HD formatkrigen. - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 653 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 584 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 13053
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er litt lesestoff om 1080p/Full-HD:
    1080p - Wikipedia, the free encyclopedia

The following examples refer to content that is encoded in progressive-scan form during recording or transmission—what would be considered "native" progressive signals. However, where 24 fps film-based material is concerned, a 1080i encoded/transmitted stream can become a true "1080p" signal during playback by deinterlacing to re-combine the split field pairs into progressive film-scanned frames. Regarding 24 fps film-source material presented in conventional 1080i60 form, the deinterlacing process that achieves this goal is usually referred to as "3:2 pulldown reversal" [also known as "inverse telecine"]. The importance of this is that, where film-based content is concerned, all 1080-interlaced signals are potentially 1080p signals given the proper deinterlacing. As long as no additional image-degradation steps were applied during signal mastering (such as excessive vertical-pass filtering), the image from a properly deinterlaced film-source 1080i signal and a native-encoded 1080p signal will look approximately the same. It should be noted that Blu-ray Disc and HD DVD sources are 1080p with no vertical filtering, therefore, 1080i output from players can be perfectly reconstructed to 1080p with 3:2 pulldown reversal.

As more and more processors and displays come to market able to apply 3:2 pulldown reversal to film-based 1080i60 signals, the amount of available "1080p" content for viewing expands (encompassing film-based 1080i60 feeds from broadcast HD, cable, and satellite).

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var jo ganske informativ rundt emnet Full HD:

Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om denne artikkelen fra The Digital Bits har vært oppe tidligere, men den er verd å nevne. The Digital Bits presents... The Soapbox

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg vet ikke om denne artikkelen fra The Digital Bits har vært oppe tidligere, men den er verd å nevne. The Digital Bits presents... The Soapbox
    Den har nok allerede vært nevnt og diskutert. Mr. Hunt er en veldig informert kar, og har nok noen gode poenger. Men sammenligningen med DIVX holder rett og slett ikke mål. DIVX var et forbrukerfiendtlig format (discene sluttet å fungere etter 48 timer), noe som ingen forbrukere tjente noe på. HD-DVD er noe helt annet, det er et format som setter større krav til HW (mandatory specs), og det har regionsfrihet. Begge er to ting som forbrukerne tjener på.

Blu-Ray er på mange måter denne formatkrigens DIVX, 2 av de samme studioene er eksklusive for Blu-Ray (Fox og Disney). I tillegg har Blu-Ray en sterkere kryptering enn det HD-DVD har(i teorien iallefall) vha. BD+.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Denne var jo ganske informativ rundt emnet Full HD:

nææææh.. sier du det? :twisted:
    (Peker på posten rett før din.)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOHO!!! Endelig en sweet film på hd dvd!!

Zailor.no

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    nææææh.. sier du det? :twisted:
    (Peker på posten rett før din.)
    He-he. Ja, den kom ganske likt, men du var først

Uten å diskutere pris, så var jo de filmene på zailor veldig dyre!? I hvertfall til å være nettbutikk. DVDStrax koster strort sett rett under 200 kr, og Amazon ligger på ca. 170-190 kr...Men zailor begynte å få bra utvalg, da.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zailor er kjøpt opp av Modern Internet Group AS, og har nå samme utvalg som PlayX, til og med varenummerene er de samme. Siden Zailor sender fra Norge må man betale 25% moms.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    WOHO!!! Endelig en sweet film på hd dvd!!

Zailor.no
    Stive priser på HD film, bør ikke legge seg over 200 syntes jeg. Spiller er dyrt, ny tv er dyrt og atpåtil skal filmene koste skjorta. Hvordan har de tenkt at dette skal blir stor suksess hos meningmann i gata..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Stive priser på HD film, bør ikke legge seg over 200 syntes jeg. Spiller er dyrt, ny tv er dyrt og atpåtil skal filmene koste skjorta. Hvordan har de tenkt at dette skal blir stor suksess hos meningmann i gata..?
    vanlig dvd film lå jo dyrere når det kom, så akkurat prisen på filmer er ikke problemet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * post kan slettes

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp Warner Bros med noen spørsmål.

Zoomerang
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * post kan fjernes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Bare en liten ting til ift 1080p. Dette kan ikke være den ultimate oppløsningen. 2 millioner piksler er ikke såååå mye. Spesielt ikke når en begynner å snakke om flere kvm med skjerm (pj). I fotoverden er vel 2 mill piksler ansett å være greit til 10x15 cm, 4 mill piksler til ca A4 og 6 mill piksler til A3. Toppmodellene nå har vel ca 16 mill piksler. Synes ikke levende bilder skulle nøye seg med mindre! Men det vil kreve en h*******vetes prosessering.
    Vi er ikke utstyrt med sanser som greier å oppfatte like mye skarphet ved bevegelse som ved stillbilder. Det beste beviset på det er at interlacing og video-kompresjon fungerer så bra. Begge baserer seg nemlig på å tilføre unøyaktighet for bevegelige bilder.

Papirbilder kan ikke sammenlignes med projektor siden avstanden er så forskjellig. BBC har publisert en studie som tyder på at 720p er omtrent en oppløsningen vi mennesker kan nyttiggjøre oss på stillbilder ved en avstand på 2.7 meter opp til en skjermstørrelse på ca 50". Altså vil selv 1080p være overkill for de fleste brukere.

Unntaket er de som har 200" projektor eller sitter 50cm unna PC-skjermen. I Disse tilfellene (hvor bildet dekker en stor del av synsfeltet) kan nok høyere oppløsninge ha noe for seg.

Jeg er imidlertid mer opptatt av kompresjonsartefakter og dynamikk (dvs antall bit pr pixel, og kontrasten i display). Jeg tror at begge deler gir mer signifikant korrelasjon med brukeropplevelsen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt skremmende med denne 1080 propagandan ja. Ganske mange kunder nå som har fått med seg et eller annet om det. Gamle mennesker som kunn ser på tv signaler annalogt via kabel som har lest at 1080 et eller annet var viktig.

Om det er en 26" eller 50" har ingenting og si 1080 p skal de ha Utrolig hvor mye makt media har

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Unntaket er de som har 200" projektor eller sitter 50cm unna PC-skjermen. I Disse tilfellene (hvor bildet dekker en stor del av synsfeltet) kan nok høyere oppløsninge ha noe for seg.
    Sitter 43 cm i fra en 20wide pc skjerm. I kinoen er det 290 cm frem til 140" 8) :-D

Den studien til BBC stiller jeg litt spørsmålstegn ved. Det er lett å se forskjell på 576, 720 og 1080 på en 50" skjerm ved normal avstand. Kan selvfølgelig også være andre faktorer som spiller inn. Men dette har vel de fleste sett med egne øyne.

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 43 cm i fra en 20wide pc skjerm. I kinoen er det 290 cm frem til 140" 8) :-D

Den studien til BBC stiller jeg litt spørsmålstegn ved. Det er lett å se forskjell på 576, 720 og 1080 på en 50" skjerm ved normal avstand. Kan selvfølgelig også være andre faktorer som spiller inn. Men dette har vel de fleste sett med egne øyne.
    Helt enig! Ser lett forskjell på 720p og 1080p.
    Sitter 1,8 meter fra 55"

Greit nok at ikke folk ser forskjell når di sitter 2-3 meter ifra en reise tv (32" - > 47") Det sier seg jo selv, men på en stor skjerm, i en passe avstand, er det helt klart synlige forskjeller, så at 1080p er propaganda vil jeg si meg sterkt uenig i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med den bbc-testen var vel nettopp å eliminere disse "andre faktorene". Selv er jeg ganske kritisk til egne evner, spesielt når jeg vet hva det er jeg ser på.

F.eks vil det være vanskelig å sammenligne 1080p og 720p fair i samme størrelse for et fixed pixel display. Da må jo en av dem skaleres.

Og hvis man bruker to forskjellige displayer med to forskjellige videostrømmer er jo feilkildene enorme. kalibrering, komprimering, etc...

Jeg forstod det slik at bbc-studien var i godt samsvar med medisinsk kunnskap om typiske egenskaper ved synet.

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at jeg vil se enda høyere oppløsninger enn 1080P og det ser jeg frem til. Bildekvaliteten slik den er i dag er ikke god nok og oppløsning er en av faktorene. Men nå må det jo sises at jeg er opptatt av store skjermer:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig er det tidlig inn i HD-verdenen også. Vi husker sikkert kvaliteten på DVD i 97-98, og hvilken kvalitet vi har i dag; både på software og hardware. Det er sikkert mye å gå på i teknikk også ved overføring til HD og ikke minst videreutvikling av BD/ HD DVD.

Jeg tror vi kun har sett begynnelsen på potensialet som ligger i HD lyd og bilde.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 84 av 653 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •