Ustabil linje

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Ustabil linje

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ustabil linje

Jeg har Online ADSL 704bit/psinn128bit/ps ut, og sitter å laster ned/opp ting slett som det er.

Problemet mitt er at når jeg laster ned på DC++ fra noen som har god
    tilkobling, så ligger hastigheten på rundt 100Kbps.
    MEN når noen begynner å laste ned av meg synker hastigheten til rundt
    10Kbps. VEEELDIG plagsomt!!! Jeg vil jo være kompis med andre og la
    dem laste ned av meg. Noen som vet hva problemet mitt er? eller om det
    skal være slik?

NB Det er mange grunner til å diskutere dette, og hvis
    noen begunner å diskutere nedlasting og nedlastingsprogrammer
    (Imesh, kazaa og DC++ etc etc) her blir jeg SUR.
    For da legger Lygren tråden død med en eller annen bemerkning.

Her ser dere linjen, først laster jeg ned så begynner noen å laste ned av meg, da blir den utstabil.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ADSL står for asynkron DSL. Du vil få lavere hastighet når noen laster ned fra deg. (grunnet halv duplex) Dette kommer blant annet av ACK pakkene.

Du må nok over på SDSL for å slippe dette. (full duplex)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uploadhastigheten og downloadhastigheten skal jo være konstant. Dersom jeg ikke har gått glipp av noe vesentlig så er ADSL ikke Asyncrone Digital Subscriber Line, men Asymetric Digital Subscriber Line. Den skal ha full duplex, bortsett fra at den er asymetrisk (det er den fordi den har forskjellig upload og download-hastighet.) Det skulle derfor være stabilt. Ta det opp med leverandøren av linja. Det er mye dårlige kabler ute i marka som kan føre til massiv ustabilitet i disse løsningene. Det er også enkelte leverandører som bruker svært dårlig utstyr og derfor ikke klarer å overholde det de lover at de skal levere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt en 20cm 0,5mm2 kabelbit av dårlig kvalitet når jeg koblet
    opp (måtte endre hele tele-nettet i huset for å sette opp DSL) kanskje det er problemet?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers-is har rett angående navnet. sakset fra telenor:
    Hva er egentlig ADSL? ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) er en teknologi som gir mulighet for høyhastighetstransport av data over telefonlinjen, der mottakshastigheten er høyere enn sendehastigheten. Dette er en løsning som er spesielt godt egnet til surfing på Internett, da brukerne hovedsakelig har behov for kapasitet ved nedlasting.
    men når det gjelder på virkning av hastighet:

Når jeg laster mye ut, går innhastigheten ned? Innhastighet krever at en viss kapasitet er ledig ut. Internett er spredd ut over hele verden på mange forskjellige typer maskiner og på mange forskjellige typer koblinger mellom disse maskinene. For å sikre at dette går som det skal, så baserer de underliggende teknologiene for internett seg på et system som kontrollerer at alt som sendes er uskadd og rett ankommet, så langt det lar seg gjøre. Dette innebærer at for at maskinen som sender deg data skal kunne sende uavbrutt så må det være nok ledig utkapasitet for at din maskin skal kunne sende bekbreftelsene fort nok til at den kan sende mer data. Ellers må maskinen vente på mer data, og hastigheten inn går ned.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Det er Asymetric

At noen laster ned fra deg har stor innvirkning på din egen nedlastningshastighet.

Har selv ftp og webserver kjørende så jeg merker godt at noen laster ned hvis jeg selv laster ned.

Dette kommer blant annet av ACK og halv duplex.

Det er sikkert en del personer som har oppdaget at man ikke kan bruke inn- og ut-linjen 100% samtidig. Dette er grunnet måten kommunikasjonsprotokollene er bygget opp.

Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet. Mange faktorer spiller inn på hastigheten du får. Svaret på dette spørsmålet finnes i hvordan protokoller snakker med hverandre. Mesteparten av trafikken som sendes og mottas er "nyttig" trafikk hvor selve dataene som brukes overføres, men det finnes også "usynlig" trafikk som passer på alt foregår slik som det skal og at det ikke skjer feil.

Den mest brukte protokollen TCP/IP (den som brukes i http, email, ftp, osv) har noe som kalles ACK pakker. Disse pakkene fungerer som kvitteringspakker for at alt var OK med datapakken. En enkel illustrasjon kan være slik. Du sender en pakke til en annen datamaskin og venter på at mottaker skal bekrefte at alt er OK. Det mottakeren gjør når den mottar pakken din er å sjekke om den er korrekt (dvs om det har oppstått feil underveis el.l) og sender en ACK pakke tilbake. ACK pakken betyr "alt greit med pakken, jeg er klar til å motta neste pakke". Hvis du aldri får den ACK pakken sender maskinen din den på nytt etter en liten stund. På denne måten blir det sikret at dataene kommer intakt frem til mottaker. Som du sikkert har tenkt på nå så resulterer dette i trafikk begge veier. Når du laster ned data fra en server må du også sende tilbake ACK pakker (som betyr at når du laster ned laster du også opp). Selvfølgelig er ikke ACK pakkene så store som selve datapakkene noe som gjør at du ikke merker de før du bruker linjen 100%.

Hvis man nå sender ut data med nær 100% av linjekapasiteten og du prøver å laste ned en webside. Det som skjer er at ACK pakkene som du skal sende i retur blir satt i en kø og venter på ledig linjekapasitet. Hvis nå det tar lang tid før denne ACK pakken blir sendt, da vil serveren sende den samme datapakken på ny. Resultater er at du får samme datapakke to ganger, noe som betyr at du får dårligere effektiv nedlastingshastighet. Så rent teknisk sett så sender du 100% ut og 100% inn, men det er ikke all trafikk som du har like mye nytte av.

En annen protokoll som brukes er UDP. Men i motsetning til TCP har ikke UDP noe kvitteringspakker eller ACK pakker. Det betyr at dataene blir sendt, men det finnes ingen garanti for at de kom frem.

Hovedforskjellen er:
    TCP: "Jeg sender deg en datapakke, men jeg sender ikke en ny før du har gitt meg beskjed om at du har mottat pakken og den er uten feil"
    UDP: "Jeg sender deg en datapakke og jeg bryr meg ikke om den kommer frem eller ikke."

UDP benyttes oftest i programmer hvor det ikke er essensielt at alle data kommer frem. Feks i telefonsamtaler spiller det ingen rolle om du ikke hører hva som blir sagt i et 1/30 sekund. Men i databaser derimot spiller det en stor rolle. (Du har vel ikke lyst å enkelte tall forsvinner når du sjekker saldoen din i nettbanken).

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har vært borte i "Jumbo packets"?

Prøvde å få det til på en link mellom 2 maskiner, men fikk det aldri til.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kan prøve er å legge inn en bandwidth limiter så du kan reservere 5-10k/s til utgående ACK/SYN-pakker for dine egen requests. Hvis du ikke gjør dette vil de bli køet sammen med alt annet og du har en flaskehals.
    Sitter du i et nettverk er det lurest å legge inn dette på gatewayen (om du har en) - hvis du har bare én pc kan du legge det inn på denne. Googler du litt, finner du nok noe som funker

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ustabil linje

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg har Online ADSL 704bit/psinn128bit/ps ut, og sitter å laster ned/opp ting slett som det er.

Problemet mitt er at når jeg laster ned på DC++ fra noen som har god
    tilkobling, så ligger hastigheten på rundt 100Kbps.
    MEN når noen begynner å laste ned av meg synker hastigheten til rundt
    10Kbps. VEEELDIG plagsomt!!! Jeg vil jo være kompis med andre og la
    dem laste ned av meg. Noen som vet hva problemet mitt er? eller om det
    skal være slik?

Her ser dere linjen, først laster jeg ned så begynner noen å laste ned av meg, da blir den utstabil.
    De andre ovenfor har forklart problemet riktig. Inngående (TCP) trafikk krever en viss utgående trafikk pga ACK meldinger. Det du må gjøre er å sette av utgående båndbredde slik at de som laster ned av deg ikke tar hele din utgående kapasitet. Det pleier å være en bandwidth throttle funksjon i slike programmer. Begynn med å sette utgående hastighet til max 10KByte/s eller noe, og reguler opp og ned til du får bra resultat på nedlastingene dine.

BB

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg løser problemet med å dele unteressante filer.

Ingen som gidder laste ned f.eks ei fil som heter værmeldingen 2003 som er på 6gb.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det "i windows" man gjør det, eller må man gjøre det i selve det aktuelle programmet?

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare bruker DC kan du finne en moddet versjon kalt BCDC++ som har BW limiter innebygd. Her kan du tilogmed sette tidsbasert limitperiode og f.eks la den gå for full spiker mens du jobber/sover etc. og senke hastigheten når det passer deg.

Vær imidlertid oppmerksom på at enkelte hubs har regler som autokicker klienter med bw-limit (isåfall bør du laste ned et tredjepartsverktøy.)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]er det "i windows" man gjør det, eller må man gjøre det i selve det aktuelle programmet?
    Det er i selve programmet, eller via et tredjepartsprogram, ikke i windows.

BB

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen forklaring også:

The problem is that many ADSL lines are limited in the neighborhood of 128kbps for upstream data transfer. Aggravating this problem is the packet queue in the ADSL modem which can take 2 to 3 seconds to empty when full. Together this means that when the upstream bandwidth is fully saturated it can take up to 3 seconds for any other packets to get out to the Internet. This can cripple interactive applications such as telnet and multi-player games.
    Sakset fra: http://www.linux.com/howtos/ADSL-Ban...TO/intro.shtml
    Se pkt 2.3 for en mer detaljert forklaring.

Bruker du en linux-maskin som gateway kan du jo evt sette den opp som beskrevet også... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dc++ kan det hjelpe å krysse av for "Use small send buffer" under settings/advanced

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Når det gjelder dc++ kan det hjelpe å krysse av for "Use small send buffer" under settings/advanced
    har hatt det slik en stund nå.
    Ingen problemer på lenge her.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0