Hvem er følsomme for Regnbuer??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvem er følsomme for Regnbuer??

Lest endel på forumet og skjønner det er endel som er plaget av dette fenomenet!

Det jeg lurer på er om dere som blir plaget av regnbuer også er plaget av andre ting! (F. eks lagt merke til at mange som blir bilsyke også blir båtsyk) Er det sammenheng mellom Regnbuer og bilsyke/båtsyke? Er det visse personer som er mer utsatt for slike fenomener enn andre?

Virker kanskje som ett teit spm, men er litt nysgjerrig på fenomenet...

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var plaget av regnbuer i statfasen, men ikke så mye nå. Bilsyke tror jeg aldri jeg har hatt...

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke sette opp dette som en avstemming? :wink:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette har vært som avstemming før :wink: prøv å søk litt

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvem er følsomme for Regnbuer??

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Lest endel på forumet og skjønner det er endel som er plaget av dette fenomenet!

Det jeg lurer på er om dere som blir plaget av regnbuer også er plaget av andre ting! (F. eks lagt merke til at mange som blir bilsyke også blir båtsyk) Er det sammenheng mellom Regnbuer og bilsyke/båtsyke? Er det visse personer som er mer utsatt for slike fenomener enn andre?
    Mvh
    Jeg ser regnbuer hvis jeg bruker underteksting (noe som er tvingende nødvendig på japanske filmer), men at en blir syk av det et etter min mening sprøyt fra ende til annen. Snarere enkeltpersoners spede forsøk på å overdramatisere for å få fram et poeng. Enkelte hevder sågar at det fremtvinger migrene, noe alle som har studert migrene forstår ikke er mulig. At det på spesielt utsatte kan fremtvinge epilepsi er nok kanskje mulig.
    Fenomenet regnbuer er også noe som reduseres og for de fleste forsvinner etter en tid. Min klare anbefaling er at en sjekker følsomheten før kjøp. Er man helt avhengig av undertekst er heller ikke DLP med 2x fargehjul det beste valget.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ser regnbuer med brillene mine på, men ikke når de er av :? det kommer vel kanskje av at alt blir en uklar smørje :wink: Uansett, selv om jeg ser dem av og til, blir jeg ikke plaget / distrahert av dette.

Det som derimot er et problem er at jeg rett og slett blir litt "sliten" i hodet av å se film på dlp over lengre tidsstrekk. En eller annen del av hjerne min som blir overopphetet av å samle alle tre fargene til ett bilde kanskje? Jeg har nok noen dårlige synsrelaterte komponenter i skallen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis dette er blitt debatert før, men tenkte først og fremst om det var visse personer som er mer følsom for regnbuer enn andre.. Altså hvilke personer som kan regnes å være i faresonen....

Hmmm greit at jeg Ikke er avholdsmann og Ikke bruker undertekst og Ikke bruker briller da 8)

Mvh

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å beklage

Men med dei linkene får du jo svar på kva litt eldre medlemmer har av problemer angående regnbuer og (ikkje sikkert dei gidder å svare på noko dei har svart på før :lol: )

Edit: etter å ha sett gjennom dei trådene så sto det ikkje så veldig masse info der egentlig :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle ser regnbuene, ikke prøv å lur dere unna..

vis alle kunne styrt unna desse billige feilkonstruerte møkkamaskinene så hadde vi hatt et fungerende! produkt, en dlp med høyere hastighet.
    de koser seg vel på denne plagen, slik at folk skal kjøpe den dyrere versjonen med raskere fargehjul.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fenomenet regnbuer er også noe som reduseres og for de fleste forsvinner etter en tid.
    Det er jo slik at kroppen vender seg til ting, selv om det nødvendigvis ikke er bra for den. På det amerikanske avforum var det en del folk som lurte litt på senvirkningene av regnbuer og lignende. Siden DLP ikke har eksistert så lenge, så er vel dette et usikkerhetsmoment. Men det må være lov å synse, diskutere, ha tanker om fenomenet regnbuer.

Men selv er jeg vel egentlig av den oppfattning at siden man ikke skal leve evig, så ofrer man gjerne litt liv og helse for det man tror på (for øvrig uten sammenlign.) Ikke det at jeg tror at regnbuer er livsfarlig , men jeg tror helt sikkert at det sliter mer på øynene enn f.eks LCD. Men man kan jo lett bli vant til å gå med briller også da.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

vis alle kunne styrt unna desse billige feilkonstruerte møkkamaskinene så hadde vi hatt et fungerende! produkt, en dlp med høyere hastighet.
    de koser seg vel på denne plagen, slik at folk skal kjøpe den dyrere versjonen med raskere fargehjul.
    Hmm var kanskje en litt hard generalisering.. Er nok litt forskjellig fra person til person..

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvem er følsomme for Regnbuer??

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    ...Er man helt avhengig av undertekst er heller ikke DLP med 2x fargehjul det beste valget.
    Et tips her for å redusere kontrasten av "kritthvit" teksting på sort bunn, kan være å benytte "Transparent"-setting i WinDVD for undertekster. Dette reduserer tekstens intensitet noe. Jeg liker iallefall denne muligheten.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så regnbuer i starten men nå ser jeg ikke noen ting. Enten er jeg blitt så vant til det at jeg ikke registrerer det eller så ja takler øya mine det bra. Ikke vet jeg....klager ikke jeg med den beste projektoren i den prisklassen. X1 ruler budsjet klassen på projektorer. Den knuser jo tillogmed svin dyre saker...

Ler av dem som må ha det dyreste å beste, som kunne blad opp litt over 11 laken for noe bedre... :P

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nå en gammel "dritprojektor" og er ikke plaget av regnbuer.Har heller aldri hatt noen på besøk som har sett dette heller.
    Kjøper noe bedre da på fredag......heter noe med action eller noe sånt :wink:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona såg rengbuer i teksten mens jeg bare ved rask forflytning av blikket. (X1) Håper PB6100 er bedre, for denn er i posten nå og rekker fram til helga!

Brede

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skynet

Jeg har nå en gammel "dritprojektor" og er ikke plaget av regnbuer.Har heller aldri hatt noen på besøk som har sett dette heller.
    Kjøper noe bedre da på fredag......heter noe med action eller noe sånt :wink:
    er det en gammel prosjektor har den sansynligvis svakere kontrast og dårligere farger. da er det selvsagt vanskeligere å oppdage regnbuen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det en gammel prosjektor har den sansynligvis svakere kontrast og dårligere farger. da er det selvsagt vanskeligere å oppdage regnbuen.
    Riktig. Hadde før en Infocus LP420 og den så jeg praktisk talt ikke regnbuer på, men så var jo bildet mye dårligere enn X1...

Newcomer Skynet sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men "normale" folk sitter vel ikke å rister på hodet når de ser film ? :?: :wink:

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs å kraftig sub du har det...lol! :lol: