Ny bil (kanskje) - trenger noen råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny bil (kanskje) - trenger noen råd

Hei folkens.

Jeg vurderer å bytte ut bilen min. Garantien utløper nå i høst og min Hyundai Elantra (som jeg er veldig glad i) vurderes da å byttes i en annen bil.

Et par forutsetninger:
    - diesel, mye langkjøring og vi vil spare endel kroner på det
    - høy grad av sikkerhet (Euroncap) siden vi er mye på E18
    - ikke Opel/VW, har hatt det før og det er alt for mange feil på disse
    - ikke fransk, har hatt det før også og aldri mere
    - fruen ønsker seg 4WD med jeg mener det er tull bare for å sikre seg de to dagene i året det er for mye snø
    - stasjonsvogn - ikke et "must" men veldig praktisk

Det blinker seg ut noen alternativer:
    - Mazda 6 stv,
    - Toyota Avensis stv
    - Saab 9-3
    - Volvo V50

Jeg sikler veldig på en av de to siste:

Hva synes dere?
    - 2.håndsverdi
    - garanti
    - feil og mangler
    - verkstedkvalitet og dele priser
    m.m

???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volvo'n

PK

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Volvo'n

PK
    Noen grunn?

ps! jeg har laget en undersøkelse nå som dere kan svare på -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ditt budsjett på ny bil?

Hadde jeg vært deg,så ville jeg nok kjøpt meg en Alfa Romeo 156 eller en 159 med JTD.Usedvanlig vakre biler,lite feil (glem det du har hørt om alfa før),sportslige (så far i huset kan leke seg litt),stor bagasjeromsplass (ikke verdens største i 156,men i 159 er den enorm),meget sikre når det gjelder n-cap tester,og en dieselgjerrig motor

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

FINN bil - Norges største bilmarked. Søk etter biler, motorsykler eller bildeler.

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skoda Octavia Scout!!!

Store bilder! - DinSide Motor : Octavia : Skoda

En "Allroad" light fra Skoda. I denne får du bra motor, 4 wd, stv, lavt verditap også er den heller ikke så værst!!

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9-3 - sikle sikle! Hvis kjøreegenskapene på denne nye er like god som på 9-5 fra 2001 så go go gorilla!

V50 er stygg synest eg! (Alt er relativt, finere enn de fleste lada liksom...)

Dyre biler... hehe....

Uansett blir det hvertfall en DEL hakk opp fra elantraen da....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9-3 er lekker, men jeg ville holdt meg langt unna. Ikke like lett å bli kvitt senere. Det er bare noe med Saab som ikke stemmer for min del. Volvoen er både driftssikker og lett å selge senere. Avensis det samme. At de ikke er spennende å se på kan jeg være enig i. Med budsjettet du tydeligvis har, så er det endel spennende å velge blandt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemte 9-3 Den er bare helt utrolig pen å se på.. Ikke så verst å kjøre heller...

Men med en riskoker så vet du hva du får, sikkerhet både bilen og deg... Lett å selge også.. Vanskelig men saab... mmmmmm

Volvoen er ikke noe for meg, ser ikke ut men alt er jo relativt

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sabben, uten tvil.
    Driftsikker, trygg og lekker bil. :-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine svar og din stemme!

AlfaRomeo er kule biler og helt sikkert rå kjøremaskiner.
    Skoda er en god bil, og den kommer seg på bruktmarkedet.

Er ennå i tvil og etter nedbøren som var sist hernede med bl.a. oversvømmelse i veiene, ble jeg igjen fristet til en litt høy bil..............

Så vi får se - kanskje dette drøyer litt lengre enn jeg trodde......

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter fruen, kjøpte meg en 4WD selv i 2004, tror nok ikke jeg går tilbake til 2WD på en stund. Hadde aldri trøbbel med å komme fram før heller, men du verden så behagelig det er med noe som trekker på alle fire. Ikke noe spinning nå du starter i et kryss, trenger ikke tenke på om du må ta bakkestart i bratt bakke på vinteren.

- 2.håndsverdi
    - garanti
    - feil og mangler
    - verkstedkvalitet og dele priser

Da er det vel bare et av merkene du har nevnt som duger og det er Toyota
    Ellers så har du jo Mazdaen.

Hverken Svensker, tyskere eller Italienere kan komme i nærheten når det gjelder driftsikkerhet, som da igjen betyr lave driftskostnader.

For å si litt om Volvoen, så må du regne med hjullagerbytte oftere enn på andre biler, samt forstillinga er en svakhet på disse.

SAAB'en vet jeg ikke så veldi mye om, anet enn at jeg plukka opp en drøss med SAAB 9000 når jeg jeg jobba som bilberger i 10 år, men det kan jo ha blitt mye bedre med de nyere modellene nå.

Har du tenkt på Subaru? Subaru Forester er høy med 4WD. Kåret til bruktbilen med minst feil, eneste minuset med den er drivstoff forbruket.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, Subaru er verdt å merke seg - bortsett fra at de ikke ha diesel

RAV4 forrige modell (som det florerer av på markedet) har alt for lite bagasjeplass og er nesten ikke å regne som stasjonsvogn
    Nye RAV4 er lekker og mye større - og dyrere

Mazda har noen med 4x4, men ikke høye - Tribute er gått ut, og Mazda 5 er jo en MPV uten 4x4

Nissan Xtrail har det grusomme midtstilte speedometeret og alt for korte seter

Mitsubishi Outlander er fin, spesielt den nye, men prisen også

Saab 9-3 er ganske rimelig tross alt

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er du finner en bil som du er fornøyd med!! Lykke til i jakten, det er mange bra biler der ute.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har du tenkt på Subaru? Subaru Forester er høy med 4WD. Kåret til bruktbilen med minst feil, eneste minuset med den er drivstoff forbruket.
    Samt at det stinker plast når du kommer inn bilen. Oser ikke av kvalitet innvendig - noe som for meg er turn-off når man bruker så mye penger. Skal visst nok også være gammeldags bil i forhold til andre - kjøremessig og teknisk (dette er utsagn fra et par kompiser som kjørte en i nesten ei uke i vinter). Spesielt kjøregenskapene var foreldet.

Det som alltid stopper meg når jeg tenker 4wd, er bagasjeplassen - hund og spedbarn passer ikke inn...

Liker du Volvo V50 - gå for den, du kan ikke trå feil. Er forresten bygd på samme bunn som Ford Focus med bare små forskjeller i understellet. Dessuten er den meget fin å se på ops:

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Skal visst nok også være gammeldags bil i forhold til andre - kjøremessig og teknisk (dette er utsagn fra et par kompiser som kjørte en i nesten ei uke i vinter). Spesielt kjøregenskapene var foreldet.
    Er nok kompisene dine som er gammeldagse :P

Men seriøst..... å prate om bil på et forum kan nok utløse mange følelser og heftige diskusjoner. Er like mange meninger om bil som det er folk omtrent. Det viktigste er at man ikke føler seg lurt når man kjører ut fra butikken med ny/brukt bil og at man er fornøyd i tiden etterpå. Noen setter komfort først, andre driftsikkerhet osv.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg litt enig med Msport her, Razortec. Ikke akkurat når det gjelder Subaru, men andre asiatiske biler. Jeg var innom Toyota her om dagen og skulle se på den "nye" Corolla (sedan) og arvtageren i kombiutgaven, Auris.

Corollaen var ok, som forventet - litt plastfølelse, men ikke mye.

Men Auris var en gedigen nedtur. Hele midtkonsollen, inkludert håndbrekk, hadde en forferdelig plastik "look" - det lignet ikke på noe annet enn billig plastik - selv håndbrekket som er montert litt merkelig var plastic og ødela hele bilens inntrykk for meg.
    Se bilde her - legg merke til den snåle varianten av en midtkonsoll som er nesten ubrukelig og som ikke bare er plastik, den høres sånn ut også når du dunker på den:

Min bror har kjøpt seg ny KIA Cee'd og samme greia der, men faktisk mindre plastik følelse enn Auris - men KIA har jo 7 års garanti !!!

Min Elantra har ikke så mye plastfølelse, muligens fordi de ikke har valgt sølv, men sort i mesteparten av dashbordet. Sølv-look-a-like i plast er mye lettere å avsløre som plastik.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9-3 uten tvil om det står mellom de som er nevnt her
    Men uten de hvite, harry baklysene *grøss*

Nå vet jeg ikke hva budsjettet ditt er, men for 70k ekstra (++) får du (etter min mening) den råeste touringen som finnes:

En 320D.. Selvfølgelig er en M5 touring mye råere, men tenkte sånn ca i prisklassen din.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville anbefalt Toyota Avensis. Mye på grunn av at jeg selv valgte en slik selv i Februar. Syns disse gir mye for pengene sammenlignet med andre merker, samt at de holder seg svært godt i pris og er billig på vedlikehold.
    Det kommer selvsagt litt an på hvilket budsjett man har, men om man velger Executive utgaven (som jeg gjorde) får man skinnseter og alt det utstyr som man trenger og litt til. Dette syns jeg hever intrykket mye! Bilen er god å kjøre og har ikke den plastfølelsen som de nyere utgavene som Yaris, Auris og tildels Corolla har.

Når jeg skulle kjøpe bil stod valget mellom BMW 120d, Audi A4 tdi og Avensis. Hadde både BMW og Avensis på hjemlån og likte godt begge to, men valgte Toyota pga helhetsinntrykket var best på denne. Audien gikk ut tidlig pga (etter min mening) svært høye servicepriser. Fikk 3års gratis service med på kjøpet på toyotaen. Dermed har jeg ingen andre utgifter på bilen enn drivstoff og forsikring de 3 første årene
    Det eneste jeg har å utsette på Avensis er at man ikke får kombinasjonen Diesel + Automatgir.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    En 320D.. Selvfølgelig er en M5 touring mye råere, men tenkte sånn ca i prisklassen din.
    Kebab-tralle? nei, tror ikke det -

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Jeg ville anbefalt Toyota Avensis.
    Ja, Avensis er en pen bil som er vurdert mange ganger. Problemet er vel at jeg har kjørt masse taxi som passasjer og da er det enten Merce eller Avensis så jeg er liksom litt lei av dem - om det er mulig liksom

Men nå dukket det opp noe annet her:
    Hyundai Tuscon - denne har 4x4 og har automatisk med 2wd men 4wd trer inn ved spinning (man kan også overstyre til permament 4wd også)

Og den finnes i diesel, og den er like sikker som andre på Euro NCAP - For safer cars | HOME
    Og den er rimelig, faktisk under Saab:
    Og kjerringa blir fornøyd siden den er høy

Har prøvekjørt denne faktisk og den var DEILIG!
    Og patenten på å få ned baksetene var herlig genial enkel og gir rett gulv !

Dette var overraskende positivt!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •