HD formatkrigen. - Side 579

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 579 av 653 FørsteFørste ... 79 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 575 576 577 578 579 580 581 582 583 589 599 609 619 629 639 649 ... SisteSiste
Viser resultater 11,561 til 11,580 av 13053
    Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Du bør kanskje gå tilbake og se hva jeg skrev. Da ser du at det du hisser deg opp på blir litt bak mål.

Jeg kritiserte Toshiba, og ingen her inne for å være dumme. Toshiba kjører nå igang med en kampanje, som går ut på å ikke tape ansikt. I den prosessen kjører de nå på med at oppskalering er omtrent like godt som ekte HD. De dumper prisene kraftig, i håp om at noen som ikke har sett siste ukes overskrifter fra CES eller rett og slett ikke vet at det finnes noe annet som heter BD; vel, de vil nok føle seg lurt.

Derfor mener jeg at Toshiba burde ha kastet inn årene, forent seg med BDA og sammen gått til kamp mot DVD. Men Toshiba kjører heller genuin japansk stahet, og gir seg ikke før de ligger med brukken rygg...

Selv el-butikkene, som Esp1 refererte til, har nå problemer å anbefale en Toshiba HD DVD-spiller til en kunde, uten å få litt dårlig magefølelse.

Så hvorfor du mener at dette ikke er relevant for formatkrigen, skjønner jeg ikke?

Les denne, så slipper jeg å lime og forklare noe mer:
    The Digital Bits - Celebrating Film in the Digital Age
    Det kan jo være flere mulige forklaringer på at Toshiba gjør som de gjør:

1. De går inn for å ødelegge HD-markedet bevisst for å ikke tape lisenspenger på DVD, eller bare på ren f**nskap.

2. De har fått signaler fra Universal, paramount og eventuelle andre selskap (kanskje også noen blå?) om at de kommer til å satse på HD DVD

3. De gjør akkurat det du kritiserer dem for å ikke gjøre. De forbreder å legge HD DVD dødt.

Punkt 3 er ikke så ulogisk hvis du tenker over det. Kynisk, men ikke ulogisk. Hvis de har fått signaler fr Universal og Paramount om at de kommer til å gå blå i nærmeste fremtid og prøver derfor å selge ut spillerene sine. Det kommer til å bli umulig å selge spillere når de ikke har noen selskap på siden sin, og de ønsker sikkert ikke å brenne inne med mange spillere på lager.

Spillerene selger jo godt med de nye prisene og du argumenterer selv med at "de som kjøper tror bare det er en oppskalerende dvd-spiller" så de vil neppe føle seg lurt om/når Toshiba legger HD DVD på hylla. Om de motar en klagestorm kan de unnskylde seg med at det var ett siste forsøk på å få HD DVD opp på beina, men at Universal og Paramount senere drepte formatet ved å gå til de blå.

Om jeg hadde sittet som sjef i Toshiba så ville jeg nok gått for alternativ 3, da dette påfører Toshiba selv minst økonomisk tap.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Det kan jo være flere mulige forklaringer på at Toshiba gjør som de gjør:

1. De går inn for å ødelegge HD-markedet bevisst for å ikke tape lisenspenger på DVD, eller bare på ren f**nskap.

2. De har fått signaler fra Universal, paramount og eventuelle andre selskap (kanskje også noen blå?) om at de kommer til å satse på HD DVD

3. De gjør akkurat det du kritiserer dem for å ikke gjøre. De forbreder å legge HD DVD dødt.

Punkt 3 er ikke så ulogisk hvis du tenker over det. Kynisk, men ikke ulogisk. Hvis de har fått signaler fr Universal og Paramount om at de kommer til å gå blå i nærmeste fremtid og prøver derfor å selge ut spillerene sine. Det kommer til å bli umulig å selge spillere når de ikke har noen selskap på siden sin, og de ønsker sikkert ikke å brenne inne med mange spillere på lager.

Spillerene selger jo godt med de nye prisene og du argumenterer selv med at "de som kjøper tror bare det er en oppskalerende dvd-spiller" så de vil neppe føle seg lurt om/når Toshiba legger HD DVD på hylla. Om de motar en klagestorm kan de unnskylde seg med at det var ett siste forsøk på å få HD DVD opp på beina, men at Universal og Paramount senere drepte formatet ved å gå til de blå.

Om jeg hadde sittet som sjef i Toshiba så ville jeg nok gått for alternativ 3, da dette påfører Toshiba selv minst økonomisk tap.
    Ja, godt poeng. Kynisk og synd for de som kjøper en spiller uvitende om statusen for HDM. Pengene rår
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vi alle vet så var det lite som skilte mellom hvilken vei warner til slutt ville gå. Og om det hadde gått den andre veien og Fox som planlagt gikk med i dragsuget tror dere virkelig Sony hadde rullet over og lekt død? Så lenge det er en mulighet vil de selvsagt kjempe for å beholde sine rettigheter til fremtidige inntekter uansett hva konsekvensene er for BD. HD er ikke BD og om ingen av dem lykkes vil noe annet erstatte formatet. At hverken Sony eller Toshiba ønsker HD spesiellt godt har de begge vist med denne formatkrigen. Trolig ble det hele avgjordt fordi Sony faktisk har mere å tape og bladde betydelig dypere i lommeboken. Blir spennende å se resultatet til Sony for dette kvartalet. Elektronikk trolig jeg kommer til å vise rekord resultater men jeg er redd for at spill div kommer til å blø noe ekstremt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74

For at punkt 3 skal være logisk må de i tillegg stoppe produksjonen av HD-DVD-spillere. Har de gjort det?

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    For at punkt 3 skal være logisk må de i tillegg stoppe produksjonen av HD-DVD-spillere. Har de gjort det?

Har ikke peiling! Dette var kun mine tanker rundt hvorfor Toshiba gjør som de gjør. Det kan like godt være andre motiver bak.

De kan ha trappet ned produksjonen. Eller har lagt ned forskning og utviklings avdelingen og skrinlagt kommende modeller. Men dette er uansett bare noe vi kan spekulere i.

Hele poenget var egentlig å moderere utsagnene i tråden her om at "Toshiba er bare ute etter å sabotere HDM-markedet nå som de taper"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Blir mer og mer komisk dette!

Om 1 mnd så står det garantert at HD DVD vinner, og så etterpå BD vinner osv osv, ingen vinner begge taper
    Har du fått med deg at BD har 83% markedsandel i Norge, at også Warner blir "blu-ray-only" etc ???

Stikk fingeren i jorda en gang til kanskje? ;-)

PS! Ikke alltid lett å innse en feilsatsing...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Joda, du har helt klart et poeng, jeg er enig i det. Til gjengjeld kan også konkurransen mellom formatene tvinge prisene ned og holde de lave, noe det slett ikke er sikkert de ville gjort med bare et format.

Mulig oppskalering er like mye en salgsgimmick som fullHD på 40" lcd-skjerm, men det har uansett mye å si blandt den alminnelige kunde.
    Jeg er enig i at konkurranse er bra, men det har jo i realiteten aldri vært noen reell konkurranse mellom formatene når enkelte filmselskaper helt fra starten av har valgt å gi ut filmene eksklusivt på ett format. Hvis alle filmselskapene hadde gitt ut filmene på begge formater kunne vi snakket om konkurranse. Det hjelper ikke om man får billige spillere og filmer på f. eks HD-DVD når man ikke kan velge fritt hvilke filmer man vil se. Situasjonen for film på HD er fullstendig kaotisk. Jeg skjønner ikke hvordan bransjen har klart og rote det til slik for seg. Med den formidable suksessen SD-DVD har hatt og fremdeles har så har de jo oppskriften.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blu-ray-only
    Har du fått med deg at BD har 83% markedsandel i Norge, at også Warner blir "blu-ray-only" etc ???

Tror du Apple vil innrømme at deres Mac er en feilsatsning, selv om den bare utgjør to-tre prosent av verdens datamaskiner?

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ja, godt poeng. Kynisk og synd for de som kjøper en spiller uvitende om statusen for HDM. Pengene rår
    Hvorfor er det synd på dem? De kjøper seg en oppskalerende dvdspiller som i tillegg kan spille av HD DVD, alternativet er at de hadde kjøpt en oppskalerende dvd-spiller uten HD DVD avspilling....det er jo det som er hele poenget bak strategien. Dette må da snart trenge inn, svs-man.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teebee
    Tror du Apple vil innrømme at deres Mac er en feilsatsning, selv om den bare utgjør to-tre prosent av verdens datamaskiner?
    Det der er bare tåpelig. Mac er en datamaskin, HD-DVD er et format. To ulike produkter, i to helt ulike markeder. I enkelte markeder er det rom for dusinvis av konkurrenter, men når det gjelder medieformater har det aldri hendt at to nesten identiske men ukompatible formater har hatt kommersiell suksess over tid.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken rolle tror du sånn egentlig det spiller hva fordelingen er i Norge?

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myklagard
    Jeg er enig i at konkurranse er bra, men det har jo i realiteten aldri vært noen reell konkurranse mellom formatene når enkelte filmselskaper helt fra starten av har valgt å gi ut filmene eksklusivt på ett format. Hvis alle filmselskapene hadde gitt ut filmene på begge formater kunne vi snakket om konkurranse. Det hjelper ikke om man får billige spillere og filmer på f. eks HD-DVD når man ikke kan velge fritt hvilke filmer man vil se. Situasjonen for film på HD er fullstendig kaotisk. Jeg skjønner ikke hvordan bransjen har klart og rote det til slik for seg. Med den formidable suksessen SD-DVD har hatt og fremdeles har så har de jo oppskriften.
    Det hadde helt klart vært det beste, da ville det vært opp til forbruker å avgjøre hvilket format som hadde livets rett og vi vet vel alle hvilket format det ville vært. Men hvis Toshiba nå klarer å tvinge gjennom et delt marked, er det slett ikke usannsynlig at alle studioer til slutt ender opp med å gi ut på begge format.
    Personlig håper jeg Toshiba kommer med kombispillere til samme pris som tilsvarende blu-ray-spiller, bare for å presse enda mer på for et delt marked.

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsandelen i Norge vil nok ikke spille så stor rolle,men andelen på verdensmarkedet er jo også fordelt med klar overvekt til BD.DET vil nok spille en viss rolle vil jeg tro!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Det der er bare tåpelig. Mac er en datamaskin, HD-DVD er et format. To ulike produkter, i to helt ulike markeder. I enkelte markeder er det rom for dusinvis av konkurrenter, men når det gjelder medieformater har det aldri hendt at to nesten identiske men ukompatible formater har hatt kommersiell suksess over tid.
    De er alle produkter. Formater kan gå hånd i hånd, ha suksess, slik som mange av lydformatene har (MP3, WMA, AAC etc.). Noen foretrekker det ene framfor det andre.

Tenk om f.eks. Vinmonopolet kunne fått en konkurrent? Poenget mitt er at all konkurranse er sunt, for det gavner forbrukeren til slutt.

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Kan ikke snakke for Dan, men jeg mener i hvert fall at det er Stølen som har vært saklig her.
    Her henger jeg meg på. Stølen har vært saklig og SVS mann har vært nærtagende og tåpelig som vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke annet enn følgende:

Markedet ellers i Europa er stort sett den samme som i Norge.
    Australia og Japan er minst like mye pro blu-ray.
    Markedet i USA er der hvor HD-DVD og blu-ray er nærmest hverandre, men selv der er blu-ray dobbelt så store...

Jeg har gjort mitt valg ut fra alt dette. Mao ord er tingens tale så klar for meg at jeg føler jeg har gjort et ganske så kvalifisert valg!

Og alt dette gjaldt for i fjor, mao før Warner annonserte at de dropper HD-DVD....

Og til slutt så bor jeg jo i Norge....

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvor mange discer selges det her i Norge?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til slutt så bor jeg jo i Norge....
    En dårlig bevart hemmlighet: Norge må følge resten av verden. Hadde BD eller HD DVD 100% markedsandel her hjemme, hadde ikke det spilt noen rolle. Et marked med kun 4-5 mill innbyggere spiller en minimal - eller for å si det korrekt: ubetydelig rolle i et stort spill.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drev å kikket litt på BD-avspiller, men det kommer jo ikke noen brukbar ferdig spiller før til mai, Panasonics nyannonserte. Jeg har ikke noe hastverk med å bli formatneutral alikevel da. Fryktelig synd om et så uferdig format som Blu-Ray skal vinne, uaktuelt for meg å kjøpe en PS3, som er den eneste brukbare BD-avspilleren for øyeblikket.

Og til dere som synes det er direkte idioti å kjøpe seg en HD DVD spiller nå, siden den ikke kan spille av alt av filmer grunnet studiostøttesituasjonen, vil jeg bare si; gjelder ikke det samme for BD? Man må gå purple skal man få med seg alt. Jeg vurderer det nå, ene og alene pga. Warner vil være BD-eksklusive i minst et år fremover. Etter det håper jeg de kapres av HD DVD igjen, om de holder ut i mellomtiden. Tror BD vil gi Warner mange grå hår i hodet med profilrotet sitt, og grunnet at det vil gå tregt å få dedikerte avspillere ut hos hvermansen.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SAGE skriver:
    Det hadde helt klart vært det beste, da ville det vært opp til forbruker å avgjøre hvilket format som hadde livets rett og vi vet vel alle hvilket format det ville vært. Men hvis Toshiba nå klarer å tvinge gjennom et delt marked, er det slett ikke usannsynlig at alle studioer til slutt ender opp med å gi ut på begge format.
    Personlig håper jeg Toshiba kommer med kombispillere til samme pris som tilsvarende blu-ray-spiller, bare for å presse enda mer på for et delt marked.

Dette blir så dumt og historieløst at det ikke går ann. Er det noen av dere som leser Hjemmekino? Dette er akkurat det samme idiotiske synspunktet som kommer fra dem: "Det gjør ikke noe hvilket format det blir, så lenge vi får masse bra filmer ut på HD, så har det ingen betydning om de er laget med rød eller blå laser".
    OMG!

Det er jo DET som betyr noe for å greie å få en reel markedsposisjon som gjør at mannen i gata gidder å bry seg om HD på disc. Dette poenget er ettertrykkelig fremmet i en rekke format og fora med en god del mer intelligens og slagkraft en både Hjemmekino og SAGE. Se bla.a. The Digital Bits - Celebrating Film in the Digital Age.

Et delt marked er døden for at HD skal bli allemannseie. Jeg hadde forventet av meg selv at dersom Blu-Ray ble såpass knust som HD-DVD etter Warner slapp bomba så hadde jeg hoppet over til det seirende formatet og promotert HD på disc til alle jeg kjenner.

Men dette forstår ikke en god del folk her inne, og det er meg helt uforståelig.
    :evil:

Side 579 av 653 FørsteFørste ... 79 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 575 576 577 578 579 580 581 582 583 589 599 609 619 629 639 649 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •