X-10 Alarm Systemer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X-10 Alarm Systemer...

Hvor bra er disse "kittene"? http://www.x-10.no/sikkerhet/x10_systemer.html

Hvem er forresten den billigste leverandøren av alarmsystemer (type Falken.....)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: X-10 Alarm Systemer...

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvor bra er disse "kittene"? http://www.x-10.no/sikkerhet/x10_systemer.html

Hvem er forresten den billigste leverandøren av alarmsystemer (type Falken.....)
    De er sikkert like bra teknisk sett som de systemene som leveres av Falken, Securitas, Hafslund etc.
    Dessverre er det slik at alle disse såvidt jeg vet krever at man bruker systemer som de har support på (altså egne systemer). Husk også at et system levert av et godkjent sikkerhetsselskap vil være FG-godkjent og gr reduksjon i forsikringspremien.

Dessuten skal du ikke undervurdere følgende aspekter ved et alarmsystem:
    * Hvor raskt reagerer sikkerhetsselskapet når alarmen går? Hvor god er dekningen av vektere i ditt område?
    * Klistremerkene med alarmleverandøren er din første skanse. Sjansen for at du får innbrudd reduseres drastisk hvis de potensielle tyvene kjenner til vaktselskapet som står oppgitt på skilt og merker på huset ditt.

Personlig tenkte jeg ikke bare pris når jeg installerte innbruddssystem, men også på (på grunn av klistremerkeaspektet) hvilket rennommé selskapet har i markedet.

Det er lett å hoppe på 1-kroners tilbud fra enkelte leverandører, for å tenke at når alarmsystemet er betalt, så kan jeg bytte til et selskap med lavere abonnementspris. Husk da at de kan komme til å insistere på utstyr som de kan tilby support på, slik at du ved bytte av selskap kan komme til å måtte bytte deler av utstyret uansett, med den kostnaden det medfører.

Lykke til med valg av alarmsystem!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dinside.no hadde en sammenligning av tre ulike boligalarmer i 2000. Har sett få slike tester etter det. Det kan jo være nyttig lesning i forhold til hva man bør vurdere når man skal skaffe alarm.

Lenke: Boligalarm: Knallhard kamp om kundene

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Roffe.. Skal lese testen etterhvert...
    Du har nok rett i at det er lurest å bruke en leveramdør med FG godkjente alarmsystemer... Men bakdelen er prisen..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Roffe.. Skal lese testen etterhvert...
    Du har nok rett i at det er lurest å bruke en leveramdør med FG godkjente alarmsystemer... Men bakdelen er prisen..
    Sammenligningen til dinside går ikke inn i de tekniske aspektene, det er mer en sammenligning av hva man får for pengene...

Hvis du vil spare penger, så tenk ihvertfall over følgende:

I de fleste tilfeller kommer brannvesenet såpass sent fram til et brennende hus at materielle verdier neppe står til å redde (de fleste blir totalskadd av enten flammer eller vann).
    Så med tanke på brannvarsling er det viktigste Å REDDE LIV. Det gjøres best ved å ha gode seriekoblede brannvarslere som dekker hele huset.

Sikkerhetsselskapene tilbyr totalpakker som gjerne også inneholder brannvarsling. Dette gir deg liten beskyttelse. De fleste sender nemlig ut en vekter før de varsler brannvesenet (i tilfelle det er falsk alarm) og da er det sannsynligvis for sent. Selv med direktevarsling av brannvesenet er det viktigste at menneskene i huset vekkes tidligst mulig og kommer seg ut.

Her er det altså penger å spare ved at man ikke betaler for installasjon og oppfølging av dyre brannsensorer tilknyttet alarmsentralen, og heller satser på gode frittstående enheter som er seriekoblet slik at alle piper samtidig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke verken analog/digital telefon... Kun mobil. Da må jeg vel ha trådløst? Ser det er mye dyrere... :cry:

Jeg er forresten mest opptatt av innbruddsalarm..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke verken analog/digital telefon... Kun mobil. Da må jeg vel ha trådløst? Ser det er mye dyrere... :cry:
    Trådløst har ikke noe med telefonien å gjøre. En alarmpakke består av en sentralenhet og en eller flere sensorer og kontrollpanel(er). Når man snakker om trådløs alarm, så er det overføringene mellom sensorene/kontrollpanelene og sentralenheten som er trådløse. Varslingen fra sentralenheten til vekter/alarmselskapet går uansett via telefon.

De alarmselskapene jeg har snakket med tilbyr også varsling uten fastlinje på telefonen, MEN det blir MYE dyrere. Man må for det første da ha et slags mobilabonnement for sentralenheten. Det koster også mer å vedlikeholde, slik at abonnementsprisen for vektertjenesten tilknyttet anlegget blir dyrere.

Trådløse anlegg krever dessuten batterier i alle sensorer, noe som kan være pes å bytte. Valget er ditt, men personlig gikk jeg for trådbasert over det hele, spesielt siden jeg har tenkt å bo i huset en stund og da ikke har behov for å flytte med meg alarmanlegget ved flytting (hvis du vurderer det, så er et trådløst anlegg å foretrekke.)

Jeg sjekket aldri prisene på mobilbasert varsling, men vil tro at det kan lønne seg å sjekke og sammenligne med hva det vil koste å opprette fastlinjetelefoni.

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får sjekke opp littegranne.... Takk for hjelpen Roffe

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ak!

Jeg har jobber med dette i vel 5 år. Roffe har belyst en del viktige punkter, men ikke la deg skremme av trådløse systemer om det passer best hos deg. Dersom du skal betale lite for et anlegg må du betale det tilbake i abbonnement. De billigste avtalene er ofte de dårligste. Det finnes dessuten mange innstallatører som gjør svært dårlig fagmessig jobb, noe som fører til redusert dekning, mer feil og stygg (grusomt stygg) innstallasjon.

GSM har kommet for å bli, og mye går nå etter hvert over på GPRS. Abonnementene blir da svært billige siden de ikke tilknyttes vanlig GSM, og heller ikke overfører annet enn bittesmå datapakker. Det minner litt om AlTel (som brukes i høysikkerhetsinnstallasjoner), men prisen likner ikke det minste da du ikke leier noen linje.

Vær også klar over punkter i avtalen sånn som serviceavtale. Mange inkluderer service og deler. Til og med om du skal pusse opp og må flytte en detektor så har en del det inkludert. Andre skal kanskje ha penger av deg bare du snyter deg.

Spør de ulike leverandørene hvilke fabrikat de bruker av sentralapparat og detektorer så kan jeg forsøke å forklare deg forskjellene.

Utrykkning bør være inkludert i abbonnementet.

Dersom du lurer på om en avtale er god så kan du regne den opp mot en annen avtale ved å ta utgangspunkt i 11 år. Bransjen bruker 11 år som snittlevetid på alle alarmens komponenter, slik at på 1000 anlegg så har de etter 11 år etterlevert like mange deler som de innstallerte da anleggene var nye.

Batterier i sentralenheten skal skiftes minst hvert 3. år. Det bør være med i prisen. Dessuten bør batteriskift på trådløse detektorer skiftes som en del av serviceavtalen og være med i prisen. Jeg mener de fleste har en levetid på omkring 2 år, men det er litt avhengig av om huset står tomt også.

Legg merke til hvor selgerne anbefaler å plasere detektorene i huset ditt. Er du i tvil kan jeg bekrefte/avkrefte om det er i tråd med gjeldende regelverk for brann eller innbrudd.

Det er store lokale forskjeller i hvor god tjeneste de ulike selskapene leverer. Falken har nå en del Franchisetagere som gjør en svært slett jobb. Securitas har i perioder latt boligalarm seile sin egen sjø. Hafslund er en svært ung aktør og de har gått med voldsomme underskudd. Det har forøvrig også Securitas om jeg ikke husker helt feil. Vaktservice går med overskudd, men de er aliert med noen av de lokale innstalaltørene så der er du også avhengig av den respektive innstallatørens service og prising. Øvrige aktører som er aktive i ditt område kjenner jeg ikke i til, men har du noen så kan det være jeg kjenner til dem.

LYKKE TIL

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! Jeg må legge til at jeg er blitt en uavhengig sjel siden jeg i høst sluttet i bransjen :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Jeg har bare tenkt på dette littegrann, ingen "action" enda.. Vurderer også om jeg skal "ha"....... Ser forresten ut som man kan få rimelige trådløse pakker hos Vaktservice....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har pleid å bruke PowerMax, og den skal være bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som vanligvis har brukt det kjipeste utstyret?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte trådløs alarm fra Securitas i fjor høst. Valget stod mellom Falken, Nor Alarm og Securitas. Kun sistnevnte gir deg en alarm du selv eier. Nå alarmen er installert eier du alarmen, men kan abonnere på tilleggstjenester slik som vekterutrykning, o.l.

De andre to selskapene leier deg alarmen. Nor Alarm er tildels juks. De sier 2 års binding, men ønsker du å beholde alarmen etter 2 år, så tar de ned merkene du har fått utdelt, samt at du må ut med et gebyr (!) dersom du velger å overta alarmen selv etter 2 år.

En jungel, men mitt valg var Securitas. Fint med trådløs alarm...ingen j*** ledninger gjennom vegger og tak og hit og dit!

Newcomer paal_erik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is:
    Securitas har i perioder latt boligalarm seile sin egen sjø.
    Og hvor har du dette fra................??????????
    Her er du ikke på jordet engang, du er i tilleg på feil jordet.
    -
    Dette er yrket mitt.
    Har jobbet 8år hos Securitas, siste 3år på Alarmstasjon som mottar Alarmer fra hele landet.
    Må legge til at jeg jobber kun med bedriftsmarkedet, da privat markedet har egen Alarmstasjon (Securitas Direct)
    -

Ak
    Uansett hvem leverandør du velger, så ta fra en av de store. Som også er her om 3år og mer. (service & deler)
    I Norge pr.d.d: Hafslund, Falck (tidl.Falken), Vaktservice og Securitas.
    -
    Noen sier du bør velge varsling til egen mob. og familie/venner. Til dette sier jeg en ting GLEM det.
    Årsak: Prøv å vekk noen midt på natta, det er ikke lett, jeg gjør dette til daglig på jobben.
    -
    Er det noe du lurer på så skriv inn så skal jeg svare deg.
    Ellers så er Roffe inne på de viktige tingene her.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paal_erik
    Snickers-is:
    Securitas har i perioder latt boligalarm seile sin egen sjø.
    Og hvor har du dette fra................??????????
    Her er du ikke på jordet engang, du er i tilleg på feil jordet.
    -
    Dette er yrket mitt.
    Har jobbet 8år hos Securitas, siste 3år på Alarmstasjon som mottar Alarmer fra hele landet.
    Må legge til at jeg jobber kun med bedriftsmarkedet, da privat markedet har egen Alarmstasjon (Securitas Direct)
    Å jasså din sløving. Jeg utløste en slik alarm (securitas hos en bedrift) midt på en søndag, og det tok 50min før noen dukket opp. Og dette var i oslo.... Kunne skjønt det mer hvis det var på natta eller noe. Håper det ikke var du som sov på vakt! :P :lol:

Newcomer paal_erik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber ikke på dagtid.......... :wink:
    Avlyste du alarmen da ?

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ventet bare
    Etter en snau time kom det en fyr og lurte på hva som skjedde, og fylte ut noen papirer og dro igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •