF.

Jeg ser grunnene med størrelse og kanskje enklere konstruksjon (CF har jo ufattelig med konnektorer i forhold til SD), men skulle tro hastigheten egentlig betydde mest...

Klarer forresten kameraet å utnytte de raskeste kortene når det gjelder lagring? En ting er jo å dra kortet ut av kameraet å sette det i en kortleser for overføring til pc, da er det jo greit med det kjappeste...

DrE

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, vil jeg gratulere deg ved kjøp av flott kamera. Kjøpte selv D80 med 18-135 (til 9k tror jeg) nå i sommer, hos JapanFoto i Stavanger.

Personlig har jeg ikke opplevd noe negativt med hoya UV filteret. Hoya filetere holder en høy kvalitet og leverer.

Når det gjelder SD brikker, har jeg selv kjøpt 2 stk. 2GB SanDisk Extreme III. Hasitigheten ligger på 133x, om jeg ikke husker feil. Dette er jo meget bra å ha, med tanke på seriebilder osv..

Jeg har nettopp gått til innkjøp av Nikon SB-800 som blitz. Grunnen var bla. at jeg ønsket en trådløs blitz, som igjen fører til at jeg kan være mer kreativ med tanke på plassering av lys osv. Sb-800 leverer varene, så denne blitzen er å anbefale på det sterkeste.
    Om du ikke har penger eller behov for denne, kan jeg også anbefae SB-600. (Koster vel rundt 2000k) Fordelen med 800, er at den har bedre og sterkere lys for å holde mål i større rom o.l.

Når det gjelder Nikon D70s, så bruker D70s MicroDrive og CF kort. Grunnen er jeg usikker på.. og begynner å lure litt selv her nå.. trodde D70s alltid brukte Microdrive kort jeg. Hm..så feil kan man ta.. ops:

Hvis du finner mer ut om kurset, gidder du å sende meg en PM? Lurer litt selv på dette. Men finner kun kurs for folk som har kjøpt disse små CoolPix modellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært på london tur og kjøpte Nikon D80 kit med 18-135 linse.

fekk den for ca. 6500 med 8 gb minne.
    Det var i en taxfreebutikk på Stansted lufthavn.

trenger uv filter til kameraet. veit ikkje hva eg skal kjøpe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •