Hva vil AV Forums medlemmer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva vil AV Forums medlemmer?

Men mest til AVForums "Konger".

Dette er et spørsmål jeg har stillt med flere ganger siden jeg valgte å bli medlem her.

Er man først og fremst ute etter å diskutere og forsøke å finne ut av hvilke produkt som er best innen den kategori der i den enkelte tråd diskuteres? I såfall er det nyttesløst, da det er like mange meninger som det er eiere av de forskjellige produkter. Hadde alle vært enige hadde man hatt kun et produkt, og det har man ikke, og derfor nyttesløst å diskutere. Det er en rekke tråder jeg har lest som det kun er "krangling" om hvilke som er best.

Dersom det er meningen, som jeg trodde, at man skal ha en konstuktiv utveksling av meninger må man legge til siden hva man har og bruker selv, og se på de faktiske forhold, og ikke på teori. Det vel lyden vi snakker om, og ikke produktet som gir oss det? Det hjelper ikke å si at produkt X er bedre enn produkt Y. Alle produkt Y eiere vil protestere, også har man igang en uinteressant diskusjon, som i beste fall medfører uvennskap. Og, det ønsker vel ikke noen av oss??

Med hensyn til "forum" burde man vel kanskje legge til/endre slik at man kan skrive inlegg i en underkaterogi som kun handler om Hi-Fi, og ikke om komplett sytemer til 3-30.000 kr., som ikke har noe med Hi-Fi å gjøre i det hele tatt. Da hadde man kanskje fått plassert de riktige personer på riktig plass. (Bare et forslag)

Jeg er ikke medlem av mange forum og har dermed ikke den største erfaring når det gjelder dette, men ser stor forskjell fra dette forum og det forum som var det første jeg ble medlem av, og det jeg setter høyest er det, slik jeg kan se det, helt andre kriterier som står i høysetet der. Der er det f.eks. ikke tillatt med skittkasting til andre medlemmer av forumet.

Krangel blir det uansett i et forum. Da er det opp til "kongen" å stoppe tråden. Når man begynner å gå på person, er det på tide å si stopp. Her på dette forum syntes jeg "kongen" har vært fravernde, men "kongen" har vel antageligvis vært på X's eller Y's side, syntes det er morsomt, og ikke tenkt konsekvenser.

Det ville være fint om noen (særlig "kongen") har et seriøst innspill til dette innlegg.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så mye drittkasting her på AVforum, da? I såfall har jeg gått glipp av det?

Hensikten med forumet, ihvertfall slik jeg opplever det, er vel delt i flere kategorier. For meg gjelder selvsagt informasjonsutveksling/diskusjon, men like så viktig det sosiale og å treffe likesinnede med felles interesser.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Klarer ikke helt å se hva du sikter til, veldig greit med konkrete eksempler i slike diskusjoner. AVforum tillater selvsagt ikke "skittkasting" på det private plan, men på teknisk nivå er det selvsagt greit å både være rask i replikken og ikke minst kontroversiell.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Er det så mye drittkasting her på AVforum, da? I såfall har jeg gått glipp av det?

Hensikten med forumet, ihvertfall slik jeg opplever det, er vel delt i flere kategorier. For meg gjelder selvsagt informasjonsutveksling/diskusjon, men like så viktig det sosiale og å treffe likesinnede med felles interesser.
    Informasjonsutveksling/diskusjon på hvilke nivå, og om hva da? Mange her som burde vært på et annet plan ... men det er min mening.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Klarer ikke helt å se hva du sikter til, veldig greit med konkrete eksempler i slike diskusjoner. AVforum tillater selvsagt ikke "skittkasting" på det private plan, men på teknisk nivå er det selvsagt greit å både være rask i replikken og ikke minst kontroversiell.
    Har ikke lyst til å gå inn på det med "skittkasting" i detalj. For meg spiller det mindre rolle, men for andre kan det være "farvell" til forumet, og kanskje farvell til en vordende Hi-Fi fantast.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jaja, dere får sende en PM til meg eller en av moderatorene hvis du ser noe slikt da, denne diskusjonen blir jo helt meningsløs uten konkret innhold.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Informasjonsutveksling/diskusjon på hvilke nivå, og om hva da? Mange her som burde vært på et annet plan ... men det er min mening.
    Først og fremst mellom entusiaster. Noen "prisklasse-begrensning" vil være meningsløst å sette, man kan være like stor entusiast med anlegg til 30.000 som til 3.000.000. Tykkelsen på lommeboka kan ikke brukes som mål på interesse.

Kunnskapsnivået til brukerne er selvsagt sterkt varierende, og slik må det nødvendigvis også være.

"Vanlige folk" er selvsagt velkomne til å skrive i forumet også, misforstå meg ikke, men på et slikt forum vil > 90% av innleggene skrives av folk som kan karakteriseres som "aktive".

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg kan tolke svar fra "Administrator Lygren" om å sende PM og ditt svar "stiky" er dere neppe interessert i å ta dette på åpen linje.

Med hensyn til "sticky's" svar er det vel bare å tilføye at jeg nevnte ikke noe om 3.0000.00., men at det kansje er behov for å ha et forum for dem som er "litt mer intesessert", slik at man slipper å diskutere 500W høyttalere som tåler 1000W og går til 16Hz som koster 1000 Kr.

EDIT:

Kan godt logge av for alltid om man syntes jeg er brysom.

Med hensyn til "skittkasting" er det bare a lese noen tråder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ser jeg ikke noe stort problem i noen "nybegynner-innlegg" her og der. Ett sted må man starte. Det hadde sikkert vært mulig å lage 2 forum, et for nybegynnere og et for erfarne, men problemet er da, hvor setter man grensen for hva som hører til hvor?
    Jeg syns forumet fungerer meget bra for tiden, moderatorene tar raskt affære dersom det f.eks. er tråder som sporer av. Litt småkrangling kan det jo være til tider, men noen dårlig stemning her, det er det ikke.

Det er ihvertfall min mening...

BTW: Du er selvsagt like velkommen her som alle andre.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Men mest til AVForums "Konger".

Dette er et spørsmål jeg har stillt med flere ganger siden jeg valgte å bli medlem her.

Er man først og fremst ute etter å diskutere og forsøke å finne ut av hvilke produkt som er best innen den kategori der i den enkelte tråd diskuteres? I såfall er det nyttesløst, da det er like mange meninger som det er eiere av de forskjellige produkter. Hadde alle vært enige hadde man hatt kun et produkt, og det har man ikke, og derfor nyttesløst å diskutere. Det er en rekke tråder jeg har lest som det kun er "krangling" om hvilke som er best.
    Er ingen "konge", men svarer likevel.
    Først vil jeg si at det er vanskelig og svare på spørsmålet ditt da jeg føler du har lagt deg på en retorisk linje, men skal prøve.
    Personlig bruker jeg forumet for å tilegne meg kunnskap om eventuelle produkt som kan være aktuelle for meg. Har ikke mulighet til å skaffe meg førstehånskunnskap om alt, så dermed må man høre på andres erfaringer. Selfølgelig bruker jeg også forumet til å dele mine erfaringer om produkt jeg bruker/har brukt.

Dersom det er meningen, som jeg trodde, at man skal ha en konstuktiv utveksling av meninger må man legge til siden hva man har og bruker selv, og se på de faktiske forhold, og ikke på teori. Det vel lyden vi snakker om, og ikke produktet som gir oss det?
    Faktiske forhold er basert, slik jeg ser det, både på hva man bruker selv (erfaringer) og teori, skjønner ikke retorikken her?
    Om vi snakker om lyd eller produkt kommer vel an på tråden og kan ikke generaliseres.

Det hjelper ikke å si at produkt X er bedre enn produkt Y. Alle produkt Y eiere vil protestere, også har man igang en uinteressant diskusjon, som i beste fall medfører uvennskap. Og, det ønsker vel ikke noen av oss??
    Enig med at x og y diskusjoner ikke er bra, med mindre man har erfaringer med både x og y.
    ..som i beste fall medfører uvennskap, det var da en hard virkelighestoppfattning.

Med hensyn til "forum" burde man vel kanskje legge til/endre slik at man kan skrive inlegg i en underkaterogi som kun handler om Hi-Fi, og ikke om komplett sytemer til 3-30.000 kr., som ikke har noe med Hi-Fi å gjøre i det hele tatt. Da hadde man kanskje fått plassert de riktige personer på riktig plass. (Bare et forslag)
    Som trådstarter har man da mulighet for å sette standarden har man ikke?

Jeg er ikke medlem av mange forum og har dermed ikke den største erfaring når det gjelder dette, men ser stor forskjell fra dette forum og det forum som var det første jeg ble medlem av, og det jeg setter høyest er det, slik jeg kan se det, helt andre kriterier som står i høysetet der. Der er det f.eks. ikke tillatt med skittkasting til andre medlemmer av forumet. Krangel blir det uansett i et forum. Da er det opp til "kongen" å stoppe tråden. Når man begynner å gå på person, er det på tide å si stopp. Her på dette forum syntes jeg "kongen" har vært fravernde, men "kongen" har vel antageligvis vært på X's eller Y's side, syntes det er morsomt, og ikke tenkt konsekvenser.
    Har ikke opplevd mye skittkasting siden jeg registrerte meg her, men mennesker er forskjellige og dermed også innlegg her på forumet. Tror nok et forum uten "skittkasting" er for utopi å regne. Forøvrig har moderatorer ved flere anledninger grepet inn og gitt advarsler, så en viss oppølging er det da.
    Finner det forøvrig ganske usmaklig at du mener "kongen" er fraværende da han har valgt side og finner det hele morsomt!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med på en del av dine tråder, jblfan, og skjønner hva du sikter til. Men dersom du leser innleggene dine selv og ser på hva de andre skriver, så er det veldig mange som er uenige med deg og tankegangen din. Ta f.eks. tråden om hvor dypt høyttalere spiller. Du nekter å godta at andre mennesker liker å høre på dypbass også på musikk og til og med når de andre gir deg låter på låter med dypbass så gir du deg ikke. Vi skjønner at du har en oppfatning av musikk, men du må også godta at andre har sine meninger. Når så mange er uenige med deg så er det på tide å backe ut og tenke litt over hva du skriver. Det er dine bastante meninger som gjør at du kommer veldig i tottene på mange her på forumet og føler at det mye skittkasting her. Tror ikke andre føler at det er så mye skittkasting. Det er veldig høy takhøyde her på forumet og jeg synes det er kjempebra! Ref. trusa til Akto:-D

Jeg er en nybegynner når det gjelder stereo/hjemmekino og er veldig ydmyk for andres meninger. Synes du burde prøve det også!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å skille mellom de som er "litt mer interesserte" og de som kun bare er "interesserte"? For det må være et tydelig skille skal man klare å holde folk utenfor de "ekslusive" forumene.

Det vil alltid være folk på forumet som har varierende grad av kunnskap, interesse og folkeskikk. Det er jo det som er hele poenget med et fritt samfunn og et fritt nett, alle skal ha anledning til å delta i diskusjonene.

Jeg er enig i at kunnskapen hos folkene her på forumet er av varierende kvalitet, men et sted må jo folk få lov til å begynne å lære også.

Edit: ser at Striky sa det samme som meg, bare raskere

Newcomer Tropheus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare si meg enig med Mor10

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et nick som "jblfan" har man vel selv satt rimelig stor begrensning mht. egen utvikling/utskiftning... ;-)

Som med alt annet må man ta forumets innlegg med store doser salt. Imidlertid bør man være såpass våken/voksen at man reflekterer litt over en mer eller mindre klar trend som oppstår innenfor en tråd/tema.

Om flere er enige om et produkts prestanda osv. bør det være rom for å på egenhånd sjekke ut om dette er noe man selv kan si seg enig i. Altfor mange har så store aversjoner mot å være enig med andre "konger" og "forståsegpåere" at de rett og slett blir mer interessert i å finne motargumenter enn å sjekke substansen i det som blir fremlagt.

Og ja; det hadde vært en klar fordel om forumdeltakerne i større grad uttalte seg (skråsikkert) om ting man har hørt/opplevd enn ting man kun har lest om på nettet... :-|
    Slikt kommer det dessverre/heldigvis svært lite nytte ut av. Ei heller blir det spesielt troverdig.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tonen på AVforum er ganske sivilisert, men forumet har etter min oppfattning blitt veldig preget av "guruene" og av gjenntagende spørsmål, barnslige diskusjonstråder slik som Blueray vs HD-DVD og Xbox360 vs PS3 trådene osv.
    det kan virke som om gjennomsnittsalderen har gått betraktelig ned ettersom AVforum sin populæritet har økt.
    Jeg savner litt "løsere" tråder om hifi og hjemmekinoens gleder, bildetråder om forskjellige hjemmebesøk, ja generelt en litt mere "livsstil" tilnærming.
    Missforstå meg rett, de tekniske trådene er veldig lærerike (ihvertfall i begynelsen av tråden) men ting har en tendens til å skli ut veldig fort
    Det sveneske hififorum synes jeg har en veldig bra tilnærming, der er fokuset mer på helheten enn tekniske spesifikasjoner og 50 sider lange tråder om SVS vs røkkla.
    Dette er jo tross alt en form for livsnyting på lik linje med god mat eller god drikke og bør sees på i så måte.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge bedømmelsen om hva som er god og dårlig lyd/bilde vil være ekstremt subjektivt, vil vel alltid diskusjonen om dette bestå. Heldigvis, får en si...forumet skal tross alt være for alle! Har sett endel skittkasting til tider, men stort sett har dette blitt ordnet opp i. Med 20 000 brukere vil det selvsagt alltid være noen som både bevisst og ubevisst tråkker over streken.
    Forumet er jo for å hjelpe,veilede og dele sine erfaringer med andre. Det eneste jeg av og til syns er litt leit, er at mange i kategorien 'nybegynner' stiller spmål som ofte blir stående ubesvarte. Der syns jeg de mange med lengre fartstid og erfaring(ikke alle selvsagt) kanskje burde skrive noen hjelpende ord... De enkleste spmål for en, kan være vanskelig nok å finne ut av for en annen. Vil tro alle her en gang var 'nybegynner' i AV-verdenen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er "AVforums Konger" ? Dersom det er Adminer og moderatorer sier det seg nesten selv at vi ikke klarer å oppdage/fjerne hver minste form for drittkasting. Det er også en av grunnen til at dere har en "rapporter" funksjon på trådene.

Personlig føler jeg vi har passelig takhøyde her på AVforum, men selvsagt er ikke alle enige i det, men det er nok dessverre umulig å gjøre absolutt alle til lags.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først er inne på nybegynnere;
    Jeg ser gjerne at disse hadde tatt seg bryet med å søke i trådene for mulig svar på sine ofte relativt enkle spørsmål. De er jo som hovedregel allerede besvart.
    Vi trenger nemlig ikke et forum der nye - nær identiske tråder - startes gang på gang.

Som nyregistrert bør man også automatisk få tilsendt oppfordring om å lete i forumet etter mulige svar på det man lurer på.
    Dersom andre brukere oppdager at noen er i ferd med å starte tråder med spørsmål man kjenner igjen; svar vedkommende og be samtidig moderator om å slette tråden.

Ellers er jeg enig i at nye brukere bør ønskes hjertelig velkommen til forumet, noe som jeg tror at i stor grad også skjer. :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. ganske enig der RoKo, selv er jeg en som litt for ofte starter ny tråd, uten å ha sjekket om det finnes svar på det allerede. Tingen er når en skal invistere i noe som er relativt dyrt, så ønsker jeg svar på om dere der ute tror dette produktet vil være bra for meg, med mitt utstyr i mitt rom.. Da fungerer det dårlig med et søk.. Nå vet jeg at dette ikke kan besvares helt korrekt siden det er meg og mitt det gjelder, men slik er det jo med det meste på forumet..

Hvis en ny møtes på forumet her med bare ordene "bruk søkfunksjonen", så tror jeg vi ikke har disse medlemmene aktive her for så lang stund.

Men vi kan jo hjelpe dem med å finne rett link!

Dette er ingen kritikk, synes AVforum's folk er kjempeflinke til å besvare, men har sett enkelte ganger en litt "kvass" formulering til folk som er helt nye på forumet..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    det kan virke som om gjennomsnittsalderen har gått betraktelig ned ettersom AVforum sin populæritet har økt.
    Snittalderen er 31,3 år på registrerte medlemmer av AVforum (pr. forrige uke), wotg, så jeg tror ikke alderen har gått ned. Samtidig vil jo tråder fra den yngre del av skalaen også måtte slippes til, noe som vel blir noe mer synlig ettersom antallet brukere øker totalt sett og dermed flere yngre brukere er innom.

Når det gjelder litt mer generelle, betraktende tråder er som du sier AVforum et sted med teknisk, produktorientert fokus. Samtidig har diskusjonene rundt brukernes utstyr et langt mer generelt fokus, og forumets mest leste tråd, Aktos hjemmekinotråd, er da faktisk nettopp en slik tråd...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •