HD formatkrigen. - Side 615

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 615 av 653 FørsteFørste ... 115 475 485 495 505 515 525 535 545 555 565 575 585 595 605 611 612 613 614 615 616 617 618 619 625 635 645 ... SisteSiste
Viser resultater 12,281 til 12,300 av 13053
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ubrukelig er jo et sterkt ord. Et riktigere ord er at formatet har en lavere verdi både pengemessig og bruksmessig siden filmutvalget på 'HD' blir lavere i tiden fremover (nye utgivelser). De filmene man allerede har samlet inn vil man jo selvfølgelig kunne spille av i lang tid fremover. LD, VHS og DVHS fungerer jo bra i dag også, så de er ikke ubrukelig, men det er ikke så mange som faktisk bruker dem lenger.

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Ubrukelig betyr at spilleren ikke kan brukes til noe, men den kan brukes til å spille av DVDer og HD DVDer, så det var en tullete kommentar. Med den tankegangen, så er også alle DVD spiller ubrukelige. Og sist jeg sjekket, så funket HD DVDene også helt fint.
    Ubrukelig er et relativt begrep slik det brukes i dagligdags tale. Hvis ikke hadde det vært et unødvendig ord, siden alt på en eller annen måte kan brukes til noe.

Man kan se gamle filmer om igjen og igjen på HD-DVD-spilleren. Når filmene blir ødelagt, kan man se DVD-filmer på den. Når DVD-filmer ikke lenger selges kan man bruke den som dørstopper. Mange bruksområder, men likefullt ubrukelig etter min fornuft.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått skikket litt på forskjellene på YPbPr og RGB Full. Jeg kalibrerte min Sony VW50 ved hjelp Avia.

På YPbPr havnet kontrast på 83 og brightness på 48.

På RGB Full havnet kontrast på 83 og brightness på 65.

Og pj er rimelig godt fargekalibrert fra før.

Testet med de mørke scenene på The Rock på Blu-ray; og da spesielt de scenene hvor marinejegerne kommer opp av vannet.

Konklusjonen ble at jeg kjører brukerinnstillingen for RGB Full. Sortnivået virket sortere, og med mindre støy. Dersom jeg skikket nøye etter, så kunne jeg ane bittelitt blått støy i de sorteste områdene med YPbPr. På RGB Full var det bare sort. Jeg switchet frem og tilbake på pausebildet, for å se om jeg fikk færre detaljer i de mørke områdene på RGB Full, og resultatet var at detaljene var like synlige på de to. Men det betinger da en skikkelig kalibrering.

Så min anbefaling er å sette PS3 på RGB Full og bruke litt tid på kalibreringen

Er det for øvrig noen som har hørt noe mer om firmwaren Profile 2.0 og DTS-HD Master til PS3?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kun hvis TVen/prosjektoren enten støtter Full RGB, eller har et menyalternativ for å sette sort til 0 manuelt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ganske spesielt dette også, at et software selskap som dette velger å droppe HD DVD til fordel for BD. Er det andre enn Toshiba som ser en fremtid med HD DVD; og ikke kun som filmmedium, men også som lagringsmedium?

Blu-ray.com - Confirmed: Sonic Scenarist to be Exclusively Blu-ray
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Men kun hvis TVen/prosjektoren enten støtter Full RGB, eller har et menyalternativ for å sette sort til 0 manuelt.
    Ja, nå skal jeg ærlig innrømme at det tekniske rundt dette, kan jeg lite med. Jeg så det jeg så på min projektor. Men kan man sette sort til 0 manuelt på Sony VW50, da?

Og det hadde vært fint om du kunne utdype litt
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ja, nå skal jeg ærlig innrømme at det tekniske rundt dette, kan jeg lite med. Jeg så det jeg så på min projektor. Men kan man sette sort til 0 manuelt på Sony VW50, da?

Og det hadde vært fint om du kunne utdype litt
    Jeg er teknisk, men ikke spesielt TV-teknisk. Uansett, Full-rgb har fargeverdier fra 0-255, mens "vanlig" tv-rgb har 16-255. TVer som ikke støtter full-rgb vil enten vise alt mellom 0 og 16 som sort, eller "mappe" de over til det vanlige intervallet slik at litt av fargeinformasjonen forsvinner (tilbake til limited-rgb).

Enkelt TVer/prosjektorer støtter full-rgb helt av seg selv (det gjør sikkert din), mens på enkelte må du selv inn i menyen og velge at sort-verdiene skal gå helt ned til 0 (har lest i enkelte forum at dette blant annet kan gjøres på M86). Angående disse instillingene har jeg lite peiling på hvem som støtter hva, og det virker som om dette er noe som er elendig dokumentert både på nettsider og i brukermanuler etter det jeg har forstått.

Om TVen din kutter de lave sortverdiene er mulig å teste ved å bruke et testbilde med gitte verdier. Er det slik at den "mapper" det tilbake til vanlig tv-rgb er det vanskelig å vite om det virkelig er "full rgb" man ser. Da må man nesten bare se forskjellen med det blotte øyet, men man burde uansett ikke ende opp med noe verre fargespekter enn om man hadde valgt limited rgb i utgangspunktet.

Som nevnt tidligere i tråden har Full-rgb tradisjonelt vært forbeholdt PC-monitorer, men det er altså en del nyere utstyr som også har støtte for det.

Når det gjelder kildemateriale, er jeg ikke sikker på hvilket fargesystem de ulike filmformatene/kodekene benytter, men jeg mener i alle fall at spillene benytter seg av farger fra 0-255.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, takk for nyttig info. Nei, jeg vet ikke om VW50 støtter 0ire. Noen som vet? Arendal? Uansett synes jeg at sortnivået ble mye renere og dypere på VW50 med RGB Full fra PS3...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, takk for nyttig info. Nei, jeg vet ikke om VW50 støtter 0ire. Noen som vet? Arendal? Uansett synes jeg at sortnivået ble mye renere og dypere på VW50 med RGB Full fra PS3...
    VW50 støtter både 0-255 og 16-235. Valget har du i en av menyene. Husker ikke hva det heter på Sony-språk, kanskje (setup, IRE eller Black level?).

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    VW50 støtter både 0-255 og 16-235. Valget har du i en av menyene. Husker ikke hva det heter på Sony-språk, kanskje (setup, IRE eller Black level?).
    Rett over Gamma innstillingen, er det noe som heter Black Enhancement, som man kan velge "on" eller "off". Er det denne, Per Johnny?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Mange bruksområder, men likefullt ubrukelig etter min fornuft.
    Flott! Nesten så jeg fikk lyst til å ha den i signaturen min!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått skikket litt på forskjellene på YPbPr og RGB Full. Jeg kalibrerte min Sony VW50 ved hjelp Avia.

På YPbPr havnet kontrast på 83 og brightness på 48.

På RGB Full havnet kontrast på 83 og brightness på 65.

Og pj er rimelig godt fargekalibrert fra før.

Testet med de mørke scenene på The Rock på Blu-ray; og da spesielt de scenene hvor marinejegerne kommer opp av vannet.

Konklusjonen ble at jeg kjører brukerinnstillingen for RGB Full. Sortnivået virket sortere, og med mindre støy. Dersom jeg skikket nøye etter, så kunne jeg ane bittelitt blått støy i de sorteste områdene med YPbPr. På RGB Full var det bare sort. Jeg switchet frem og tilbake på pausebildet, for å se om jeg fikk færre detaljer i de mørke områdene på RGB Full, og resultatet var at detaljene var like synlige på de to. Men det betinger da en skikkelig kalibrering.

Er det for øvrig noen som har hørt noe mer om firmwaren Profile 2.0 og DTS-HD Master til PS3?
    Jeg la merke til en del farge feil ved bruk av RGB fra PS3.

I første "Pirates" film (USA utgivelse) i starten av kapittel 11, så snur skuta, og da skiftet himmelen i mellom alle tauene osv til seilene farger. Flimret bått og orange.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg svarte ikke på spørsmålet fordi vi har diskutert det så mange ganger før, men hvis du vil lese det en gang til så:

Blu-ray har størst støtte blandt hardware produsentene fordi de tror de kan tjene mest penger på dette formatet.
    Både fordi de i utganspunktet ikke trodde det skulle bli en sånn priskrig som vi har sett frem til i dag, men en gradvis nedgang over tid sånn som vi ser på all annen elektronikk.
    Nå var utgangspunktet mitt en respons til en som mente at BD spillere ville komme ned i 2-3000 kroner i 2008, men nok om det.
    Men du glemmer et viktig moment; og det er kontroll med lisensen så ikke andre konkurrenter, spesielt Kinesisk CEM, bygger billigere BD spillere enn Japansk CEM ønsker.
    [Dette er bare en teoretisk drøm for noen Japansk BD CEM, men er også grunnen til at Toshiba ikke fikk mer støtte. Toshiba trodde ikke på at den drømmen er gjennomførbar og var en av grunnene til at de ikke ga den støtte]

Noe av poenget bak BD CEM støtte er å tilbakeføre fortjenesten for fremtidig Disk Media til Japansk/Koreansk CEM, som de mistet til Kinesisk konkurranse i SD Disk Media markedet.
    Dette er en av de viktigste grunnene til at det vil ta tid før BD spillere blir «billige».

Om BDA klarer å gjennomføre det eller blir tvunget til en annen strategi er en annen sak.

Husk også at de laveste prisene vi ser på BD spillere er profil 1.0 som er et utfaset produkt som er på lagertømming salg.
    Det egentlige prisnivået ser vi ikke før de «egentlige BD spillerne», Profil 2.0 fra alle BD produsentene, har vært i markedet ett år, og det betyr høsten 2009. Først da ser vi reell konkurranse mellom BD CEM.

De valgte selvsagt også Blu-ray på grunn av studiostøtten formatet hadde og de, akkurat som jeg og mange andre skjønte hvilken vei dette måtte gå.
    Det holder ikke på greip, siden studiostøtten var lik på begge sider helt til slutten av 2005, begynnelsen av 2006 hvor 2 HDDVD studio ble formatnøytrale. Og Sony var tross alt selvsagt. CEM støtten kom før studiostøtten i BD.
    Studio støtten kom også av liknende grunn (+ regionkoding, DRM og 50GB salgsargumentet), nemlig kontroll over prisnivå på HD Disk Media som også har sunket ned på for lavt nivå i forhold til det de store studioene liker. Sånn går det når det er mange nok konkurrenter og de største selskapene føler at de mister kontrollen over markedet.
    Stikkord for BDA; Kontroll over konkurrenter og marked!

Jeg fatter ikke hvilken verden du lever i som tror at det generelle prisnivået på spillere kommer til å stige.
    Hvor du har det fra at jeg har sagt at prisnivået kommer til å stige vet jeg ikke.
    Men det kommer også an på hvilken referanse du bruker på hvor du mener prisnivået ligger?
    Er det på utgående 1.0 profilspillere du referer til som jeg nevner over? Er det SDDVD spiller nivået du bruker som referanse? Eller er det kommende profil 2.0 spillere?

Prisnivået for BD kjenner vi faktisk ikke fordi det enda ikke er et fullverdig format, selv nå 18 måneder etter at formatet ble lansert. (dette burde fått flere til å sperre opp øynene)

Det kommer til å komme både dyre og billige spillere på Blu-ray akkurat som på DVD i dag.
    Selvfølgelig vil det være prisforskjeller og kvalitetsforskjeller.
    Det som er tema i denne diskusjonen er ikke det varierende eller øvre prisnivået, men det laveste!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis de hadde brukt pengene på formatkrigen er jeg enig i at 2,7 mill er lommerusk, men for å selge spillere er det veldig mye penger.
    Nå har vel ingen sett Superbowl spot'n, så vi vet ikke om den ikke er et innlegg i formatkrigen.
    I alle tilfelle vil den være et «statement» fra Toshiba at de ikke har gitt opp HDDVD. Hvis det også betyr at de selger «noen millioner spillere» de neste to årene så er det vel heller ikke «bortkastede penger», hvis man tror på reklamens makt eller «verdi» da.

Det er ikke mange som tror at Toshiba kan vinne denne krigen nå.

Bortsett fra deg da.
    For å gjøre det helt klart;
    Jeg har aldri, siden jeg startet å diskutere formatkrigen sommeren 2006, noen gang sagt noe om hvem jeg tror vil vinne formatkrigen. Jeg er ikke engang overbevist om at det blir en «vinner».
    For meg er det bare ett kriteria for å anerkjenne en «vinner», og det er det HD formatet som kan konkurrere med SDDVD.

For å illustrere det, la oss snu dagens situasjon litt på hodet; Hvis Warner hadde gått HDDVD eksklusive, hadde da BD forsvunnet? Det er ihvertfall jeg ganske sikker på at det ikke hadde. På den bakgrunnen, hvorfor er alle så sikre på at HDDVD vil forsvinne?

De 2 viktigste hovedgrunnene til at muligheten for at HDDVD kan forsvinne er;

1: Toshiba regelrett gir opp.
    2: Elektrobransjen kollektivt nekter å selge HDDVD spillere og/eller ingen er villig til å gi ut film på HDDVD.
    Hvis hverken #1 eller #2 skjer vil HDDVD fortsette selv om det er en «underdog».

Men selv om HDDVD «dør», så må BD ikke bare klare å konkurrere med DVD, men de må også klare å tjene penger på BD innen 2012, før vi kan erklære BD for en suksess. Hvis ikke vil BD også forsvinne.
    I tillegg; Hvis Toshiba gir opp HDDVD så vil de også gjøre hva de kan for å holde liv i SDDVD siden de fremdeles har store inntekter derfra og kontrollerer DVD lisensen. Og en slik motstand fra SDDVD er det siste BD trenger.

Et lite omtalt poeng i formatkrigen vs. SDDVD;
    Ved at de mektigste CEM ikke har gitt kollektivt støtte til HDDVD i DVD Forum kan en viktig mulighet for å få et raskere skifte til HDM gått tapt;

DVD lisensen kontrolleres av Toshiba og løper over 5 år med automatisk fornyelse for 5 år, med mindre Toshiba gir annen beskjed minst 60 dager i forveien.
    DVD lisensen gikk ut 31 Desember 2007, og siden vi ikke har hørt at fornyelsen har blitt kansellert så må vi regne med at den løper ut 2012.
    Hvis medlemmene i DVD Forum enstemmig hadde vært på lag i HDDVD. Så hadde det vært rimelig lett for dem, med det Kinesiske CH-HDDVD formatet på laget, å fått Toshiba til å forandre DVD lisensen til; at alle DVD spillere fra en gitt dato måtte inkludere HD avspilling.
    Den muligheten ser nå ut til å være tapt siden, så vidt jeg vet; den ikke kan forandres innen 5 års perioden, med mindre lisenseieren Toshiba går konkurs.

Når man ser på formatkrigen med åpne øyne så ser man fort at dette handler mer om «trangsynthet», arroganse, prestisje, regelrett dumskap og grådighet, som har vært bakgrunnen for de avgjørelser som er tatt av folk i CEM for lenge lenge siden. Folk som i dag ikke engang er i den makt posisjon de hadde da de planla og tok disse fatale avgjørelsene. Dermed blir det HDM formatet vi konsumenter eventuelt må leve med i fremtiden et resultat av «synder» påført oss av en generasjon ledere i fortiden og som ingen har klart å stoppe underveis.
    Det vil vel ikke overaske mange at jeg gir BDA mesteparten av skylden for dette.

For å repetere hvorfor jeg støtter HDDVD;
    Da må jeg først også gjennta at jeg ikke er spesielt imponert over noen av formatene og synes de baserer seg på en utdatert teknologi som vi kunne vært spart for hvis vi mener dette er fremtids formater.
    Jeg støtter HDDVD over BD fordi HDDVD er det mest gjennomtenkte både i Teknisk helhet og som forretningsplan for å overta for SD.
    HDDVD er den tekniske oppgraderingen av SDDVD som har/hadde en liten sjangse til å føre til et raskt formatskifte fra SD til HD.
    Om HDDVD med full støtte hadde klart det er en annen sak.
    Med mindre BD kopierer HDDVD's forretningsplan, sånn som de har gjort med nesten alt det tekniske i BD, så vil det ta år før BD blir allemannseie, «If ever!». Ingen av disse kriteriene for støtte for HDDVD har forandret seg. Bare fordi et filmstudio gjør et strategisk valg betyr ikke at jeg plutselig skifter oppfatning og blir BD fanboy.

Hvis BD hadde holdt alt de lovet og vært et bedre format enn HDDVD med overbevisende bedre bilde, lyd og funksjonalitet så hadde jeg valgt meg BD og krysset fingrene for at BD ble populært blant konsumenter så vi fikk all film i HD fremover. Men det har vist seg at BD utsagn om teknisk overlegenhet bare har vært «bullshit» propaganda.
    Når selv jeg, som har vært kritisk til BD hele veien er skuffet over hvor dårlig BD har vært i den tekniske gjennomføringen, sier det ikke så rent lite om BD.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg la merke til en del farge feil ved bruk av RGB fra PS3.

I første "Pirates" film (USA utgivelse) i starten av kapittel 11, så snur skuta, og da skiftet himmelen i mellom alle tauene osv til seilene farger. Flimret bått og orange.
    Jeg så ingen fargefeil hos meg. Testet bilscenen på The Rock, men kan sjekke med POTC også.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten å ville bryte med alle de gode, og veltenkte argumenter..

Uten å ville bryte med alle de gode, og velfundterte argumenter for det ene eller andre formatet.. så var mitt valg for valg av format basert på at , jeg fikk en maskin som kunne spille HD plater, spille spill fra PS2, velfungerende mediaspiller/visning av bilder og film, web tilgang på TV, SACD spiller, trådløs tilknytning til web, oppskalering av DVD, gode oppgraderingsmuligheter, og sist men ikke minst at det var et SONY produkt.. alt i en boks.
    Setter jeg det opp i mot HD DVD så ble valget enkelt.
    Selv om jeg er fagmann, akustikker osv, så var funksjon viktig. Jeg tror at den vanlige mannen i gata ( ikke forumdeltager) ser mer på de tingene en all verdens ”krangel” om format, tilhørighet merke BIAS (Anti Sony).
    Og det er de som avgjør med markedsmakt saken, som i VHS/Beta/2000 formatkrigen. Jeg var med da, og selv om det beste ikke vant så stilnet kritikken fort så fort at liket sluttet å røre på seg, og lang tid før det luktet.

Så kan de som driver med kunstig åndedrett få drive med det en stund til, men vi andre kan snu ryggen til og la livet gå videre, det har tross alt ingen andre veier å gå.:???:

Palmedykker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom Warner hadde valgt HDDVD hadde bare BD fått større konkurranse. Fortsatt hadde de store selskapene, bortsett fra Paramount, Universal og Warner støttet HDDVD.

Nå som Warner har valgt BD får BD mindre konkurranse, så selvsagt ser det vanskelig ut for HDDVD.

Dersom BD er så dårlig som alle HDDVD-tilhengere mener, hvor har de fleste selskapene valgt BD? Dumskap? Uvitenhet?
    Nei, det tviler jeg på.

Og for *******.. det er så vidt mange ser forskjell på SDDVD og HD. Når vi endelig har fått folk til å se forskjellen, så skal vi begynne å krangle om forskjellen mellom HDDVD og BD.

Enklere teknologi med HDDVD? Og så.. er det du som produserer?
    Brukervennlig med HDDVD? Du blir vant til BD, dessuten vil BD etter all sannsynlig bli mer brukervennlig dersom det er dette formatet det ønskes å satse på.

Og hvorfor fortsette gnålet om at HDDVD antakelig har tap?
    Godta det bare, ganske enkelt og heller vente og se om HDDVD slår tilbake.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Husk også at de laveste prisene vi ser på BD spillere er profil 1.0 som er et utfaset produkt som er på lagertømming salg.
    Nå er det ikke alle billige BD spillere med Profil 1.0 som er "lagertømming". Sony har ikke lansert noen nye spillere som skal komme, de viste ett par prototyper, men intet annet.

Sharp har heller ikke noe på tur.

Det er vel kun Samsung sine som er på vei ut, samt kanskje Panasonic sine, husker ikke i farten om BD10A og BD30 er profil 1.1 eller 1.0.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende gjennomtenkt og velfundert innlegg, Arty, det er tydelig at du har gått dypere inn i materien enn de fleste i denne "krigen".

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skikkelig off topic

:-D Nye Ayreon skiva er: løp og kjøp og ta en high def pause! hehe

Side 615 av 653 FørsteFørste ... 115 475 485 495 505 515 525 535 545 555 565 575 585 595 605 611 612 613 614 615 616 617 618 619 625 635 645 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •