HD formatkrigen. - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 653 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 593 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 13053
    Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har i alle fall gjort mitt for at HD DVD salget skal opp i juni....hehe. Men synd nesten ingen selger HD DVD i Norge da, Blue Ray blir forfordelt. Vi HD DVD folka bestiller nok helst fra USA/Danmark.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt nummer av

Home media magazine

Blu Ray HD DVD Vedlegg (Fox melder klart om at de er Exclusively on blu ray hvis noen har drømt om noe annet.)

(Er nå i Miami og etter å ha besøkt 4 Best Buy sjapper og 3 Circuit City
    sitter jeg personlig med et helt klart syn på hvor dette bærer hen.Utvalget på BD vs HD er dobbelt så stort på Blu Ray i lagerførte tittler.)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og BD rykker stadig i fra...

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

High Def-krigen i Norge: Blu-ray stadig i tet
    Nå er det snart solgt Blu-ray Disc-plater fra distributører inn til butikker for to millioner kroner. Bare i april og mai har omsetningen vært like stor som i de tre første månedene. Frem til og med mars var omsetningen på cirka 800.000 kroner, og i april alene ble det solgt BD-plater for over 550.000 kroner. Da var totalomsetningen på 1.375.777 kroner, ifølge NVF. I mai ble det solgt for over en halv million kroner, 568.439 kroner. Innen utgangen av mai er dermed den totale BD-omsetningen nå på 1.944.216 kroner.

<snip>

For mai alene, er BD-dominansen enda mer monumental. Da hadde BD 85 prosent markedsandel, og HD DVD 15 prosent.

Det er ikke bare sånn at det "ser" ut til at Blu-ray har kuppet det norske markedet, men de HAR kuppet det norske markedet. Jeg skulle gjerne ha sett den samme grafen for HD DVD her i Norge; da hadde nok HD DVD tilhengere vært i ekstase

Men siden dette gjelder Blu-ray er det nærmest betydningsløst for en del HD-tilhengere...

Det som er fakta er at BD fortsatt selger langt mer i Norge enn HD DVD. Gjør vi et enkelt regnestykke for mai måned, og jeg tar utgangspunkt i at filmen selges for 299 kr i butikk, som deles på omsetningstallet (tallet stemmer sikkert ikke, men forholdet mellom formatene blir det samme).

For mai er det solgt antall Blu-ray filmer: 1900+ titler
    For mai er det solgt antall HD DVD filmer: mindre enn 350 titler

Det til tross for at HD DVD har langt billigere spillere, og at forskjellen i antall tilgjengelige titler ikke er noe å snakke om (67 mot 72). Det er også solgt langt flere stand-alone spillere av HD DVD. Ingen ting har forandret seg for det norsk markedet, ser det ut til, og BD dominansen ser tvert i mot ut til å øke ytterligere her i Norge.

En ting er at det totale salget i Norge kanskje har liten betydning på verdensbasis. Men når det gjelder betydningen av markedsføring og oppmerksomheten dette gir BD her til lands; kan det bety mye for HD-krigen i Norge. Både når det gjelder å ta inn filmer i butikk og ikke minst når video-sjappa skal velge seg DET formatet som skal på utleie.

Når Release er video-bransjens fagblad, og når dette fagbladet rapporterer om total Blu-ray dominans i Norge; så er nok sansynligheten for at Blu-ray blir valgt som HD-format på utleie ganske stort, vil jeg tro.

Det er også en helt klar trend her i Sarpsborg/ Fredrikstad. Både Showtime og American Way of Video (hvor sistnevnte allerede har utleie på Blu-ray) har uttrykt til meg at de trolig KUN vil satse på Blu-ray som utleie.

Mange bekker små...osv
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    Nytt nummer av

Home media magazine

Blu Ray HD DVD Vedlegg (Fox melder klart om at de er Exclusively on blu ray hvis noen har drømt om noe annet.)
    Og Universal melder klart om at de er Exclusively on HD-DVD hvis noen har drømt om noe annet. Ikke at det betyr noe spesielt uansett. Studioer er eksklusive helt til de plutselig ikke er det lenger.
    Var forresten et veldig interessant vedlegg.

sitter jeg personlig med et helt klart syn på hvor dette bærer hen.Utvalget på BD vs HD er dobbelt så stort på Blu Ray i lagerførte tittler.)
    Ok, først og fremst er jeg VELDIG misunnelig på deg som er i Miami....
    :-D
    Eller må jeg vel si at du ikke måtte dra til Miami for å få det personlige synet. Det har du vel hatt mer eller mindre hele tiden.
    Jeg har sagt det før og sier det igjen; Forskjellen i solgte kopier (i USA, for ikke å snakke om i Norge) mellom de to konkurrentene er for øyeblikket så små at jeg synes det er ren gambling å utrope en vinner nå. Etter julesalget får vi nok en bedre pekepinn.
    Dette sier jeg med ingen preferanse for den ene eller den andre. Har en HD-DVD spiller nå, og den dagen jeg kan få meg en Blu-ray spiller for litt over 3000 kjøper jeg det også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nah, er alle småungene som har kjøpt seg Playstation 3 som må teste ut en film eller to. Dette gir seg fort. Tror salget av dedikerte spillere vil ha mest betydning på sikt.

Når det gjelder Blueray salget i Norge så tror jeg de fleste HD DVD gutta kjøper per nett fra utlandet, imens mange BD kjøpere er redde for sonene, og kjøper helst i Norge.... Dessuten er alt for mange butikker elendige på å få ut HD DVD i hyllene.....

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt nummer av

Home media magazine

Jeg sitter i Mobile, Alabama og her er status akkurat den samme.

Det som selges av HD DVD selges nok mest over nett.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg sitter i Mobile, Alabama......
    Fader, har du havnet der nå..... Som du farter.... ;-) Sorry, OT, sees snart....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er ikke bare sånn at det "ser" ut til at Blu-ray har kuppet det norske markedet, men de HAR kuppet det norske markedet.
    Jeg bestrider ikke dette utsagnet. Har selv sett hvor lite HD DVD det er å oppdrive over disk i Norge (Norske nettbutikker har jevnt utvalg for begge formater, så og si).

MEN for å gjøre det helt klart: Norske forbrukere har ikke valgt, det er den norske videobransjen som har gjort valget for dem.

Norske grossister fører lite HD DVD (i følge en på dette forumet som jobber hos Lefdal), og norske forhandlere fører få/ingen HD DVD titler (dette har vi sett med egne øyne alle sammen, har vi ikke?) Norsk fagpresse, Release inkludert, er en del av denne "utfrysingen" av HD DVD for det norske markedet.

Når det ikke finnes HD DVD å oppdrive i butikker, er det da rart at salgsstatistikken er så skjev? Den kan ikke sies å representere faktisk etterspørsel, men bare gjenspeiler den skjevfordelingen av tilgjengelige titler over disk.

Min påstand er at Blu-Ray er bransjens valg, ikke forbrukerens. (Og JEG vil heller ha det billige alternativet.)
    Hmmm... merkelig at de vil at vi skal kjøpe det dyreste alternativet (Sarkasme).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

High Def-krigen i Norge: Blu-ray stadig i tet
    Nå er det snart solgt Blu-ray Disc-plater fra distributører inn til butikker for to millioner kroner. Bare i april og mai har omsetningen vært like stor som i de tre første månedene. Frem til og med mars var omsetningen på cirka 800.000 kroner, og i april alene ble det solgt BD-plater for over 550.000 kroner. Da var totalomsetningen på 1.375.777 kroner, ifølge NVF. I mai ble det solgt for over en halv million kroner, 568.439 kroner. Innen utgangen av mai er dermed den totale BD-omsetningen nå på 1.944.216 kroner.
    Jeg tror ikke det er noen som bestrider at Blu-ray har et godt grep på markedet. Men det betyr ikke at Blu-ray selger godt. 2 millioner på årets fem første måneder? Det er latterlig lite. Selv et nytt format kan ta igjen dette i løpet av få måneder. Sannsynligvis selger både VHS og UMD fortsatt bedre enn Blu-ray.

Til sammenligning er det totale kjøpefilmmarkedet i Norge på 384 millioner kroner i samme periode (jeg er litt usikker på om dette inkluderer HD-formatene).

Ikke det at jeg ser så forferdelig mange lys i HD DVD-tunnellen, men jeg synes man bør være forsiktig med å erklære seg som vinner av HD-krigen så lenge HD-markedet knapt nok utgjør en halv prosent av totalmarkedet. Det er lang tid igjen, og MYE kan skje.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fritz Nilsen
    Jeg bestrider ikke dette utsagnet. Har selv sett hvor lite HD DVD det er å oppdrive over disk i Norge (Norske nettbutikker har jevnt utvalg for begge formater, så og si).

MEN for å gjøre det helt klart: Norske forbrukere har ikke valgt, det er den norske videobransjen som har gjort valget for dem.

Norske grossister fører lite HD DVD (i følge en på dette forumet som jobber hos Lefdal), og norske forhandlere fører få/ingen HD DVD titler (dette har vi sett med egne øyne alle sammen, har vi ikke?) Norsk fagpresse, Release inkludert, er en del av denne "utfrysingen" av HD DVD for det norske markedet.

Når det ikke finnes HD DVD å oppdrive i butikker, er det da rart at salgsstatistikken er så skjev? Den kan ikke sies å representere faktisk etterspørsel, men bare gjenspeiler den skjevfordelingen av tilgjengelige titler over disk.

Min påstand er at Blu-Ray er bransjens valg, ikke forbrukerens. (Og JEG vil heller ha det billige alternativet.)
    Hmmm... merkelig at de vil at vi skal kjøpe det dyreste alternativet (Sarkasme).
    Meget bra skrevet og godt oppsumert for en som (fremdeles) sitter på sidelinjen

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner mange enda ikke har fått det med seg men for å vinne så må Blu-ray vinne over DVD. Er det noen fremskritt her?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar nok litt tid før det begynner å spise skikkelig av DVD-markedet.... prisene må ned, og tilgjengeligheten må opp. Slik er det med alt som er nytt...

CD`en hadde en godt etablert konkurrent en "liten" stund den også.... :

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    CD`en hadde en godt etablert konkurrent en "liten" stund den også....
    Haha, nice try.

MC ble introdusert nesten 20 år før CD og var et etablert komplement, ikke en konkurrent til LP. Den var mye mer transportabel, kunne ta opp og hadde dårligere lydkvalitet enn LP. Da CD-en ble innført var det som en etterfølger av LP. CD hadde riktignok andre egenskaper enn LP som gjorde det mulig med transportable spillere slik at den spiste seg in på det markedet MC hadde hatt for seg selv, men det betyr ikke at de 2 konkurrerte om å ta over for LP.

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste artikkel om "Vil CD eller MC ta over for LP". ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    MC ble introdusert nesten 20 år før CD og var et etablert komplement, ikke en konkurrent til LP. Den var mye mer transportabel, kunne ta opp og hadde dårligere lydkvalitet enn LP. Da CD-en ble innført var det som en etterfølger av LP. CD hadde riktignok andre egenskaper enn LP som gjorde det mulig med transportable spillere slik at den spiste seg in på det markedet MC hadde hatt for seg selv, men det betyr ikke at de 2 konkurrerte om å ta over for LP. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste artikkel om "Vil CD eller MC ta over for LP". ;-)
    Hvem har nevnt LP? :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner mange enda ikke har fått det med seg men for å vinne så må Blu-ray vinne over DVD. Er det noen fremskritt her?
    Nei, ingen store fremskritt. Krigen blir lang og seig og det vil ta flere år før BD tar over for DVD.

Filmbransjen har fremdeles en backlog av filmer de ønsker å selge oss på DVD (sånn at de kan selge oss filmene om igjen på BD om et par år).

Samtidig vil CE bransjen gjerne selge oss nytt utstyr. Så neste gang man kjøper DVD spiller kan det jo hende det man får BD avspilling "på kjøpet"?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stason.org
    Here's reality:

* 1997
    o 347,000 DVD-Video players shipped in the U.S.
    o 900 DVD-Video titles in the U.S.
    * 1998
    o 906,000 DVD-Video players shipped in the U.S. 1,253,000 total
    player shipments since March 1997.
    o 400 DVD-Video titles in Europe (135 movie and music titles).
    o 3,000 DVD-Video titles in the U.S. (2000 movie and music titles).
    o 7.2 million DVD-Video discs purchased.

For comparison, there were about 700 million audio CD players and 160
    million CD-ROM drives worldwide in 1997. 1.2 billion CD-ROMs were shipped
    worldwide in 1997 from a base of about 46,000 different titles. There are
    about 80 million VCRs in the U.S. (89% of households) and about 400 million
    worldwide. 110,000 VCRs shipped in the first two years after release.
    Nearly 16 million VCRs were shipped in 1998. There are about 3 million
    laserdisc players in the U.S. There are about 270 million TVs in the U.S.
    and 1.3 billion worldwide.
    Og ser man for 1998, ble det shipped 16 mill VHS mot 900k DVD spillere. Det er vel ikke så langt unna forholdstallet mellom SD DVD/ HD-salg i dag...Alikevel ble det seirende formatet DVD.

Noen hevder også at studio-support heller ikke er så viktig. I 1997 var det KUN Warner og Polygram som ga ut filmer og støttet DVD. Ikke før sommeren 1998 ble selskap som Fox, Paramount og Dreamworks også med å produsere DVD.

Når vi i dag har en SÅ formdabel studio- og hardware støtte som Blu-ray har; allerede helt fra start, så kommer det til å ha en langt viktigere faktor for succes enn det mange vil innrømme.

Selv Toshiba innser nå at det begynner å bli tøft:
    http://ca.today.reuters.com/news/new...archived=False

For Blu-ray fortsetter successen også i andre land:
    Sony killing HD-DVD? Claims 91% BluRay | APC Magazine

Og til dere som sitter på gjerdet:

Ta et valg for det formatet med best potensiale for å vinne. Og dersom også du ønsker at kun ETT format skal overleve; ja, så kjøp deg en Blu-ray-spiller NÅ (så-så...ikke bli sinte, nå )
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Meget bra skrevet og godt oppsumert for en som (fremdeles) sitter på sidelinjen
    Ingen grunn til å sitte på sidelinjen om du har råd til å bruke 3.000,- på en Toshiba HD-E1. God på DVD er den også, så det eneste du risikerer er de pengene du bruker på HD DVD plater. Litt må man da kunne koste på seg når man først har investert i flatskjerm....

Jeg har tro på at HD DVD spiller salget vil ta seg kraftig opp frmover med de prisene som er nå, og ikke minst i USA. Folk trenger bare info, og gode selgere som selger in en HD DVD spiller i samme slengen som folk kjøper seg ny flatskjerm. Litt feilslått markedsføring fra både BD og HD DVD-leiren kanskje?

Og dere som stirrer dere blinde på studiostøtten BD har. Det vil snu seg fort, og flere studio blir neutrale når begge formatene starter og selge bra, eller skifter side om de synes det ene formatet selger bedre.... dette er business, ikke idealisme!

Jeg har tenkt som følgende; krigen vil bli lang og hard, jeg vil ha HD nå for min nye 50" godskjerm. Jeg kjøper HD DVD spiller til 3.000,- det er ingenting for å få TV'en til å yte topp. Filmer bestiller jeg til en grei penge fra USA, ikke så fryktelig mye dyrere en DVD, men en helt annen verden billedmessig.

Vinner så BD krigen om et par-tre år er ikke det noen krise, da finnes det gode kombispillere til en god pris, og da er det uansett på tide å oppgradere avspilleren min.

Vinner HD DVD krigen om en to-tre år, ja da er selvsagt det også greit!

....Så poenget. Om større masser begynner å tenke som meg her, så vinner HD DVD!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ser man for 1998, ble det shipped 16 mill VHS mot 900k DVD spillere. Det er vel ikke så langt unna forholdstallet mellom SD DVD/ HD-salg i dag...Alikevel ble det seirende formatet DVD.
    Kvalitets-hoppet fra dvd til HD er ikke like opplagt som vhs til dvd.
    Selv min gamle mor kan se forskjellen på VHS og DVD (Kvalitet på bildet, fullscreen vs widescreen, ingen spoling etc). Hun ser derimot ingen grunn til å oppgradere fra sin dvd-spiller.

Noen hevder også at studio-support heller ikke er så viktig. I 1997 var det KUN Warner og Polygram som ga ut filmer og støttet DVD. Ikke før sommeren 1998 ble selskap som Fox, Paramount og Dreamworks også med å produsere DVD.
    Interessant. Vet du om studioene fulgte etter spillersalget, eller økte spillersalget markant etter at flere studioer ga ut dvd'er? (Dreamworks ga vel ut sin første spillefilm i '97, så det var vel ikke så rart at de ikke ga ut dvd'er før i '98 )

Når vi i dag har en SÅ formdabel studio- og hardware støtte som Blu-ray har; allerede helt fra start, så kommer det til å ha en langt viktigere faktor for succes enn det mange vil innrømme.
    Hoved-konkurrenten til Blu-ray er ikke HD-DVD, det er DVD (Det samme gjelder HD-DVD).

Selv Toshiba innser nå at det begynner å bli tøft:
    http://ca.today.reuters.com/news/new...archived=False
    Begge parters visjoner har vist seg å være urealistiske.
    Regner med at Sony og co også nedgraderer sine høytflyvende ambisjoner om antall disker solgt iløpet av 2007.

For Blu-ray fortsetter successen også i andre land:
    Sony killing HD-DVD? Claims 91% BluRay | APC Magazine
    Vet ikke om jeg ville kalt salg av ca 5500 iløpet av første kvartal en "suksess". Skjønte heller ikke følgende sitat:
    "The report also reveals that for the third quarter running, total HD category sales are higher than non-HD models"

Og til dere som sitter på gjerdet:

Ta et valg for det formatet med best potensiale for å vinne. Og dersom også du ønsker at kun ETT format skal overleve; ja, så kjøp deg en Blu-ray-spiller NÅ (så-så...ikke bli sinte, nå )
    Merkelig argumentasjon

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvem har nevnt LP? :???:
    Ikke spill dummere enn du er. Du dro inn CD og sa (eller viste bilde av) MC som du påstod var en konkurrent.

En person uten innsikt kunne etter ha lest ditt innlegg tro at CD tok over for MC eller at CD konkurrerte med MC om å ta over for LP.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke spill dummere enn du er. Du dro inn CD og sa (eller viste bilde av) MC som du påstod var en konkurrent.

En person uten innsikt kunne etter ha lest ditt innlegg tro at CD tok over for MC eller at CD konkurrerte med MC om å ta over for LP.
    Poenget mitt var å vise at det handler om en naturlig utvikling, og det tar tid før et nytt format kan overta markedet helt, likt som Red book gjorde kasetten overflødig med tid og stunder. Om du tenker deg litt om så skjønner vel du også såpass at ikke HD formatene kommer til å spise opp store andeler av DVD på en stund.... noe annet hadde vært veldig merkelig. Ingen grunn til å være så vanskelig....

Side 93 av 653 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 593 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •