F6 ødela receiveren min - NÅ er jeg sur!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

F6 ødela receiveren min - NÅ er jeg sur!

Siterer like godt mailen min til netthandelen:

Kjøpte Dynavoice F6 med fabrikasjonsfeil fra dere - følgeskader

Kjøpte høytalerene i emnet for en kollega og dissa har stått uavhentet hos meg. Bestemte meg etterhvert for å kjøpe et par til meg selv som skulle stå som bakre høytalere i hjemmekinoen og fikk tilslag. Dette paret skal være sendt i dag.

Siden min kollega som skulle ha det første paret ikke kunne hente med det første avtalte vi at jeg tok høytalerene som var kommet, og så skulle han ta paret som er underveis.

Siden jeg for første gang på lang tid har huset for meg selv og ungene er bortreist lånte jeg en gammel stereoforsterker for å kunne sette høytalerene i et eget rom til innspilling, slik at de skulle være ferdig innspilt når de ble satt i kinoen.

Imidlertid fikk jeg ikke lyd ut av høytalerene når de var tilkoblet. Kilde var cd-spiller. Ved nærmere undersøkelse var flere sikringer i kraftforsterkeren røket, og de gikk på nytt når de ble byttet. Forsterkeren fungerte fint når den ble hensatt for en tid tilbake.

Siden jeg antok at problemet i utgangspunktet lå i forsterkeren ble høytalerene koblet til frontkanalene på kinoreceiveren, en Denon AVR-2105. Deretter ble det forsøkt å spille musikk på svakt volum. Jeg reagerte på at lyden var svært dårlig, og spesielt fra den ene høytaleren var det spinkel lyd. Etter ca. 10 sekunder kom det et lysglimt fra undersiden av receiveren, og det ble stille. Receiveren lar seg ikke slå på etter dette.

Etter å ha koblet fra høytalerene målte jeg motstanden på terminalene og kunne konstantere at den ene målte 1.5 ohm og den andre 4.8. Jeg er klar over at impedans og motstand for likestrøm er to forskjellige ting, men disse målingene indikerer at det er noe galt med minst en av høytalerene.

Jeg anser det som hevet over all tvil at feil på høytaler/høytalerene har forårsaket havari både på stereoforsterker samt receiver.

I henhold til forbrukerkjøpslovens paragraf 34 krever jeg at stereoforsterker samt receiver blir erstattet. Videre må høytalerparet omleveres.

Erstatning for det ødelagte utstyret vil dessverre ikke kunne berge kinohelgen min - som jeg har kun en eller to av i året siden det til vanlig bor små barn i huset.

Imøteser tilbakemelding på dette snarest.

Mvh
    xxx
    Synspunkter på mine rettigheter, noen? Og sympatierklæringer mottas med takk....

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling på dine rettigheter! Men jeg mener at dette er en sak som netthandelen bør ta med sin leverandør og at du kommer ut med at alle dine utgifter blir dekket.. ( bortsett fra kino helgen alene da :cry: )

UTROLIG KJIPT!! føler med deg i en vanskelig tid. Dra og lån deg en forsterker så ikke hele helgen blir ødelagt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntring. Er i ferd med å fli huset for å svi av litt frustrasjon. Tenkte det var en greiere måte enn å ta en tur med mopeden. 150 hk og sinne er en dårlig kombinasjon...
    Dra og lån deg en forsterker så ikke hele helgen blir ødelagt.
    Ikke mange som har en ekstra som de ikke bruker...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at jeg har relativt nye Challenger M85 fronter og to stk XTZ 99 W12 som skulle få vise hva de er gode for for for første gang gjør ikke dette mer lystelig. Har hatt lokket av receiveren og tittet nedi, ingen sikringer å se der. "No user serviceable parts", vil jeg tro.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo være fabrikasjonsfeil, men jeg skjønner ikke helt hvordan to høyttalere kan ødelegge en receiver?
    Signalene går den ene vegen - ikke i retur??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Signalene går den ene vegen - ikke i retur??
    Sannhet med litt modifikasjon det da, det er jo en + og - og hvis du kortslutter en kabel ( som har skjedd her ) så vil nok forsterkeren få seg en, som den også har fått....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om det var tilnærmet kortsluting i den ene? Som du ser av mailen min til netthandelen ohmet jeg på terminalene på begge høytalerene, og den som det var svært dårlig lyd i målte jeg kun 1.5 ohm på mens den andre var 4,8. Av dette tipper jeg at den ene kanskje har overbelastet og svidd sluttrinnet og det gjør at den ikke vil starte. Og ja, jeg vet forskjell på impedans og resistans.

Syntes forresten det var svært lavt lydnivå de sekundene dette spilte i forhold til hvor mye volumknappen stod på.

Når jeg slår på receiveren blinker det grønt rundt powerknappen som vanlig under oppstart, og "av surround receiver" vises i displayet. Når den skal være ferdig med oppstarten slår den seg brått av, mens ringen rundt powerknappen blir stående å blinke rødt.

Humøret er bedre i dag, bra jeg har arbeidshelg. Men det er surt med de tapte kinokveldene. Det er ikke ofte jeg har muligheten til å dra på skikkelig med lyd.

EDIT: Merker meg at det er minst to nordmøringer i denne tråden

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    .

EDIT: Merker meg at det er minst to nordmøringer i denne tråden
    Det er ikke så mange av oss MEN VI ER OVER ALT!""" hehe

Regner med at det er kortsluttning i den ene ht. som gjør det ja.. Det er reklamasjon og du skal ha alt dekket... Men det som er så rart er at det ikke er noen form for sikring på forsterkeren....

Jeg har også "kortsluttet" ledninger og da gikk forsterkeren i "protect" med en gang opptil flere ganger ( fant ikke ut hvorfor det slo seg av så jeg ble sint og startet den mange ganger ) hehe....

Så det kan være noe annet, som for meg er

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er veldig rart at det ikke er noen slags form for beskyttelse. Den skrudde seg av om man var uheldig og startet opp med volumet alt for høyt og signal på inngangene, men den kunne da umiddelbart skrus på igjen.EDIT: Før dette skjedde, ja Hadde håpet det var en sikring, men det var ingen å se under lokket. Og jeg er ikke så veldig lysten på å begynne å fikle og demontere, da kan det vel bli vanskelig å få noe dekket.

Det ser ut som jeg er nødt til å gjøre noe forferdelig... *grøss*....sjekke bruksanvisningen og se om det står noe der....
    EDIT:

Symptom: Display not lit and power indicator is flashing rapidly"
    Cause: Speaker terminals are short-circuited"
    Measures: Switch power off, connect speakers properly, then switch power back on.

Dette løser jo ikke problemet, men skulle tyde på at det er kortslutningsbeskyttelse på receiveren.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som jeg er nødt til å gjøre noe forferdelig... *grøss*....sjekke bruksanvisningen og se om det står noe der....
    Du skal ha respekt for at du kommer ut av skapet på denne måten. Et forbilde for oss alle!

Håper du får ordnet med høytalerene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ble vel kastet ut av skapet nå kan man si...

Uansett, bruksanvisningen sier at man skal kontakte et Denon servicesenter når powerlampen blinker rødt slik, så da er det nok skade på enheten. Har prøvd å resette den også, men samme oppførsel.

Har god lyst å bestille en 2807 på trass akkurat nå, men jeg får vente på svar fra netthandelen. Lovteksten er jo klar; følgeskader skal dekkes så lenge vi snakker om den type bruk som produktet var tiltenkt.

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange som har en ekstra som de ikke bruker...
    Du kan låne en av meg. Kanskje ikke den beste, men den funker. Har dratt dynavoice m65 for meg en stund. Vet ikke hvor du befinner deg i dette landet, men dersom du er rundt bergensområde så er det bare å ta en tur innom :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbudet, men nå har svartsinnet roet seg her.

Det er ikke umulig at det hjalp å bestille en avr-2807....har ikke fått respons fra Netthandelen enda, men jeg regner med at de ordner opp for seg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hatt Denon-receivere til reparasjon av slutt-trinn eller lignende? Jeg er svært spent på hva slikt koster...hvis jeg tipper rett er det vel neppe lønnsomt å reparere på en to år gammel som kostet 5 lapper ny...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått respons fra Netthandelen, og det later til at de har tenkt å ordne opp i dette. Ser ut som jeg må ordne med å få utstyret reparert lokalt, og fakse over prisoverslag og kvitteringer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge var Adam i paradis? Og Jeg som trodde Netthandelen ville ordne opp i dette.

La meg gjengi korrespondansen, først fra Netthandelen:

Hei xxxxxxxxxxxx

Beklager hendelsen som har skjedd.
    Har du mulighet til ordne opp i problemet selv der du bor? Vi vil da, etter enighet, dekke utlegg du måtte ha.

Veldger du dette alternativet trenger vi:
    - først et prisoverslag fra butikk eller reparatør.
    - kopi av kvittering. Kvittering sendes på fax på nummer 380 00752. Det er VIKTIG at fax merkes med "PER" samt ditt retursøknadsnummer.

Vennligst gi en tilbakemelding.

Vil avslutningsvis takke deg for at du benytter deg av Norges desidert mest spennende nettauksjon Netthandelen.no - forsiden, og ønsker deg velkommen tilbake ved en senere anledning.

Ha en trivelig dag!
    Fra meg:

Hei og takk for svar.

Jeg kommer til å prøve å finne en bedrift i Kristiansundsområdet som driver med slike reparasjoner, og vil om dette lykkes få et prisoverslag som blir oversendt dere.

Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig å reparere om kostnaden skulle bli langt større enn verdien. Den er to år gammel og kostet kr. 4.995 når den var ny. Ønsker tilbakemelding på alternativer om dette skulle skje.

Stereoforsterkeren (som har radio og dobbel tape) er gammel, men siden jeg har lånt denne må den nok repareres i alle tilfelle.

Videre trenger jeg info rundt retur av det defekte høytalerparet. Kan jeg bruke dette returnummeret som referanse og sende kvittering for frakt på samme fax nr. ?

Til slutt, takk for at dere tar dette seriøst og viser vilje til å ordne opp.

Mvh
    Fra Netthandelen:

Hei xxxxxxxxxx

Beklager hendelsen. Feil skjer desverre av og til og dette ønsker vi selvfølgelig å rette opp igjen på en ryddig måte.
    Jeg må da deg om å sende varen(e) i retur til oss. Postlapp til retur medfølger som vedlegg.

NB!!! Selv om det bare en del av varen som er defekt er det likevel viktig at du sender hele varen i retur.

Du vil da få nytt produkt eventuelt reparerer vi dette for deg om det er mulig.
    Dersom det viser deg å være en brukerfeil må du selv dekke fraktkostnaden samt et gebyr på 200 kroner, så vær nøye med å kontroller at det ikke er en brukerfeil.

OBS! Minner om at det IKKE må teipes, klistres eller skrives på produktets originalemballasje.

Vil avslutningsvis takke deg for at du benytter deg av Norges desidert mest spennende nettauksjon Netthandelen.no - forsiden, og ønsker deg velkommen tilbake ved en senere anledning.

Ha en trivelig dag!
    Så fra meg igjen:

Hei Per,

Takk for profesjonell håndtering av saken så langt. Receiver og stereoforsterker er innlevert Fagelektronikk i Molde for prisoverslag, og jeg vil sende dette over så snart jeg mottar det. Jeg vil sannsynligvis motta dette pr. e-post, så det er greit om jeg kan sende det videre på samme måte. Jeg trenger i så fall en mailadresse å sende til.

Videre er det defekte høytalerparet sendt tilbake til dere i originalemballasjen, og returlappen jeg fikk pr. mail er benyttet til dette.
    Netthandelen:

Hei!

Vennligst send prisoverslag til perb@netthandelen.no

Så fort vi mottar høyttalerene fra deg vil vi behandle saken. Vi har dessverre ingen mulighet til å sende deg en annen type vare eller godta et mellomlegg. Vi sender enten samme type vare eller pengene i retur om vi skulle være tomme på lager.

Ha en fin dag!
    Her skulle jo alt tyde på at de hadde tenkt å ordne opp? Etter lang ventetid på prisoverslaget kom det endelig, og jeg sendte disse over pr. mail. Denne gangen fikk jeg ingen mail tilbake, men svaret kom opp på mine sider hos Netthandelen.no. Prisoverslaget var på kr. 3000 for receiveren og kr. 1500 for den andre enheten. Her er svaret:

Fra : Per 24.09.2007 12:45:40
    Hei!

Da jeg allerede har kreditert deg for varen er det uaktulet for oss å dekke dette.
    Pengene er utbetalt til din konto.

Ha en fin dag!
    Jeg blir mildt sagt overrasket. De krediterer de defekte høytalerene, men vil ikke gjøre noe med utstyret disse ødela. Jeg sender følgende svar:

Hei,

Forbrukerkjøpsloven er klinkende klar på dette punktet. Følgeskader SKAL erstattes. Jeg siterer her paragraf 34, første ledd:

"Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk."

Så lenge varen er anvendt som den er tenkt skal skader den forårsaker dekkes.

Jeg er ganske sjokkert over at dere prøver å unndra dere ansvaret loven pålegger dere på denne måten. Håper at det dreier seg om en misforståelse og at det ordnes opp i snarest.
    Her får jeg altså en defekt vare som ødelegger utstyr for tusenvis av kroner, og så nekter Netthandelen å erstatte dette. Jeg kommer til å ta saken så langt det trengs for å vinne fram med dette. Det er dog utrolig at det enda finnes næringsdrivende som ikke har forstått at en fornøyd kunde skaffer tre nye, mens en misfornøyd tar vekk enda flere.

Om jeg er fornøyd eller misfornøyd skulle egentlig ikke ha betydning for utfallet, for lovteksten er jo grei nok.

Hva synes dere om dette?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på!
    Send en mail til sjefen sjøl, en kul fyr forresten:
    einar.brandsdal@netthandelen.no (håper den er riktig)

Han liker ihvertfall IKKE negativ publisitet for sin kjære bedrift - du kan jo 'true' litt med det så ordner han sikkert opp

Hvis mailen ikke kommer frem, bruker du denne linken og klikker på 'Einar':
    oversikt innehaver m.m. Netthandelen.no

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut at det finnes fornuftige folk hos dem. Det som forundrer meg er at de hele tiden spiller på at de har tenkt å ordne opp, legger føringer for hvordan det skal foregå og når jeg har oppfylt min del og sender prisoverslag er det kuvending og blankt avslag.

Dette hadde jeg slettes ikke ventet. Jeg regner meg ikke som en vanskelig kunde, og prøver etter beste evne å formulere meg høflig. Forhåpentligvis var jeg ikke for skarp i mitt svar, men jeg synes at det er veldig problematisk når det er kunden som den "svake" part skal være nødt å kunne forbrukerkjøpsloven.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt svar fra Netthandelen:
    Hei xxxxxx

Vi kan ikke dekke skadene på forsterkerne dine, årsaken er at det er mest sannsynlig den gamle stereoforsterkeren din som er årsaken til problemet. Dette er basert på hendelsesforløpet du beskriver i den første meldingen, samt på hva som faktisk er feil på de forskjellige produktene som er involvert. Jeg snakket også med tekniker hos Fagelektronikk i dag, de er enige med oss i at dette er det mest sannsynlige hendelsesforløpet.

Akai-forsteren har DC-spenning på utgangen, i følge tekniker. Det betyr at den vil skade enhver høyttaler som koples til, uten at den spiller musikk. Alt du vil høre er et "plopp" når membranen presses helt til den ene ytterposisjonen, deretter vil det gå stor strøm i spolen som vil overopphetes og sv is.

Deretter har du koplet den nå defekte høyttaleren til Denon-forsterkeren din. Denne har ikke tålt belastningen å drive denne, en sannsynlig årsak er at spolen ikke har kunnet bevege seg fritt lengre. Dette har i sin tur påført skade på Denon-forsterkeren.

Ut fra dette hendelsesforløpet skulle vi i utgangspunktet ikke engang ha dekket høyttaleren som en garantisak. Nå har vi allerede gjort det og gitt deg pengene tilbake, så det får vi bare la ligge. Men vi kan ikke imøtekomme ditt krav om å dekke reparasjon av forsterkerne.
    Jeg hørte ingen "plopp" når jeg prøvde å spille med den første forsterkeren, derimot hørte jeg svak lyd (omtrent som samme styrke som stiften på en platespiller) før det lød "knepp" ala sikringer som ryker etter 10-15 sekunder. Med andre ord hørte jeg tydelig at det skjedde noe inne i forsterkeren litt etter at jeg begynte å spille cd. Høytalerene stod forresten tilkoblet forsterkeren med strømmen påskrudd en stund først, men det skjedde ikke noe før jeg begynte å spille. Deretter var det kun nettbrum å høre i høytalerene, og denne lyden var hørbar fra begge. Jeg fikk også veldig svak lyd når jeg spilte med Denon`en før det ble stille.

Forsterkeren fungerte 100% når den ble hensatt for en tid tilbake, så denne konklusjonen vil jeg påstå er feil. Om det ligger DC på utgangene på forsterkeren er det fordi den ble ødelagt av høytalerene.

Jeg kommer vel ikke lengre med dette når teknikeren hos Fagelektronikk kommer med teorier om hendelsesforløpet. Den gamle forsterkeren har defekt hybridforsterker i følge prisoverslaget, og det er vel dette som medfører dc på utgangen. En forsterker svir seg ikke selv når den er hensatt.

Irriterende.

EDIT: Merk også at det slettes ikke var nødvendig med noe "hendelsesforløp" for å avvise første gangen. Teorien om hva som har skjedd kom først etter at jeg skrev tilsvar på avslaget. Så får man tenke hva man vil om det. Om man ser bort i fra alt annet i saken vil bare dette være nok til at jeg ikke tør å handle der flere ganger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •