Er bladet "Fidelity" noe bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er bladet "Fidelity" noe bra?

Hvordan er bladet "Fidelity"? Jeg er spesielt interessert i:

* Nivået på testene. Er de upartiske? Er synspunkter dokumentert eller blir det bare synsing? Tar de hensyn til ulike menneskers behov eller er det bare High End lydkvalitet som er testkriterium.
    * Blandingen av stoff. Er det kun lyd som gjelder? Hvor dypt går artiklene? Hvilke emner har fokus?
    * Er bladet "lydpolitisk" i den forstand at de som skriver virker som om de har låst seg fast i konvensjoner som "med billige kabler blir det billig lyd uansett", "vi tester ikke merker som finnes i vanlige elektrobutikker", "alle produkter skal ha hovedfokus på å gjengi strykere, pauker og stemmen til Diana Krall perfekt"?

Det jeg er ute etter er et blad som går mer i dybden enn "DVD & Hjemmekino" (som for meg fungerer som en samlebrosjyre for hva som kommer av nye dingser i markedet og gjør det litt lettere å orientere seg i utgangspunktet). Men bladet skal ikke være et menighetsblad for en snever klubb av HighEnd-friker (som blir kvalme bare du nevner JVC og som aller helst hadde sett at opplagstallet var så lite som mulig uten at de tapte inntekter av den grunn). (satt litt på spissen )

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å åpne et blad og lese.
    Jeg strever hardt med å finne annet enn subjektive oppfatninger og synsing i Fidelity. Omtalen av produktene er ofte noe mer prosaiske enn andre Hi-Fi-blekker, men substansen føler jeg uteblir. Du bør ikke bli forundret om du leser at mellomregistret til en høyttaler låter som pålandsvind i solnedgang med en ettersmak av bringebær, eller som vått avispapir i en kjellernedgang.
    Når det gjelder tekniske betraktninger og forklaringer er disse stort sett fraværende. For noen nummer siden ble en rørforsterker omtalt: Skribenten karakteriserte den som push-pull, men med så stor tomgangsstrøm at den nesten var en klasse A-forsterker. Hvordan dette hang sammen, var det ingen forklaring på, bortsett fra at han skrev eksplisitt at han verken hadde skjema over forsterkeren eller hadde åpnet den eller foretatt noen målinger.

Jeg føler at Fidelity på mange måter har forlatt den konkrete verden og svever i en slags tåke av hi-fi-prosa. :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo roffe. jeg har tilfeldigvis med meg det siste nummeret av fidelity på jobben. kan jo begynne med prisen.. 98 kr for et blad synes jeg er stivt.
    bladet har tidligere lyd og bilde journalist knut vadseth som ansvarlig redaktør.
    websiden finner du her.
    de gir ikke produktene karakterer, men kommer med en utfyllende konklusjon i slutten av testene. veldig lange og utfyllende tester. de er nok litt mer "hifi" en dvd kjemmekino (skulle bare mangle med de navnevalgene) , men tester selvfølgelig hjemmekinoprodukter også. har også med reportasjer( i nyeste nummer, 8 sider fra abbey road studioet, med mye beatles stoff). også mye tester av musikk. jeg synes fidelity danner en fin motvekt til dvd hjemmekino/lyd og bilde og er vel verd å ta med seg. kommer ut annen hver måned. siste nummer var 100 sider tykt, så masse godt lesestoff roffe 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare lest et nummer av Fidelity, men jeg likte det ganske godt, vesentlig bedre enn DVD&Hjemmekino og Lyd&Bilde. Det er mindre reklame (og mindre prangende reklame), lengre tester som faktisk er underholdende å lese selv om man ikke er spesielt interessert (eller har råd til) utstyret som omtales, og bladet inneholder mer og morsommere humor enn konkurrentene. Et par andre saker jeg merket meg:

- De elsker rørprodukter; er rimelig sikker på at de vil ha rør i alt, til og med i fjernkontrollene.
    - De liker best små mindre kjente produsenter. NAD og Rotel blir liksom litt for kommerst for dem.
    - Helt klart lydfokuserte, som de burde være.
    - Eneste anmelder jeg har sett som velger Cambrige Audio D500SE over NAD C521BEE. Skal ikke si noe, for jeg har bare såvidt hørt dem.
    - Har litt peiling på musikk, i motsetning til konkurrentene.
    - Ganske nostalgiske.
    - Diana Krall er med her og. Hører ikke hifijournalister på annen musikk?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diana Krall er med her og. Hører ikke hifijournalister på annen musikk?
    de kommer ikke til å slutte med diana krall før eva cassidy kommer med ny plate :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Tror jeg foreløpig står over. Etter beskrivelsene er dette for et "menighetsblad" å regne (synes jeg).
    Mulig jeg plukker opp et eksemplar en gang for underholdningens skyld...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menighetsblad er, slik jeg ser det, fullstendig skivebom i denne sammenhengen. Fidelity evner å formidle sitt intrykk slik ørene deres oppfattet den, og ikke slik smaken deres oppfatter den. Bladet er fullstendig saklig, og tekstene er slik en god HiFijournalist bør skrive. Sammenlikner du med DVD&Hjemmekino så sitter jeg igjen med null etter å ha lest en test i DVD&Hjemmekino.

Du bør ikke bli forundret om du leser at mellomregistret til en høyttaler låter som pålandsvind i solnedgang med en ettersmak av bringebær, eller som vått avispapir i en kjellernedgang.
    Dette finner du definitivt masse av i DVD&Hjemmekino. Jeg leser nå gjennom et par tre tester i D&H og klarer ikke å finne annet enn en slags difus masse som skulle gitt oss ett inntrykk av hvordan det låter. Kan det være fordi det på forhånd er bestemt hvor bra utfallet av testen skal bli? Eller kan de rett og slett så lite om både HiFi og det å skrive? De har en altfor høy ja/nei-faktor som ikke gir meg noe annet enn et intrykk av hvor glad de er i den leverandøren. Det er for meg et fargemagasin uten faglig stoff men med en hel drøss pene bilder og tekniske data.

Ta selv følgende test: Er det virkelig noe særlig forskjell på annonsene og artiklene i D&H? Gir de ikke egentlig stort sett den samme informasjonen, eller mangel på informasjon?

Det blir mye pepper på et blad, men jeg forsøker å belyse de punktene Fidelity gjør det så utrolig mye bedre. Fidelity kunne aldri, i motsetning til D&H og Lyd og bilde, klart å skrive om tragedier, konger og filmstjerner. De er et fagblad med et svært respektabelt teknisk nivå.

For noen nummer siden ble en rørforsterker omtalt: Skribenten karakteriserte den som push-pull, men med så stor tomgangsstrøm at den nesten var en klasse A-forsterker. Hvordan dette hang sammen, var det ingen forklaring på, bortsett fra at han skrev eksplisitt at han verken hadde skjema over forsterkeren eller hadde åpnet den eller foretatt noen målinger.
    Dette skrev de rett og slett fordi det stemmer. Man kan ikke se dette utifra et skjema heller, så jeg synes det er helt på sin plass å poengtere at en forsterker for eksempel spiller opptil 5 Watt i klasse A.

Jeg mener at Fidelity er et blad som tar for seg produktene upartisk og saklig. De beskriver lyd og teknikk hver for seg og systematiserer de ulike aspektene i lydgjengivelsen. De klarer å formidle et inntrykk som stemmer svært godt når jeg selv får mulighet til å høre på de ulike produktene. De dekker også et svært bredt spekter av produkter. De testet jo cambridge og NAD-spillere i siste nummer.

Neste nummer inneholder forresten en artikkel om ulike forsterkerteknikker, og et besøk på B&W-fabrikken.

Jeg har tro på dette bladet og dets fremtid dersom ikke entusiasnene lar seg forføre av markedsføringsbladene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg, Snickers-is, i at "DVD og hjemmekino" er overfladisk og at testene deres ikke sier spesielt mye mer enn sidene om produktnyheter. "Hjemme hos"-reportasjene er ganske hyggelig lesning, og kan spore til ideer om hvordan man ønsker ting selv.

Når jeg etter tre kommentarer oppfatter "Fidelity" som et menighetsblad, så er det på bakgrunn av følgende uttalelser:
    - Jeg strever hardt med å finne annet enn subjektive oppfatninger og synsing i Fidelity.
    - Når det gjelder tekniske betraktninger og forklaringer er disse stort sett fraværende.
    - De liker best små mindre kjente produsenter. NAD og Rotel blir liksom litt for kommerst for dem.
    - Bladet har tidligere lyd og bilde journalist knut vadseth som ansvarlig redaktør.
    - De elsker rørprodukter; er rimelig sikker på at de vil ha rør i alt, til og med i fjernkontrollene.
    - Ganske nostalgiske.

For meg (og dette er en subjektiv oppfatning) er nostalgi, preferanse for spesiell teknologi, generell synsing, testing av primært sære produkter og en redaktør som er kjent for alt dette en sikker oppskrift på et HiFi-menighetsblad. Det blir for mye forutbestemt lydpolitikk.
    Da foretrekker jeg litt mindre erfaring og lik i lasten, og mer nysgjerrighet og utforskende journalistikk. Når man er borskjemt med High End-produkter gjennom flere år blir entusiasmen sjeldnere og meningene sementerte.

Hadde kanskje håpet på noe som ble beskrevet som litt friskere i formen enn dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt det bladet og forgjengeren Audio i mange år, så jeg må si meg enig med Snickers-is at det er et saklig og bra blad.. Det er det mest seriøse bladet i Norge etter min mening.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette skrev de rett og slett fordi det stemmer. Man kan ikke se dette utifra et skjema heller, så jeg synes det er helt på sin plass å poengtere at en forsterker for eksempel spiller opptil 5 Watt i klasse A.
    Det er godt mulig det stemmer, men Fidelity beskriver forsterkeren både som klassisk AB og som ren klasse A forsterker. Begge deler på en gang, uten begrensninger. Det står ingenting om at klasse A er begrenset til en bestemt effekt, heller tvert imot. For å sitere denne konkrete artikkelen:

Hos Nagra har man valgt en del kretsløsninger som sikkert ergrer SET-folket. Det mest åpenbare er at 845 brukes i en push-pull-konfigurasjon. Et 845 tar seg av den negative halvdelen av signalet, mens et annet 845 håndterer den positive halvdelen av signalet.

Så langt er forsterkeren beskrevet som AB (eller ren B for den saks skyld), men så kommer neste setning:

Tomgangsstrømmen er lagt så høyt at vi fortsatt snakker om en ren klasse A...

Det ene slår det andre i hjel. Hvis rørene tar seg av hver sin respektive halvbølge (som sitert ovenfor) snakker vi ikke om en klasse A forsterker. Jeg synes fremstillingen i Fidelity i det minste er både overflatisk og mangelfull. (Men det er ikke spesielt for Fidelity å være svak på elektronikk. (Ut fra et skjema kunne man sett arbeidspunket for røret. I dette tilfellet den negative gitterforspenningen i forhold til katoden.))

Hele artikkelen finnes i Fidelity 5/2003

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hos Nagra har man valgt en del kretsløsninger som sikkert ergrer SET-folket. Det mest åpenbare er at 845 brukes i en push-pull-konfigurasjon. Et 845 tar seg av den negative halvdelen av signalet, mens et annet 845 håndterer den positive halvdelen av signalet.

Så langt er forsterkeren beskrevet som AB (eller ren B for den saks skyld), men så kommer neste setning:
    Nei Jane, det er det samme både for en klasse A og en klasse AB eller klasse B-forsterker. Kretsen bygges opp på den samme måten, men spenningen på gate trekkes opp en god del for å oppnå klasse A. Hvorvidt den spiller i klasse A avgjøres av spenningen på gate og impedansen det hele belastes med.

Tomgangsstrømmen er lagt så høyt at vi fortsatt snakker om en ren klasse A...

Det ene slår det andre i hjel. Hvis rørene tar seg av hver sin respektive halvbølge (som sitert ovenfor) snakker vi ikke om en klasse A forsterker.
    Det vil aldri renne strøm gjennom den negative transistoren eller det negative røret og ut til høyttaleren når spenningen ligger over 0 volt. Det er derfor alltid det positive røret som tar seg av den positive halvperioden og det negative som tar seg av den negative halvperioden uansett tomgangsstrøm.

Jeg synes fremstillingen i Fidelity i det minste er både overflatisk og mangelfull. (Men det er ikke spesielt for Fidelity å være svak på elektronikk. (Ut fra et skjema kunne man sett arbeidspunket for røret. I dette tilfellet den negative gitterforspenningen i forhold til katoden.))
    Det er gate som styrer strømmen fra anode til katode (eller omvendt om du vil). Forspenningen er satt av rørets egenskaper. Fidelitys beskrivelse er egentlig svært korrekt av den enkle grunn at en klasse AB-forsterker er egentlig definert kun for transistorforsterkere. Da er nemlig tomgangsstrømmen satt av den ulinjæriteten som finnes med b-e spenninger under 0,7 volt. Man justerer dette med oscilioskop for å justere ned cross-over-forvrengningen. Dersom man øker spenningen over dette nivået vil forsterkeren gå over i klasse A. Det er imidlertid kun singel-enden forsterkere som alltid jobber i klasse A. Derfor blir klasse AB-begrepet ofte noe feilaktig brukt for å forklare at grensenivået for klasse A og den maksimale effekten er 2 vidt forskjellige ting.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei Jane, det er det samme både for en klasse A og en klasse AB eller klasse B-forsterker. Kretsen bygges opp på den samme måten, men spenningen på gate trekkes opp en god del for å oppnå klasse A. Hvorvidt den spiller i klasse A avgjøres av spenningen på gate og impedansen det hele belastes med.
    Det er jo litt kult da, at vi ikke en gang greier å enes om hva som er karakteristisk for en klasse AB forsterker.
    Normalt fører arbeidspunktet for røret (i et PP-oppsett som Fidelity beskriver) til at det går i cutoff. Det er både overveid og ønskelig. Blant annet for å få opp virkningsgraden på effektrørene.
    Du kan godt kjøre en PP-konfigurasjon som klasse A med rør, men da blir det langt fra som Fidelity skriver: Et 845 tar seg av den negative halvdelen av signalet, mens et annet 845 håndterer den positive halvdelen av signalet.

BTW: Det er uvanlig å bruke betegnelsen gate for [styre]gitter, skal du benytte engelsk er grid en beskrivende betegnelse.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange måter tror jeg Roffe stilte et retorisk spørsmål. Jeg mener, det er greit å få et svar, men svaret ligget jo opp i dagen. Det koster ikke 20 tusen kroner å danne seg en mening om Fidelity 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg stilte IKKE et retorisk spørsmål (selv om jeg kanskje hadde mine forventninger).
    Nå har jeg imidlertid kjøpt det siste nummeret hos Narvesen, så får vi se...

Har foreløpig fått bladd løselig i det, og det ser ut til at det er litt mindre menighetsblad enn jeg trodde... Spesielt viser korttesten av klasse D-monoblokken "Embla" at de er åpne for nye ting. Det er jo bra. De har også mer humor i anmeldelsene og en god porsjon selvironi som gjør det underholdende (som noen faktisk allerede bemerket).

Kommer tilbake med en klarere mening om hva jeg synes når jeg har lest litt mer... Det ville være urettferdig å bedømme bladet (både positivt og negativt) etter å ha lest bare et par artikler.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Er bladet "Fidelity" noe bra?

Noen nevner Diana Krall her..

Er det noen andre enn meg som savner noen mindre ensrettede (les: tendensiøst elitiske) journalister som alle ser ut til å være en androgyn masse av jazzfolk? Jeg skjønner at jazz-utgivelser (og Kirkelig Kulturverksted) går for å være bra referanser, men hvor mange i målgruppen deres er det egentlig som hører på det?

Namedropping er sikkert fint (selv har jeg to plater av Stan Getz og en av Nat King Cole, har tilogmed hørt på dem, wuhu!) - jeg skulle imidlertid likt å se noen som kunne teste utstyr på musikk jeg selv hører på til daglig, selv om kanskje ikke alt er like nøytralt produsert eller har et stort frekvensregister av akustiske instrumenter..

Sånn sett liker jeg faktisk forumet bedre, her kan en faktisk spørre "ey - hvilken forsterker-/høyttalerkombinasjon spiller mest rocka av disse to" og få et seriøst svar. Godt mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg ganske mange av journalistene i hifibladene sende megetsigende blikk etter samme spørsmål.. På en måte en slags inhabilitet, kanskje..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei du.
    Har du ikke lært forskjell på volt og amper???
    Tror du har byttet litt om der. Det er strømmen som bestemmer dette.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoopas det er litt forskjell når man snakker om å påføre transistorer spenning. Uansett bagateller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei! Hør nå her da. Det er ikke strømmen jeg snakker om, og det er over hodet ikke den som styrer forsterkeren. Det er spenningen. Det er helt riktig at tomgangsstrømmen er høyere i klasse A, men strømmen er kun en følge av spenningen. Det oppnåes ved å øke potensialet foran Gate på en rørforsterker, og foran basis på en transistorforsterker. Det sitter en seriemotstand på basis-inngangene og det er spenningen før disse motstandene som bestemmer strømmen i utgangstransistorene. Motstandene foran hver driver-transistor er også med på å bestemme strømmen som går i effekttransistorene på en forsterker med bipolare transistorer. På en rørforsterker eller mosfetforsterker derimot er det spenningen på gate som bestemmer strømmen da disse styres av feltelektriske spenninger. En transistorforsterker (bipolar) har altså en liten krets som simulerer den feltelektriske styringen til rør og FET-transistorer. Ved å bruke spenningsfaktorene føler jeg at det er lettere å beskrive hvorfor en klasse A-forsterker heller ikke bruker den negative transistoren til å behandle den positive halvperioden og omvendt. Dette fordi driverspenningen ikke er særlig avhengig av lasten, noe strømmen i utgangstransistorene/rørene eller FET-ene er. Dere må skille mellom kortene. En forsterker er spenningsstyrt uansett hva dere måtte mene. Untaket er Klasse-D som er tidsstyrt. Hadde forsterkeren vært strømstyrt ville man aldri kunnet oppnå noe i nærheten av dobling av effekten i 4 Ohm. Derimot ville effekten vært nær ved å halveres i 4 Ohm.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, jeg stilte IKKE et retorisk spørsmål (selv om jeg kanskje hadde mine forventninger).
    Nå har jeg imidlertid kjøpt det siste nummeret hos Narvesen, så får vi se...

Har foreløpig fått bladd løselig i det, og det ser ut til at det er litt mindre menighetsblad enn jeg trodde... Spesielt viser korttesten av klasse D-monoblokken "Embla" at de er åpne for nye ting. Det er jo bra. De har også mer humor i anmeldelsene og en god porsjon selvironi som gjør det underholdende (som noen faktisk allerede bemerket).

Kommer tilbake med en klarere mening om hva jeg synes når jeg har lest litt mer... Det ville være urettferdig å bedømme bladet (både positivt og negativt) etter å ha lest bare et par artikler.
    Hehe, jeg hadde et lengre inlegg klart der jeg hadde skrevet utdrag fra bladet. Det ble mer og mer usaklig ettersom jeg ble trøttere og trøttere, og til slutt sovnet jeg :lol:

Det sier ikke noe om bladet, men jeg var egentlig overbevist om at bladet ville være god lesing for deg og at de tekniske beskrivelsene eller objektive betraktningene ikke uteble. Men nå har du sett det selv, så da er det liten vits i å forklare den enorme forskjellen mellom Fidelity og L&B eller D&H.

Jeg har signet abonnement

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •