Hva gjør man når kjøper ikke gidder å hente varen på oppkrav?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør man når kjøper ikke gidder å hente varen på oppkrav?

Det er et evig dilemma. Jeg vil ha forskuddsbetaling sånn at jeg vet at kjøperen er seriøs. Kjøperen er ofte skeptisk til forskuddsbetalingen.

Nå har jeg solgt et produkt til en som bor langt borte. Han har ikke hentet varen på 10 dager, fristen pleier å være 14 dager før varen sendes i retur. En ting er at pakken veier 20 kg, som er pes å bære ned til Postbanken fordi jeg ikke har bil for tiden - en annen at jeg må hente den igjen og tape 259 kr. på frakten + oppkravet. Enda verre når oppkravsbeløpet var 500 kr., bare frakten kostet halvparten av varens verdi...

Har man noen rettigheter på dette om pakken evt kommer i retur? Jeg vurderer å bare sende mottakeren en faktura fra selskapet om jeg får tap i denne situasjonen...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Det er et evig dilemma. Jeg vil ha forskuddsbetaling sånn at jeg vet at kjøperen er seriøs. Kjøperen er ofte skeptisk til forskuddsbetalingen.

Nå har jeg solgt et produkt til en som bor langt borte. Han har ikke hentet varen på 10 dager, fristen pleier å være 14 dager før varen sendes i retur. En ting er at pakken veier 20 kg, som er pes å bære ned til Postbanken fordi jeg ikke har bil for tiden - en annen at jeg må hente den igjen og tape 259 kr. på frakten + oppkravet. Enda verre når oppkravsbeløpet var 500 kr., bare frakten kostet halvparten av varens verdi...

Har man noen rettigheter på dette om pakken evt kommer i retur? Jeg vurderer å bare sende mottakeren en faktura fra selskapet om jeg får tap i denne situasjonen...
    Først av alt: kontakt kjøperen. Jeg har selv sendt ting i oppkrav, hvor sporingssystemet til posten har visst at pakken ikke har blitt hentet ut, selv om kjøper både har hentet og betalt pakken..

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre grelle eksempler er da broder'n kjøpte wakeboard. Han fikk utlevert varen uten å betale og har aldri hørt noe senere fra hverken post eller nettbutikk.
    Beste tipset er nok å kontakte kunden og høre hvorfor det drøyer. Kan tross alt hende han ikke har fått hentelapp?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunden svarer ikke på telefonen da, derfor jeg oppretta denne tråden

Pirium; Akkurat den er lei, skjønner ikke hvordan det kan gå ann engang. Er det oppkravsmerket adresselapp på pakken så bør jo den som jobber i posten skjønne at avsender skal kreve penger... Hvis det er mulighet for glipp så vet ikke jeg hva jeg skal si.........

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk pengene mine jeg, men alt via posten er veldig tregt.
    Jeg sendte kjøper en krass sms etter 3 uker om han ikke hadde tenkt å hente ut pakken snart, da fikk jeg krasst svar om at det hadde han gjort to uker tidligere..
    Noen dager senere var pengene på konto, men i postens sporingssystem sto det fortsatt at pakken ikke var avhentet.

Om kjøper ikke svarer på dine henvendelser så send ham sms om at han vil få krav mot seg, på frakt tur retur, om han ikke tar kontakt/henter ut pakken..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Om kjøper ikke svarer på dine henvendelser så send ham sms om at han vil få krav mot seg, på frakt tur retur, om han ikke tar kontakt/henter ut pakken..

Ja det er det jeg har tenkt å gjøre i morgen...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig irriterende med uavhentede pakker!
    En løsning som jeg selv foretrekker, både som kjøper og selger, er å få/gi en liten sum forskuddsbetalt for å dekke inn nettopp slike ting.
    Men selvfølgelig, med en salgssum på "bare" 500,- så forventer man tross alt at mottaker tar jeg bryet med å løse denne ut...

Forøvrig, alle kjøp/salg, også mellom private, kommer inn under Kjøpsloven: Kjøpsloven - dine rettigheter - forbrukerportalen.no
    Klippet ut fra Kjøpsloven: Betaling

"Varen skal betales kontant hvis ikke annet er avtalt. Kjøperen behøver ikke å betale før han har fått varen, forutsatt at det ikke er gjort avtale om forskuddsbetaling. Slik avtale bør unngås."
    Slik som jeg tolker dette, er betalingsmåte mellom dere avtalt på forhånd, dermed skal, i dette tilfellet kjøperen, betale ut pakken og en evt disputt mellom dere skal tas opp etterpå.
    Henter han ikke pakken, mener jeg du har krav på å få dekket dine portoutgifter begge veier, samt for oppkravsgebyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Tar opp denne igjen da jeg har samme problem for øyeblikket. Sendte en subwoofer i oppkrav og pakke ble aldri hentet. Kjøper sa han skulle betale meg for utlegg for frakt og oppkrav, men pengene kom aldri og kjøper sluttet å svare. Hvilke rettigheter har jeg i dette tilfellet?

Det som er ekstra surt er at posten hadde behandla den utrolig dårlig en av veiene, så flere av hjørnene ble "klemt inn" selvom subwooferen var veldig godt innpakket. "Salget" kostet meg dermed over 700kr pluss at jeg sitter igjen med subwooferen i dårligere stand enn før jeg skulle selge den :/

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Hei!

Tar opp denne igjen da jeg har samme problem for øyeblikket. Sendte en subwoofer i oppkrav og pakke ble aldri hentet. Kjøper sa han skulle betale meg for utlegg for frakt og oppkrav, men pengene kom aldri og kjøper sluttet å svare. Hvilke rettigheter har jeg i dette tilfellet?
    Hvorvidt du har noen rettigheter her er jeg ikke sikker på - tviler.

Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Det som er ekstra surt er at posten hadde behandla den utrolig dårlig en av veiene, så flere av hjørnene ble "klemt inn" selvom subwooferen var veldig godt innpakket. "Salget" kostet meg dermed over 700kr pluss at jeg sitter igjen med subwooferen i dårligere stand enn før jeg skulle selge den :/
    Dette ville jeg tatt opp med posten. Pakken er forsikret inntil 10 000kr hvis jeg ikke husker feil.

En god regel ved salg som innebærer sending er forskudd på minimum postens satser tur-retur, inkludert oppkrav. I ditt tilfelle forskudd på minimum 700kr.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Andre grelle eksempler er da broder'n kjøpte wakeboard. Han fikk utlevert varen uten å betale og har aldri hørt noe senere fra hverken post eller nettbutikk.
    Det kan jo fort hende at Posten skjønte de hadde driti seg ut, og gjorde opp selv. Selv om dette høres veldig lite sannsynlig ut, men det kan jo være avdelingsledere som tenker litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hvorvidt du har noen rettigheter her er jeg ikke sikker på - tviler.
    Var det jeg var redd for.

Dette ville jeg tatt opp med posten. Pakken er forsikret inntil 10 000kr hvis jeg ikke husker feil.
    Ja, men da må jeg vel ta det før jeg signerer den ut? Henta den på vei til jobb, stressa og pakka den ikke opp på noen dager. Utrolig ergelig når jeg så hvordan den var når jeg først pakka opp.

En god regel ved salg som innebærer sending er forskudd på minimum postens satser tur-retur, inkludert oppkrav. I ditt tilfelle forskudd på minimum 700kr.
    Burde ha gjort det, men var dum nok til å stole på kjøper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •