HD formatkrigen. - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 86 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 586 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så ikke posten din før jeg postet selv. Hvem hadde spådd suksessen til PE? Imponerende.

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Flere grafer:
    Salgsstatisikk for Planet Earth:

Salgsstatisikk for Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest

Den grønne linjen er antall "in-stock".. Jeg hadde faktisk trodd at Amazon holdt på med "weighting", dvs. at en dyr tittel er verdt mer enn en billig tittel. Men når man ser på hvor mye Planet Earth faktisk selger, så begynner jeg å lure på om de faktisk selger så utrolig mange av den tittelen.. Imponerende!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Så ikke posten din før jeg postet selv. Hvem hadde spådd suksessen til PE? Imponerende.
    PE selger veldig bra, det er sikkert mange årsaker til det. Den viktigste er nok at det er en veldig "safe" tittel, den passer veldig bra i disse miljøvern tider. Det er jo også en veldig fin tittel for å briefe av din nyinnkjøpte HD-fremviser, det er veldig mange fine sekvenser med nydelig naturbilder som er fine å ha for å overbevise dama om at det var en smart ting å bruke alle de pengene på HD-spiller og HD-skjerm..

I tillegg er den vel ikke ute i Europa enda(??), så mange velger nok å importere den ifra statene. Amazon.com er sikkert en av mest brukt butikkene for slik import, så det kan jo forklare *litt* av den gode plasseringen PE har akkurat i den butikken.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Konsoller selger normalt mest de første månedene. Så for en korrekt sammenligningen mellom xbox og ps3 salg, må du sammenligne tallene fra de seks første månedene for begge to.
    Kan du vise til tall som støtter opp om dette? Det stemmer ikke overens med salgstall jeg har sett tidligere, blant annet PS2 solgte langt bedre i 2005 enn i 2001. Uansett, hva var salgstallene til 360 de første seks månedene da?

Sitat Opprinnelig postet av no12
    Husk at hver eneste usolgte PS3 er direkte tap for Sony. Hjelper ikke på når dem allerede selger til kostpris/tap og har liten inntekt på spill pga. få titler.
    Det gjelder alle konsoller, ikke bare PS3. Ved lansering av Xbox 360 ble det faktisk solgt flere konsoller enn spill, så var ikke så mye inntekter på det heller. Som det har blitt nevnt tidligere kan ikke konsollprodusentene forvente noe særlig inntekt før et par år etter lansering.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes mange her inne er veldig historieløse ( eller de er kanskje for unge ) til å huske tilbake til da DVD kom.

Spillerene var dyre og det var filmene også.
    Det tok lang tid før DVD ble allemannseie og kom inn i hyllene på Statoil og Narvesen.

Synes det er feil å sammenlikne HD mot DVD.
    Det er fortsatt svært tidlig og at Warner som er nøytrale er fornøyde med salget sier vel det meste.

"Krigen" er viktig og den eksisterer.

Tiden frem mot jul vil bli veldig spennende for oss.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray vs HD DVD: Will Either Win?

Har sagt det ved flere anledninger tidligere at HD er tøffere å selge enn mange tror, mye pga de fleste synes at dvd er 'bra' nok.

Hvis ikke hd-media får ett kraftig oppsving i jule-salget i år, så vil hd-media bli ett nisje-produkt i lang tid fremover.

Arbeider på ett sted med svært mange ansatte. Det er kun jeg som har hd-spiller, og det er ingen andre som kan tenke seg å kjøpe enn i overskuelig fremtid.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg synes mange her inne er veldig historieløse ( eller de er kanskje for unge ) til å huske tilbake til da DVD kom.

Spillerene var dyre og det var filmene også.
    Det tok lang tid før DVD ble allemannseie og kom inn i hyllene på Statoil og Narvesen.

Synes det er feil å sammenlikne HD mot DVD.
    Nei, det er nettopp mot DVD at HD-formatene må sammenlignes for det er det formatet de må slå om de skal bli mer enn små nisjeformater slik SA-CD og DVD-Audio ble.

Selv om prisene i begynnelsen også var høyere da må du ikke glemme alle de andre fordelene man hadde både ved overgangen fra LP til CD og fra VHS til DVD. Det gjorde valget langt enklere for forbrukerne dengang enn idag.

De 2 forrige formatovergangene vs. overgang til HD:
    -klart budskap, et format vs. forvirring og formatkrig
    -overgang til mindre og mer transportablet fysisk format vs. samme størrelse
    -overgang til mye enklere navigering og direkte aksess til alt innhold vs. uendret navigering
    -større frihet i utforming av spillere og bruksområder vs. intet nytt
    -Mindre sårbart fysisk format vs. uendret eller litt mer sårbart
    -bedre lyd og bilde med eksisterende utstyr vs. må ha ny TV for å merke forskjell
    -forbrukerne fikk vite at produksjonskostnadene for innhold ville bli mindre, mulighet for billigere og mere innhold vs. høyere produksjonskostnader også i fremtiden
    -Koble til med kabler forbrukeren har og kjenner for forbedret ytelse vs. må over til en ny type tilkobling som forbrukeren hverken har eller kjenner
    -kun konkurranse med radio/tv vs. konkurranse med samme innhold distribuert på mange måter

Jeg tror det blir en meget hard kamp å slå DVD.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg tror det blir en meget hard kamp å slå DVD.
    Jeg tror det er en umulig kamp.. Det eneste formatet som i teorien kan slå DVD, er det første formatet som klarer å bli tilnærmet 100% kopibeskyttet.. Det må isåfall være såpass tungvindt å knekke det, slik at filmen ikke ligger alment tilgjengelig på nettet før filmene er i butikken. Først da har studioene fått et format som det er verdt å satse store penger på, og først da kan de vurderer å erstatte DVD med nevnte format.

Som du skriver robert, så er forbrukerne fornøyd med DVD, og enn så lenge tjener studioene veldig gode penger på det formatet. Det kommer nok til å komme et mettningspunkt for DVD også, og det er mange ting som kan påvirke hvor populært DVD blir fremover.

* For min egen del så har jeg sluttet å kjøpe DVD (mer eller mindre), jeg kjøper kun HD-filmer, og det er nok en god del andre samlere som tenker slik jeg gjør. Nå er vel vi HD-samlere fortsatt en veldig liten minoritet, men med tanke på at vi kjøper såpass mange filmer, så kan det faktisk bli merkbart for DVD salget også.

* Nedlasting fra internett.. Det har vel forsåvidt vært aktuelt lenge, mange laster ned filmer ifra internett.. Enda så gjør vel de fleste dette på den ulovlige måten, men etterhvert så blir det nok åpnet for at flere kan laste ned lovlig også. Har ikke noen tro på at den lovlig måten kan true DVD med det første, men den ulovlige måten kan bli et problem dersom de ikke får kontrollert det.

Uansett, de nærmeste årene blir spennende.. Det kan skje mye både for DVD og HD på relativt kort tid(1-2 år), men enn så lenge så er det omtrent umulig å spå hvordan det vil gå.. (Men det å spå er jo artig nok det.. )

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Hadde en litt overraskende samtale med min far nettopp (vi prates ikke så veldig ofte).
    Han har nettop kjøpt seg HD klar pjojektor.
    Han ser rundt 100 filmer i året, og har hørt om både Blu-Ray og HD DVD.

Så kom det som overasket meg, og det var at han trodde man måtte ha en annen skjerm for å bruke Blu-Ray, siden det ikke var HD DVD som var til HD skjerm..

Hvis det er slik mannen i gata tror det er så er det i allefall ikke rart de stusser. Han hadde i allefall tenkt å kjøpe seg HD DVD spiller til høsten når turistsesongen er over (driver turist basert virksomhet).
    (Dette var før jeg hadde nevnt et ord om HD!).
    Da har du en opplyst far iallefall.
    Min vet vel knapt nok hva hd dvd & blu-ray er for noe

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er en umulig kamp.. Det eneste formatet som i teorien kan slå DVD, er det første formatet som klarer å bli tilnærmet 100% kopibeskyttet.. Det må isåfall være såpass tungvindt å knekke det, slik at filmen ikke ligger alment tilgjengelig på nettet før filmene er i butikken. Først da har studioene fått et format som det er verdt å satse store penger på, og først da kan de vurderer å erstatte DVD med nevnte format.
    Her er jeg funnstendig uenig med deg:
    -Problemet er ikke manglende studiosuport, men at en gjenomsnittsforbruker ikke ser noen grunn til å oppgradere. Jeg mener å huske at CD og DVD hadde langt færre titler og studioer bak seg da de hadde samme alder som HD-formatene har idag.
    -Piratkopiering fra nett er en større trusler for TV-kanaler og DVD enn det er mot HD-formatene.
    -100% kopibeskyttet er fullstendig urealistisk. Signalet må dekrypteres og kunne vises på gammeldags TV om den skal selges. Og skulle de klare å finne på en helt ny verdikjede som man var nødt til å bruke fra disk til skjerm så ville forbrukerne i alle fall ikke kjøpe formatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interaktivt innhold

Det første som slo meg når dette begynte er produksjonskostnadene, og i.o.m. at HD-DVD var rimeligere å starte produksjonen av ville jeg ha trodd at et prismessig gunstigere alternativ kunne ta knekken på et dyrere. Det har vel vist seg at forbrukerne ikke har sett noe til dette--jeg har ikke ligget og følt på prisene jeg altså...

Uansett jeg trodde lenge HD-DVD var greia, men så spørs det da om ting som BD-J kan gjøre susen. Å gjøre innholdet mer interaktivt i form av avanserte Java applikasjoner--type spill og alskens--kan være det som vipper i BluRays favør, hvis folket vil ha det... Har lest om ganske spennende konsepter som f.eks turplanlegging med påfølgende bestilling av attraksjoner og hotell, og konfigurasjon av bilmodeller--alt i lekre HD omgivelser. Mulighetene er mange, men er dette noe folk vil betale for?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aitchGEE
    Uansett jeg trodde lenge HD-DVD var greia, men så spørs det da om ting som BD-J kan gjøre susen. Å gjøre innholdet mer interaktivt i form av avanserte Java applikasjoner--type spill og alskens--kan være det som vipper i BluRays favør, hvis folket vil ha det... Har lest om ganske spennende konsepter som f.eks turplanlegging med påfølgende bestilling av attraksjoner og hotell, og konfigurasjon av bilmodeller--alt i lekre HD omgivelser. Mulighetene er mange, men er dette noe folk vil betale for?
    Så vi noengang at ekstra innhold på DVD traff noen utenfor en smal nisje spesielt interesserte?

DVD-formater gir mulighet for interaktiv film og spill på en standard DVD-spiller. Så vi at det slo ann?

Ble interaktiv TV som vi hørte mye hype om noengang en hit? Det eneste som overlevde var "SMS-TV" som brukte en helt annen returkanal. Spill og interaktivitet via fjernkontroll er helt død idag.

Video er for å se film. Punktum.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av de som ikke har skaffet meg HD-avspiller eller flatskjerm enda. Skal kjøpe meg Pioneerskjermen 508 når de kommer til Norge i Juli, og da må jeg jo også skaffe meg HD spiller. Valget blir nok da HD DVD, grunnet pris, sonefrihet, og grunnet at de jevnt over har de beste utgivelsene (etter hva jeg har lest). Ekstra lagring til dill og dall på BD bryr meg midt i planeten.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Blu-ray vs HD DVD: Will Either Win?

Har sagt det ved flere anledninger tidligere at HD er tøffere å selge enn mange tror, mye pga de fleste synes at dvd er 'bra' nok.

Hvis ikke hd-media får ett kraftig oppsving i jule-salget i år, så vil hd-media bli ett nisje-produkt i lang tid fremover.
    Det jeg "frykter" kan bli resultatet av denne HD krigen er at det kommer en filmvariant av mp3 som brer om seg og får en lignede popularitet.
    Det har jo vist seg at flertallet heller vil ha lett håndterbare formater som mp3 enn høyoppløste med god kvalitet.
    Mobiltelefonen som musikkavspiller er jo nærmest et faktum og nå kommer tv og film på mobil også, det blir garantert ikke i HD format.
    Vanskelig å se inn i glasskula og spå, men steile fronter mellom to HD formater hjelper ikke til tror jeg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Her er jeg funnstendig uenig med deg:
    1. Problemet er ikke manglende studiosuport, men at en gjenomsnittsforbruker ikke ser noen grunn til å oppgradere. Jeg mener å huske at CD og DVD hadde langt færre titler og studioer bak seg da de hadde samme alder som HD-formatene har idag.
    2.Piratkopiering fra nett er en større trusler for TV-kanaler og DVD enn det er mot HD-formatene.
    3. 100% kopibeskyttet er fullstendig urealistisk. Signalet må dekrypteres og kunne vises på gammeldags TV om den skal selges. Og skulle de klare å finne på en helt ny verdikjede som man var nødt til å bruke fra disk til skjerm så ville forbrukerne i alle fall ikke kjøpe formatet.
    1. Hva mener du skal til for at gjennomsnittsforbrukeren skal se noen grunn til å oppgradere da? Du skriver jo selv at det blir vanskelig for HD-DVD/BD å slå DVD. Jeg er helt enig..
    2. Forsåvidt sant, men det hjelper ikke akkurat HD-formatene at kopibeskyttelsen allerede er knekt direkte ifra plata. BR+ kan kanskje gi studioene en falsk trygghet, skal bli spennende å se hvor lenge den beskyttelsen holder. Dersom den fungerer, så tror jeg BD vinner denne krigen.
    3. Enig, men jeg tror heller ikke at studioene kommer til å satse på noe nytt format for å erstatte DVD med mindre det har bedre kopibeskyttelse.. BD og HD-DVD er forsåvidt greit nok, men studioene kommer ikke til å "stresse" med å slippe sine beste titler på formatet.. Spielberg og Lucas kommer til å holde tilbake filmene sine til de enten:
    a) Ser at de får solgt nok eksampler av filmene sine til at det vil lønne seg.
    (Mest sansynlig må de selge nærmere millionen av 1 film før de ser noe økonomisk gevinst i å slippe en film på et "åpent" format som fritt kan kopieres.)
    b) I teorien kan de slippe filmen før a) er oppfylt, men da tror jeg de må se at kopibeskyttelsen fungerer. Slik det er nå, så tror jeg nok de velger å vente til a) er oppfylt før vi får se filmer som Star Wars og Indiana Jones.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hva mener du skal til for at gjennomsnittsforbrukeren skal se noen grunn til å oppgradere da? Du skriver jo selv at det blir vanskelig for HD-DVD/BD å slå DVD. Jeg er helt enig...
    1. Pris. Forbrukere har blitt vant til at kinesisk underholdningselektronikk er noe man kan kjøpe på rema for 299,- eller elkjøp for 999,- Jeg tror det skal veldig mye til for å endre dette synet. Flatskjermer har rett nok lokket fedre til å bla opp 15.000,- men det er et unntakstilfelle, og det er uansett mye lettere å argumentere for en status-objekt som gir mer plass på stua og ser bedre ut, enn en filmspiller som krever nye filminnkjøp for å gi litt skarpere bilde.

2. Fokus. Dessverre så er det slik at forbrukerne kjøper det VG og Dagbladet sier at de skal kjøpe. Jeg fatter ikke hvorfor vi er så lett å lede, men de fleste er ikke interessert i teknologi, de vil bli fortalt hva de må ha.

3. Opplevd nytteverdi. DVD hadde reelle tekniske og ergonomiske fordeler framfor vhs. Filmene ble ikkeavmagnetisert, lyd og bilde var betydelig bedre, ingen spoling.

4. Ergonomi. Brukeren vil ikke høre om HDMI med HDCP og problemer. De vil plugge inn i eksisterende utstyr og rulle film. Alternativt kan de se HD-formater som en måte å nyttiggjøre seg den nye flatskjermen, men det er et mindretall, de fleste som kjøper flatskjerm tror at de har HD uansett kilde...

Ved å se på introduksjonen av DVD-A og SACD kan vi kanskje se hva som skjer når to konkurerende formater blir introdusert uten å ha en tilstrekkelig opplagt nytteverdi. Noe høyttalerprodusetner prøvde seg rett nok med "hi-rez ready" superdiskanter, men publikum svarte med et stort gjesp.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hva mener du skal til for at gjennomsnittsforbrukeren skal se noen grunn til å oppgradere da?
    Flere grunner til å skifte enn kun kvalitet. For en bedre oversikt over hvor få grunner en gjennomsnitts bruker ser til å oppgradere:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plass til mer innhold blir det da Robert... I alle fall om man ser på rente bits & bytes, så får man gi andre ansvaret for hvordan man vil benytte denne plassen.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Plass til mer innhold blir det da Robert... I alle fall om man ser på rente bits & bytes, så får man gi andre ansvaret for hvordan man vil benytte denne plassen.
    Gjennomsnittsbrukeren teller minutter og ikke bytes når han ser video.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plass til mer innhold blir det vel. Tenk bare på ekstramatriale som stort sett ikke lagres i samme kvalitet/bitrate som selve filmen. Og dersom en film tar 25-35Gb, vil det fortsatt være rundt 20Gb igjen på en BD-plate.

En annen ting er når folk kjøper seg nye HD-kamera og skal begynne å brenne dette på plater. 4,7Gb blir plutselig latterlig lite, og AVCHD vil ikke engang la seg spille av på en DVD-spiller.

Og kvaliteten på bildet vil jo også være bedre for en gjennomsnittsbruker?
    Jeg tror når folk skal kjøpe seg en ny film-avspiller, og får se 2 skjermer i butikken med HD vs. DVD, tipper jeg valget blir lett om prisene kommer på et nivå til en middels DVD-spiller. Ola Nordmann er ikke like kravstor som oss entusiaster, men han er verken blind eller dum.

Kabel-argumentet skjønner jeg ikke helt. HDMI er nok langt mer utbredt enn du tror pga. alle de nye flatskjermene, og man må ikke ha 1.3 kabel eller TV for å bruke HD-DVD/Blu-Ray.

Jeg tror også at PC-verden kommer til å hjelpe folk til å bli godt kjent med de nye formatene. Hvem vil brenne på en 4,7Gb plate om man kan få en 50Gb plate? Det er ikke lenge til brennere faller mye i pris, selv om brennbare plater nok kommer til å ta litt lenger tid.

Så vidt jeg har skjønt er det mer robuste plater også. Det var ikke så lenge siden Sony stod med en et sandpapir på en stor messe og viste forskjellen mellom Blu-Ray og DVD. Belegget er tynnere, men det skulle være langt mer slitesterkt.

Folk kjøper jo snart utelukkende HD-Ready TV`er.... at butikkene fortsatt skal presse på forbrukere DVD-spillere blir merkelig for meg. Elkjøp & Co kommer til å kjøre på hardt at HD avspillere er det "nye" for å få folk til å åpne lommeboken, og det kommer til å "tvinge" den nye teknologien på plass før eller siden.

Ellers så er jeg enig med deg, men jeg tror uansett ingen av de punktene kommer til å "ta livet" av HD-formatene. De blir nok presset på forbruker enten de trenger det eller ikke....

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nielsen Videoscan numbers for week ended 3 June

Week:BD 61%: HD39%
    Year:BD %67%:HD 33%
    SI:BD 59:HD41%

1. Pirates(BD) DMC 100.00
    2. Pirates(BD) CBP 84.63
    3. Apocolypto (BD) 82.92
    4. Planet Earth (HD) 41.26
    5. Letters from Iwo Jima (BD) 33.23
    6. Ultimate Matrix 30.19
    7. Planet Earth (BD) 28.97
    8. Complete Matrix 28.21
    9. Letters from Iwo Jima (HD) 27.48
    10. Casino Royale 24.30

BD:
    1. Pirates DMC 100.00
    2. Pirates CBP 84.63
    3. Apocolypto 82.92
    4. Letters from Iwo Jima 27.48
    5. Planet Earth 28.97

HD:
    1. Planet Earth 100.00
    2. Ultimate Matrix 73.17
    3. Complete Matrix 68.37
    4. Letters from Iwo Jima 66.59
    5. Flags of our Fathers 42.41

Side 86 av 653 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •