Receivertest i siste Hjemmekino, forvirret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receivertest i siste Hjemmekino, forvirret

Skulle kose meg med test av receivere i siste hjemmekino, men ble smått forvirret av forskjellige målinger etterhvert. Var liksom ingen sammenheng mellom en del kurver og tabeller som sto i nærheten av dem. Og så var det plutselig noen tabeller som sto to ganger, og på feil receiver osv.
    Er det noen som vet hva som stemmer av tabeller/diagrammer?
    Ellers synes jeg dette var en fornuftig test/sammenligning av aktuelle receivere, men det ble litt minus i boka mi for hjemmekino denne gangen.

Og så kom den hersens regninga også :-(
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det stokket seg litt for layout dessverre. Det vi gjør er at vi får layout til å stokke om testen så den blir riktig. Så legger vi den ut her som en PDF.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Her har det stokket seg litt for layout dessverre. Det vi gjør er at vi får layout til å stokke om testen så den blir riktig. Så legger vi den ut her som en PDF.
    Det høres bra ut. Ellers var det en interessant test :-)

Edit pga skrivefeil
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke kaster bladene etterhvert, så vil dere også se at karaktergivningen ikke stemmer med det som tidligere er gitt på en del av disse receiverne. Testen skal være kjøpt fra Tyskland, og den våkne leser vil se at vår kjære Jfinneru har en annen oppfatning av Pioneer og Marantz enn denne testen.

Dette burde det vært klart opplyst om i bladet, ettersom det kan misforstås. For de som har fulgt bladet i noen år samt Jfinneru og andre anmeldere, så har man dannet seg et "bilde" av preferansene til de som utfører testene. Det blir vanskelig å forholde seg til en karaktersetting som avviker med 2 poeng av ett og samme produkt i samme blad (Pioneer).

Dette er ikke en kritikk av våre kjære anmeldere som også er svært aktive på dette forumet, heller tvert i mot. Jeg har ikke tid til å gjøre en grundig test selv. Jeg baserer derfor ofte mine kjøp på hva jeg leser på nettet og i blader som Hjemmekino, og med avgjørende vekt på hva Gorm (projektorer) og Jørn (receivere, CD/DVD, høyttalere) mener.

Heldigvis så er Gorm og Jørn så rause personer at de svarer på PMer slik at man får oppklart slike misforståelser.:-D

Newcomer kholand sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er en av de som ikke kjenner disse karakterene så godt.
    hva mener du at pioneer forsterkeren burde ha fått av karakter?
    ellers en meget god test vil jeg si

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "Hjemmekino" nr 9/2006 så testes Pioneer VSX-AX2AS. Denne får da karakter 6. Storebror AX4 får også karakter 6 (tidligere utgave), men det sies at AX2 er et bedre kjøp hvis en ikke trenger det ekstra utstyret i AX4. Uansett, i siste "Hjemmekino" så får AX2 karakter 4.

Marantz 7001 får karakter 5 i utgave 10/2006, mens det er testvinner i siste utgave av "Hjemmekino" med karakter 6.

Mitt poeng: Man skal ikke lese seg blind på tester, men det blir vanskelig å forholde seg til resultatet når samme blad varierer 2 poeng i karakter på ett og samme produkt.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg og har reagert på konklusjonen de kom frem til etter testen.Ser du på Kjøpeguide i hjemmekino nr10 i 2006 så er Pioneer VSX-AX2AS førstevalget nr2 er Pioneer VSX-AX4ASI-nr3Yamaha RX-V2700-så kommer Marantz SR-7001 og til slutt Denon AVR3806.Ser du da i det nyeste hjemmekinobladet så er da Marantz nr1 og Sony nr2 og Yamaha nr3.Jeg og lurer litt på hvorfor de plutselig trekker 2 poeng på Pioneer og plusser på 1 poeng på Marantz.Jeg synes vel at det viser at man ikke må vektlegge for mye det som blir konklusjonen av tester men faktisk gå å lytte selv.
    Mvh bigtor

Newcomer kholand sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker for meg som om de bør kryssjekke opp mot tidligere utgivelser litt bedre ja.

Men det at et produkt har en toppkarakter første gangen det testes, og litt dårligere karakter når produktet blir testet på ny et-to år etter, er jo forsåvidt forståelig.
    Lista for hvor godt et produkt skal prestere heves jo hele tiden, etterhvert som utviklingen går sin gang, og de forskjellige fabrikantene stadig kommer fram med nye løsninger.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kholand
    virker for meg som om de bør kryssjekke opp mot tidligere utgivelser litt bedre ja.

Men det at et produkt har en toppkarakter første gangen det testes, og litt dårligere karakter når produktet blir testet på ny et-to år etter, er jo forsåvidt forståelig.
    Lista for hvor godt et produkt skal prestere heves jo hele tiden, etterhvert som utviklingen går sin gang, og de forskjellige fabrikantene stadig kommer fram med nye løsninger.
    Her snakker vi ikke om år men uker og mnd og da er det ikke så forståelig:-)
    Mvh bigtor

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om det er lenge til dere får stokket om?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få gjort det fra jobben i morgen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få gjort det fra jobben i morgen.
    Kjempeservice :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her følger en korrigert test:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan ikke kalles annet en særdeles god service.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på bølgen om at dette er ypperlig service. Jeg merker også at Pioneer AX2 har økt fra 4 til 5 i karakter, noe som passer bedre med det jeg har lest før (selv om da karakteren 6 ble gitt). Tror det blir litt smak og behag hva som er best av Marantz og Pioneer. Marantz er vel kjent for å være bra på musikk (noe jeg kan bekrefte), mens Pioneer er vel litt vassere på film.

En ting jeg savner på Marantz er muligheten til å dimme displayet fra fjernkontrollen. Mulig dette går an på 7001. kan virke som en bagatell, men er irriterende når en skal se film i et mørkt rom.:twisted:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ypperlig service selv om jeg er litt forvirret enda.

Man skal ikke henge seg for mye opp i effektmålinger, men et par ting vil jeg kommentere.
    I oppsummeringen under måleresultat får Pioneer 1016 17/20 poeng og yter 5x43W, mens Onkyo 804 får11/20 poeng for 5x97W (begge målt i 8 ohm).
    Får ike dette helt til å stemme, selv om Onkyoen er noe dyrere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viser vel ikke annet enn Watt ikke er alt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er slett ikke alt, men dersom man skal gi målingene poeng bør det kanskje være en viss sammenheng mellom målte verdier og poeng?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått, men er ikke hovedkarakteren en totalvurdering av produktets egenskaper (ytelse/funksjoner)?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, karakteren 1-6 gir uttrykk for dette. Når man i tillegg skal ha "delkarakterer" for; Lyd, Måleresultat, I bruk og Utstyr må man kanskje stille spørsmål om hvilke kriterier disse "karakterene" er gitt ut i fra.

Under Måleresultat vil jeg tro at man i denne omgang refererer til målt effekt som er den eneste målingen jeg har sett. Når en receiver da leverer 43W i hver kanal og en annen leverer 97W i hver kanal vil de fleste tro at den med flest watt vil få den høyeste karakteren, mens man her gir henholdsvis 17 poeng til den med lavest effekt, og 11 til den med mest effekt (av disse to).

Det er godt mulig at man likevel liker den med minst effekt bedre, pga. klang, utstyr, brukervennlighet osv. , men den totale vurderingen kommer som tidligere nevnt som en karakter fra 1-6, og den skal jeg ikke krangle på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •