Fersking stiller dumme spørsmål. (lyd gjennom HDMI)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer kholand sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fersking stiller dumme spørsmål. (lyd gjennom HDMI)

Hei hei..

Jeg har endelig gått til innkjøp av mitt FØRSTE!! anlegg!
    Har hatt noen billige varianter tidligere, i tillegg til de jeg har lånt, fått eller arvet.
    Kunnskapene mine om anlegg er også defor temmelig svake for å si det pent.
    Teknisk informasjon og hva som er "hot or not" kan jo alle lese seg til på nettet, verre blir det når du skal koble til og kalibrere din første surround-reciever:neutral:

Anlegget som jeg nå har handlet består av:

Pioneer VSX-1016-K
    Helios x3000HD
    DynaVoice m-65

og fra før av så skal det nevnes at jeg også har et samsung LE46.... LCD tv

Koblet til helios spilleren igår, uten reciever eller høyttalere, rett i tv'n bare for å teste, fungerte strålende gjorde det også. fantastisk bilde og veldig bra lyd.
    Problemet kom da jeg skulle koble til recieveren også, koblet da i henhold til spesifikasjonen hdmi kabel fra helios spiller inn i hdmi inngang 1 bakpå forsterkeren og fra hdmi utgangen på forsterkeren inn til tv'n.
    Bildet var akkurat som før, men jeg fikk ikke ut et pip fra høyttalerne.
    Nå snakker jeg selvfølgelig om lyd fra spilleren min, når jeg spiller en DVD f.eks, og ikke lyden fra tv-sendingen.

Fiklet endel med instillingene på pioneeren og fortsatt ingen lyd.
    -velger riktig signalkilde, har stillt inn at knapp for "dvd" er tilordnet hdmi inngang 1, hvor jeg som sagt har koblet inn spilleren
    -får lyd når jeg bruker radio og kjører test på forsterkeren
    -får lyden fra helios spilleren inn på høyttalerne i TV'n

Kan noen forklare for meg hvor jeg driter meg ut hen?
    Regner med at forsterkeren takler å bruke hdmi som signalkilde, hva er vel ellers vitsen med hdmi på en forsterker?
    Jeg får jo både bilde og lyd på tv'n gjennom hdmi kabelen, men altså ingen lyd ut av forsterkeren.
    Jeg har nå forbigått problemet ved å koble imellom med en vanlig rød/hvit/gul kabel. noe som i og for seg fungerer fint. veeldig god lyd ble det også faktisk. men jeg sitter her å irriterer meg over at jeg ikke får lyd når jeg bruker hdmi kabelen.

håper dere kan/vil hjelpe meg nå, det ville jo vært leit om jeg skulle gå lei denne AV interessen uten at jeg får begynt skikkelig engang.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar meg frihet til å svare meg selv, siden alle andre er uvitende, har dårlig tid etc. etc...

Pioneer VSX-1016-k støtter kun hdmi standard 1.1.
    altså kun bilde.

har jeg forstått det rett nå?
    min splitter nye forsterker har to hdmi innganger, og en hdmi utgang, men klarer ikke å fange opp lyden som går gjennom der???

-noen må forklare meg hva som er vitsen med de hdmi kontaktene på baksiden.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er mange som har lest innlegget ditt, men som ikke har svart fordi de føler de ikke har så mye glupt å komme med (meg, blant annet) fordi det du har gjort skal faktisk fungere.
    HDMI 1.1 skal funke helt fint til ditt bruk.

Eneste jeg kan komme på er innstillinger for lyd ut fra spilleren; PCM og DD/DTS innstillinger, pluss å slå av eventuell lyd ut fra SPDIF utgangen.
    Så kan det vel muligens være noen tilsvarende innstillinger på receiveren.

Men jeg tror kanskje du skulle ha spurt om dette i receiver-delen av forumet, for det er sikkert mange som ikke gidder å lese Generell chitchat.

[edit] Når det gjelder det John skriver under, er jeg enig i det, men nevnte det ikke i og med at du har fått lyd helt greit når du har koblet spilleren direkte til TVen - og jeg da regnet med at dette også var via HDMI. [/edit]

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en del spillere må lyd-ut på HDMI skrus på, da det ikke er på som standard.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyd ut fra spilleren via hdmi kabelen, så spilleren er det ikke noe i veien med.
    Men uansett instillinger på forsterkeren så får jeg ikke lyd fra hdmi kabelen.
    bruker optisk og synes kvaliteten er fortreffelig.
    -får man bedre lyd med hdmi kabelen enn med optisk kabel egentlig?

leser i siste nummer av "hjemmekino" hvor de har testet VSX-1016V hvor de sier:
    "HDMI-koblingen tillater desverre kun bilde, slik at den digitale lyden må sendes på egnet kabel via en egen inngang"

hvorfor har de da hdmi innganger på forsterkeren?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kholand
    leser i siste nummer av "hjemmekino" hvor de har testet VSX-1016V hvor de sier:
    "HDMI-koblingen tillater desverre kun bilde, slik at den digitale lyden må sendes på egnet kabel via en egen inngang"
    Ja, da er jo saken grei. Jeg har receiver uten HDMI, så jeg har ikke fulgt med på den fronten.

Nei, det er et godt spørsmål. Kan ikke helt se poenget jeg heller, med mindre den kan oppskalere på en god måte og kanskje i tillegg kan fungere som en HDMI "hub". Men uansett.

Foreløpig er det ett fett om du kjører coax eller HDMI på lydsiden, men det er i ferd med å forandre seg i og med de nye lydformatene som kommer (på BluRay / HD-DVD), der SPDIF ikke har båndbredde nok til å overføre dem.

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er vel like god grunn til å ha HDMI innganger som det er å ha komponent innganger. Du kan bruke forsterkeren som en switch for bildet hvis du har flere bildekilder, f.eks DVD spiller, HD-DVD spiller, BR-spiller, PS3, 360, kabeltv boks, satelitt boks, osv...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •