HD formatkrigen. - Side 602

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 602 av 653 FørsteFørste ... 102 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 598 599 600 601 602 603 604 605 606 612 622 632 642 652 ... SisteSiste
Viser resultater 12,021 til 12,040 av 13053
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh? Der tar du feil! De utgåtte BD 1.0 modellene ble solgt til langt under vanlig pris i desember, Amazon.com solgte f.eks. Samsung 1400-modellene til under 300$! Det å kalle desember for en "trend" blir like riktig som å kalle november for en "trend" som viste at HD DVD ville ta av. Ser du på første uken i januar, så ser du at begge formatene er mer eller mindre på likefot igjen.

Uansett, jeg mener ikke at du skal overse desembertallene, jeg sier bare at de ikke er representativt for hele 2007. Kampanjer og svingninger har det vært hele året..
    Vi er nok litt uenige når det gjelder å tolke trender.

Når børsen stenger 3% ned i forhold til dagen før, er det ikke mange som bryr seg om at den kanskje var opp 5% til lunsj.

Hvis Warner hadde julsalget som deadline vil jeg si at det var en klar trend. kanskje Warner bare brukte dette som ett påskudd for å gjøre det de hadde tenkt å gjøre likevel.

Blu-ray spillerene ble dessuten ikke solgt så mye under vanlig tilbudspris som det HD DVD spillerene ble solgt for.

Ikke at det spiller så stor rolle nå, men tråden er jo likevel flyttet til GCC

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Vi er nok litt uenige når det gjelder å tolke trender.

Når børsen stenger 3% ned i forhold til dagen før, er det ikke mange som bryr seg om at den kanskje var opp 5% til lunsj.

Hvis Warner hadde julsalget som deadline vil jeg si at det var en klar trend. kanskje Warner bare brukte dette som ett påskudd for å gjøre det de hadde tenkt å gjøre likevel.
    Julesalget gjaldt de 3 siste månedene, oktober, november og desember. Disse månedene, totalt sett, vant HD DVD med god margin når det gjelder hardware-salg. Akkurat den siste måneden så solgte de litt færre enn Blu-Ray, men årsaken til det er altså den sterke satsingen de hadde i oktober og november som gjorde at mange kjeder gikk tom for spillere, og som ikke kjørte like aggressive kampanjer.

Den sammenligningen din med børsen blir forvørig helt bak mål. Aksjekursen svinger jo hele tiden uansett, og det er kun verdien når du selger deg ut som er intr.. Papirverdier er ikke mye verdt før de er realisert, derfor blir det også feil å sammenligne dem med salg av hardware/software som tross alt er reelle og målbare verdier.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Bare for å kaste inn en liten brannfakkel, det nevnes ofte i denne tråden at "forbrukerene valgte BD" fordi BD solgte mer enn HD DVD. Men hvis man snur litt på flisa så ser man at intill Warner gikk ekslusive og "døden" til HD DVD ble annonsert verden over så holdt faktisk HD DVD og Toshiba nesten 50% av markedet. Til tross for "dårligere teknologi", underlegen studiostøtte og totalt fraværende HW støtte.

Alt det er jo selvfølgelig irrelevant nå, det var bare en liten betraktning i retroperspektiv.
    Ja, er det i retroperspektiv.Jeg har lest Modern Home Theater idag og det slår meg at kampen nok ikke er helt ferdig enda. Det ser ut til at Tosh har valgt å kalle sine spillere DVD-spiller med mulighet for å spille HDDVD.Med en pris på ca.kr 700,- så finnes det mennesker i hopetall som synes dette er fornuftig,og kjøper ny DVD-spiller iform av HDDVD for så å slippe å kjøpe separat HD spiller senere.Jeg ser også at vår alles Bill Gates sier at MS er formatnøytralt i denne krigen,og at han er overbevist om at digital nedlasting er det som kommer til å bli løsningen for hjemmeunderholdningen fremover.Jeg tror at det er det MS vil gå for og at BD kommer til å slite med både DVD og betalingsnedlastning i tiden fremover.Vi får se hvordan det går og jeg er fremdeles redd for at BD fremdeles har et stykke vei å gå før vi kan si at krigen er over.
    Stølen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg ser også at vår alles Bill Gates sier at MS er formatnøytralt i denne krigen,og at han er overbevist om at digital nedlasting er det som kommer til å bli løsningen for hjemmeunderholdningen fremover.Jeg tror at det er det MS vil gå for og at BD kommer til å slite med både DVD og betalingsnedlastning i tiden fremover.Vi får se hvordan det går og jeg er fremdeles redd for at BD fremdeles har et stykke vei å gå før vi kan si at krigen er over.
    Stølen
    Digital nedlasting er vel noe som kommer, men så lenge det selv med de kjappeste ADSL-abonnementene tar over en halv dag å laste ned HD-film, og Internett-backbonet ikke er dimensjonert overhodet til massiv nedlasting av video-on-demand, selv i SD-format med grei bitrate, så er det langt fram før infrastrukturen støtter opp om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Hva skal man med en HD DVD-spiller!? Måtte bare...

Nei, skal være litt seriøs. For de som har mange HD DVD-filmer, så er det noen av de som ser sitt snitt til å kjøpe en rimelig reserve-spiller. Skulle den ene gå i stykker, kan det om noen år være usikkert mtp reperasjon etc.
    Tenkte jeg ikke på. Kanskje greit med en i backup dersom reparasjon ikke er mulig.

Hvordan er egentlig A30 som HD-spiller?
    Siden den er fra USA, hvordan er strømmen? Trenger jeg adapter/overgang?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Digital nedlasting er vel noe som kommer, men så lenge det selv med de kjappeste ADSL-abonnementene tar over en halv dag å laste ned HD-film, og Internett-backbonet ikke er dimensjonert overhodet til massiv nedlasting av video-on-demand, selv i SD-format med grei bitrate, så er det langt fram før infrastrukturen støtter opp om dette.
    Det er mulig du misforsto meg,men det er ikke HD nedlasting vi snakker om her. Det er DVD og
    SD-nedlasting som blir bøygen,fordi Hvermansen ikke bryr seg så mye om kvaliteten som vi gjør og nedlastingen blir billigere enn å kjøpe DVD og BD.Det er med andre ord prisen og lettvintheten som blir det vanskeligste for BD. Min sønn ser film på PC og DVD hele tiden og driter i kvaliteten.Det finnes hovedsaklig nesten bare slike som han. Dersom det er riktig at HD har ca.1 eller 2% av det totale salget så sier det seg selv at den oppvoksende slekt vil bli et offer for nedlasting av film.Når du sier at det tar en halv dag å nedlaste en HD film så sitter jeg og hører at en x-264 film pakket er ca. 7-9 gig og da lastes den ned i løpet av ca. 3timer. Hastighet ca 1 MB/s.Noen har jo ADSL på 10 til 16 MB/s inn i huset så det går nok raskere enn du hevder.Selv DivX HD ser bra ut når du kjører det på en skjerm eller proj med god scaler.
    Stølen

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Spunnet opp av ingenting sier mannen som bygger 70% av innlegget sitt på ren fantasi.

Hvilke tanker den enkelte gjør seg om hva som skjedde så har både toshiba og warner bekreftet at de var i samtaler og at fox var involvert. Tror du fox har så god tid at de var med for morro skyld? Kanskje det var fundamentale ting som gjorde det vanskelig, kanskje til og med umulig, for fox å bytte side, men de gir da ut DVD i dag uten all sikkerhets mikkmakk som BD kan gi. BD gjordet det heller ikke bedre og bedre heller tvert i mot opp til "avgjørelsen" da de gikk fra 70-30 til 60-40.

Resten av verden sin andel av HDM er fryktelig liten i forhold til USA. Bare se på norge hvor antall solgt disker telles i 100 og vi er trolig langt framme i forhold til andre europeiske land. Warner så nok mest på lommeboken sin når avgjørelsen ble tatt. A) cash is king->400 000 000$ B) I fremtiden så vil det lønne seg med et format. Ole Brum ja takk begge deler (ikke at det er noe galt i det).
    Første setningen din er så usaklig at du undergraver resten av argumentasjonslinjen din...Men må du så må du:roll:

I samtaler, ja! Og fordi Toshiba har vært i samtaler med Fox, så tolker du det slik at "det var på nippet til" at Fox gikk rødt. Jeg er helt sikker på at Tosh har samtalet med Disney også.

Og når jeg skrev bedre og bedre, så er det på bakgrunn av Warners avgjørelse. Altså så Warner på et større marked enn kun USA. De så at BD gjorde det bedre og bedre i Europa, Japan og Australia. De så også at BD-standalone salget steg javnt utover høsten, da prissettingen nærmet seg Toshiba (med unntak av supertilbudene).

Og nå Warner ser på resten av verden, regner jeg med at de vet at BD-salget er lite ift DVD. Men HD DVD-salget er ENDA mindre. Og med PS3 der ute, vet Warner hvilket potensiale det ligger i formatet når BD blir kjent.

Så kan du fortsette, du, å spinne videre på at det var like før Fox gikk til HD DVD.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig du misforsto meg,men det er ikke HD nedlasting vi snakker om her. Det er DVD og
    SD-nedlasting som blir bøygen,fordi Hvermansen ikke bryr seg så mye om kvaliteten som vi gjør og nedlastingen blir billigere enn å kjøpe DVD og BD.Det er med andre ord prisen og lettvintheten som blir det vanskeligste for BD. Min sønn ser film på PC og DVD hele tiden og driter i kvaliteten.Det finnes hovedsaklig nesten bare slike som han. Dersom det er riktig at HD har ca.1 eller 2% av det totale salget så sier det seg selv at den oppvoksende slekt vil bli et offer for nedlasting av film.Når du sier at det tar en halv dag å nedlaste en HD film så sitter jeg og hører at en x-264 film pakket er ca. 7-9 gig og da lastes den ned i løpet av ca. 3timer. Hastighet ca 1 MB/s.Noen har jo ADSL på 10 til 16 MB/s inn i huset så det går nok raskere enn du hevder.Selv DivX HD ser veldig bra ut når du kjører det på en skjerm eller proj med god scaler.
    Stølen
    Har selv linje fra Fredrikstad Fibernett, hvor man kan leie film i DVD-kvalitet. Veldig kjekt og raskt, men filmtilbudet er begrenset og oppdatering av nye er sjeldent. Og har man ikke fibernett eller over 10Mbit linje, blir filmleie på nett ikke optimalt. ADSL er ikke egnet, spør du meg. Og leiefilm fra både Canal? og Viasat har vi hatt i årevis uten at det har tatt av.

Ofte synes nok den jevne forbruker at det blir for komplisert også. De er vandt til en disk, og med BD vil de kjenne seg igjen. Leie seg en film, kjøpe litt snacks og sette plata i skuffen og oppleve ekte HD.

Men om 10-15 år til vil nok nedlasting komme mer og mer. Men tipper det ikke vil ta over for disken. Vi er samlere og synes det er trivelig å kikke på salgsfilmer man kan samle på.

Vi trodde det samme ville skje med foto også, at papirbildene ble borte. Trenden viser vel at flere og flere fremkaller sine digitale bilder og setter de i det gamle kjære albumet Og tenk, fortsatt har vi bøker i hylla, CDer i racket og tape som vi dytter i videokameraet.

Lovlig nedlasting av film blir et suplement i 720p til BD-formatet 1080p, tror nå jeg...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Engadget HD
    According to IMDB these exclusive companies have the US distribution rights to the following number of movies:

Universal - 5331
    Paramoun - 5753
    Dreamworks - 95
    Weinstein - 183

Total 11362 films

20th Century Fox - 755
    SOny Pictures - 419
    Disney Buena Vista - 727
    MGM - 3639
    Columbia/Tri Star - 4323
    Warner Brothers - 4623

Total: 14783

Grand Total of all movies from these companies: 26145
    11362/26145 = 43%

Meaning HD DVD has 43% of all catalog titles available for potential release on it's format. It's completely laughable to hear that BDA has 80% of the major studios. Who cares when Fox/Sony/Buena Vista/Disney all acount for less than 2000 movies. That's not even half of Universal's back catalog.
    Nok et tegn på at om Toshiba kan holde på Uni. og Para. så kan det ta sin tid før HD DVD er død og begravet:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Har selv linje fra Fredrikstad Fibernett, hvor man kan leie film i DVD-kvalitet. Veldig kjekt og raskt, men filmtilbudet er begrenset og oppdatering av nye er sjeldent. Og har man ikke fibernett eller over 10Mbit linje, blir filmleie på nett ikke optimalt. ADSL er ikke egnet, spør du meg. Og leiefilm fra både Canal? og Viasat har vi hatt i årevis uten at det har tatt av.

Ofte synes nok den jevne forbruker at det blir for komplisert også. De er vandt til en disk, og med BD vil de kjenne seg igjen. Leie seg en film, kjøpe litt snacks og sette plata i skuffen og oppleve ekte HD.

Men om 10-15 år til vil nok nedlasting komme mer og mer. Men tipper det ikke vil ta over for disken. Vi er samlere og synes det er trivelig å kikke på salgsfilmer man kan samle på.

Vi trodde det samme ville skje med foto også, at papirbildene ble borte. Trenden viser vel at flere og flere fremkaller sine digitale bilder og setter de i det gamle kjære albumet Og tenk, fortsatt har vi bøker i hylla, CDer i racket og tape som vi dytter i videokameraet.

Lovlig nedlasting av film blir et suplement i 720p til BD-formatet 1080p, tror nå jeg...
    Jeg kan bekrefte at det ikke er Fredrikstad Fibernett jeg snakker om.Det er etter det jeg vet flere steder det idag lastes ned HD film også i 1080p. Ved hjelp av en player spilles dette av via HDMI.Det er vel viden kjent nå at kodingen på HD formatene er løst? Jeg har ingenting imot dine argumenter om kosen ved å legge på en plate og samle i hyller o.s.v. Det jeg er overbevist om er at ungdommens bruksmønster av PC, MP3 og mobiltelefon vil bli et mønster vi må forholde oss til.Det er lyd og bilde for dem. At vi sitter her med store kinorom er greit for dem,men det er også bra å se film på PC`n.
    Jeg har alle former for HD som finns pr.dato og avventer situasjonen i relativt
    stabilt sideleie.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ante ikke at det fantes voksne folk som fremdeles tror på JULENISSEN???

Mener at jeg hørte at han dro sin vei omkring 5. januar 2008

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg anbefaler deg å lese på signalkilder her på forumet og åpne Av-prosessorer og mediaspillere så får du et innblikk i hva som rører seg for øyeblikket. Du er nok litt sent ute i forhold til den virkelige verden.
    Stølen

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Tenkte jeg ikke på. Kanskje greit med en i backup dersom reparasjon ikke er mulig.

Hvordan er egentlig A30 som HD-spiller?
    Siden den er fra USA, hvordan er strømmen? Trenger jeg adapter/overgang?
    A30 er nok lik EP30 her i Europa.

Man må ha Trafo. Har dette selv i dag til min S300 BD spiller. Siden begge maskinen kun trekker ca 30watt, så har jeg mer enn nok å ta av.

Trafoene er lette å få tak i. www.tgelectronics.no (eller .com) har flere av disse under convertere. Kjøp alltid noen som har mer watt enn det som trengs.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    A30 er nok lik EP30 her i Europa.

Man må ha Trafo. Har dette selv i dag til min S300 BD spiller. Siden begge maskinen kun trekker ca 30watt, så har jeg mer enn nok å ta av.

Trafoene er lette å få tak i. www.tgelectronics.no (eller .com) har flere av disse under convertere. Kjøp alltid noen som har mer watt enn det som trengs.
    Eller hos Clas Olhson.
    Stølen

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hos Clas Olhson.
    Stølen
    Clas sine er en del dyrere. 400,- mer for samme effekt, samt større fysisk størrelse. Har en fra Clas selv, da TG byttet en del akuratt når jeg trengte en.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte på Claes til 179,- Støtter da inntil 100W.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å lese på signalkilder her på forumet og åpne Av-prosessorer og mediaspillere så får du et innblikk i hva som rører seg for øyeblikket. Du er nok litt sent ute i forhold til den virkelige verden.
    Stølen
    Vet ikke helt om jeg følger deg her. Det er mye som rører seg av utstyr og teknologier. Produsenter bygger inn støtte for både den ene og det andre. Men det er ikke produsentene som bestemmer hva som skal tilbys. Når det gjelder filmnedlasting er det 3 momenter en må forholde seg til.

1) Utgiver (filmselskap)
    2) Ytelse på bredbånd (gjennom hele verdikjeden)
    3) Lokale lover og regler

Se på Apple. De skal nå tilby video, både SD og HD, via nedlasting til AppleTV bokser. I USA kommer dette innen kort tid. I EU har de 27 land, med forskjellig regelverk, å forholde seg til. Tror du dette er en enkel operasjon ?

Utgiverne (filmselskaper) vil ikke tilby film i elektronisk format før de er sikre på at det ikke kommer på avveie. En kan alltid argumentere med at musikken er omsider blitt DRM fri (se neste slik ut i alle fall), men video og film tror jeg det er lenge til. Og ikke tro at konkurranse tilsynet kan komme med noe her. Bare se på striden mellom Canal Digital og Viasat. De har full kontroll (de bestemmer hvilke kanaler du kan se, hvordan det sendes og hvilken boks du kan bruke). VOD er det samme om det kommer via satelitt eller via Internet.

Telenor tilbyr, i samarbeid med SFAnytime, film over Internet. Men jeg tror ikke film på PC (eller på TV via PC) er fremtiden. Folk vil ha en enkel boks som fixer alt. Sånn sett har jeg større tro på AppleTV. Og det krever båndbredde, høy båndbredde. En kan alltids si at nedlasting av en film på et par GB bare tar noen timer. Men når du har bestemt deg for å se en film, vil du ikke gjøre det "NÅ" og ikke vente i flere timer ? Ikke alle liker å planlegge slikt (da går de heller på kino....). Selv er jeg heldig og har fiber fra Lyse. De tilbyr VOD i helt ok kvalitet. Noen filmer har DVD kvalitet mens andre mangler litt. De har AC-3 lyd på filmer som har dette. Og en kan stoppe og starte filmen så mange ganger en bare ønsker i løpet av leieperioden. Jeg har spurt når tid de kommer med HD filmer, men fikk opplyst at det var lenge til.
    Og det er ikke alle som har like mye bredbånd som Lyse....(uansett hva andre sier så kan ikke ADSL2 sammenlignes på noen måte).

Til slutt er det lokale lover. Hvert land har egne avtaler med filmselskaper, produsenter, etc. Vi får håpe at EU en gang kan få et unisont lovverk her slik at det blir enklere i fremtiden.

Jeg tror at så lenge vi ikke får skikkelige VOD løsninger som inkluderer......
    - både SD og HD format filmer
    - kort nedlastingstid (buffring og streaming i kombinasjon)
    - god tilgjengelighet på både nye og eldre filmer
    - konkurransedyktige priser
    - like enkelt å bruke som en videomaskin
    - fullstendig ivaretar filmselskapene sine rettigheter og forhindrer piratkopiering (er det ikke det alle klager på når det gjelder Blu-Ray ...)

......så vil ikke VOD bli et masseprodukt. Uansett hvor mye teknologi som bygges inn i produktene vi kjøper. Da vil teknologien bare bli benyttet til piratkopierte filmer (eller egne kopier av kjøpte filmer).

/Øystein

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen oppsummere status akkurat nå? (som har gode tall og ikke er preget av en farge)

Er det 70/30 BD vs HD DVD(warner, para og universal) akkurat nå?
    Blir dette 90/10 når Warner er ferdig med HD DVD utfasing?

Hva er prisen på rimeligste stand alone BD vs HD DVD?
    Tenker da både import og på spillere kjøpt i norge.

Norsk situasjon akkurat nå er vel S300 med 6 filmer til 3,5K mot EP10 med 5 filmer til 2K,

Hvis, og det er kjempestort hvis, universal og/eller Paramount fortsetter å gi ut eksklusivt på HD DVD, så er egentlig ikke krigen forandret i det hele tatt, bare prosenter og styrkeforhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 602 av 653 FørsteFørste ... 102 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 598 599 600 601 602 603 604 605 606 612 622 632 642 652 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •