HD formatkrigen. - Side 601

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 601 av 653 FørsteFørste ... 101 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 581 591 597 598 599 600 601 602 603 604 605 611 621 631 641 651 ... SisteSiste
Viser resultater 12,001 til 12,020 av 13053
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nå hadde vel også HD-DVD en fordel av at spillere og filmer faktisk er en tanke rimeligere. Jeg tror det største problemet til HD-DVD faktisk var PS3. Selv om det er mange gamere blant PS3-kjøperne, så var det nok også mange som tenkte "kjøpe heftig spillmaskin og få HD-film på kjøpet" eller "kjøpe heftig HD-maskin og få spillmaskin på kjøpet". Når man i tillegg vet at Toshiba lenge var ENESTE tilbyder av HD-DVD-spillere, så tror jeg faktisk hardware-markedet fikk mye å si denne gangen. Sonys sjakktrekk i tillegg til å ha en god base blant filmprodusentene var nettopp PS3, der man uansett fikk en kraftig spillmaskin, og man dermed ikke risikerte å investere i et tapende format, slik mange var redd for ved kjøp av rene formateksklusive standalone-spillere. Slik fikk BD en flying start på distrubusjon av BD-spesifikk hardware.
    Nå står vel sony og toshiba for sikkert 95% av alle solgte HDM spillere så jeg tror ikke hardware støtten har vært annet en psykologisk i så fall (som man ikke kan undervurdere). Det er nettop de momenter som du nevner som antyder at dette ikke akkurat har vært forbrukerenes valg men man kan spørre seg om det faktisk noen gang er slik. Begge sider har gjordt sitt for å begrense de valg vi faktisk har og BD har vist seg flinkere på dette en motparten. Derfor blir det også litt patetisk å si at forbrukere valgte BD.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av trondmm
    Neeeeeeeeiiii!!!!!!

:smile:

Jeg som var såååååå nærme å passere 1000 poster :smile:

Du kan godt få 1000 poster av meg, du fortjener det for et saklig nivå i en merkelig tråd.
    .
    Jeg synes de skulle delt tråden 4. januar da det meste som ble diskutert fram til da var relativt sakelig.

Så kunne de heller flyttet resten av tråden over i GCC 04.01-08 da det var rundt Warners annonsering det "tok litt av" her inne.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Bare for å kaste inn en liten brannfakkel, det nevnes ofte i denne tråden at "forbrukerene valgte BD" fordi BD solgte mer enn HD DVD. Men hvis man snur litt på flisa så ser man at intill Warner gikk ekslusive og "døden" til HD DVD ble annonsert verden over så holdt faktisk HD DVD og Toshiba nesten 50% av markedet. Til tross for "dårligere teknologi", underlegen studiostøtte og totalt fraværende HW støtte.

Alt det er jo selvfølgelig irrelevant nå, det var bare en liten betraktning i retroperspektiv.
    Vel, akkurat DET blir litt unyansert. Du sier 50% av markedet. Hvilket marked er det? I Europa holdt de ikke 50%, snarere 10-20%. I Japan holdt de i hvertfall ikke 50%, men snarere 5-10%. I USA solgte BD, som vi vet, flere spillere under julehandelen 07. Du mener sikkert kun stand-alone-spillere (skjønte det). Men derfor blir det unyansert. Man kan ikke bare velge bort en vesentlig faktor (PS3), fordi tallene blir penere. Toshiba kan selvsagt gjøre det, men man mister bare troverdighet av å argumentere slik.

Husk: PS3 ER Sony sin BD-satsing. PS3 var deres første BD-spiller, den ble promotert som en BD-spiller og det er den mest moderne BD-spilleren på markedet. Den er i en helt annen klasse hva angår kvalitet og fremtidsikkerhet, enn hva HD DVD-ad-on til Xbox er. Og den er så mye mer enn bare BD-spiller. Ja, det blir nesten litt patetisk av Toshiba å reklamere med HD DVD-spiller med oppskalering. Hva er ikke PS3 da:shock: En vesentlig andel har kjøpt PS3 først og fremst som BD-spiller. PS3 skal telles med, og BD har vel da 90% andel av HDM-markedet.

Så kan man si at PS3 er ingen BD-spiller før man bruker den til BD-film. Igjen blir det unyansert. Det er en BD-spiller uansett hvordan man vrir og vrenger på det. En Toshiba HD DVD-spiller er en HD DVD-spiller selv om kanskje 1/3 bruker den kun som oppskallerende DVD-spiller.

Når BD får innpass er det tross alt allerede millioner av BD-spillere ute blant forbrukerne, noe som vil gjøre at BD får en raksere stigning når formatet først blir kjent.

Og attach-rate er det få som bryr seg om. Det er antall spillere, antall filmer og potensiale i markedet som teller. Der vant BD på alle tre punkter for 2007. Warner syntes det var viktig å se på utviklingen også utenfor USA. Og der har BD vært totalt dominerende i hele 2007.

Warner lot forbrukerene velge for dem. Dette holdt Warner, ser vi av de siste tallene jeg postet fra Digital Bits. Warner var ikke sleipe som Paramount, men gir ut filmer på HD DVD frem til 31.mai 07, om dog 3-6 uker etter BD-utgaven. Og de benekter for at det har blitt betalt for å bytte side.

Om Warner har fått penger da de bestemte seg for å gå over, ja, det er mulig. Men i motsetning til Paramount, så var det ikke pga av en gitt sum at de skiftet side. Warner så simpelthen at Blu-ray selger mest av de to HD-formatene, både i software og HW
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Nå var det trolig ikke småpenger som overtalte warner å gå BD only ;-)

Denne krigen ble avgjordt av alt annet en forbrukere og begge sider gjorde sitt til å tvinge oss i en retning. Alt i alt hadde BD mere muskler og penger.
    Man skal være rimelig blåøyd for ikke å se at det har vært mange lange forhandlinger og mye penger i "omløp" i denne krigen.

Men, det sier seg selv at Warner har hatt tilgang til riktige salgstallene for hardware salget, og det er som man ser rimelig blått, og hvis man legger til PS3 i tillegg er det ren utklassing.

Dette pluss 500 milloner gjorde nok ikke valget så vanskelig:-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står vel sony og toshiba for sikkert 95% av alle solgte HDM spillere så jeg tror ikke hardware støtten har vært annet en psykologisk i så fall (som man ikke kan undervurdere). Det er nettop de momenter som du nevner som antyder at dette ikke akkurat har vært forbrukerenes valg men man kan spørre seg om det faktisk noen gang er slik. Begge sider har gjordt sitt for å begrense de valg vi faktisk har og BD har vist seg flinkere på dette en motparten. Derfor blir det også litt patetisk å si at forbrukere valgte BD.
    BD-leiren og HD-DVD-leiren har begge gjort sitt for å vinne forbrukerne over på sin side, og BD-leiren med Sony i spissen har lykkes bedre enn Toshiba.
    Har du belegg for å hevde at Sony har så enorm andel av de solgte standalone BD-spillerne (om man ser bort fra PS3)?
    Jeg vil vel si at Sony og BD-leiren har vært med på å gi forbrukerne flere valgmuligheter, spesielt ved valg av BD-spiller, enn det Toshiba har gjort, og mener du tar feil når du sier at BD har vært flinkere til å begrense forbrukernes valg. Jeg vil heller si at man har hatt flere valgmuligheter ved kjøp av BD-hardware enn ved kjøp av HD-DVD-hardware.

For meg er dette litt et spørsmål om hvilke forutsetninger som må være til stede for at forbrukerne skal gå for et format, og ser man på verden før Warner erklærte seg BD-eksklusive, så tror jeg (basert på sunn fornuft) at det var få forbrukere som kjøpte HD-filmer før de hadde avspillingshardware i hus. Det er det jeg mener var Sonys sjakktrekk med PS3: De sørget for at det var masse BD-spesifikk hardware der ute fra dag 1 gjennom at mange kjøpte en formidabel spillmaskin. Når så filmene begynte å komme så hadde de en flying start.

Videre kan man se på forhandlernettverk. Når folk var i butikkene for å kjøpe seg ny spiller, så måtte man innom en forhandler som hadde Toshiba-varer for å kjøpe HD-DVD-spiller (nå har riktignok ikke Toshiba vært kresne på valg av forhandlernett, slik at tilgjengeligheten har vært god). BD-spillere fikk man relativt tidlig fra en rekke produsenter, og det er naturlig at hardwaren for BD-avspilling likevel hadde flere forhandlere totalt sett. I starten for en ny teknologi er det likevel de mest teknologibevisste "early adopters" som kjøper seg inn, og sånn sett ble det nok kjøpt en del standalone-spillere i starten basert på formatspesifikasjoner, og her vant nok Toshiba en del kjøpere fordi selve HD-DVD-formatet virket mer modent og forbrukervennlig.

Antallet filmer på de to formatene var omtrent likt i antall titler, så det var ikke den viktige tungen på vektskålen når man så BD sakte men sikkert øke sin markedsandel i solgte filmer. HD-DVD var også prismessig rimeligere. For meg er det helt klart at hardware-basen og dermed kundebasen for BD var større mot slutten av 2007. Det har selvfølgelig telt med også for Warner når de valgte å gå for BD-eksklusivitet.

Spørsmålet om forbrukerne har valgt format blir egentlig litt søkt. Den enkelte forbruker har ikke kunnet bestemme alene, men som samlet forbrukermarked har forbrukerne valgt å kjøpe mer BD-hardware og mer BD-software enn tilsvarende for HD-DVD. HD-film er nå ferdig med den teknologiske introduksjonsfasen og de som kommer inn i markedet nå er en annen kjøpergruppe enn de som valgte formater basert på spesifikasjoner.

Ingen får meg til å tro at Warner hadde valgt å forlate sin "ja, takk, begge deler"-strategi hvis de ikke hadde sett at de investerte i det formatet med det største markedet. Som filmprodusent er det nemlig hardware-basen, altså mengden av potensielle filmkjøpere, som er bestemmende for hvor mange filmer man får solgt.

Jeg tror ikke forbrukerne (med unntak av de tidlige "early adopters") egentlig har gjort noe bevisst formatvalg ut fra spesifikasjonene for det enkelte formatet, men de har valgt format ut fra egne preferanser på spillere og utvalg av filmer.
    Her mener jeg fortsatt at PS3 var tungen på vektskålen, og at verden hadde sett annerledes ut dersom Xbox hadde kommet med HD-DVD som standard istedenfor som en add-on. Også PS3-kjøperne teller i sammenhengen, og det er klart at de i større grad utgjør en kjøpergruppe av BD-film enn det Toshiba kanskje ga Sony kreditt for. Det var jo mange som hevdet at PS3-kjøpere stort sett var gamere. Det har jo etterhvert vist seg at PS3 har vært så god som BD-spiller at mange filmentusiaster også har valgt denne nesten alene ut fra BD-egenskapene.

Så har forbrukerne valgt BD? Ja, de har hatt flere valgmuligheter ved hardware-kjøp og spesielt de litt mer marginale kjøpergruppene som både er interessert i film og spill har valgt BD fremfor HD-DVD fordi Sony ga dem muligheten til å få BD med på kjøpet av spillmaskin. Denne kjøpergruppen falt ut for HD-DVDs del. Forbrukerne har valgt BD fordi "forbrukerne" ikke er en ensartet gruppe, men en stor mengde enkeltmennesker med varierende preferanser. BD har gitt et bredere hardwaretilbud og enkeltmenneskene som utgjør forbrukerne har gått for dette. Å si at dette ikke er bevisste valg blir meningsløst, men forbrukerne har ikke valgt et format, de har valgt løsninger som best passer egne preferanser. BD-leiren har best tilpasset seg disse preferansene, og sånn sett kan man si at BD-leirens tilbud av hardware og software har passet forbrukerne best, altså har forbrukerne valgt BD.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vel, akkurat DET blir litt unyansert. Du sier 50% av markedet. Hvilket marked er det? I Europa holdt de ikke 50%, snarere 10-20%. I Japan holdt de i hvertfall ikke 50%, men snarere 5-10%. I USA solgte BD, som vi vet, flere spillere under julehandelen 07. Du mener sikkert kun stand-alone-spillere (skjønte det). Men derfor blir det unyansert. Man kan ikke bare velge bort en vesentlig faktor (PS3), fordi tallene blir penere. Toshiba kan selvsagt gjøre det, men man mister bare troverdighet av å argumentere slik.

Husk: PS3 ER Sony sin BD-satsing. PS3 var deres første BD-spiller, den ble promotert som en BD-spiller og det er den mest moderne BD-spilleren på markedet. Den er i en helt annen klasse hva angår kvalitet og fremtidsikkerhet, enn hva HD DVD-ad-on til Xbox er. Og den er så mye mer enn bare BD-spiller. Ja, det blir nesten litt patetisk av Toshiba å reklamere med HD DVD-spiller med oppskalering. Hva er ikke PS3 da:shock: En vesentlig andel har kjøpt PS3 først og fremst som BD-spiller. PS3 skal telles med, og BD har vel da 90% andel av HDM-markedet.

Så kan man si at PS3 er ingen BD-spiller før man bruker den til BD-film. Igjen blir det unyansert. Det er en BD-spiller uansett hvordan man vrir og vrenger på det. En Toshiba HD DVD-spiller er en HD DVD-spiller selv om kanskje 1/3 bruker den kun som oppskallerende DVD-spiller.

Når BD får innpass er det tross alt allerede millioner av BD-spillere ute blant forbrukerne, noe som vil gjøre at BD får en raksere stigning når formatet først blir kjent.

Og attach-rate er det få som bryr seg om. Det er antall spillere, antall filmer og potensiale i markedet som teller. Der vant BD på alle tre punkter for 2007. Warner syntes det var viktig å se på utviklingen også utenfor USA. Og der har BD vært totalt dominerende i hele 2007.

Warner lot forbrukerene velge for dem. Dette holdt Warner, ser vi av de siste tallene jeg postet fra Digital Bits. Warner var ikke sleipe som Paramount, men gir ut filmer på HD DVD frem til 31.mai 07, om dog 3-6 uker etter BD-utgaven. Og de benekter for at det har blitt betalt for å bytte side.

Om Warner har fått penger da de bestemte seg for å gå over, ja, det er mulig. Men i motsetning til Paramount, så var det ikke pga av en gitt sum at de skiftet side. Warner så simpelthen at Blu-ray selger mest av de to HD-formatene, både i software og HW
    Selvfølgelig er det noe unyansert! Det jeg siktet til da jeg sa NESTEN 50% var den generelle delingen av markedet. Det ble solgt nesten like mange filmer på hvert format og nesten like mange stand alone spillere på hvert format. Vi var alle enige om at Warner satt i en vippeposisjon. Så mitt intrykk er at da var det NESTEN 50-50 mellom formatene.

Selvfølgelig teller PS3 også med. Den har jo hatt en rimelig fremtredende rolle i denne krigen, men akkurat hvor mange PS3 som blir brukt til BD spilling er vanskelig å si (og selvfølgelig totalt uinteressant på dette tidspunktet).

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Selvfølgelig er det noe unyansert! Det jeg siktet til da jeg sa NESTEN 50% var den generelle delingen av markedet. Det ble solgt nesten like mange filmer på hvert format og nesten like mange stand alone spillere på hvert format. Vi var alle enige om at Warner satt i en vippeposisjon. Så mitt intrykk er at da var det NESTEN 50-50 mellom formatene.

Selvfølgelig teller PS3 også med. Den har jo hatt en rimelig fremtredende rolle i denne krigen, men akkurat hvor mange PS3 som blir brukt til BD spilling er vanskelig å si (og selvfølgelig totalt uinteressant på dette tidspunktet).
    Jo, men igjen er det unyanert. For du sier 50% av markedet (film), men hvilket marked var det; jo, kun USA. Men selv i USA har BD ledet markant. Selv ikke Transformers fikk HD DVD opp i ledelsen. I resten av verden vet vi at fordelingen var langt-langt dårligere for HD DVD.

De satt i en vippeposisjon i den grad at de ville være den avgjørende vekten på skålen. Det ser vi nå...

Når New Line i høst ikke ville gi ut en eneste release-dato på HD DVD (bortsett fra Pans Lab.), så tror jeg BD har vært Warner sitt valg i hele høst.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Men, det sier seg selv at Warner har hatt tilgang til riktige salgstallene for hardware salget, og det er som man ser rimelig blått, og hvis man legger til PS3 i tillegg er det ren utklassing.
    Ehh. Det har blitt solgt langt flere standalone spillere i 2007 på HD DVD enn Blu-Ray, ikke at det har noen som helst invirkning på utfallet av krigen nå, men synes det er greit å ha riktig fakta å gå etter. Det var kun i 2 små perioder i 2007 at Blu-Ray solgte flere spillere enn Toshiba. Desember 2007 var en av de periodene, det var også en liten periode etter lanseringen av Sony S-300 spilleren at de solgte litt flere spillere enn Toshiba, foruten dette så har HD DVD som sagt ledet ganske bra på akkurat det området (omtrent like stor ledelse som Blu-Ray har hatt ledelse på salg av software), ca. 60% HD DVD stand-alones og 40% Blu-Ray spillere. Tallene for september->november når Toshiba kjørte sine salgs-kampanjer er nok ganske overlegne. Nesten like mange HD DVD spillere i en uke i forbindelse med Wal-Mart salget, som hele Blu-Ray salget i desember 2007..

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh. Det har blitt solgt langt flere standalone spillere i 2007 på HD DVD enn Blu-Ray, ikke at det har noen som helst invirkning på utfallet av krigen nå, men synes det er greit å ha riktig fakta å gå etter. Det var kun i 2 små perioder i 2007 at Blu-Ray solgte flere spillere enn Toshiba. Desember 2007 var en av de periodene, det var også en liten periode etter lanseringen av Sony S-300 spilleren at de solgte litt flere spillere enn Toshiba, foruten dette så har HD DVD som sagt ledet ganske bra på akkurat det området (omtrent like stor ledelse som Blu-Ray har hatt ledelse på salg av software), ca. 60% HD DVD stand-alones og 40% Blu-Ray spillere. Tallene for september->november når Toshiba kjørte sine salgs-kampanjer er nok ganske overlegne. Nesten like mange HD DVD spillere i en uke i forbindelse med Wal-Mart salget, som hele Blu-Ray salget i desember 2007..
    Og hvor mange kjøpte seg en PS3 som BD-spiller? Det blir egentlig helt håpløst å drive å snakke om at HD DVD solgte flere spillere enn BD, men kun stand-alone-spillere. Det var HD DVD Promo Group som begynte med denne talltriksingen, fordi de så at de ikke hadde sjangs til å konkurrere med antall solgte PS3-BD-spillere. Og svært lenge var PS3 den eneste reelle BD-spilleren på markedet. Til dels er den fortsatt det, med snart Profile 2.0 oppgradering, og mulig DTS-HDMA dekoding.

Men, endelig fra desember 2007, klarte BDA å lykkes med å selge flest stand-alone-spillere også, og vi får håpe nå at Toshiba slutter å villede uvitende til å tro at HD DVD har innehatt 70% av HD-markedet i 2007. Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt. BD har vel snarere hatt ca 90% av markedet.

Blu-ray har solgt flest spillere og solgt mest filmer i hele 2007. Punktum
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange kjøpte seg en PS3 som BD-spiller? Det blir egentlig helt håpløst å drive å snakke om at HD DVD solgte flere spillere enn BD, men kun stand-alone-spillere. Det var HD DVD Promo Group som begynte med denne talltriksingen, fordi de så at de ikke hadde sjangs til å konkurrere med antall solgte PS3-BD-spillere. Og svært lenge var PS3 den eneste reelle BD-spilleren på markedet. Til dels er den fortsatt det, med snart Profile 2.0 oppgradering, og mulig DTS-HDMA dekoding.

Men, endelig fra desember 2007, klarte BDA å lykkes med å selge flest stand-alone-spillere også, og vi får håpe nå at Toshiba slutter å villede uvitende til å tro at HD DVD har innehatt 70% av HD-markedet i 2007. Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt. BD har vel snarere hatt ca 90% av markedet.

Blu-ray har solgt flest spillere og solgt mest filmer i hele 2007. Punktum

På grunn av en spillmaskin??

Helt utrolig.. Mange av kompisene mine gikk og sikla på PS3 lenge før den kom ut for det kom til å bli den ultimate spillkonsollen! SPILLKONSOLLEN....

På dette tidspunktet så var det ingen jeg vet om som snakka noe som helst om Blu-Ray. Nå skal det sies at jeg bor på "bygda" og her finnes det fortsatt ikke en eneste BD eller HD-DVD å få kjøpt. De jeg kjenner som kjøpte seg PS3 da den ble lansert har ikke kjøpt seg en eneste BD-film med unntak av en person.

Jeg har sett at Toshiba sine datamaskiner kommer med HD-DVD avspiller. Kanskje vi må ta med dette i statistikken også da.. Ikke vet jeg noen tall på solgte PC'er med HD-DVD avspiller men det skal vel sikkert finnes tall på dette også...

Og forresten, jeg har ikke HDM avspiller og har vært forholdsvis nøytral. Kommer antageligvis til å vente en liten stund til før det blir avspiller men det kan jo lønne seg å være nøytral videre også da det er gode titler på begge formater.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at warner ønsket en slutt på format krigen, samtidig er det også ting som tyder på at valget ikke var så klart som enkelte her later som. Som vi vet forhandlet toshiba med warner og fox og hadde de lyktes ville vi ha sagt bye bye BD sånn omtrent nå. Trolig klarte ikke toshiba å snøre inn fox som gjorde at warner så BD som eneste reelle vei om de skulle avslutte "krigen". Altså spilte studiostøtte til formatene en avgjørende rolle for hva som ble valgt og ikke forbrukerenes valg. Alt det svada som warner har pekt på i etterkant minner fælt om paramount sin rabling i forbindelse med overgangen deres. Og i forbindelse med dette fikk de da altså trolig en fet deal med Sony.. ikke at det noe galt med det..

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler

Helt utrolig.. Mange av kompisene mine gikk og sikla på PS3 lenge før den kom ut for det kom til å bli den ultimate spillkonsollen! SPILLKONSOLLEN....

På dette tidspunktet så var det ingen jeg vet om som snakka noe som helst om Blu-Ray. Nå skal det sies at jeg bor på "bygda" og her finnes det fortsatt ikke en eneste BD eller HD-DVD å få kjøpt. De jeg kjenner som kjøpte seg PS3 da den ble lansert har ikke kjøpt seg en eneste BD-film med unntak av en person.

Jeg har sett at Toshiba sine datamaskiner kommer med HD-DVD avspiller. Kanskje vi må ta med dette i statistikken også da.. Ikke vet jeg noen tall på solgte PC'er med HD-DVD avspiller men det skal vel sikkert finnes tall på dette også...

Og forresten, jeg har ikke HDM avspiller og har vært forholdsvis nøytral. Kommer antageligvis til å vente en liten stund til før det blir avspiller men det kan jo lønne seg å være nøytral videre også da det er gode titler på begge formater.
    Ei heller tror jeg "bygda" di er representativ for resten av verden, hva angår PS3 som BD-spiller Og dersom du fortsatt ikke har fått med deg at PS3 er så enormt mye mer enn en spillkonsoll, så, vel-vel. PS2 er en spillkonsoll.

Dessuten er det brukeren som bestemmer om PS3 er en spillkonsoll, en BD-spiller eller et mediasenter
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tall på pc'er med HDM avspiller? Dette må jo være veldig relevant...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at warner ønsket en slutt på format krigen, samtidig er det også ting som tyder på at valget ikke var så klart som enkelte her later som. Som vi vet forhandlet toshiba med warner og fox og hadde de lyktes ville vi ha sagt bye bye BD sånn omtrent nå. Trolig klarte ikke toshiba å snøre inn fox som gjorde at warner så BD som eneste reelle vei om de skulle avslutte "krigen". Altså spilte studiostøtte til formatene en avgjørende rolle for hva som ble valgt og ikke forbrukerenes valg. Alt det svada som warner har pekt på i etterkant minner fælt om paramount sin rabling i forbindelse med overgangen deres. Og i forbindelse med dette fikk de da altså trolig en fet deal med Sony.. ikke at det noe galt med det..
    Hvor er det bekreftet at Warner og Fox var i forhandlinger med HD DVD? At både BDA og HD DVD Promo er i samtaler med forskjellige filmselskaper, er ikke det samme som om at de er på nippet til å skifte side.

Så om Warner har lagt inn et ultimatum til HD DVD Promo, om at dersom Warner skulle gå rødt, ble det kun dersom de fikk med seg Fox. HD DVD tar et møte med Fox. Fox sier de fortsatt vil beholde soneinndelingen, samt at de krever en like god sikkerhet som BD+ dersom de skal til HD DVD. Det klarer ikke Toshiba å imøtekomme, og Fox takker for møtet.

Så spinner HD DVD-siden på dette, som at det var like før at Fox gikk over til HD DVD. De var på nippet Hvorfor i all verden skulle Fox gjøre det nå, de som har krevd BD+ og avventet mange releaser pga dette? Og hvorfor skulle Fox bytte side når BD leder både spillersalg og filmsalg? Det gikk bedre og bedre for BD hver måned.

Nei, dette er spunnet opp av ingenting fra HD DVD-siden...

Og når det gjelder swada om at Warner ikke har fulgt markedet. Warner har hele tiden gitt ut sonefritt på begge format. Har Warner solgt mest på BD eller HD DVD? Og som Warner har sagt, var resten av verden med i regnestykket...Tipper Warner har sett nøye på egne tall om solgte HD-titler på de forskjellige formatene.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bler

Det er riktig at VED LANSERINGEN ble PS3 frontet som en spillmaskin først og fremst. Ungdommer sto i lange køer ved lansering for å sikre seg et eksemplar, for tilbudet var større enn etterspørselen. Men når de ihuga gamerne hadde blitt tilfredstilt, så ble PS3-markedsføringen dreid mot BD-markedet, godt støttet av tester som viste at PS3 er en meget god BD-spiller. Jeg var nylig i butikkene for å forhøre meg om BD-spillere, og overalt ble PS3 nevnt av selgeren som et godt valg. Det er mange som har kjøpt PS3 med motivasjonen at de kjøper en BD-spiller som også er en flott spillmaskin. I en formatkrig er det gull verdt for dem som spiller littegrann, for det betyr at selv om HD-DVD skulle vinne formatkrigen, så er fortsatt PS3 en flott spillmaskin. Det gjorde det mer legitimt å kjøpe en PS3 som BD-spiller i et marked preget av formatkrig med usikkert utfall. Hadde du spurt meg i romjula 2007, så hadde jeg sagt jeg skulle ha meg en PS3, nettopp av den grunn. Nå kom Warner meg i forkjøpet, så jeg gikk for en ren BD-avspiller istedet. Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke slik om PS3.

Det å kalle PS3 for en spillmaskin blir som å kalle en flerbruksbil som f.eks. VW Touran for en stasjonsvogn eller en 5-seter når den faktisk kan brukes også som 7-seter og varebil. Faktum er at PS3 er en fleksibel multimediemaskin, og mange har kjøpt den som nettopp det, ikke som en ren spillmaskin. Det er mulig at Toshiba her undervurdert dette markedet. Det er en utopi å tro at gamere ikke ser film.

Når det gjelder BD og HD-DVD så har ikke det overtatt for DVD ennå, så det er ikke så rart at HDM-markedet ikke har tatt av ennå. Mange har jo nettopp ventet på at et av formatene skulle få overtaket eller at multispillere skulle bli fullverdige og rimelige.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Du ser jo at trenden i Desember var rimelig klar og da kjørte ingen av dem noen sinnsyke kampanjer.

At HD DVD solgte mange spillere når det kuttet prisene kraftig tidligere på på høsten vet jo jeg også, men likevel kan man ikke overse desembertallene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Toshibas "Opphørssalg for HD-DVD"

Regner med at de har sett denne statistikken:
    :-D

Navnet "Warner" kan man jo finne uten å anstrenge seg altfor mye, eller?

Men hva med format: HD-DVD?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Du ser jo at trenden i Desember var rimelig klar og da kjørte ingen av dem noen sinnsyke kampanjer.

At HD DVD solgte mange spillere når det kuttet prisene kraftig tidligere på på høsten vet jo jeg også, men likevel kan man ikke overse desembertallene.
    Ehh? Der tar du feil! De utgåtte BD 1.0 modellene ble solgt til langt under vanlig pris i desember, Amazon.com solgte f.eks. Samsung 1400-modellene til under 300$! Det å kalle desember for en "trend" blir like riktig som å kalle november for en "trend" som viste at HD DVD ville ta av. Ser du på første uken i januar, så ser du at begge formatene er mer eller mindre på likefot igjen.

Uansett, jeg mener ikke at du skal overse desembertallene, jeg sier bare at de ikke er representativt for hele 2007. Kampanjer og svingninger har det vært hele året..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er det bekreftet at Warner og Fox var i forhandlinger med HD DVD? At både BDA og HD DVD Promo er i samtaler med forskjellige filmselskaper, er ikke det samme som om at de er på nippet til å skifte side.

Så om Warner har lagt inn et ultimatum til HD DVD Promo, om at dersom Warner skulle gå rødt, ble det kun dersom de fikk med seg Fox. HD DVD tar et møte med Fox. Fox sier de fortsatt vil beholde soneinndelingen, samt at de krever en like god sikkerhet som BD+ dersom de skal til HD DVD. Det klarer ikke Toshiba å imøtekomme, og Fox takker for møtet.

Så spinner HD DVD-siden på dette, som at det var like før at Fox gikk over til HD DVD. De var på nippet Hvorfor i all verden skulle Fox gjøre det nå, de som har krevd BD+ og avventet mange releaser pga dette? Og hvorfor skulle Fox bytte side når BD leder både spillersalg og filmsalg? Det gikk bedre og bedre for BD hver måned.

Nei, dette er spunnet opp av ingenting fra HD DVD-siden...

Og når det gjelder swada om at Warner ikke har fulgt markedet. Warner har hele tiden gitt ut sonefritt på begge format. Har Warner solgt mest på BD eller HD DVD? Og som Warner har sagt, var resten av verden med i regnestykket...Tipper Warner har sett nøye på egne tall om solgte HD-titler på de forskjellige formatene.
    Spunnet opp av ingenting sier mannen som bygger 70% av innlegget sitt på ren fantasi.

Hvilke tanker den enkelte gjør seg om hva som skjedde så har både toshiba og warner bekreftet at de var i samtaler og at fox var involvert. Tror du fox har så god tid at de var med for morro skyld? Kanskje det var fundamentale ting som gjorde det vanskelig, kanskje til og med umulig, for fox å bytte side, men de gir da ut DVD i dag uten all sikkerhets mikkmakk som BD kan gi. BD gjordet det heller ikke bedre og bedre heller tvert i mot opp til "avgjørelsen" da de gikk fra 70-30 til 60-40.

Resten av verden sin andel av HDM er fryktelig liten i forhold til USA. Bare se på norge hvor antall solgt disker telles i 100 og vi er trolig langt framme i forhold til andre europeiske land. Warner så nok mest på lommeboken sin når avgjørelsen ble tatt. A) cash is king->400 000 000$ B) I fremtiden så vil det lønne seg med et format. Ole Brum ja takk begge deler (ikke at det er noe galt i det).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig rart de solgte litt flere i desember, mange kjeder var utsolgte for de billige A3-spillerne de hadde kjørt salg på i november, og mange hadde helt andre priser på disse spillerne i desember også. Klart folk blir litt bortskjemt da, og når det i tillegg blir kjørt utfasningssalg av BD 1.0 spillere, så sier det seg jo nesten selv at det blir solgt noen av dem også. Folk er veldig glade i gode tilbud..

Det har vært et relativt jevnt salg av software og hardware i USA, BD har hatt et lite overtak pga. PS3, men til syvende og sist var det Warner som avgjorde krigen. Grunnen til at de valgte side er det vel strengt tatt kun dem selv som vet, men jeg vil nok tro at det var viktig for dem å prøve å få en slutt på den såkalte krigen, den raskeste løsningen var å velge BD, men den beste løsningen (over tid) hadde nok vært om de hadde valgt HD DVD. Om de i tillegg fikk noen hundre millioner for å velge side, så skadet nok ikke det heller..

Side 601 av 653 FørsteFørste ... 101 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 581 591 597 598 599 600 601 602 603 604 605 611 621 631 641 651 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •