HD formatkrigen. - Side 610

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 610 av 653 FørsteFørste ... 110 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 606 607 608 609 610 611 612 613 614 620 630 640 650 ... SisteSiste
Viser resultater 12,181 til 12,200 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Hadde ikke du satt meg på Ignore listen din? Funket den ikke?
    Jo, men siden siden lyttet til GCC, så var det ikke så nøye.

Hvis du hadde fulgt med så angriper jeg kun det jeg oppfatter som feilinformasjon og ting som jeg mener kan teknisk bevises. Subjektive ting som utvalg av filmer pr studio og sånt ville jeg aldri blandet meg inn i.
    Jeg vet ikke om du innser det, men din stadige bruk av (arrogant smileyen) virker veldig arrogant når du omtaler negative ting for HD DVD. Derfor oppfattes du som veldig arrogant og provoserende. Og det var jo denne provoserende holdningen din og feilinformasjonen som gjorde at jeg registrere meg. Men nok om det.
    Der kan du se hvor vanskelig det er å tolke noen ut i fra ekst og smilyes. Når jeg setter på grønn smiley, så er det ikke et forsøk på å være arrogant. For meg så er mr.green en smiley som sier at dette var veldig morsomt/ holder på å le meg ihjel osv. Ikke en slags ondskapsfull latter preget av sarkasme og arroganse. Da har jeg satt på devil, noe jeg svært svært sjeldent har brukt. Den gule er litt mindre morsom enn:mrgreen. Jeg legger ikke noe mer i det enn det.

For noen sider tilbake siden diskuterte vi skala og da kom du med en kommentar om at skala var teit og fordi man hadde forskjellige synspunkter på dette. Da kom du med en forklaring om at en skala var som å be folk sette synspunkter på en film på en skala og at dette ville variere. Da spurte jeg at hvis det var så teit med skala hvordan du kunne som filmanmelder på cinerama gi terninkast der.
    Ja, nå husker jeg. grunnen til at det ble meningsløst for meg å sette en skala, er at subjektive oppfatninger kan alltid diskuteres. Man kan godt sette en karakter, men det er teksten som supplerer. Akkurat som tester i Hjemmekino. Et produkt får 6 av 6. Et annet får kanskje 5 av 6. Jeg synes kanskje det som fikk en 5er, er det beste. Så kan man diskutere dette i evigheter, uten å komme fram til noe annet om at man respekterer hverandres meninger.

Den beskrivelsen du kommer med her besvarer jo spørsmålet jeg hadde i min første post om temaet der du hevdet at PS3 hadde dårligere sortnivå. Det beviser jo også at at sortnivået på PS3 er identisk med Pana. (men at det er detaljer i sortnivået du opplever som forskjellig). På en riktig kalibrert projektor eller TV vil PS3 og Pana gi samme sortnivå. At du driver å stiller på projektor for å få frem detaljer betyr ikke at sornivået er dårlig. Hvorfor kunne du ikke bare forklare hva du mente når jeg antydet at det ikke var riktig at sortnivået ikke var forskjellige. (var det kanskje svaret i den tråden jeg opprettet om temaet som hjalp deg å beskrive forskjellen.)
    Jeg forklarte ikke dette første gang, da jeg egentlig ikke liker å diskutere med deg.
    Sitat Opprinnelig postet av ormat.fighter
    Bladet hjemmekino driver å måler sortnivået på projektorer og TV-apparater. Det er da med utgangspunkt i riktig kalibring og 0IRE som signal. Sortnivået er derfor en veldig målbar verdi. Detaljer i mørke områder er derimot ikke det.
    Om de bruker en PS3 eller PAna til å sende et 0IRE signal ville de få det samme.
    Ja, men det er opplevelsen av sort jeg snakker om. Sortnivå er verdiløst dersom detaljene forsvinner. Man har en del gode LCD-skjermer nå, som har meget godt sortnivå. Men alle detaljene er borte.
    Sitat Opprinnelig postet av format.figheter
    Når du stiller slik du gjør på VW50 er ikke bildet korrekt i forhold til standard kalbrering. Hvis du bruker DVE vil du se dette.
    Vennligst forklar hva jeg stiller feil. Jeg har kalibrert med DVD og Avia.
    Og, hvis du oppfatter min kommentar om sortnivå skulle bety at en oppgradering til pana var bortkastet så er det ikke det jeg mener. Jeg snakket _kun_ om utsagnet om sortnivået som jeg mente var feil.
    Det er derfor det ofte er vanskelig å diskutere med deg. Du er ote litt unyansert, og henger deg opp i en ting (det gjør sikkert jeg også), men når jeg snakker om sortnivå, så er det viktig at det er i sammenheng med detaljer i mørke områder. Hva skal man med helt sort, dersom alt av detaljer forsvinner?

Så isolert sett er nok sortnivået på PS3 og BD30 likt, men det oppfattes ikke likt. På PS3 blir det et lite kompromiss mellom sortnivå og detaljer.
    I tilegg stusset jeg jo på at du kunne klage på sortnivået når du sammenlignet på en TV som har et totalt elendig sortnivå. (pioneer 507)
    Det har du lov å mene, men det betyr ikke at det er sant. Elendig sortnivå er det i hvertfall ikke på Pioneer 507 koblet til BD30. Det vet jeg. At 508 er bedre, ja, mn å si at 507 har elendig sortnivå blir ikke riktig.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Der kan du se hvor vanskelig det er å tolke noen ut i fra ekst og smilyes. Når jeg setter på grønn smiley, så er det ikke et forsøk på å være arrogant. For meg så er mr.green en smiley som sier at dette var veldig morsomt/ holder på å le meg ihjel osv. Ikke en slags ondskapsfull latter preget av sarkasme og arroganse. Da har jeg satt på devil, noe jeg svært svært sjeldent har brukt. Den gule er litt mindre morsom enn:mrgreen. Jeg legger ikke noe mer i det enn det.
    Ja, dette beviser bare hvor vanskelig forumdiskusjoner er. Mr.Green er for meg en slags hånende latter. Misforståelser oppstår lett når andre da oppfatter bruken annerledes. Devil for meg er mer ett symbol for irritasjon.
    Den gule er en høflig og smilende sak for meg.

Vennligst forklar hva jeg stiller feil. Jeg har kalibrert med DVD og Avia.
    DVE har et testbilde for brightness. Her skal man stille slik at sortere enn sort forsvinner. Slik jeg oppfatter hvordan du stiller VW50 så har du for høy lysstyrke og du får dermed med detaljer som ikke skal vises.

Her har Gorm lagt en fin forklaring
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Det er derfor det ofte er vanskelig å diskutere med deg. Du er ote litt unyansert, og henger deg opp i en ting (det gjør sikkert jeg også), men når jeg snakker om sortnivå, så er det viktig at det er i sammenheng med detaljer i mørke områder. Hva skal man med helt sort, dersom alt av detaljer forsvinner?
    Jeg skal være den første å innrømme at jeg er veldig prippen på ting som jeg oppfatter som feilaktige betegnelser eller beskrivelser. Folk som er unøyaktig kan nok irritere meg litt både på jobb og privat. Når det gjelder sortnivå så har jeg altså den oppfattelsen av at det er beskrivelsen av lysnivået som en skjerm/projektor gir ved å sende et helt sort bilde til skjermen (0IRE). Derfor hintet jeg om at du kanskje mente detaljer i mørke områder. Og siden vi er kranglefanter av natur så skled diskusjonen ut. :-)

Det har du lov å mene, men det betyr ikke at det er sant. Elendig sortnivå er det i hvertfall ikke på Pioneer 507 koblet til BD30. Det vet jeg. At 508 er bedre, ja, mn å si at 507 har elendig sortnivå blir ikke riktig.
    Elendig er kanskje et sterkt ord med tanke på sortnivået til LCD-apparater, men den er en god del dårligere enn Panasonic og 508.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette beviser bare hvor vanskelig forumdiskusjoner er. Mr.Green er for meg en slags hånende latter. Misforståelser oppstår lett når andre da oppfatter bruken annerledes. Devil for meg er mer ett symbol for irritasjon.
    Den gule er en høflig og smilende sak for meg.
    Ja, det er problem når alt skal skrives, uten å kunne se hverandre i ansiktet. Men da vet du det, at når jeg synes noe er morsomt og positivt så er det Når noe er heseblesenda artig eller litt latterlig så er det. Dersom jeg skal håne og vise litt arroganse så er det :twisted:, men den er det sjeldent jeg har brukt.

DVE har et testbilde for brightness. Her skal man stille slik at sortere enn sort forsvinner. Slik jeg oppfatter hvordan du stiller VW50 så har du for høy lysstyrke og du får dermed med detaljer som ikke skal vises.

Her har Gorm lagt en fin forklaring
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html
    Ja, det er den jeg brukte. Kan ta en ny runde med DVE litt senere, for å se om det kan tweakes enda bedre forhold mellom sort og detaljer. For min del så er sortnivået viktigere enn detaljene. Jeg kan leve med at bildet er kullsort, og litt utviskede detaljer, men klarer bare ikke mørkegrått der det skal være sort.
    Jeg skal være den første å innrømme at jeg er veldig prippen på ting som jeg oppfatter som feilaktige betegnelser eller beskrivelser. Folk som er unøyaktig kan nok irritere meg litt både på jobb og privat. Når det gjelder sortnivå så har jeg altså den oppfattelsen av at det er beskrivelsen av lysnivået som en skjerm/projektor gir ved å sende et helt sort bilde til skjermen (0IRE). Derfor hintet jeg om at du kanskje mente detaljer i mørke områder. Og siden vi er kranglefanter av natur så skled diskusjonen ut. :-)
    Og jeg er nok ganske lik deg der, men noen ganger kan det være vanskelig å få frem alt man mener inne på et forum. Og dersom en ser at man kanskje var litt unøyaktig i forklaringen, og en eller annen peprer på med skjeldsord om hvor idiot man er (ikke den værste her du), så mister i allefall jeg lysten til å komme med rettelser. Man er på en måte allerede klubbet ned, og kan like godt gå videre. Det er ofte faren med å komme med skjeldsord og litt for harde skyds; budskapet man ønsker å få frem forsvinner, uansett hvor godt begrunnet det måtte være.

Og jeg deler oppfatelsen av sortnivå med deg. Men det er flere som skriver at BD30 har et bedre kontrastnivå, og evner å få frem bedre detaljer i det mørke.

Men jeg skal få låne min fars BD30, og ta en skikkelig sammenligningstest. Kommer til å gjøre det uansett, før jeg oppgraderer til en stand-alone spiller. Men PS3 vil være der; for jeg elsker spill. Gleder meg sykt til MGS4, Killzone2 og Brothers in Arms Men med en 2 1/2 år gammel datter, blir det ikke timesvis med spilling...

Elendig er kanskje et sterkt ord med tanke på sortnivået til LCD-apparater, men den er en god del dårligere enn Panasonic og 508.
    Er den dårligere enn Panasonic? Hm...At den er vesentlig dårligere enn 508, det så jeg på Electroworld. Tror jeg sto å så 45 min på Pioneer sine nye skjermer. Men 507 er langt fra elendig, men man ser av 508 nå at den har litt å ta igjen.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Men, for å være helt ærlig, synes jeg det er litt merkelig å argumentere for at sonerestriksjoner er helt OK - så lenge de ikke brukes.
    Jeg sier ikke at sonerestriksjoner er helt ok. Da har du misforstått min argumentasjon. Alle mine DVD spillere har vært sonefrie. Selv om andelen sone-1 plater nok har synket til nesten 0 de siste årene. Jeg er heller ingen tilhenger av soneinndeling på Blu-Ray formatet men ser at dette kan være viktig for noen. Ta f.eks. Apple og iTunes. Hvor lenge var iTunes bare tilgjengelig i USA ? En god del år. Rett og slett fordi de ikke ble enige med alle "rettighetsinnehavere" i Europa om hvordan iTunes skulle fungere her ? Vi ser nå det samme med AppleTV. Personlig tror jeg ikke vi har noen AppleTV tjeneste i EU (og Norge) mens kalenderen fortsatt viser 2008.

Verden i dag er blitt meget mindre, sånn rent markedsmessig. Vi handler fra der vi ønsker, uavhengig av lokasjon. Denne "fri-flyt" av varer og tjenester er veldig bra for oss forbrukere, men kan skape "utfordringer" for produsenter. Og da vil produsentene som regel velge løsninger der de i alle fall har en viss kontroll. Alterantivet deres er ikke å tilby noe i det hele tatt.

Så derfor argumenterer jeg for at at muligheten for sonerestriksjoner kan være bra. Ikke fra et forbrukermessig (deg og meg) ståsted, men fra produsenten sitt ståsted. Og du skal ikke se bort at for produsenter er dette et must. Deres alternativer kan faktisk være å gi ut filmen på HD format senest mulig (slik som Newline argumenterer med) eller ikke å gi den ut i det hele tatt. Vi som forbrukere kan like eller mislike dette men det er uansett et faktum å forholde seg til. Det er pengene, og ikke vi, som styrer dette spillet.

Personlig så foretrekker jeg heller å ha en film med sonerestriksjoner enn ikke å ha filmen i det hele tatt (dersom det er en film jeg vil ha selvsagt).

Min personlige preferanse i denne krigen ville vært format med BD sin kapasitet, ingen soner, til HD-DVD sine priser og som alle støttet 110%. Jeg satt på gjerdet inntil Warner valgte side. En dual-format løsninger vil ikke vært bra for markedet på noe vis. Dersom HD-DVD og BD hadde vært parallelle løsninger ut i 2009 er jeg ganske sikker på at vi hadde hatt samme situasjon som med DVD-A og SACD. Nå har jeg gamblet på BD og satser vel på at Paramount og Universal begynner med dette i løpet av 2008 (Q3/Q4??). Hvis ikke så er jeg fornøyd med 70% (++) av markedet. Jeg tror nemlig at alle selskapene som nå gir ut på BD vil øke utgivelseshastigheten etter hvert som antallet spillere øker. Vi hadde samme situasjon med DVD i begynnelsen. Det kom ut alt for få filmer inntil en det var en kritisk masse med spillere. De som var "early adopter" (jeg var nok en av dem) kjøpte 90% av filmene fra USA. Men markedet er anderledes i dag enn det var på slutten av 90 tallet.

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Det er pengene, og ikke vi, som styrer dette spillet.
    Men, det er vi som styrer hva vi bruker pengene våre på. Litt mer prinsippfaste forbrukere vil derfor også styre hvordan filmer blir gitt ut.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ikke hånet eller latterliggjort? Ehh.. Jo, meldingen/tonen hans var latterliggjørende. Samme er det i ditt inlegg forøvrig..

Ja, det var flere positive trender i HD DVD tallene for høsten/julen i fjor. Mener du at vi ikke skulle fremhevet disse positive tingene? Det var uansett ikke salgstallene som bestemte utfallet av denne krigen, det var en krig mellom de store aktørene som avgjorde dette. Warner valgte "feil" side, ferdig med den saken. Krigen er i praksis slutt, og jeg ber på lik linje med Trondmm om at dere kanskje roer ned den "vi-hadde-rett-dere-tok-feil" retorikken.
    Når du hevder at disse to innleggene er latterliggjørende så blir det vanskelig å forsvare seg mot hva du føler eller mener. Jeg er helt uenig med deg, dette var da ikke latterliggjørende og det var heller ikke min mening å være det. Nå syntes jeg faktisk du og trondmm veldig nærtagende og det syntes ikke jeg kler dere særlig godt.

Jeg så faktisk ikke disse gode trendene for HD DVD på høsten/julen i fjor som flere av der tydeligvis så.. Eneste unntaket var da Paramount valgte "feil" side og snøyt en del av oss for Transformers og et par titler til vi hadde ventet på. Men den helt stor effekten fikk det allikevel ikke.
    Vi blir sikkert aldri enig i hva den rette siden er, men jeg mener i alle fall at Warner valgte den rette siden og forhåpentligvis så bidrar det til at vi får et HD format og som da gjør at HD kan ta opp kampen med DVD.
    Blir ellers ganske provosert når du siterer mitt innlegg og ber på lik linje med Trondemm om at "dere" kanskje roer ned den "vi-hadde-rett-dere-tok-feil" retorikken. Ikke en eneste gang har jeg sagt noe i nærheten av dette, jeg har ikke en gang hevdet at HD krigen er vunnet av BD ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om sortnivået på PS3, så kan jeg si følgende. PS3 har godt sortnivå. Det betinger at man setter innstilling til RGB full. Gjør man det, så forsvinner detaljene i de mørke områdene betraktelig. De forsvinner i hvertfall såpass at man må øke en del på lysstyrken på pj. Jeg hadde min VW50 på "brightness" 50. Satt jeg PS3 til RGB Full, så ble sortnivået vesentlig bedre. Det ble kullsvart. Samtidig forsvant de fleste av detaljene; slik som de svakeste stjernene på nattehimmelen, rynkene i den sorte dressjakken og ting som lå i skyggene i en bakgate forsvant (eksepler på Spiderman 3). Jeg kalibrerte VW50 på nytt, og måtte skru brightness opp på 60.

Da kom detaljene, og sortnivået var fortsatt meget godt, men ble selvsagt litt mere grått enn da brightness sto på 50. Kontrastnivået på Panaonic BD30 var bedre enn PS3. Her var sortnivået som RGB Full, uten at man måtte justere brightness for å se detaljene. Dette fordi kontrastnivået var bedre på BD30.

Så derfor fant jeg forskjellen mellom Panasonic BD30 og PS3 slik; Panasonic hadde bedre kontrast og sortnivå. Dersom PS3 skulle ha like godt sortnivå som Panasonic, så tapte den litt på detaljer i det mørke området.

Skulle PS3 ha like gode detaljer i det mørke, måtte man justere brightness litt slik at sortnivået blir dårligere.

Med Panasonic trengte man ikke å velge, og bildet opplevdes som mer kontrastull og med bedre sortnivå. Dette sammen med at BD30 leverer et litt skarpere bilde, ble totalopplevelsen vesentlig bedre på BD30. I tillegg har den bitstream av DTS-HD Master, meget god pris og dermed en oppgradering fra PS3.

Da kan du kanskje forklare alle med PS3 hvorfor så ikke er tilfelle, og hvorfor de som har oppdaget dette, tar fullstendig feil?
    BD (og HD DVD) filmer er kodet i fargerommet fra 16-235 (slik som DVD), og følgelig bør PS3 settes på YPbPr som er i dette fargerommet og ikke RGB full (PC RGB) som går fra 0-255. Setter du den på RGB for BD output og sender signalet til en TV eller projektor som forventer 16-235 slik de skal for video/BD/DVD input via HDMI, så messer du det til ved at du kutter alle detaljer under 16 og det blir til sort!

Altså, da ikke alle TV'er/projektorer takler RGB 0-255 (PC levels) via HDMI når de forventer video levels (YPbPr = 16-235), så vil alt under 16 bare bli sort på skjermen (for en slik TV vil jo tro at det er 16 som er sort!) --- og det vil da si man mister detaljer i mørkenivåer og får sort istedet der man egentlig fortsatt skulle hatt dypere og dypere grått og mulighet for noe detaljer helt til man kom ned til 0.

Så det stemmer bra det du beskriver at detaljer forsvinner fra BD bildet på PS3 når du har stilt den på RGB output for BD/DVD film. Men det riktige er altså å sjekke at PS3 står på YPbPr for BD/DVD output når man er tilkoblet TV/projektor via HDMI og så kalibrere skjermen for beste sortnivå med DVD Essentials eller hva man bruker da.

(Hvis man har koblet sin PS3 til en PC monitor (som opererer i RGB spekteret 0-255 så blir det annerledes, og det er derfor RGB innstillingen er der på PS3).

Hvem som er best av Panasonicen og PS3 når begge er riktig innstilt aner jeg ikke.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    BD (og HD DVD) filmer er kodet i fargerommet fra 16-235 (slik som DVD), og følgelig bør PS3 settes på YPbPr som er i dette fargerommet og ikke RGB full (PC RGB) som går fra 0-255. Setter du den på RGB for BD output og sender signalet til en TV eller projektor som forventer 16-235 slik de skal for video/BD/DVD input via HDMI, så messer du det til ved at du kutter alle detaljer under 16 og det blir til sort!

Altså, da ikke alle TV'er/projektorer takler RGB 0-255 (PC levels) via HDMI når de forventer video levels (YPbPr = 16-235), så vil alt under 16 bare bli sort på skjermen (for en slik TV vil jo tro at det er 16 som er sort!) --- og det vil da si man mister detaljer i mørkenivåer og får sort istedet der man egentlig fortsatt skulle hatt dypere og dypere grått og mulighet for noe detaljer helt til man kom ned til 0.

Så det stemmer bra det du beskriver at detaljer forsvinner fra BD bildet på PS3 når du har stilt den på RGB output for BD/DVD film. Men det riktige er altså å sjekke at PS3 står på YPbPr for BD/DVD output når man er tilkoblet TV/projektor via HDMI og så kalibrere skjermen for beste sortnivå med DVD Essentials eller hva man bruker da.

(Hvis man har koblet sin PS3 til en PC monitor (som opererer i RGB spekteret 0-255 så blir det annerledes, og det er derfor RGB innstillingen er der på PS3).

Hvem som er best av Panasonicen og PS3 når begge er riktig innstilt aner jeg ikke.
    Dette kommer sikkert til å høres idiotisk ut, men...

Jeg har stilt min PS3 til YPbPr, og når jeg setter den andre innstilligen til Full RGB eller Limited, så endres bildet. Så det virker som det gjøres noe ved de innstillingene, selv om jeg har den på YPbPr. (Det kan jo hende jeg gjør noe feil).

Jeg hadde selv problemer med at Full RGB gjorde at alt ble sortere, ting i møre områder ble mer borte i forhold til hva det var fra min S300. Men når jeg fikk kalibrer TVen (Begge bruker samme HDMI inngang), så måtte jeg sette PS3 til Full RGB for at bilde skulle bli bra. Og det ble bedre enn det noensinne hadde vært. (S300 føles fortsatt ett hakk bedre)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikke om jeg henge 100% med. Men vi er enige om det er to separate innstillinger for PS3? En for menyen/XMB og spillene - og en annen separat en for BD/DVD avspilling?

Altså den ene innstillingen gjør gjeldende i alt du gjør fra menyene/XMB, det være seg spilling, filmsnutter lastet ned, bilder du har lagret, og den andre funker kun når du setter inn en BD plate eller DVD plate og starter filmen.

Bare lurer på om vi snakket om den samme innstillingen.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Veit ikke om jeg henge 100% med. Men vi er enige om det er to separate innstillinger for PS3? En for menyen/XMB og spillene - og en annen separat en for BD/DVD avspilling?

Altså den ene innstillingen gjør gjeldende i alt du gjør fra menyene/XMB, det være seg spilling, filmsnutter lastet ned, bilder du har lagret, og den andre funker kun når du setter inn en BD plate eller DVD plate og starter filmen.

Bare lurer på om vi snakket om den samme innstillingen.
    Som jeg nevnte, det kan hende jeg roter.

Sjekket nettopp, og under "Display settings" så velger man RGB: Full eller Limited, og om Component skal ha clear white eller ikke.

Under "BD settings", så er valget om man skal bruke Component, RGB eller auto.

Min stod i siste til component.

Men det er rart da at det er en klar forskjell når jeg setter display settings til limited eller full RGB. Når jeg spiller av en BD film. Jeg testet dette med "Pirates 1" for noen måneder siden, og i de mørke scenene så var det som noen slo av og på en lyspære.

Dette må testes en gang til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel ganske lett testes om TV'en støtter dette ved å vise et testbilde med svart-toner i de aktuelle farveintervallene.

Mener å ha lest at man på noen TVer, f.eks. M86 kan stille sort til 0 fra TVens meny. I såfall vil man vel ende opp med et bredere fargespekter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Som jeg nevnte, det kan hende jeg roter.

Sjekket nettopp, og under "Display settings" så velger man RGB: Full eller Limited, og om Component skal ha clear white eller ikke.

Under "BD settings", så er valget om man skal bruke Component, RGB eller auto.

Min stod i siste til component.

Men det er rart da at det er en klar forskjell når jeg setter display settings til limited eller full RGB. Når jeg spiller av en BD film. Jeg testet dette med "Pirates 1" for noen måneder siden, og i de mørke scenene så var det som noen slo av og på en lyspære.

Dette må testes en gang til.
    Hmmm. Må jaggu sjekke PS3 meny settinger jeg også. Det låter litt merkelig at innstillinger du gjør for RGB settings for meny+spill gjør seg gjeldende når du spiller av BD i component/YPbPr.

Slik er historien ala Potetgullmannens forståelse av PS3 manualen og div. poster på PS3 som BD spiller i div forum:

I skjerminnstillinger så kan man velge om RGB skal være Limited eller Full. MEN: så lenge den andre menyen - "BD innstillingermenyen" er valgt til YPbPr (komponent) så vil det ikke ha noe innvirkning for BD avspilling. Switcher du derimot "BD Innstillingermenyen" over til RGB så vil valget i Skjerminnstillinger (full eller limited) også innvirke på BD/DVD filmer.

I Skjerminnstillinger har man i tillegg til RGB Full eller Limited også det som kalles "Super White on/off" for YPbPr. Denne innstillingen derimot gjør seg gjeldende for BD film når man har BD innstillingermeny satt til YPbPr/komponent. (Har man derimot valgt RGB for BD/DVD avspilling så vil Superwhite on/off ikke gjelde da den altså gjelder når YPbPr er valgt).

På min PS ser jeg klar forskjell i menyene akkurat i det øyeblikket jeg bytter fra RGB limited til full. Det som var litt mer grått i hovedmenyen blir nå helt sort, alt lyset dempes. Hvis jeg så starter spill så er det alt for mørkt. Jeg har derfor valgt limited på RGB. Jeg spilte Uncharted Drakes Fortune (fantastisk spill), men med mye mørke scener i grotter og huler var RGB Full helt tydelig feil på min projektor. Alt mørkt ble kuttet ned til helt sort, og det var vanskelig å se ting på bakken, f.eks ammunisjon på bakken inne i huler osv..Det er omtrent umulig å justere opp brightness så detaljer blir synlig i denne innstillingen.

Men hvis jeg starter en BD film så er jeg rimelig sikker at alt er som før fordi jeg alltid har BD/DVD output til YPbPr, med andre ord jeg kan switche mellom RGB Full eller limited så mye jeg vil uten at jeg merker noe for BD avspilling. Men dette skal jeg dobbeltsjekke i og med at du opplever det annerledes - hvis jeg forstår deg rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Nye Nielsen-tall klare: 83:17
    Jeg har forresten regna litt på det, og det ser ut til at salget av begge formatene gikk ned forrige uke. HD DVD-salget sank med 28% og Blu-ray-salget sank med 38%

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for veldig nyttig info, Potetgullmannen. Jeg skal nå switche tilbake til YPbPr, som jeg hadde PS3 på tidligere. Men hva er dette med BTB, da? Får man dette med YPbPr eller er BTB det som menes med 0 ire, og kun er tilgjengelig i RGB Full?

Og hva gjør WTW? Jeg har aldri egentlig sett noe forskjell om jeg setter denne på on eller off?

Da jeg så forskjellene i sortnivå mellom BD30 og PS3 på Pioneer 507, så var sortnivået på BD30 slik PS3 var med RGB Full (bare at BD30 hadde mer kontrast). Da PS3 sto på YPbPr, var sortnivået på BD merkbart bedre enn PS3. Derfor trodde jeg at PS3 burde stå på RGB Full.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten regna litt på det, og det ser ut til at salget av begge formatene gikk ned forrige uke. HD DVD-salget sank med 28% og Blu-ray-salget sank med 38%
    Det er da jeg lurer på om du mener at HD DVD hadde den mest positive uken av de to; siden HD DVD gikk minst tilbake i salg?

Ellers ser det ut til at Blu-ray Tour fortsetter å "utdanne de uvitende" ut 2008, også. Og som jeg har sagt før, virker det som om det er Buena Vista og Panasonic som er de to selskapene som er mest aktive i BDA, og ikke Sony som alle tror...

Blu-ray.com - Disney's Magical Blu-ray Tour Extended Through 2008

Så vi får håpe at flere og flere kjøper seg en BD-spiller, og at DVD merker konkurransen dette året...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RELEASE.no – 1997-2008 - videobransjens fagblad!

...og akkurat derfor tror jeg at BD kommer til å overta or DVD på sikt. Jeg tror, med alle HD-flatskjermene som er solgt, at Hidef har et voldsomt potensiale. Selv folk med skjermer ned i 37" ser forskjell, om ikke enormt stor, så er det vesentlig forskjell vil jeg si. Man ser det i detaljer som aldri vises på DVD, uansett skjermstørrelse...Om ett par år, tror jeg det er BD overalt i mengder...

Et annet spørsmål:

Siden SF Norge skal produsere Blu-ray; da kommer vel Arn-Tempel Ridderen på BD, da? N0en som kan svare?

RELEASE.no – 1997-2008 - videobransjens fagblad!
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At HD DVD går ned er jo veldig forståelig, at BD går ned kan vel sikkert bare være en forbigående dipp.
    Selv om vi fremdeles har to formater, er det jo en utbredt oppfattning at at BD nå er det eneste formatet. Det blir da spennede å se om dette gir den boosten til HD som så mange har spådd skulle komme.

Selv er jeg sterkt tvilende til om HD DVD sin nå underlegne posisjon vil hjelpe HDM til å slå igjenom, heller ikke om HD DVD forsvinner helt. Men ønsker absolutt HDM siden det er beste måten å distribuere HD kvalitet i dagens marked.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Eneste unntaket var da Paramount valgte "feil" side og snøyt en del av oss for Transformers og et par titler til vi hadde ventet på.
    Transformers på PS3:
    How To: HD DVD Exclusive Transformers Running on PS3

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Kult, det, men skal du rippe HD DVDen for så å brenne den på BD; så betinger det at man har en BD-brenner. Og en BD-brenner koster vel mer enn den billigste HD DVD-spilleren

Da hadde jeg heller kjøpt meg en Toshiba + Transformers i original:-D

Jeg har jo en HD DVD-spiller, og har sett transformers på HD DVD. Men jeg kommer ikke til å kjøpe filmen før den kommer på BD, og da forhåpentligvis med high-bitrate AVC/MPEG-4 og lossless/ ukomprimert lyd i en Spesial Edition-super-delux-Profile 2.0-collectors-disc
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da jeg lurer på om du mener at HD DVD hadde den mest positive uken av de to; siden HD DVD gikk minst tilbake i salg?
    Det er sikkert mulig å tolke det slik, men nei, jeg gjør egentlig ikke det.

Først og fremst så kan man ikke bruke tall fra to enkeltuker og tro at man vil kunne lese noe trend ut av dette. For det andre er det så godt som umulig å si noe fornuftig om hvilken interesse det er for det ene kontra det andre formatet, når det er såpass stor forskjell i aktuelle utgivelser som det er nå for tiden.

Men, sammenligner vi med uke 1 (uka før Warner dumpa HD DVD, altså), så har HD DVD hatt en nedgang på nesten 75% og Blu-ray på sånn ca. 34%, så det er ikke så veldig stor trøst at HD DVDs nedgang var mindre enn BDs nedgang denne ene uken.

Side 610 av 653 FørsteFørste ... 110 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 606 607 608 609 610 611 612 613 614 620 630 640 650 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •