HD formatkrigen. - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 94 av 653 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 594 ... SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 13053
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Fanboy" mentalitet og argumentasjon bare irriterer meg. Uansett om det er for BD eller HD-dvd :evil: Jeg kommer til å begynne å bruke HD når det blir alment tilgjengelig, dvs som utleie og/eller bakkesignaler og/eller gode (lovlige..) nedlastningsmuligheter.

Import av filmer fra USA er helt uaktuelt. Har vel kjøpt nærmere 1000 dvd filmer (1000 x snitt på 120 kr = 120K :shock: ) Kommer ikke til å gjenta dette med HD, noen tittler kommer til å bli kjøpt men å lagre filmer i hylla er ikke lengre interesant for meg.

Jeg kjøper gjerne begge formater, men enn så lenge er det for dyrt, lite utvalg og tungvindt :? Skulle ønske det ikke var slik men det er det altså.

PS; kjøpte dvd spiller i 1998 for 9K. Det er overhodet ikke samenlignbart med dagens situasjon, uansett hvor mye en vrir på det. Dvd var et stort fremskritt HD er enn så lenge en parentes som ikke trenger å bli noe mer enn laserdisk eller d-vhs.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følte at det var på tide å komme med et innspill til denne diskusjonen. Jeg har ikke deltatt i denne tråden noe særlig tidligere, men jeg har fulgt den i den seneste tid. På meg virker det som om "HD-krigen" har splittet AV-miljøet i to deler, hvor begge grupper desperat prøver å overtale motparten. Spør du meg kan det hele minne litt om diskusjonen mellom ulike religioner og\eller ateister! Hvorfor føler folk at de må være profeter for sitt format?

Jeg har i hovedsak to ting jeg ønsker å kommentere. Det første er det gjentagende agrumentet om at massene må komme med for at noen av HD-formatene skal kunne erstatte DVD. Det er jeg faktisk helt enig i, men jeg mener at mange av dere trekker feil konklusjon når dere tror at dette automatisk blir HD-DVD grunnet lavere pris. To faktorer vil være helt avgjørende.

Det første er markedsføring og hvordan produktet pushes mot forbrukerne. Dette er enda bare i startgropen, så her er det alt for tidlig å trekke noen konklusjoner. Mange forbrukere har nesten ikke hørt om disse formatene enda, men dette kan komme til å endre seg når masse-media begynner å omtale produktene. Til nå har masse-media vært alt for sneversynte. Det eneste de har klart å si er "formatkrig, vhs, beta, bla bla bla". Dette er faktisk ganske uinteressant for oss entusiaster (mer om dette siden). Til nå har markedsføringen i hovedsak rettet seg mot entusiastene, så her kan det ene formatet fremdeles ta innesvingen på det andre når deg gjelder masse-markedet.

Den andre faktoren er prisen og utvalget, noe som har blitt gjentatt mange ganger. På pris leder HD-DVD, men dete er enda tidlig. Jeg er temmelig sikker på at Blu-ray raskt kommer ned på samme pris som HD-DVD og da stiller begge sider ganske likt. For øyeblikket er det tross alt ganske godt utvalg i film på begge format. Det er med andre ord ikke gitt at HD-DVD vinner forbrukerne på pris.

Mitt viktigste poeng, og i hovedsak grunnen til at jeg skriver dette innlegget, er at jeg er litt forundret over at denne diskusjonen går så livlig her på forumet. Det viktigste for oss entusiaster er tross alt å få film i HD i dag. For meg er det ganske uinteressant hva som er det gjeldende formatet om 3 år, for jeg har ingen intensjoner å vente med HD til vi har en avklaring. Vi entusiaster trenger bilde av høyere kvalitet og vi bør nesten være glade for at tilgjegeligheten bare blir bedre og bedre, uansett format.

Jeg begynner faktisk å bli litt lei av hele diskusjonen. Vi må bare konstatere at HD-formatene er kommet for å bli og at det ikke vil bli utropt noen seiersherre med det aller første. Ingen av formatene kommer heller til å erstatte DVD som et masse-format de neste årene og det vil ta mange år før film-utvalget er like godt som på DVD. Dessuten mener jeg at det heller ikke er så farlig om HD-formatene for gjennomslag hos mannen i gata. Jeg føler meg nemlig temmelig sikker på at HD uansett vil eksistere som et high-end format. Det er det ingen tvil om at det er et marked for. Hvis vi så må betale litt ekstra for det, så er det greit for min del.

Når det gjelder dagens priser, så begynner også den å bli ganske grei (i hvert fall på nett og i USA). Mange av oss ville være tilbøyelige til å bruke 10K på en DVD-spilller, hvorfor er det da så utenkelig å kjøpe 2 avspillere som tilsammen koster 10K? Per i dag får du meget god bildekvalitet fra Toshiba HD-E1 og en PS3, selv om mange nok er tjent med å kjøpe toppmodellen til Toshiba i steden. Er dette virkelig så ille? Vi får tross alt HD - I DAG!

Det skal sies at jeg enda ikke har skaffet meg HD-DVD spiller, men jeg har vurdert det i lengre tid. Forskjellige økonomiske prioriteringer har gjort at jeg kjøpt en spiller enda. Det finnes gode filmer både på Blu-ray og HD-DVD og jeg tror ikke jeg ønsker å vente til det kun finnes et format. For meg er det viktigste at DVD-formatet har klare bilde- og lydmessige begrensninger. Selv de aller beste platene gir ikke så gode bilder som jeg ønsker i hjemmekinoen. Det samme kan sies om lyden. Dermed er det ikke vanskelig å velge HD i hjemmekinoen, uansett format.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Applaus*... Godt innlegg LL. Helt enig.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om du tenker deg litt om så skjønner vel du også såpass at ikke HD formatene kommer til å spise opp store andeler av DVD på en stund.... noe annet hadde vært veldig merkelig.
    Jeg har tenkt meg godt om og ser ingen grunn for at denne formatkrigen skal ende anderledes enn formatkrigen mellom DVD-Audio og SA-CD: Begge formatene vil forbli små nisjeformater.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var krigen avgjort for min del. Jeg har nå bestilt Toshiba HD-E1 HD DVD. Jeg er trøtt av all diskusjon rundt disse to formatene og innså at livet er for kort til å vente på noe slikt. Dessuten så tror jeg min LCD-tv vil være pensjonist før/om det blir kåret noe vinnerformat for HD på plate.

Nå er det tid for å gruble over andre problemstillinger som human nød og klimaendring

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg har tenkt meg godt om og ser ingen grunn for at denne formatkrigen skal ende anderledes enn formatkrigen mellom DVD-Audio og SA-CD: Begge formatene vil forbli små nisjeformater.
    Det tror jeg også er utfallet. De store forbruker massene ser ikke behovet for et nytt format og vet knappt nok om denne "format krigen". Dessuten tror jeg internett er fremtiden for de store massene. De store massene bryr seg ikke om de manglene, ja små og ubetydelig mangler for de store massene med forbrukere som er strålende fornøyd med sin billige lcd/plasma skjerm. Ser absolutt ikke noe galt i dems syn på det, men de ønsker lett løsninger som feks straming/døgn leie av en film over internett. Da blir disse formatene nisje produkter. For bare håpe vi ender opp med et nisje produkt, ikke to....

Jeg mener selv det ikke er sammenlignbart med vhs vs dvd. Dvd har bedre brukervennlighet enn vhs - kan ikke se at verken hd-dvd eller blu-ray har noen fordeler her kontra dvd.

Når det gjelder disse salgstallene det vises til hele tiden - det er jo minimalt salg og utelukkende entusiaster som har valgt å kjøpe spillere. Leser lenger ned i tråde her at det er solgt hd/bd for kun kr 1 400' i Norge - det er jo minimalt. Og kom ikke med at "jeg kjøper alle platene mine utenfor norge" da dette gjelder kun for entusiaster. De fleste forbrukere kjøper her hjemme i Norge. Enda mer ubetydelig er Norge i den store sammenheng, da denne såkalte krigen ikke avgjøres i norge - det skjer i det store utlandet.

Men dere fanboys, enten det er blu-ray eller hd-dvd: dere for diskutere til krampa tar dere og forvare deres egen investering så godt dere klarer det. En avgjørelse og et formats død (eller begge) er enda langt unna.... Jeg må alikevel si at diskujonen går mot det patetiske slik enkelte fanboys forsvarer sin investering

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg si at det var et glimrende innlegg, LL. Reflektert og saklig.

Sitat Opprinnelig postet av run1
    Kvalitets-hoppet fra dvd til HD er ikke like opplagt som vhs til dvd. Selv min gamle mor kan se forskjellen på VHS og DVD (Kvalitet på bildet, fullscreen vs widescreen, ingen spoling etc). Hun ser derimot ingen grunn til å oppgradere fra sin dvd-spiller.
    Jeg stiller meg svært undrende til at du ikke ser forskjell på 5 ganger så høy oppløsning, run1. Jeg er ikke tvil om at både jeg, min kone og selv min mor ser meget godt forskjellen på HD og SD.
    Interessant. Vet du om studioene fulgte etter spillersalget, eller økte spillersalget markant etter at flere studioer ga ut dvd'er? (Dreamworks ga vel ut sin første spillefilm i '97, så det var vel ikke så rart at de ikke ga ut dvd'er før i '98 )
    Vet ikke. Skjønner ikke argumentet ditt. Dette er historie om hva som har skjedd. Dersom du ønsker å analysere det, så finnes stort sett all info på web. Jeg gjengir kun fakta her.
    Hoved-konkurrenten til Blu-ray er ikke HD-DVD, det er DVD (Det samme gjelder HD-DVD).
    Det er akkurat her mange tar så feil. HD vil ikke være noen konkurrent til SD før vi står igjen med ett format. Det er ikke SD hverken BD eller HD DVD "sloss" mot. De sloss om marked for å vinne frem som eneste HD format. Enten ett felles format (eks Total-HD) så rettes fokuset mot en fullstendig overtagelse av SD markedet.

Men selvfølgelig er mye av markedsføringen rettet opp mot DVD, fordi det er jo her kvalitetsforskjellen ligger.

Og ser du hvilken oppblomstring HDTV via kabel/ satelitt har hatt på verdensbasis, så ser man kanskje hvilket enormt potensiale det ligger i HD som format.

Derfor faller argumentet ditt på sin egen urimelighet, run1 (1.quote). Når så mange millioner har skaffet seg HDTV for å få bedre bildekvalitet i stua, så er HD DVD og Blu-ray noe mer enn bare et nytt navn.

Ergo slutt å sammenligne HD med format som SACD. Her sammenlignes de to KUN fordi det er et annet format, og der slutter for øvrig likhetene. Når noen også kan finne på å si at Blu-ray ikke vil lykkes fordi noen vil blande det med Bluetooth, ja, så har man virkelig råket opp for argumenter...
    Begge parters visjoner har vist seg å være urealistiske.
    Regner med at Sony og co også nedgraderer sine høytflyvende ambisjoner om antall disker solgt iløpet av 2007.
    For det første så er det ikke Sony som ER Blu-ray, men det er KUN Toshiba som står bak HD DVD eksklusivt når det gjelder HW stand-alone. Og hvor har det stått at Blu-ray Disc Ass. (BDA) har senket sine ambisjoner? De viser vel heller til god omsetning, vellykkede salgstall i Europa (fordi PS3 er helt klart med i BD-strategien), totalherredømme i Japan, samme med Australia, lille Norge inkludert og i USA selges det 2-3 ganger så mange Blu-ray filmer som HD DVD. Slik har det vært ganske lenge nå. Selv med superbillige spillere, så er Toshiba misfornøyde med salget. Hva skal de finne på nå? Eller hvorfor skulle noen av de eksklusive studioene bytte side nå, når de leder formatkrigen. Ett bytte nå vil forlenge krigen, og sjansen for at BD skal stå igjen som seierherre vil jo svekkes betraktelig ved et slikt bytte av støtte...
    Vet ikke om jeg ville kalt salg av ca 5500 iløpet av første kvartal en "suksess". Skjønte heller ikke følgende sitat:
    "The report also reveals that for the third quarter running, total HD category sales are higher than non-HD models"
    Så dersom du ikke kaller over 90% markedsandel for Blu-ray allerede i et "lite land" som Australia for formidabelt, hva kaller du de resterende under 10% som gjelder for HD DVD? I hvertfall ser det ikke bra ut for HD DVD der borte. Det er 20 mill innbyggere der borte, og dersom BD allerede har blitt "valgt" som format, vil det kunne bety mye for det totale salget om ett års tid.
    Merkelig argumentasjon
    Nei, men hallo. Så du ikke alle smilene og blinkene!? Er det helt ulovlig å forsøke å være litt vittig oppi all denne "døds-alvorlige" hobbyen vår. Man kunne nesten tro HD-krigen var blodigere enn krigen i Irak:???:

Og til slutt:

Dersom man er så lidenskapelig opptatt av godt bilde og lyd, hvorfor kjøper man seg ikke en spiller. Jeg er helt enig med deg, LL. Selv har jeg begge format, men kjøper primært på BD fordi jeg "har valgt side". Men enkelte titler finnes kun på HD DVD.

Og når man får HD DVD-spiller til 3000 kr og BD-spiller til 6000 kr; altså tilsammen 9000 kr; hvor billig skal det bli før dere skal handle?:shock:

Flere av oss her inne har vel kjøpt seg SD DVD-spiller til 10.000 kr tidligere. Og mange her inne sitter med plasmaskjermer til 25-30k eller projektorer til 30k +, men å kjøpe seg en HD-spiller (uansett format) til noen tusenlapper; "nei, der går grensa". Du har mulighet til å skaffe deg HD i dag! Bruk potensialet i skjermene deres, og nyt HD, uansett format.

Og jeg tror ingen trenger å være redde for at den ene eller det andre formatet blir ubrukelig. Vinner f.eks Blu-ray, tror jeg at HD DVD Gruppen garantert har fått til en enighet om at de nye spillerne vil være bakoverkompatible med "gamle" HD DVD-filmer.

Slutt å bare diskuter. Gå ut å kjøp HD og nyt hvilken fantastisk kvalitet man får
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

http://www.engadget.com/2007/06/16/blu-ray-disc-coatings-starting-to-rot/

Hva i alle dager ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dark
    Hva i helvette ?
    Noe som er diskutert her:
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...-ray-rate.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg stiller meg svært undrende til at du ikke ser forskjell på 5 ganger så høy oppløsning, run1. Jeg er ikke tvil om at både jeg, min kone og selv min mor ser meget godt forskjellen på HD og SD.
    Joda, på en HD-skjerm ville de fleste sett forskjell. Det er bare at det vil ta flere år før gjennomsnittsforbrukeren har HD-skjerm.
    Det er akkurat her mange tar så feil. HD vil ikke være noen konkurrent til SD før vi står igjen med ett format.
    På samme måte som SA-CD ikke vil være konkurrent mot CD før DVD-Audio er død? ;-)
    Det er ikke SD hverken BD eller HD DVD "sloss" mot. De sloss om marked for å vinne frem som eneste HD format. Enten ett felles format (eks Total-HD) så rettes fokuset mot en fullstendig overtagelse av SD markedet.
    Om det er noe som aldri vil skje så er det at vi vil få et eneste HD-format. Det er alt for mange måter å distribuere innhold på idag. Husk at SA-CD og DVD-Audio konkurrerte ikke bare mot CD, de konkurrerte også mot alle de nye måtene forbrukerne fikk tak i musikk på, og det var i 1999. Idag er det langt større konkurrense både fra lovlige og ulovlige måter å distribuere innhold på. Hva får deg til å tro at man kan introdusere et nytt diskformat idag da man ikke klarte det i 1999?

For det første så er det ikke Sony som ER Blu-ray, men det er KUN Toshiba som står bak HD DVD eksklusivt når det gjelder HW stand-alone.
    Sony er den som har investert klart mest i Blu-Ray og det burde være av interesse for deg at Sony nå taper flere milliarder hvert kvartal, at PS3 har solgt klart dårligst av de nye spillkonsollene, at Sony sier opp mange i sine spillavdelinger og at Sony de siste årene ikke har hatt råd til å være med på større elektronikkmesser som IFA.

Sony må snart velge om de skal satse på PS3 eller Blu-Ray og selge ut rettighetene til det andre formatet. De kan rett og slett ikke fortsette tape penger på begge.

Min anbefaling til Sony er å selge de fleste patentene de har i Blu-Ray og gi ut en ny PS3 til 2500,- uten spiller for Blu-Ray.

Så dersom du ikke kaller over 90% markedsandel for Blu-ray allerede i et "lite land" som Australia for formidabelt, hva kaller du de resterende under 10% som gjelder for HD DVD?
    Vet du hva markedsandelen for SA-CD er sammenlignet med DVD-Audio? Og er det noen som blir imponert av det idag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du stiller deg undrende til akkurat det, for jeg har ingen problem med å se forskjell på SD og HD. Men så har jeg heller ikke sagt det. Jeg har bare sagt at jeg anser kvalitetshoppet fra VHS til DVD til å være større enn DVD til HD.

Vet ikke. Skjønner ikke argumentet ditt. Dette er historie om hva som har skjedd. Dersom du ønsker å analysere det, så finnes stort sett all info på web. Jeg gjengir kun fakta her.
    Var da voldsomt til forsvarsposisjon. Jeg spurte enkelt og greit fordi jeg lurte på det, og tenkte du muligens visste det. Anser det som et vesentlig punkt. Var ikke del av noen argumentasjon om noe som helst.

Det er akkurat her mange tar så feil. HD vil ikke være noen konkurrent til SD før vi står igjen med ett format. Det er ikke SD hverken BD eller HD DVD "sloss" mot. De sloss om marked for å vinne frem som eneste HD format. Enten ett felles format (eks Total-HD) så rettes fokuset mot en fullstendig overtagelse av SD markedet.
    Vel, der er jeg rett og slett uenig med deg.

Derfor faller argumentet ditt på sin egen urimelighet, run1 (1.quote). Når så mange millioner har skaffet seg HDTV for å få bedre bildekvalitet i stua, så er HD DVD og Blu-ray noe mer enn bare et nytt navn.
    Deg om det. Mener å ha lest nylig at en stor prosentandel av de millionene som har skaffet seg HDTV for å få bedre bildekvalitet i stua tror de har HD-kvalitet ved å koble til en vanlig dvd-spiller. Og det er ETTER de har sett HD-sending på kabel/parabol. Med andre ser de ingen åpenbare mangler med kvaliteten på dvd. Ihvertfall ikke i øyeblikket

For det første så er det ikke Sony som ER Blu-ray, men det er KUN Toshiba som står bak HD DVD eksklusivt når det gjelder HW stand-alone.
    Har jeg sagt at Sony ER blu-ray? Jeg sa "Sony og co" da jeg mener Sony er lokomotivet bak Blu-ray. Er du uenig i det?

Og hvor har det stått at Blu-ray Disc Ass. (BDA) har senket sine ambisjoner?
    Har heller ikke sagt at BDA har gått ut og sagt at de har senket sine ambisjoner. Jeg sa jeg at jeg regner med at de faktisk HAR senket ambisjonene.

De viser vel heller til god omsetning, vellykkede salgstall i Europa (fordi PS3 er helt klart med i BD-strategien), totalherredømme i Japan, samme med Australia, lille Norge inkludert og i USA selges det 2-3 ganger så mange Blu-ray filmer som HD DVD.
    Dersom du tror BDA er fornøyd med salget, får vi bare være uenige om det. Jeg tror de hadde forventet en vesentlig større omsetning.

Eller hvorfor skulle noen av de eksklusive studioene bytte side nå, når de leder formatkrigen.
    Vel, den som har tjent mest penger på HD til nå har vært Warner. Tror ikke det har gått de andre studioene hus forbi. Om det er nok til å gå ut av noen ekslusivitet er jo en annen ting.

Så dersom du ikke kaller over 90% markedsandel for Blu-ray allerede i et "lite land" som Australia for formidabelt, hva kaller du de resterende under 10% som gjelder for HD DVD?
    Elendig. Men det var jo knappt nok poenget mitt.

I hvertfall ser det ikke bra ut for HD DVD der borte. Det er 20 mill innbyggere der borte, og dersom BD allerede har blitt "valgt" som format, vil det kunne bety mye for det totale salget om ett års tid.
    Sant nok, men et salg av 5400 blu-ray disker iløpet av første kvartal tyder ikke på meg som om noe er avgjort.

Og når man får HD DVD-spiller til 3000 kr og BD-spiller til 6000 kr; altså tilsammen 9000 kr; hvor billig skal det bli før dere skal handle?:shock:
    Jeg kjøpte meg en hd-dvd spiller til ca 3500kr. Kjøper nok den første Blu-ray spilleren som kommer seg unna 4000

Slutt å bare diskuter. Gå ut å kjøp HD og nyt hvilken fantastisk kvalitet man får
    Jøss, hvem skulle tro at vi skulle kunne bli enige om noe?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempeinnlegg LL.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser mange grunner.....

SACD og DVD-Audio ga ingenting ekstra til forbrukeren. Ingen hører forskjell, ikke engang hifi-entusiaster er enige om det faktisk går ann å høre forskjell. Det er derimot ingen problem å se forskjell på DVD og BD/HD-DVD, om ikke i alle tilfeller like stor. Glitrende butikkdemoer kommer til å overbevise forbruker om at dette er "fremtiden".... Ola Nordmann på pent åpne lommeboken om han skal få utnyttet sin nye "HD-Ready" flatskjerm.

SACD og DVD-Audio er etter lang tid fortsatt uten mange titler på markedet. Det pumpes derimot ut stortitler på stortitler hver uke når det kommer til de nye HD-formatene, og i motsetning til platebransjen og de høyoppløste musikkformatene satser faktisk filmbransjen på HD... At de ikke fortsatt er veldig tilgjengelig er det flere grunner til, men dette er selvfølgelig bare et spørsmål om tid og pris.

SACD og DVD-Audio har fått liten hype i media, og er dårlig markedsført. Veldig mange vet fortsatt knapt nok hva det er. Kampen om HD-DVD vs. BluRay har tatt helt av, og selv om det er dårlig reklame er det fortsatt reklame. HD-Ready hysteriet viser at folk er opptatt av bra bilde, men bryr seg lite om bedre lyd en CD.

SACD og DVD-Audio fikk aldri nok reklame til at elektromarkedene så potensialet, og det endte opp som en egen nisje. HD-bølgen lever i beste velgående, og Elkjøp & co kommer etter hvert til å prøve å dra hver eneste krone ut av forbruker på "HD"-hypen og flatskjermhysteriet..... HD-flatskjerm, TV i HD, HD-videokamera.......og HD-filmer.

Når det står en hylle med DVD, en like stor hylle med HD-filmer og multiformat spillere (DVD/HD-DVD/BluRay) ligger i tilbudskurven på Elkjølp til 1995,- skal det godt gjøres å argumentere for at DVD har noen stor fremtid.

Når dette skjer? Neppe i år.... men at det skjer? Ja, det er jeg ganske sikker på om det ikke skjer noe overraskende.

Og mens vi venter, kan vi AV-entusiaster bare kose oss med knall bildekvalitet og suveren lossless lyd, til en forholdsvis "billig" penge.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-Audio og SA-CD mistet jo egentlig livets rett når Blu-Ray og HD-DVD kom med nøyaktig samme lydkvalitet, men med mulighet til å lagre bilde i tillegg.. Da faller jo hele grunnlaget for de 2 formatene vekk..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    SACD og DVD-Audio ga ingenting ekstra til forbrukeren. Ingen hører forskjell, ikke engang hifi-entusiaster er enige om det faktisk går ann å høre forskjell. Det er derimot ingen problem å se forskjell på DVD og BD/HD-DVD, om ikke i alle tilfeller like stor. Glitrende butikkdemoer kommer til å overbevise forbruker om at dette er "fremtiden".... Ola Nordmann på pent åpne lommeboken om han skal få utnyttet sin nye "HD-Ready" flatskjerm.
    jeg er ikke overbevist om at man vil se like store forskjeller som det var ved overgangen fra VHS til DVD.

Du glemmer også at butikkene har mye annet som skal selges, og hva er det de tjener mest på å selge?

-De skal selge flatskjermer. De fleste gir fortsatt 768 linjers oppløsning. Om de skal få optimalt bilde for å selge disse skjermene vil de bruke nesten-stillbilder fra PC med oppløsnig som passer. Om de bruker BD eller HD-DVD må innholdet skaleres og de vil også lett se både defektene fra dette og bevegelsesartifaktene.
    -Butikkene skal også selge spillkonsoller som gjerne har HD oppløsning.
    -Butikkene skal også selge sponsede parabolpakker som tar inn HD.
    -Butikkene skal også selge kabelabonnement som har HD.
    -Butikkene vil også få inn bokser for IPTV som vil støtte HD.
    -Jordbundne digitalsendinger kommer snart med HD og det skal sleges bokser og abonnement for dette.
    -Butikkene skal også selge sponsede PC-er med internettabonnement hvor man også kan få HD-filmer streamet, Telenor leverer allerede dette.

Tror du de vil ha mye plass igjen til to konkurrerende diskformat for nerder som uansett bestiller over nettet?

SACD og DVD-Audio har fått liten hype i media, og er dårlig markedsført. Veldig mange vet fortsatt knapt nok hva det er. Kampen om HD-DVD vs. BluRay har tatt helt av, og selv om det er dårlig reklame er det fortsatt reklame.
    Nei, det er dårlig reklame. Ingenting stopper et mulig kjøp raskere enn informasjon om en formatkrig. Som vist ovenfor er det nok av alternativer som gir HD-video uten å ta stilling i en formatkrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, kunne ikke dy meg (beklager barnsligheten):

Selv har jeg begge format, men kjøper primært på BD fordi jeg "har valgt side". Men enkelte titler finnes kun på HD DVD.
    I følge sig'en din har du 22 HD DVD-er og bare 12 BD. Jøss, du er jo en skap-HD DVD-tilhenger!:-D :-D :-D

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray disc coatings starting to rot? - Engadget

Hehe, da er det bare for Toshiba å bringe denne nyheten rundt til VG lignende aviser verden over, og det er game over for BD.... Snakk om gavepakke!

Kan dette være fakta, eller står det HD DVD fantaster bak, mon tro? Eller har formatkrigen tatt helt av, og utviklet seg til kjemisk krig, og neste trinn blir en FN inngripen?

Dette er faktisk en viktig sak, for om dette stemmer vil det kunne bli meget viktig for utviklingen i formatkrigen....... Selv om det skulle være et ubetydelig problem, og bare et par stykker har opplevd det, så vil media ved å skrive om det ødelegge svært mye for BD. Mediemakten er total i dagens samfunn!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Hehe, da er det bare for Toshiba å bringe denne nyheten rundt til VG lignende aviser verden over, og det er game over for BD.... Snakk om gavepakke!
    Jeg vil tippe det er en "forbedring" eller feilproduksjon av coating som kun har satt ut en eller et par titler.

Fortvil ikke, begge formatene har fremdeles flere år med margninalitet forran seg.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe det er en "forbedring" eller feilproduksjon av coating som kun har satt ut en eller et par titler.
    Du har nok rett, men blir spennende å se hvordan det evt. fremstilles i VG, om de skulle skrive om saken.... Ser for meg overskriften: SE OPP FOR BLUE RAY PEST. Undertittel: Blue Ray disker verden over råtner opp.

Mer om saken her: Blu-ray disc rot on a few titles! - AVS Forum

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fritz Nilsen
    Beklager, kunne ikke dy meg (beklager barnsligheten):

I følge sig'en din har du 22 HD DVD-er og bare 12 BD. Jøss, du er jo en skap-HD DVD-tilhenger!:-D :-D :-D
    Ikke noen annen grunn enn at HD DVD var formatet jeg først hadde mest tro på. Jeg tipper jeg også var en av de første her inne som kjøpte en HD-spiller. Toshiba HD-XA1 bestilte jeg fra USA i august 2006. Altså snart for ett år siden

Ergo har jeg langt flere titler på HD DVD.

PS3 kom på døra den 23.mars, men jeg har siden januar 07 hatt mest tro på Blu-ray. Så Blu-ray samlingen er på tur opp, mens HD DVD samlingen vil forholde seg i ro.

Så du kan heller si at jeg har for lengst kommet ut av Blu-ray skapet
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 94 av 653 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 594 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •