NOVA Kino - Styr Unna!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NOVA Kino - Styr Unna!!

Forrige helg hadde jeg i anledning Norwegians billigbillett-kampanje den store glede av å besøke min bror som studerer i Trondheim. Etter en relativt slakk søndag bestående av House MD Season 1 (anbefales!!!!) valgte vi å flytte blikket fra hans LG 42" LCD skjerm ned til NOVA kino i Trondheim sentrum. Da vi hadde sett de aller fleste av de kjente titlene, valgte vi filmen the Fountain med blant annet Rachel Weisz og Hugh Jackman. Etter å ha hatt litt problemer med å finne kinoen, fant vi endelig frem til NOVA 3. Inngangen bar preg av at dette var en kino som ikke var bygget de siste 10 årene, men dette gjelder jo forsåvidt mange kinoer i Norge. En annen ting jeg la merke til var at jeg ikke kunne se noen Dolby eller DTS skilt på dørene til de ulike salene. Tenkte derimot ikke noe videre over dette enda. Vi var litt sent ute og gikk derfor glipp av reklamesnuttene før filmen begynte. I bekmørke famlet vi oss frem til setene vi hadde bestilt på filmweb. Ved å bestille via internett hadde vi fått 10 kroner rabatt, men pga et administrasjonsgebyr på 10 kr pr billett gikk vinningen opp i spinningen (merkelig system). Billettprisen var følgelig den nette sum av 90 kr....

Til tross for den bekmørke salen bestående av popcorn-spisende trøndere la jeg merke til noe galt med en gang jeg entret salen. Jeg kunne ikke se høyttalere langs veggene, men pga dårlig tid undersøkte jeg ikke dette noe nærmere. Var jo overbevist om at de var skjult på en eller annen måte. Vi satte oss ned i fantastisk gode seter og begynte å knaske popcorn som resten av salen. Så startet visningen....

Den første scenen var en mørk kampscene og den avslørte at dette kom til å bli den verste kino-opplevelsen siden 80-tallet. Sortnivået var HELT elendig, bilde uskarpt, keystone ikke skikkelig stilt inn og kantene av bilde var avrundet(!). Lydmessig var kinoen også en tragedie. Jeg er fremdeles usikker på om det var noen som helst form for surround i salen, men i tilfelle var dette svært svake greier. Det var nada bass i den lyden som kom og det virket som om lyden kom fra den ene siden av lerretet. Faktisk virket det som om de hadde en høyttalere fremme og muligens en høyttaler bak. Men observasjonen om at salen manglet høyttaler langs siden viste seg iallefall å være korrekt.

I tillegg til at omstendighetene for en god film opplevelse allerede var revet bort, hjalp det ikke at the Fountain var en relativt forvirrende film som var vanskelig å følge med i. Dette gjorde at man irriterte seg enda mer over mangelen på godt bilde og god lyd. Det eneste som trakk opp forestillingen var en Gigant Popcorn meny, samt at Rachel Weisz ikke er så allerverst å se på.

Jeg synes det er latterlig at man på denne type kinoer kan ta samme pris som en helt nymoderne kino med alt det beste innen lyd og bilde. Faktisk er det tragisk at denne type kinoer er lovlige, særlig i en by som Trondheim. Hadde visningen funnet sted en eller annen på plass på bondelandet kunne jeg kanskje hatt en viss forståelse. Har du lagt turen til Trondheim og vurderer film på NOVA Kino kan jeg følgelig garantere at Nidarosdomen er et mye bedre valg.

God Kinoopplevelse!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner styggelig om kinoen på Moa utenfor Ålesund...... Helt enig at det er skammelig at de tar like mye for billetten som kinoer med topp utstyr...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo litt som bygdekinoen der hjemme..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •