Tar dørklokka skade av å bli tilført spenning over tid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer sirjokke sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tar dørklokka skade av å bli tilført spenning over tid?

Driver og lager en ringeklokke til katta. :-? Har laget en trykkfølsom bryter av en billig IKEA badevekt, tenker å kople denne bryteren inn sammen med bryteren til ringeklokka i leiligheten. Når katta da er lei av å ikke bli sluppet inn er planen at hun skal legge seg inn i en lun hule som står plassert oppå vekten Om dette kommer til å fungere i praksis gjenstår å se!

Vet det er en del folk på dette forumet med god peiling innenfor elektronikk. Derfor har jeg et lite spørsmål:

Når katta legger seg i hulen aktiveres bryteren, og forblir aktivert så lenge hun befinner seg oppå vekta. I ringeklokka er det jo en liten elektromagnet som går på en (for meg ukjent) spenningskilde. Kan ringeklokka ta skade av å bli tilført spenning over lengre tid, f.eks. hvis ingen er hjemme?

Alternativet er da å skaffe en trådløs ringeklokke fra Clas e.l.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - den vil vel stå med spenning så lenge katten ligger oppå vekta.

Hvorfor ikke kattedør - da kan den komme og gå som den vil.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemstilling selv men løsningen med kattevekt er jo superb. Da kan en jo sjekke om katten trenger mat eller slankekur .

Jeg ville nok ikke kjørt spenning på ringeklokkespolen med stående signal, kan bli litt varmt.

Min tanke har på denne problemstillingen er å ta i bruk en bevegelsesdetektor/alarmdetektor (som jeg har en drøss av) og koble denne mot en lampe inne merket "Pus vil inn".

Men du kan jo gjøre noe tilsvarende med ringeklokka: Ta ut 12V fra trafoen og bruk denne til å tenne en lampe/diode vha vekten. Evnt kan du sette på en buzzer for å lage lyd, men da ville jeg ha hatt på en bryter i tillegg for å disable buzzeren.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kattedør er i første omgang uaktuelt. Har lite lyst til å ødelegge døra eller veggen. Kaldt blir det også om vinteren.

Ok, tror jeg går for en trådløs ringeklokke på Clas Ohlson Clas Ohlson - trådløs dørklokke

Forhåpentligvis er det en smal sak å lodde seg inn på switchen inne i bryteren. Har jeg litt flaks så ringer den bare en gang samme hvor lenge den blir holdt inne.

Vedlegg 21382
    Vedlegg 21383
    Vedlegg 21384

Testet nettopp bryteren med en liten strømforsyning og noen lamper. Selve vektjusteringen fungerer som kalibrering av hvor mye vekt bryteren må tåle for å aktiveres

Vedlegg 21385

Edit: Har også tenkt på bevegelsessensor, men litt av problemet da er jo at den vil aktiveres av alle besøkende, og ikke bare katta. Litt kjipt særlig når det ligger et firma i førsteetasje med mange besøkende hver dag. (Og hvis noen lurer på hvorfor katta har på seg klær, så er det ikke noe motestæsj. Det er for å hindre at den klør seg på et operasjonssår!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Clas Ohlson ringeklokka vi har ringer til batteriet på senderen tar kvelden, men den ser anderledes ut.

Tips: Kjøp et billig fleece-pledd og fest på vekta, gjerne med litt skumgummi under. Katta vår digger å sove på fleece, så da er det god sjangs for at katta di også vil bruke vekta.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo med letthet hindre at klokka står og ringer og ringer, sett inn et tidsrele i kretsen som bryter strømmen til spolen etter f.eks 30 sekunder evt lenger!

Dette krever jo kanskje en liten koblingsboks etc, men ser jo ikke ut for at du er så redd for å leke litt for å lage til dette!

Så kan katten ligge der til den dævver!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Tips: Kjøp et billig fleece-pledd og fest på vekta, gjerne med litt skumgummi under. Katta vår digger å sove på fleece, så da er det god sjangs for at katta di også vil bruke vekta.
    Planen var å lage noe slikt ja. Har et IKEA LUDDE saueskinn som jeg har tenkt til å ofre for det formålet. Evt. bygge noe som gjør at det blir tak og vegger over også.

Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Du kan jo med letthet hindre at klokka står og ringer og ringer, sett inn et tidsrele i kretsen som bryter strømmen til spolen etter f.eks 30 sekunder evt lenger!
    Ok, her stopper mine kunnskaper innen elektronikk. Har du en link til et passende produkt? Vet enda ikke spenningen i den kretsen da... Multimeteret ligger ute i bilen Men det er kanskje en standard voltstyrke som går tilvanlige ringeklokker? Likespenning, vekselspenning? Skal finne ut av det

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk "tidrele" på elfa.se sine norske sider.

Når din bryter blir aktivert så får tidsreleet strøm, lukker sin kontakt som fører strøm til ringeklokken i gitt tid. Tidsreleet tåler fint å stå med strøm på om katten blir liggende, mens ringeklokken står uten strøm.

Det blir jo litt ekstra mikk med det....

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Søk "tidrele" på elfa.se sine norske sider.

Når din bryter blir aktivert så får tidsreleet strøm, lukker sin kontakt som fører strøm til ringeklokken i gitt tid. Tidsreleet tåler fint å stå med strøm på om katten blir liggende, mens ringeklokken står uten strøm.

Det blir jo litt ekstra mikk med det....
    Sjekket opp litt på elfa.se. De så vanvittig dyre ut! Har målt spenningen nede ved dørbryteren nå, og den er på 12,7V AC. Noen spesifikke forslag til hva slags relé jeg trenger?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og forresten, her er et "skjema" på hvordan jeg hadde tenkt å gjøre dette i utgangspunktet med den originale klokka. Hvordan kobler jeg evt. et relé inn på dette? Feel free til å tegne mer, eller lage et bedre skjema

Vedlegg 21434 Vedlegg 21435

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spolen brenner opp om den står for lenge aktiv!

Et tidsrele koster ikke så mye

Se vedlegg for alternativ kobling ( Forenklet skjema )

I tillegg vil sikkert dette tidsuret ha 230v fast spenning.. Du kobler bare igjennom den potensiell fri kontakten på tidsuret. Fungerer som en enpolt bryter Det er enkelt

EDIT: FJERNET TEGNINGEN DA DET ER NOE SOM IKKE STEMMER MED DEN TROR JEG

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tegningen såg litt snodig ut....

Burde ikke klokken stå i serie med en bryter fra tidsreleet? ikke i serie med spolen til tidsreleet? (Edit: du forenklet bare Svantis! Tog an!)

Sånn tenker eg, VELDIG kjapt tegnet så feilsjangsen er stor! Men her vil releet legge inn når enten den vanlige bryteren eller kattebryteren aktiveres.
    Hvis de slippes med en gang vil releet slippe kontakten med en gang, men hvis katten ligger på vekta så kobler den ut bryteren etter innstilt tid.

Du må isåfall ha et rele som ligger innkoblet en viss tid. Er forskjellige brytere, noen er forsinket innkobling, noen forsinket utkobling og noen har en viss innkoblingstid.
    Hvis de er dyre så finnes det garantert billigere rundt omkring, kanskje Clas?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener! Men jeg tenker i hodet mitt. Enpolt brudd

Når man trykker på knappen så aktiviseres tidsreleet.. som.... Tja.. Du sier noe der ja, det er noe som ikke stemmer helt her altså

Må tenke litt mer jeg, Tegningen fjerner jeg den stemmer antageligvis ikke...
    Den løsningen jeg tenker på involverer en kontaktor

Bra du retter meg Driver å kobler en "luft port" som fungerer på samme måte med tidsur, glemte bare den kontaktoren som brukes der

Tenker totalt feil ser jeg ja, Hva skjer når knappen slippes her?? JO strømmen forsvinner jo seff

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer bedre

Man sender en impuls gjennom reelet som aktiviserer det i en viss tid??"?!?!?!
    Jeg hater å ikke få til slike enkle ting :evil:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det alt for enkelt

Men den løsningen fungerer ja.. MEN IMPULS ER VIKTIG! Hvis ikke er det bare å droppe alt.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dette ser bra ut jokke.

Tidsbryter høres ut som en god ide, har ikke verdensmester Frode slikt liggende i garasjen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •