Den store sutredagen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store sutredagen

Jeg begynner å lure på hva som skjer enkelte ganger. Takhøyden i forumene forsvinner til tider helt, og folk får så ørene flagrer.

Hvordan skal vi klare å diskutere et tema dersom vi ikke skal ha rom for personlige meninger, utsagn av sterkt personlig karakter osv? Vi er mennesker, og det er ikke en jobb vi har å poste på forumet. Jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy, og jeg har aldri latt meg provosere som menneske selvom jeg i høyeste grad mange ganger har latt meg rive med eller fått meg en god latter som følge av postinger som er rimelig off-topic. Dersom det skal strammes inn vil forumet forsndre karrakter, og det er i hvertfall ikke ønskelig fra mitt hold.

Når det gjelder postinger som inneholder informasjon som grenser til andre kategorier så er det et problem i enkelte av trådene. Jeg føler at det å ha en ekstra paralelltråd bare fordi noen trenger tilleggsopplysninger mht pris eller forhandlere lager et usansynlig kaos på forumet.

Vi har mange ansvarsfulle gjester/medlemer på forumet, og noen ikke fult så ansvarsfulle. I de aller fleste tilfeller er det ikke noe problem, og litt for mange ganger har jeg følt at det gripes inn i diskusjonen. Det gjør som regel at temaet blir lagt dødt. Det er vel egentlig så langt unna hensikten som vi kan komme.

Jeg vet ikke helt hvorfor dette dukker opp, men i dag føles det som om enkelte ikke kan tenke teknisk eller tema på noen som helst måte, mens Lygren kanskje har litt for mye tid til overs i dag. Jeg tror uansett:

Når det gjelder oppførsel så har enkelte personers personlighet vært ganske lett å gjennomskue. Hvorvidt dette skal slåes ned på eller ikke vet jeg ikke, men det blir ofte nevnt i trådene av medlemmene og det virker ganske effektivt og greit etter min mening. Ellers har jeg ikke opplevd den reneste drittslenging, så slik jeg ser det så bør kanskje noen av oss gå i oss selv, mens vi også bør forsøke å beholde takhøyden.

Når det gjelder posting under ulike kategorier så er jeg litt tom for forslag, men jeg føler ofte at inndelingen er med på å hindre en tråd i å flyte. Mulig vi bør se mer på dette, eller så er det mulig vi bare skal la det være som det er. Det er lettere å følge en lang tråd enn 20 korte tråder som i realiteten er bare en del av en og samme tråd. Det er også vanskelig å komme med kommentarer i forhold til pris/ytelse og eventuellt fordeler med et produkt knyttet til forhandler/omstendigheter vedrørende muligheter for test osv. Den regionale tilgjengeligheten er jo også vesentlig for hvorvidt et produkt er interessant for en person. Det kan jo heller ikke stikkes under en stol at det er interessant for en teknisk diskusjon om det kjøres kampanje på det aktuelle produktet over hele landet. Da vil det være dumt å starte en ny tråd for en eneste tileggsopplysning. Det kan føre til at diskusjonen tar 2 veier og enkelte mister deler av tråden.

Dette er ikke ment som angrep på noen (heller ikke Lygren som forøvrig gjør en utmerket jobb) men jeg tror vi trenger litt debatt rundt dette siden det ofte er med på å bremse den kreative delen av forumet. Den kreative delen er årsaken til at jeg er her og ikke på Eros-chat

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig om at det bør være en viss struktur i forumet med inndelinger (dvd spiller, projektor og slikt).

Men jeg syns også at det er dumt å lese alle kommentarene om at folk har feilpostet eller at man har kommet off topic. (en samtale blir påvirket at det som blir sagt og det som sies påvirkes av samtalen) Derfor er det ifølge kaosteorien umulig å forutsi hvordan en diskusjon kommer til å fremløpe.

Min personlige mening er at forumet vil virke mer seriøst hvis man fjerner prisjakt kategoriene og lar folk poste pris og slik de de aktuelle kategoriene. Hver gang det kommer en nybegynner på forumet så er det samme leksa om at posten er feilpostet og at man ikke har lov til å nevne pris. Jeg personlig har ikke noe imot at det nevnes pris i en teknisk tråd.

Hvis man ser på hardware.no (norges mest populære forum?) så funker det helt utmerket at de ikke har egne prisjaktkategorier.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Snickers-is!

Som vanlig er dine innlegg laaaange, men også fulle av viktige meninger.

Inndelingen i pris og teknisk tar vi ikke en gang til, den er diskutert og avklart flere ganger, gjør et søk. Det er helt klart fordeler og ulemper med begge typer av strukturering, her på forumet er det etter langt vurdering valgt den gjeldende (altså separering).

Når det gjelder min innblanding i Whoopass Cheese og Vega!'s lille "krangel", er det sjelden jeg påtar meg oppgaven å involvere meg i diskusjoner mellom medlemmer. Denne gangen henvendte en av partene seg til meg, og da har jeg forsøkt finne en løsning og "forsone" partene, uten at kanskje det har fungert spesielt bra.

Sikkert like greit å la folk finne ut av ting selv... Uansett er det heller ikke i veien for at andre kommer med sine meninger der eventuelle konflikter oppstår, der man forsøker få partene forsonet og forumet et hyggeligere sted å være...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er for mye testoseron og for lite damer på forumet :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig er det min mening at selv om Hardware.no er norges mest populære forum, er det kanskje også norges mest uoversiktelige forum. AVforum ønsker på ingen måte utvikle seg til å bli et nytt Hardware.no for AV, som etter min mening ikke er passende for AVforums publikum, som etter mitt syn er et mer voksent publikum enn Hardware.no's.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    som etter mitt syn er et mer voksent publikum enn Hardware.no's.
    Og takk for det. Gjennomsnittet på hardware.no er vel sikkert 15år, og flestparten vet jo ikke engang hvordan man trykker ctrl-alt-del :-)

Personlig kuttet jeg ut HW.no forumene stort sett for noen måndere siden. Nå er det kun lyd og bilde relaterte forum som gjelder.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt flott er at alle som vil bli litt useriøse kan gjøre det i Generell ChitChat. Det er VELDIG nyttig. ellers hadde sikkert de andre emnene blitt veldig usaklige.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som for meg er viktigst i denne postingen er grenselinjene mellom de ulike kategoriene. Slik jeg oppfatter det i dag er det litt for stive grenser, og det er ofte (enkelte tråder er selvsagt feilpostet) at en tråd utvikler seg i retning av en annen kategori. Når slike tråder blir splittet eller flyttet er det ofte det går utover det kreative. Derfor ville jeg sette fokus på selve inndelingen. Ikke bare kategoriene, men også selve "håndhevingen" eller grensene for hva en kategori får lov til å inneholde.

Mange norske lover har en ordlyd som dette "...med den hensikt å..."
    Jeg føler at det muligens kan legges til grunn for vurderinger her også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt flott er at alle som vil bli litt useriøse kan gjøre det i Generell ChitChat. Det er VELDIG nyttig. ellers hadde sikkert de andre emnene blitt veldig usaklige.
    Veldig enig.. Synes forøvrig forumet fungerer bra slik det er. Selvsagt kan det diskuteres hvorvidt noe kunne vært bedre, men det fører vanligvis andre ulemper med seg også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hw.no er vel et fint eksempel på hvordan man ikke skal dele opp et forum. Forferdelig uoversiktelig.

Forumet til vg.no er forøvrig Norges mest populære. Passerte nettopp 6 millioner innlegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    6 mill! Jaja, blir en stund til vi kommer opp i det her inne kanskje! 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, hvis vi alle skriver 10 innlegg i timen så nærmer vi oss fort.

Men jeg mener da at hw.no har langt mer en 6 millioner innlegg. Hadde de ikke 10 millioners jubilum for en stund siden?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Husk at HW.no samler antallet innlegg fra en rekke forum i samme database, og teller det totale antallet, ikke kun fra HW.no... Nå står nok HW.no for brorparten, men...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt; 6MILL slike innlegg av *denne* sorten er
    ikke vært mer en 6 saklige avforum-inlegg, for å si det slik. Hvis AVFORUM blir slik
    (Noe det aldri kommer til å bli), stikker jeg!!! makan til usakligehet!!!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det bare er meg, men jeg syns antall interessante innlegg på forumet har blitt mindre de siste ukene. Mulig det er fordi de fleste interessante tema er gjennomdiskutert.

Ser iallfall på hw.no at nå består diskusjonen stort sett slik:
    Hei jeg skal kjøpe meg ny PC.
    Er xx et bra skjermkort
    Er xx en bra prosessor

AMD RULEZ JAFFAL

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hw.no har akkurat nå 1 657 622 innlegg. Altså langt under 1/3 av vg.no. Fotballdelen til vg.no har flere innlegg en hw.no.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg feil ops:

Glemte at det finnes en del idioter som syns fotball er det minste interessant.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke snakke for høyt, da jeg absolutt ikke er en av de større bidragsyterne på forumet, men jeg synes det er litt underholdningsfaktor i kranglefanter som Whoppass Cheese, Vega! og Peakman (no offense :P). Selvfølgelig finnes det grenser, men litt broderlig krangling må da være lov, så lenge det ikke utvikler seg til ren skittkasting. Inndelingen av forumet har jeg forøvrig ingenting imot, men jeg er enig med Peakman at det blir litt kaotisk at trådene iblant plukkes fra hverandre og fordeles pent og pyntelig så snart temaet forskyves litt, og det er litt for mange tråder med kommentarer om at den burde vært et annet sted.

Men bare så det er sagt; jeg er blitt veldig glad i AV-forum, det er få nettsteder jeg besøker like mye.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du står for 1% av innleggene så du har en stor andel av innleggene så jeg vil si du er en stor bidragsyter: (gratulerer du er blitt ekspert)

Problemet med AVFORUM er at det tar for mye tid. Jeg skulle ha leste 100 sider på finanspensum men jeg har lest 10 pga av avforum idag.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi poster kanskje mange "like" innlegg, og mye skyldes kanskje at trådstarter ikke har fremhevet kjernen i problemstillingen, og heller ikke sjekket hva han er på jakt etter. En som skal ha seg en reciever til 5000 behøver egentlig ikke poste "skal jeg ta NAD eller DENON" i recieverforumet. Det er mange tråder å svare på om man skal ha med seg det som er teknisk interessant. Det er ofte jeg kunne tenke meg å starte tråder rundt tekniske temaer, men det er ikke så mange som vil henge seg på fordi de vil heller diskutere enkeltprodukter separat. De hører egentlig hjemme i pris og produktjakt.

Er det slik at folk savner generelle tekniske temaer å diskutere rundt?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •