HD formatkrigen. - Side 96

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 96 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 596 ... SisteSiste
Viser resultater 1,901 til 1,920 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Du er klar over at det sitatet handler om en ond herskerring? Kunne ikke valgt et bedre sitat for å vise hvorfor HD-DVD ikke bør tape..
    Jeg vet, men litt sjøl-ironi oppi all denne seriøsiteten må vi tillate

Så nemlig LOTR Fellowship of the Ring i går kveld (extended), og kunne ikke unngå å drømme om denne utgaven på 1 stk Blu-ray disk. Tenk med 50GB plate, DTS-HD MA og AVC MPEG-4...Oi-oi-oi.

Ellers er jeg ,for en gang skyld, helt enig med alt du skrev i ditt (lange) innlegg litt lenger opp.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli en "KIOSK-VELTER" Denne...

Oppe sent om natten SVS?
    Har selv brukt kvelden på kino over here, sett 2 kommende BD'r

SURFS UP En 5'r, Cool and funny...Kommer til å se helt sykt bra ut på BD
    og Mr Brooks en 4'r.

Ellers må jeg si at Universal har en vinner på gang.
    Knocked Up er jævlig morsom uten å bli pinlig. En sterk 5'r

Fox Picks Up Microsoft Halo Movie

Halo Movie... Blu-Ray exclusive?

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nettopp inne på Lyd&Bilde og leste i en artikkel (LINK) at Blockbuster i USA skal bare ta i bruk Blu-ray når de utvider HD utleie. Lurer på hvor mye dette har og si i "krigen" om HD formatet.

Er det noen som vet om hva utleierne hjemme i Norge har planer om og gjøre?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AP Exclusive:By Gary Gentile
    Blockbuster will continue to rent HD DVD titles in the original 250 locations and online, the Dallas-based company said.
    Bildet er ikke så svart hvitt som det legges frem.
    Noe som passer med at HD-dvd har langt mindre backing.

Det vil være viktig hva leiebransjen gjør så jeg tror dette var et viktig skritt for blu-ray i USA.

I Norge har ikke leiebransjen bestemt seg enda. Brafilm har utleie av begge formater i Sverige, Norske Brafilm aner ikke når de kommer på banen

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennis1982
    Var nettopp inne på Lyd&Bilde og leste i en artikkel (LINK) at Blockbuster i USA skal bare ta i bruk Blu-ray når de utvider HD utleie. Lurer på hvor mye dette har og si i "krigen" om HD formatet.
    Den "nyheten" der har allerede blitt nevnt av 3 forskjellige personer her i tråden, men jeg synes faktisk den har en ganske bra oppsummering av situasjonen. Noen viktige sitater:

"Blockbuster har siden i fjor tilbydd Blu-ray og HD DVD filmer til utleie i 250 butikker rundt om i USA. Men når de nå utvider tilbudet sitt til hele 1450 butikker, blir Blu-ray det eneste høyoppløste videoformatet i hyllene. "

Men, det som er viktig å huske på er:
    "Blockbuster melder forøvrig at de vil fortsette å leie ut HD DVD i de 250 opprinnelige butikkene, samt på nettet."

De fortsetter altså med utleie vie internett, og det er de 1200 nye butikkene som blir "eksklusiv" Blu-Ray. Det er jo heller ikke gitt at det er utenkelig at HD-DVD blir etablert i de nye butikkene etterhvert også, men enn så lenge så er ikke etterspørselen stor nok.

Skulle forøvrig vært artig og hørt ifra Blockbuster hvilken plate som har minst problemer ved utleie. Det kan godt hende at Blu-Ray er mer robust pga. sitt slitesterke belegg.. Kan iallefall få det inntrykket når en leser en del av postene på AVSForum.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel såpass sort/ hvitt, Counterpointer. Når Blockbuster har 250 butikker med begge format, og de oppgir at 70% av utleien har vært Blu-ray. På bakgrunn av dette, så bestemmer de seg for å innføre Blu-ray eksklusivt på 1450 butikker til i USA. Dette vil merkes

Alle "gode" salgstall HD DVD kan vise til er i USA. De tallene er så gode i USA fordi resten av verden bestiller filmene sine på nett fra USA. Dermed får man et litt skjevt bilde på hvordan HD DVD gjør det totalt sett.

Alikevel selges det 2-3 ganger så mange BD som HD i USA, og Blockbuster rapporter om 70/30 i BDs favør på utleie. Altså begynner BD nå å dominere både salg og utleie i USA.

Det er akkurat derfor vi har så stygge HD DVD-tall som 70/30, 80/20 og til og med 90/10 i BDs favør andre steder i verden.

Og skulle denne nye billig-spilleren fra kina bli priset til si ca $200; så fjerner Blu-ray den ENESTE (IMO) fordelen HD DVD har hatt over Blu-ray...nemlig lav pris
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva Chris, du er håpløst ensidig. Det er som om dette er blitt en relgion og du bedriver noe som ligner misjonering. Da hjelper det ikke med blinkefjes.

Greit at mange håper at blu-ray blir enerådende. Mulig de også blir det. Tviler STERKT på at det blir et gode for forbrukerne.
    Hvordan hadde situasjonen vært om det ikke hadde vært konkuranse fra HD-dvd? All erfaring tilsier at monopol (som det virker som mange ønsker seg) kun fører til høye priser og skev maktfordeling.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Greit at mange håper at blu-ray blir enerådende. Mulig de også blir det. Tviler STERKT på at det blir et gode for forbrukerne.
    Hvordan hadde situasjonen vært om det ikke hadde vært konkuranse fra HD-dvd? All erfaring tilsier at monopol (som det virker som mange ønsker seg) kun fører til høye priser og skev maktfordeling.
    Monopol er generellt ikke ett gode, men det kan ikke brukes her. Da ville jeg ha tolket deg slik at du syntes at innføringen av DVD var ett absolutt monopol og både dårlig og uønskelig for forbrukerne da det kom i 1997?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med monopol så menes det nok at Sony får for mye kontroll over hele hjemmeunderholdningsmarkedet, ikke nødvendigvis at BD får monopol som eneste HD-format sånn som DVD var eneste nye filmformat for ti år siden. BD i seg selv er jo bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Med monopol så menes det nok at Sony får for mye kontroll over hele hjemmeunderholdningsmarkedet, ikke nødvendigvis at BD får monopol som eneste HD-format sånn som DVD var eneste nye filmformat for ti år siden. BD i seg selv er jo bra.
    Sony er store, og har hatt stor suksess på kino-fronten de par siste årene. Men Warner, Disney/BuenaVista, Fox mfl. utgjør en betydelig motvekt, alle med bred mediamakt på både tv og film.

Er ikke helt opplyst på området, men har Sony også betydelige interesser i ett av de 3 store tv-selskapene i USA også?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Monopol er generellt ikke ett gode, men det kan ikke brukes her. Da ville jeg ha tolket deg slik at du syntes at innføringen av DVD var ett absolutt monopol og både dårlig og uønskelig for forbrukerne da det kom i 1997?
    Hvem vet hva situasjonen hadde vært om det hadde vært to konkurerende dvd formater. Kanskje jeg ikke hadde gitt 9K for min første dvd spiller og kanskje de ca 100K jeg har kjøpt film for hadde kun vært 70K (eller dobbelt antall filmer). Men Taustvedt har rett det er at en sammensluttning av selskaper skal få taket på markedet jeg er skeptisk til. Det jeg tenker på er noe i likhet med situasjonen vi har f.eks på strømmarkedet her i Norge eller besinprisene. Begge markeder hvor produktet blir overpriset grunnet sterkt samarbeid i bransjen som fører til liten eller ingen konkuranse.
    Vinmonopolet er et eksempel på at utvalget blir bedre men prisene blir høye, men der er det også andre viktige hensyn som spiller inn (rusmisbruk).

Jeg gjentar spørsmålet mitt. Hva hadde situasjonen vært om det ikke var konkuranse om det fysiske HD formatet? I en optimal situasjon kunne en sett for seg at alle konkurerte om å lage de beste og billigste hardware og at filmtilbudet var stort, men jeg ser ikke det helt for meg.

Situasjonen er at vi nå har to formater som begge gir HD i god kvalitet. Det tror jeg har begrenset filmtilgangen men gitt stor konkuranse og prispress på spillere. Men hovedproblemet har blitt nevnt mange ganger det er et mindretall (nemlig oss entusiaster) som har et stort behov for HD, mens flertallet ikke ser dette. Den situasjonen var helt anderledes med VHS overgang til DVD.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat slik går det når man har formatkrig:
    Svenska riskkapitalister flockas kring ny dvd-standard - IDG.se
    Til høsten lanseres konkurrenten HD vmd i Sverige.

Versatile Multilayer Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Den er også mulig at det snart kommer en kinesisk konkurrent slik at man har 4 konkurrerende diskformater med HD-video i Europa.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Vet du hva Chris, du er håpløst ensidig. Det er som om dette er blitt en relgion og du bedriver noe som ligner misjonering. Da hjelper det ikke med blinkefjes.

Jeg skal innrømme at jeg er ensidig, Knut, men det er for at jeg ikke ser noen fordel med å ha to HD formater. Ja, at det har vært gunstig opptil nå å ha to format, er det ingen tvil om. Det har gjort at det har blitt fort gang i teknologien og prisene har rast.

Men nå er det på tide å stå igjen med bare ett format.

Du nevner monopol og Vinmonopolet. Her har jo Staten enerett på å selge vin og brennevin, og ingen andre aktører slipper til. Det er jo ikke monopol dersom samtlige hardware-produsenter og samtlige filmstudioer i verden samler seg rundt ett HD-format. Dette kan da ikke kalles monopol, men snarere "godt samarbeid".

Det du sier er at du helst ville at Fox skulle ha fortsatt eksklusivt støttet DivX, og at deres filmer fikk vi kun leid på nedlasting eller ved å kjøpe kompatibel spiller

Jeg synes SD DVD er et fantastisk format. Ett format som alle studioer slipper sine filmer på. Jeg er helt sikker på at dersom vi ikke står igjen med ett HD-format, blir alt dette kun for spesielt interesserte.

Jeg mener og, i motsetning til en del andre her inne, å ha belegg for å mene noe om de to formatene. Jeg kjøpte tross alt en HD DVD spiller allerede i august 06 og har siden mars hatt Blu-ray. Hadde alle som "sitter på gjerdet" tatt et valg nå, så hadde kanskje dette vært avgjort. Men sånn jeg skjønner deg, Knut, så ønsker du at vi beholder begge HD-formatene. Jeg kan ikke være enig i at det er det mest gunstige for forbrukeren.

Og, ja, jeg vil nok fortsatt være ensidig mot Blu-ray. Det er fordi jeg KUN ønsker at BD skal bli HD-formatet som står igjen. Men å være ensidig er ikke det samme som å være usaklig; i hvertfall er ikke det min intensjon.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg skal innrømme at jeg er ensidig, Knut, men det er for at jeg ikke ser noen fordel med å ha to HD formater. Ja, at det har vært gunstig opptil nå å ha to, er det ingen tvil om. Det har gjort at det har blitt fortgang i teknologien og prisene har rast.
    Og snart har vi med HD-VMD 3 konkurrerende HD-formater på disk. Blir det enda gunstigere for kundene da?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Akkurat slik går det når man har formatkrig:
    Svenska riskkapitalister flockas kring ny dvd-standard - IDG.se
    Til høsten lanseres konkurrenten HD vmd i Sverige.

Versatile Multilayer Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Den er også mulig at det snart kommer en kinesisk konkurrent slik at man har 4 konkurrerende diskformater med HD-video i Europa.
    Personlig har jeg ingen tro på disse formatene i Europa. Jeg ville aldri ha investert peger i HD vmd i Sverige, for de kommer etter min mening alt for seint på banen. Pris-agrumentet er også snart irrelevant, samt at Hollywood sannsynligvis kommer til å sette en stopper for filmutvalget. At et distribusjonsselskap har sagt at de skal gi ut 2 filmer i måneden er ikke akkurat noe å skyte av. Dette prosjektet har jeg med andre ord ingen tro på.

Da har jeg mye mer tro på at et tredje format kan lykkes i Kina og omliggende land. Det er ikke utenkelig at Kina\India etc. kan kommer til å gå en helt annen vei. Jeg tror likevel de skal slite med å etablere seg utenfor Asia og da spesielt i Europa og Nord-Amerika.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question War

Jeg skjønner ikke at så mange oppegående mennesker kan snakke så varmt for et format som på nytt innfører sone indeling.
    De fleste bestiller vel filmer der de er best og billigst, og denne muligheten blir jo borte med BD. Derfor håper jeg HD-DVD vinner, men går BD seirende ut av formatkrigen, må man jo bare bestille spiller fra US.
    Så jeg spør igjen, spiller det ikke noe rolle at dere MÅ!! kjøpe filmene deres lokalt???

Kersey

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD har også støtte for soneinndeling, det er bare ikke implementert ennå. Videre, de selskapene som støtter begge formater er også sonefrie på Blu-ray, så med andre ord er det filmselskapene, og ikke mediet i seg selv, som krever soneinndeling.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Det der var vel å dra ting litt langt. Det er jo null sammenheng mellom Blu-Ray og Bluetooth. En er en leveringsmetode av video og data, den andre er en trådløs tilkoblingsteknologi.

Det vil jo være det samme som å si at Blu-Ray ikke vil lykkes på grunn av at få folk liker bandet Blue Oyster Cult eller at navnet kan ligne veldig på Sci- Fi'ens Death Ray...

Cyberdog
    Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at det ikke finnes noen sammenhenger mellom Blue-ray og Bluetooth. Bortsett fra navnet, som du på en måte understreker her. Jeg snakker navn. Det handler mye om hvordan menneskehjernen oppfatter ting og hvilke forbindelser vi drar mellom ting selv om vi bevisst ikke tenker på det eller oppfatter det

Side 96 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 596 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •