El-kjøp, Philips, garanti og reklamasjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

El-kjøp, Philips, garanti og reklamasjon.

Jeg kjøpte en Philips DVD-spiller 10.1.2001. Dette var en grei spiller til 3495,-. Dette var en DVD 761 med DD og DTS dekoder, resten av spes finner du her.

Sommeren 2002 fikk jeg problemer med denne spilleren.

Spilleren sluttet å spille, eneste løsning var å da ut 220V kontakten. Det var ikke respons på "Eject" knappen engang.

Innlevert til sevice 1. gang :spilleren sendes til Haugesund, men må videre til annet verksted pga mulighet til å feilsøke slikt utstyr. Tror det er tok rundt 3 uker, men jeg fikk låne en spiller i mellomtiden.

Da jeg fikk spilleren tilbake tok det ikke mange dagene før problemet var der på nytt. Det samme har skjedd 4 ganger og jeg har reklamert på produktet å forlanger å heve kjøpet om de ikke kan skaffe meg identisk produkt.

I følge loven er "ombytte" den første muligheten dvs få nytt produkt. (produktet å være identisk (samme mod.) er det ikke det er det frivillig.

Den andre muligheten er å hevekjøpet. Selger kan trekke fra for den tiden spillerne/produktet har virker dvs ca 17-18 mnd. Etter det jeg får opplyst* bør en DVD spiller vare mellom 6-8 år.

Dette er et problem som oppstod i garanti tiden og som selger har fått 4 anledninger til fikse.

Jeg har benyttet med av forbrukerrådets veiledning og har gådt til det skritt å forlange kjøpet hevet.

Kjøpe sum i 10.1.2001= 3495 Nkr
    Kjøpesum inkl renter og renters renter = 4525 Nkr (9% renter*)
    /84 mnd (7år) = Verdi tap pr mnd på produktet 53,83 kr
    53,83X19=1022,7 beløp til fra trekk på kjøpe sum inkl renter og renters renter.
    Kjøpe sum inkl. renter 4525-1002,7=3522,3
    Antatt utbetalingsbeløp ca 3522 Nkr. Jeg har også mulighet til å forlange* utgifter dekket. Porto til brev, telefon samtaler og transport.

Er det andre som hart liggnende saker?

* opplyst av Forbrukerrådet

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe dette går greit.

Jeg er dog ikke sikker på om at den ikke kan erstattes med en tilsvarende modell men ikke samme. F.eks en nyere Philips modell med minimum samme funksjonalitete.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge forbrukerrådet måtte det være identisk vare, ellers er det helt frivilligt. Jeg spurte spesefikt om dette, må være samme modell dvs en DVD761.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk problemer med min Philips DVD 711 etter ca 3 år, da var Expert sikklig vrange og ville ikke sende den på service eller gi meg ny, så den fikk seg en tur på dynga og jeg kjøpte en H/K DVD21

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er når en prinsipp sak som jeg kommer til å forfølge. Har også vært i kontakt med advokat.

Alle kan gjøre feil inkl produsenter, saken er da å ordne opp i feilen
    -og/eller løseprobemet på en rask og grei måte.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sa advokaten da? Hadde du en god sak?

Mvh

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Dette er når en prinsipp sak som jeg kommer til å forfølge. Har også vært i kontakt med advokat.

Alle kan gjøre feil inkl produsenter, saken er da å ordne opp i feilen
    -og/eller løseprobemet på en rask og grei måte.
    Enig. Latterlig med disse kjedene som gjemmer seg, og tror at forbrukeren vil "glemme" saken. Håper du når frem!

P.s.; hold oss løpende orientert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik han forstod det var saken grei.

Det er to muligheter om produktet ikke lar seg reparere.

1. Nytt identisk produkt, må være samme mod. (ombytting)
    2. Heving av kjøpet, med det dette innebærer.

Dette er de to juridiske løsningene både selger og kjøper har rett på.

1. løsning er ikke mulig pga DVD761 er en utgått mod, og da gjennstår 2. løsning.

En frivillig løsning er å ta et annet produkt i bytte det kan være en annen DVD-spiller eller et produkt som selger og kjøper blir enige om. Dette er frivillig og begge må være eninge. Oppnås det ikke enighet er heving av kjøpet det en kan kreve.

Fristen går ut på fredag, da må det foreligge skriftelig svar til meg.

http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1036506451.98

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper som oftest å vifte med advokat..

Hadde nesten vært litt gøy å trekke saken for retten..de gidder ikke tape der, vet du. Da blir de bare nødt til å betale saksomkostninger for deg OG seg selv..

Hold oss orientert!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heheh, mener du at du skal forlange rente på kjøpesummen din for varen som er feil med??

heheh, dummeste jeg har hørt, forbrukere som deg kommer til å gjøre de slik at butikkene må øke prisene på varene sine, og så går det ut over alle oss forbrukere til slutt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geokriq
    heheh, mener du at du skal forlange rente på kjøpesummen din for varen som er feil med??

heheh, dummeste jeg har hørt, forbrukere som deg kommer til å gjøre de slik at butikkene må øke prisene på varene sine, og så går det ut over alle oss forbrukere til slutt!
    Men det er ikke forbrukeren som skal ta tapet hvis det er noe galt med produktene! Jeg sier meg enig i SnOopy's korstog! Sett meg lei av at produsenter spekulerer i å slippe halvferdige produkter ut på markedet (ref. mobiler). Dersom forbrukerne står på sitt og krever skikkelige produkter, så vil el bransjen til slutt kreve videre til produsentene at produktene må holde bedre standard!

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,Etter forbrukerloven/kjøpsloven har du rett på rente på pengene om du hever kjøpet, dvs fra den dag feilen oppstod. Produktet har ikke vært disponibelt/fungert for meg siden sommeren 2002

Jeg er ikke så redd for det problemet, jeg er heller bekymret over den arrogante holdningen noe produsenter og noen selgere har.

Det største problemet er ofte tatt selgere ofte ikke er klar over sitt ansvar og kjenner ikke forbliktelsene sine. Dette gjelder ikke alle, men det er noe som setter bransjen i dårlig lys. Det gjelder forøvrig ikke bare elektronikk bransjen.'

For å sitere meg selv:"Alle kan gjøre feil. Saken er å ordne opp i problemet på en ryddig og grei måte."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heheh, sier bare lykke til jeg.

av erfaring vet jeg at du er en slik kunde som får forhandlere til å lage så mye herk som de kan for å lage livet mest mulig surt for deg :roll:

men men , lykke til, prøv det i retten, tipper en kjede som Elkjøp (er vel eid av noe store greier i europa), har sikkert litt feitere advokater enn du kan skaffe, hvis du drar det for retten.

Tipper at går du ned og spør om å få snakke med en sjef får du pengene du betalte for spilleren din, eller en litt dyrere spiller til samma pris.

Men å forlange renters rente og greier, da får du mer trøbbel en du vil ha men er klart.......er jo noen som har hjemmekino som hobby og noen som er kvervelanter (omentrent rett stava?) som hobby :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heheh, sier bare lykke til jeg.

av erfaring vet jeg at du er en slik kunde som får forhandlere til å lage så mye herk som de kan for å lage livet mest mulig surt for deg :roll:

men men , lykke til, prøv det i retten, tipper en kjede som Elkjøp (er vel eid av noe store greier i europa), har sikkert litt feitere advokater enn du kan skaffe, hvis du drar det for retten.

Tipper at går du ned og spør om å få snakke med en sjef får du pengene du betalte for spilleren din, eller en litt dyrere spiller til samma pris.

Men å forlange renters rente og greier, da får du mer trøbbel en du vil ha men er klart.......er jo noen som har hjemmekino som hobby og noen som er kvervelanter (omentrent rett stava?) som hobby :lol:
    Hmm Tviler sterkt på at Elkjøp trekker dette for retten.. De er dømt til å tape.. Dessuten så kan de fort få dårlig omtale/siden media sluker slike saker rått (FBI/TV2 Hjelper deg/lokalavisen)... Slik omtale skader rykte mye mer enn 3/4k!!!

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm. Fire ganger er alt for mye. De burde omlevert etter andre gang, iallfall tredje gang. Nå er det bare å heve, her har ikke Elkjøp noe de skulle sagt, iallfall etter ny lovgivning... Spilllren din er imidlertid kjøpt før ny lov, og dermed kan de vel omlevere 4-5 ganger. Uansett bør det være i Elkjøps interesse å rydde opp her, men jeg synes vel at du bør godta en ny spiller, gitt at prisen er omtrent hva du ga for din. Med andre ord; prøver de å gi deg en 999 spiller, og du betalte 1999 for din, hadde jeg krevet en spiller til samme pris. Hvis de ikke akseptere dette, mener jeg de er litt urimelige, siden de jo ikke har klart å fikse spilleren din etter så mange runder, som jo i seg selv er meget kritikkverdig. Du har jo heller ikke fått glede av de funksjoner du i sin tid betalte for, og dermed bør du få dagens funksjoner som en liten "kompansasjon".

Elkjøp burde helt klart ha byttet spilleren langt tidligere, det hadde de spart myyye på rent fraktmessig, og i tillegg hadde de kanskje fått en fornøyd kunde, som ikke hadde gått til det skritt å kontakte advokat, i tillegg til å referere historien på nettet slik at en rekke potensielle kunder leser negativ info om kjeden.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at det ordner seg jeg. Veldig få butikker som er vanskelig når det er slike enkle saker som dette og spesielt kjeder som Expert/Elkjøp da de har rimelig makt å klarer å tvinge philips til å gi ny eller erstatte tapet.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg tror det i enkelte tilfeller handler om hvorvidt butikken/selgeren er villig til å ta bryderiet. De kan helt enkelt logge seg inn på en forhandlerside på nettet hos Philips, fylle inn opplysninger om apparatet og reklamere. Er det overhodet prøvd her? Jeg har aldri fått avslag når jeg legger inn en reklamasjon for et produkt som åpenbart aldri skulle forlatt fabrikken. Butikken får som regel kreditert apparatet fra leverandør/Philips. Det bør være i butikkens interesse å kjempe på kundens side! I enkelte tilfeller har jeg gitt kunden et nytt produkt og kjørt saken internt med aktuelle leverandøren*.

-Kjetil-

*=det er stor forskjell på hvor medgjørlige de ulike leverandørene er.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, Jeg har sendt 2 brev og vært i kontakt med Philips pr telefon 4-5 ganger. Det enestede gjør er å beklage og sender et tilbud på en 763 som jeg må betale 800,- for. Jeg har ikke tenkt å betale en eneste kr for en ny spiller. Jeg har allerede betalt for et fullverdig produkt til 3495 Nkr og betaler ikke 800 Nkr ekstra for en vare som alt er betalt.

Saken er en at jeg har bruker ganske (relativt) mye hos El-Kjøp pr år. Så jeg ser ikke helt hvordan de tenker. Har brukt mellom 40-45 000 de siste 2 årene.

Dette fremgår om de ser på min kunde historie. Det er forøvrig første gang jeg har problemer med et produkt som jeg har kjøpt hos dem.

Som nevnt tidligere: "Det største problemet er at de ikke kjenner sine plikter -og/eller ansvar."

Saken er at jeg har tenkt å godta en omlevering, men først ønsker jeg et tilbud fra dem. Så langt har jeg sett på Pioneer 565 og Philips 963SA som mulige produkter som jeg kan godta ved en omlevering.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har gjort det som er rett frem til de begynner å trenere saken. Du kan bare glemme å få hevet kjøpet til en høyere pengesum enn det som var den opprinnelige prisen. Jeg ser at du siden du kjøpte spilleren har brukt din i halvannet år og hatt lånespiller en periode etter det.

Med tanke på prisutviklingen i elektronikkbransjen er det ikke rom for å ta med rentefaktoren, og definitivt ikke til 9% rente. I den nevnte perioden har aldri renten vært på et så høyt nivå. Dersom du stod med 3495 i hånda nå ville du fått et mye bedre produkt enn den spilleren.

Elkjøp sin forpliktelse må være i henhold til den gamle kjøpsloven som i grove trekk er lik den nye. De bør i dette tilfellet omlevere en ny spiller, men dersom det er snakk om en ny modell som er vesentlig bedre så kan de kreve mellomlegg. Derimot kan de ikke kreve at du aksepterer en enklere eller dyrere spiller om du ikke ønsker det. Du må ikke glemme at ombyttet innebærer en fordel for deg, selvom det ikke fritar Elkjøp fra noen av sine forpliktelser.

Sist men aller mest: Elkjøp skal løse saken innen rimelig tid. Det er ikke en løsning å bringe Philips på banen. Du er heller ikke pålagt å vente på eventuelle svar fra Philips. I tillegg skal du ikke behøve å være i personlig kontakt med andre enn din egen forhandler. Det er de som skal svare for reklamasjonen.

Når det gjelder denne saken så minner den om mange andre saker der forhandleren henvender seg til produsenten. I den sammenhengen er det viktig å understreke følgende:
    -Reklamasjon er noe som rettes fra forbruker til forhandler etter forbrukerkjøpsloven. Den samme loven gjelder ikke mellom Philips og Elkjøp.
    -Garanti er noe som i hovedsak svares for av produsent/innstallatør. Det er ikke garantien som er det interessante for deg siden en reklamasjon vil komme bedre ut for deg.

Det er ganske vanlig at forretningen avventer en garantisak fra produsenten, mens saken egentlig er en reklamasjon. Hvorvodt Elkjøp får dekket sine kostnader gjennom Philips er derfor ikke interessante for hvorvidt saken skal få en løsning. Dette er allikevel et argument som blir feilaktig brukt i mange tilfeller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Elkjøp har gjort det som er rett frem til de begynner å trenere saken. Du kan bare glemme å få hevet kjøpet til en høyere pengesum enn det som var den opprinnelige prisen. Jeg ser at du siden du kjøpte spilleren har brukt din i halvannet år og hatt lånespiller en periode etter det.
    Hadde bare lånespiller i 4 første ukene. Jeg måtte spørre flere ganger før jeg fikk det. Sterk mot vilje hos selger til å låne ut en spiller.

Med tanke på prisutviklingen i elektronikkbransjen er det ikke rom for å ta med rentefaktoren, og definitivt ikke til 9% rente. I den nevnte perioden har aldri renten vært på et så høyt nivå. Dersom du stod med 3495 i hånda nå ville du fått et mye bedre produkt enn den spilleren.
    § 65. Avkasting og rente ved tilbakeføring.

(1) Heves kjøpet, skal kjøperen godskrive selgeren avkasting som han har hatt av tingen og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han ellers har hatt av den.

(2) Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter han å betale rente etter § 71 fra den dag han mottok betalingen.

Prisutvikklingen har ikke noe med renten å gjøre det er en sats som er satt juridisk. For å kompansere for inflasjon og rente tap. Jeg siter bare forbrukerrådet på dette. Det er det samme som om du betaler en regning for sent. Da har kreditor rett på strafferente på beløpet for de dagene du er for sent ute.(Det er det som kalles strafferente etter juridiske begreper)

Elkjøp sin forpliktelse må være i henhold til den gamle kjøpsloven som i grove trekk er lik den nye. De bør i dette tilfellet omlevere en ny spiller, men dersom det er snakk om en ny modell som er vesentlig bedre så kan de kreve mellomlegg. Derimot kan de ikke kreve at du aksepterer en enklere eller dyrere spiller om du ikke ønsker det. Du må ikke glemme at ombyttet innebærer en fordel for deg, selvom det ikke fritar Elkjøp fra noen av sine forpliktelser.
    Ja,ombytte uten mellomlegg i El-kjøps favør kan gagne meg men jeg betaler ikke 60-70% for å få den varen.

Siterer kjøpsloven, etter konsultasjon med forbrukerrådet:

Heving av kjøpet er den juridiske løsningen om produktet har en vesentlig mangel. Da skal det beregnes straffe rente (9%) på kjøpe summen fra dagen det ble betalt frem til utbetalings dag. Strafferenten blir fastsatt gjennom offentlige organer og har lenge vært 12%, men er justert for lavere rente for 2004.

Sist men aller mest: Elkjøp skal løse saken innen rimelig tid. Det er ikke en løsning å bringe Philips på banen. Du er heller ikke pålagt å vente på eventuelle svar fra Philips. I tillegg skal du ikke behøve å være i personlig kontakt med andre enn din egen forhandler. Det er de som skal svare for reklamasjonen.
    Det er selger (El-Kjøp) som har ansvaret, men det er ingen ting som ikke tilsier at produsent ikke kan løsen slike saker direkte, jf. kjøpsloven av 1988.

Når det gjelder denne saken så minner den om mange andre saker der forhandleren henvender seg til produsenten. I den sammenhengen er det viktig å understreke følgende:
    -Reklamasjon er noe som rettes fra forbruker til forhandler etter forbrukerkjøpsloven. Den samme loven gjelder ikke mellom Philips og Elkjøp.
    -Garanti er noe som i hovedsak svares for av produsent/innstallatør. Det er ikke garantien som er det interessante for deg siden en reklamasjon vil komme bedre ut for deg.
    Ja er klar over dette, men tanken var at Philips kanskje kunne tenkt seg å løse saken i egen interesse på en rask måte. Siden det er de som er produsent av varen. Reklamasjon og garanti saker skal i første omgang rette mot selger (El-Kjøp, men det er ingen ting som hinder en å ta det direkte med produsent.

§ 71. Betales ikke kjøpesummen eller annet utestående beløp i tide, skal skyldneren svare rente etter lov 17 desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m m.

http://www.lovdata.no/oll/hl-19880513-027.html

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •