HD formatkrigen. - Side 563

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 563 av 653 FørsteFørste ... 63 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 559 560 561 562 563 564 565 566 567 573 583 593 603 613 623 633 643 ... SisteSiste
Viser resultater 11,241 til 11,260 av 13053
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når det gjelder PS3 som Blu-Ray spiller; det er riktig at den ikke er den beste. Den har ikke full støtte for alle de nye HD-lyd formatene, og den har ikke det aller beste bildet når man sammenligner mot dedikerte BR-spillere. Men oppgraderingen fra DVD er intet mindre enn enorm.

Jeg har ingen lusen DVD-spiller, men fjorårets Denon spiller 2930 som fikk brukbare testresultat, bla.a. toppresultat i Lyd&Hjemmekino. Jeg har kjørt flere tester med samme film for å sammenligne PS3 mot denne 7500,-kr dvdspiller med oppskalering opp mot Panasonic PV60E Plasma, og resultatet er helt klart:

PS3 knuser 2930 hva angår billedkvalitet. Har kjørt tester på Unforgiven, The Last Samurai og T2 for å nevne noen, og forskjellene er store, spesielt på bakgrunnsdetaljer, men også på hudtoner.

Du får med PS3 også en god løsning som mediaspiller, da den nå også har støtte for Divx og Windows Media File; da er det bare å laste ned HD-materiale på nettet og streame trådløst til PS3 som via HDMI gir strålende billedresultater.

I tillegg er den jo en brukbar spillconsol:-D

LØP OG KJØP!!!

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD spillere er ikke ferdig utviklet, helt nye spillere lanseres fortsatt uten komplett støtte for HD lyd formater og profil 2.0. Vil nye filmer som støtter siste gjeldende profil også virke på alle de gamle spillerne solgt med eldre standard (1.0 - 1.1)?

En annen ting er kopibeskyttelse og arven fra DVD med sone inndeling. I det hele tatt å tilby et produkt i dag som ikke kan kobles opp mot nettet ...

BD avspillere (ser ikke på PS3 som erstatter for DVD spilleren i stua) er sinnsykt overpriset og selges antagelig i svært liten grad utenfor entusiast miljøet. En ting er at AV friker kan skryte av å eie den siste toppmodellen til 10 laken, men spør deg selv om onkelen eller bestefaren din kommer til å kjøpe en BD avspiller i 2008?

Manglende markedspenetrasjon vil føre til at BD filmene heller ikke selger og hva da? Da har alle tapt, inklusiv BD leieren med Sony og filmstudioet som hevder å ha avgjort "krigen".

BD (og forsåvidt HD-DVD) tilbyr for få byttefordeler i forhold til DVD. Sølvskiva er like stor og du får den fortsatt levert i et plastomslag i en butikk nær deg. DVD avspillere koster ingenting, HD avspillere er grisedyre og de bruker en evighet på å starte filmavspilling når du skrur den på. DVD skiver koster snart ingenting, HD skiver koster alt for mye. Og faktisk, dersom du putter en DVD inn i HD avspiller så blir bildet svært godt. Lyden er identisk unntatt hos noen ytterst få som har oppgradert surround utstyret sitt til siste modell som takler HD lyd. På normal sitteavstand klarer heller ikke folk å skille mellom oppløsningen på bildet.

Tenk på gode gamle CD plata. Hvor mange av dere oppgraderte utstyr for å kunne spille av SACD og DVD-AUDIO? Hvor enkelt er det å kjøpe en SACD og DVD-AUDIO skive i dag, og hvor stort utvalg finnes på disse formatene? Hva skjedde med høyoppløst lydformat - ingenting. Markedet valgte et lydformat med dårligere kvalitet (MP3) enn CD fordi dette gjorde innhold tilgjengelig overalt og til en lavere kostnad.

Markedet velger nedlastbart innhold fordi det blir billigere og enklere, ikke høy kvalitet til høy pris som forutsetter at man blir bundet til å bruke innholdet på en bestemt fysisk lokasjon (hvor video og lyd utstyret befinner seg). Filmstudioene kan bare kikke på platebransjen, eneste forskjell er at utviklingen er faseforskjøvet i tid. Filmstudionene og utstyrsleverandørene hadde kanskje en mulighet men fikk det ikke til.

Hvordan kan alle være så glade?

BD og HD-DVD, hvil i fred sammen med SACD og DVD-AUDIO - lenge leve DVD og nettet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD (og forsåvidt HD-DVD) tilbyr for få byttefordeler i forhold til DVD. Sølvskiva er like stor og du får den fortsatt levert i et plastomslag i en butikk nær deg. DVD avspillere koster ingenting, HD avspillere er grisedyre og de bruker en evighet på å starte filmavspilling når du skrur den på. DVD skiver koster snart ingenting, HD skiver koster alt for mye. Og faktisk, dersom du putter en DVD inn i HD avspiller så blir bildet svært godt. Lyden er identisk unntatt hos noen ytterst få som har oppgradert surround utstyret sitt til siste modell som takler HD lyd. På normal sitteavstand klarer heller ikke folk å skille mellom oppløsningen på bildet
    Ojsan her må jeg bare si at du tar fullstendig feil. Kjørt på en god 1080p skjerm på 40+ tommer så klarer de aller fleste å se ENORM forskjell i kvalitet. På min 55 tommer er det vanvittig forskjell fra oppskalert DVD til full 1080p og den som ikke ser dette må være avhengig av førerhund til daglig.

Å påstå at forskjellen mellom DVD og HD format er liten ja da må jeg påstå at man har testet sin PS3 på en svart-hvit 14" reisetv fra 1982.

Samtidig vil jeg si at selv om jeg har litt problemer med hørselen så er det kjempeforskjell i dynamikken og lyd "dybden" mellom PCM5.1/DTS-HDMA/DD-TrueHD og normal DVD DD5.1/DTS.

Og at PS3 liksom ikke er bra nok for film-entusiaster etc mener jeg er bare sprøyt. Maskinen er rett og slett lekker med en flott flygel-finish. Jeg som mange andre har valgt PS3 som en midlertidig løsning inntil vi har mer å velge i av spillere. Selv om jeg betalte 6000 kr for min første PS3 så synes jeg det var absolutt verdt pengene sett i forhold til kvalitet og oppdateringsmulighet.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Ojsan her må jeg bare si at du tar fullstendig feil. Kjørt på en god 1080p skjerm på 40+ tommer så klarer de aller fleste å se ENORM forskjell i kvalitet. På min 55 tommer er det vanvittig forskjell fra oppskalert DVD til full 1080p og den som ikke ser dette må være avhengig av førerhund til daglig.

Å påstå at forskjellen mellom DVD og HD format er liten ja da må jeg påstå at man har testet sin PS3 på en svart-hvit 14" reisetv fra 1982.

Samtidig vil jeg si at selv om jeg har litt problemer med hørselen så er det kjempeforskjell i dynamikken og lyd "dybden" mellom PCM5.1/DTS-HDMA/DD-TrueHD og normal DVD DD5.1/DTS.

Og at PS3 liksom ikke er bra nok for film-entusiaster etc mener jeg er bare sprøyt. Maskinen er rett og slett lekker med en flott flygel-finish. Jeg som mange andre har valgt PS3 som en midlertidig løsning inntil vi har mer å velge i av spillere. Selv om jeg betalte 6000 kr for min første PS3 så synes jeg det var absolutt verdt pengene sett i forhold til kvalitet og oppdateringsmulighet.
    Jeg er helt enig med det. A si at "folk" ikke ser forskjell på dvd og HD er bare tull. Det kan jo være vanskelig på 20 meters avstand på elkjip med helt feilkalibrerte tv'er. Og forskjellen er jo ikke like innlysende som CRT til LCD/Plasma, men det gir absolutt ett løft i bildet.

Jeg har Sonymodellen under deg, 50" med 720p, med en HD-E1 og kvalitetsforskjellen er stor. Jeg har både fått min mor og samboer til å innrømme at de ser klar forskjell (og da snakker vi om rimelig selvstendige kvinner med klare meninger, og en sterk negativ innstilling til at jeg skal kaste bort så mye penger på "slikt tull")

Om kvalitetsforskjellen er stor nok til at folk er villige til å investere i ett helt nytt format derimot, det er en helt annen diskusjon der jeg er vesentlig mer i tvil.

Sammenlikningen til SACD osv. syns jeg heller ikke er helt rettferdig. Hvor stor andel av norges befolkning hadde/har utstyr til å høre forskjell? og hvor stort var kvalitetsløftet der? HD Ready TV'er derimot finnes det nesten i hvert eneste hjem i norges land.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear

BD (og forsåvidt HD-DVD) tilbyr for få byttefordeler i forhold til DVD. Sølvskiva er like stor og du får den fortsatt levert i et plastomslag i en butikk nær deg. DVD avspillere koster ingenting, HD avspillere er grisedyre og de bruker en evighet på å starte filmavspilling når du skrur den på. DVD skiver koster snart ingenting, HD skiver koster alt for mye. Og faktisk, dersom du putter en DVD inn i HD avspiller så blir bildet svært godt. Lyden er identisk unntatt hos noen ytterst få som har oppgradert surround utstyret sitt til siste modell som takler HD lyd. På normal sitteavstand klarer heller ikke folk å skille mellom oppløsningen på bildet.

Tenk på gode gamle CD plata. Hvor mange av dere oppgraderte utstyr for å kunne spille av SACD og DVD-AUDIO? Hvor enkelt er det å kjøpe en SACD og DVD-AUDIO skive i dag, og hvor stort utvalg finnes på disse formatene? Hva skjedde med høyoppløst lydformat - ingenting. Markedet valgte et lydformat med dårligere kvalitet (MP3) enn CD fordi dette gjorde innhold tilgjengelig overalt og til en lavere kostnad.

Markedet velger nedlastbart innhold fordi det blir billigere og enklere, ikke høy kvalitet til høy pris som forutsetter at man blir bundet til å bruke innholdet på en bestemt fysisk lokasjon (hvor video og lyd utstyret befinner seg). Filmstudioene kan bare kikke på platebransjen, eneste forskjell er at utviklingen er faseforskjøvet i tid. Filmstudionene og utstyrsleverandørene hadde kanskje en mulighet men fikk det ikke til.

Hvordan kan alle være så glade?

BD og HD-DVD, hvil i fred sammen med SACD og DVD-AUDIO - lenge leve DVD og nettet!
    Anbefaler deg å sjekke ut hvordan ekte HD ser ut i gode FullHD hjemmekino oppsett, da gjerne med projektor og 100"+ lerret. Da håper jeg du også ser litt forskjell og kan bli litt glad i HD til fordel for SD.

Er forøvrig litt enig i at det i vanlig TV oppsett med over 3-4x sitteavstand i forhold til bildebredden at ikke BD eller HD-DVD alltid gir den store hakesleppende effekten i forhold SD DVD.

Synes ellers det er litt rart at du ikke ønsker å utnytte oppløsnings potensialet som ligger i dagens visnings enheter, det får bli ditt valg selfølgelig.

Litt av poenget som HD folk er glade for nå er vel at de regner med at volumet på BD filmer og spillere skal øke og konkurere mere med SD medier, det kan forhåpentlig bety at prisene på HD blir mere folkelige slik at også de som ikke i utgangspunktet er hjemmekino entusiaster kan nyte godt av dette på lengere sikt.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørt på en god 1080p skjerm på 40+ tommer så klarer de aller fleste å se ENORM forskjell i kvalitet. På min 55 tommer er det vanvittig forskjell fra oppskalert DVD til full 1080p og den som ikke ser dette må være avhengig av førerhund til daglig.
    Det er riktig at jo større skjerm, desto større blir den opplevde forskjellen. Men egentlig er det jo forholdet mellom sitteavstand og skjermstørrelse som avgjør om det er noen opplevd forskjell. Jeg for min del sitter på omtrent 2.8m avstand fra full HD 37"-skjerm, og selv da er forskjellen mellom HD og SD (DVD) svært synlig. Det blir rett og slett en opplevd dybde eller tredimensjonalitet i bildet med HD som man ikke får til med DVD i like stor grad.

Måtte bare presisere dette med forholdet, siden det faktisk ikke er noen nedre grense ved 40tommer for at man skal oppleve forskjell mellom SD og HD-materiale. Hadde jeg sittet dobbelt så langt unna så er det slett ikke sikkert at jeg hadde sett forskjellen så godt, og at man da hadde måttet opp på over 50" for å se samme forskjell.

Folk som har vanlig SD-oppløsning på sine skjermer er for øvrig også imponert over hvor bra gode DVD-filmer blir når de oppskaleres til HD, så det er klart at det er en gevinst med HD-oppløsning på TV/projektor også for gode DVD-filmer. Men har man sett en HD-film på full HD display, så er det ikke den samme wow-effekten over oppskalert DVD lenger.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Vi har tatt feil alle sammen, det er Nintendo som har avgjort HD-krigen, ihvertfall ifølge denne artikkelen :-D

Toshiba needed to cripple PS3 sales, and the weapons were the Xbox 360, which had an HD-DVD option selling in comparatively low volumes, and the Nintendo Wii, which had dominated the market since launch.

There was no apparent focus on moving more Xbox 360 HD-DVD accessories, and Nintendo was manufacturing-constrained, shifting sales over mostly to the PS3, which was seen as newer than the Xbox 360.
    How Lack of Competitive Analysis, Nintendo Caused Blu-Ray’s Victory - Rob Enderle

Kort oppsummert: Pga mangel på Wii'er kjøpte folk PS3 i stedet, og dermed fikk Blu-ray overtaket. Interessant analyse kan man si...

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Anbefaler deg å sjekke ut hvordan ekte HD ser ut i gode FullHD hjemmekino oppsett, da gjerne med projektor og 100"+ lerret. Da håper jeg du også ser litt forskjell og kan bli litt glad i HD til fordel for SD.
    Men hvor mange bryr seg egentlig om den forskjellen? Jeg har FullHD prosjektor, med et 106" lerret, og også en forsterker som dekoder de nye HD formatene. Jeg gidder ikke å vurdere en DVD engang, hvis jeg kan finne den på HD DVD eller Blu-ray, uavhengig av pris. Men slike som oss er i mindretall, og de fleste har ikke et slikt oppsett. Flesteparten hører lyden gjennom TVen, og på en skjerm under 50". Jeg tror faktiskt at HD formatene blir niche på samme måte som laserdisk. Ikke meg imot, da laserdisk gjorde det ganske greit, men HD kommer nok ikke til å erstatte DVD, med mindre selskapene slutter å selge vanlige DVDspillere, for å tvinge folket over til et nytt format.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Vel... 1080 eller 720 er vel i føste omgang rimelig likt på de størrelsen skjermer du beskriver her. På "folkestørrelsen", 42" er vel ikke HD formatet noen revolusjonernde forbedring over DVD. HD skinner ikke før skjermene blir store, etter min mening 60" og oppover. Når man snakker om byttefordel, innebærer dette mye mer enn bare endring i billedkvalitet. Overgangen fra VHS til DVD var langt mer revolusjonerende enn overgangen fra DVD til Blu-Ray. Selv om HD krigen er over er det ingen ting som tyder på at blu-ray nå vil bli mottatt like bra som dvd i sin tid ble.

Og at PS3 liksom ikke er bra nok for film-entusiaster etc mener jeg er bare sprøyt. Maskinen er rett og slett lekker med en flott flygel-finish.
    Jeg vet ikke hvor du kjøpte din, men jeg kjøpte min på Spaceworld, og den jeg fikk ser ut som en diger sort brødboks. Spill finnes nesten heller ikke til den, så hos meg ville den samlet støv (etter Uncharted er spilt gjennom) hadde det ikke vært for Blu-ray filmene. Den er bra nok for dem, ja, men den er så forbanna stygg at jeg har plassert den i ett skap slik at den ikke skal synes. Takk og lov for at fjernkontrollen er Bluetooth og ikke IR.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 5 enormt viktige forskjeller mellom SACD/DVD-A og BD/HD-DVD når det gjelder suksess i markedet:

1. Ett standardformat - Det ser nå ut som at et av formatene blir klart dominerende. Dette var aldri tilfelle med SACD/DVD-A.
    2. Kommersielle utgivelser - Kommersielle filmer som har kommet ut på DVD har også blitt sluppet på BD/HD-DVD og HD-utgivelser har hatt støtte i alle de store filmselskapene omtrent fra dag 1. Det står i sterk kontrast til SACD/DVD-A, der den mest populære musikken aldri ble utgitt på disse formatene og de store plateselskapene styrte unna.
    3. Opplevd kvalitetsforskjell - Mannen i gata hørte aldri forskjell på SACD/DVD-A i forhold til CD, og er til og med fornøyd med MP3 på relativt lav bitrate. "Seeing is believing", sies det, og de fleste ser klar forskjell på DVD og HD. Og de færreste vil tolerere dårligere bildekvalitet på sine nye, store HD-skjermer.
    4. Bedre utstyr - Etterhvert som små CRT-skjermer byttes ut med store flatskjermer så vil kravet til kildematerialet øke for å utnytte disse skjermene. En slik utstyrsutskiftning har ikke skjedd med de evinnelige kompaktanleggene for lyd, og det er også en grunn til at kvalitetskravet til bilde er et annet enn til lyden i massemarkedet.
    5. Utskiftning av formater - Filmselskapene har sett at DVD er enkelt å kopiere og enkelt å distrubuere. De ønsker bedre kopibekyttelse. HD-filmer krever mye mer båndbredde for distribuering over Internett og får en kopisperre som er mye vanskeligere å bryte. Filmselskapene vil etterhvert slutte å produsere DVD og gi ut det meste i HD. Det også for å utnytte de høyoppløste flatskjermene som etterhvert er allemannseie.

Disse faktorene gjør at HD-film på plate nå har gode forutsetninger til å slå gjennom kommersielt i massemarkedet og etterhvert ta over for DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Men hvor mange bryr seg egentlig om den forskjellen? Jeg har FullHD prosjektor, med et 106" lerret, og også en forsterker som dekoder de nye HD formatene. Jeg gidder ikke å vurdere en DVD engang, hvis jeg kan finne den på HD DVD eller Blu-ray, uavhengig av pris. Men slike som oss er i mindretall, og de fleste har ikke et slikt oppsett. Flesteparten hører lyden gjennom TVen, og på en skjerm under 50". Jeg tror faktiskt at HD formatene blir niche på samme måte som laserdisk. Ikke meg imot, da laserdisk gjorde det ganske greit, men HD kommer nok ikke til å erstatte DVD, med mindre selskapene slutter å selge vanlige DVDspillere, for å tvinge folket over til et nytt format.
    Kunne ikke vært mer enig. Jeg har 230 bredt lerret og BenQ W10000. For meg er HD ett poeng, men jeg er helt enig med deg. Vi er ikke akkurat en markedsdrivende kraft her. Eneste måten å vinne gjennom med disse formatene er å kutte ut DVD produksjonen fullstendig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jeg vet ikke hvor du kjøpte din, men jeg kjøpte min på Spaceworld, og den jeg fikk ser ut som en diger sort brødboks. Spill finnes nesten heller ikke til den, så hos meg ville den samlet støv (etter Uncharted er spilt gjennom) hadde det ikke vært for Blu-ray filmene. Den er bra nok for dem, ja, men den er så forbanna stygg at jeg har plassert den i ett skap slik at den ikke skal synes. Takk og lov for at fjernkontrollen er Bluetooth og ikke IR.
    Er enig i at ikke PS3 sitt utseende er så veldig tiltrekkende. Tror kanskje Sony burde lagd en PS3 versjon som ser ut og oppfører seg som en god stand alone BD spiller, med spill mulighet. Ser egentlig ikke helt poenget med å bygge PS3 spilleren vertikal annet enn om mulig å redusere behovet for kjølevifter osv noe.

Ellers når det gjelder DVD vs BD fremover, så har vel vi som har disse HD interessene en liten jobb å gjøre med å opplyse folk om HD sine fordeler.

Kan ikke si annet enn at jeg har opplevd en del hjemmekino besøkende som har fått hakeslepp over å se 1080P bildet som jeg har hatt i hjemmekinoen en. Dette både fra 8" CRT projektorer og nå i det siste fra en HD1 lampeventil. Noen av dem har til og med også kjøpt seg FullHD projektor og HD spillere, så hvor sammenlinbart dette er med SACD og VHS til DVD vet jeg ikke.

Med SACD var vel det myntet på en litt smalere brukegruppe enn det man har i video sammenhen nå som HDready og FullHD plasma og LCD skermene har overtatt, og når det gjaldt overgangen fra VHS til DVD vel også det en ganske treg overgang i beggynnelsen og man måtte vel ha en DVD opptager mulighet før man egentlig erstattet mye av VHS sine hovedbruks egenskaper for folk flest, så tja..... time will show....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er 5 enormt viktige forskjeller mellom SACD/DVD-A og BD/HD-DVD når det gjelder suksess i markedet:

1. Ett standardformat - Det ser nå ut som at et av formatene blir klart dominerende. Dette var aldri tilfelle med SACD/DVD-A.
    2. Kommersielle utgivelser - Kommersielle filmer som har kommet ut på DVD har også blitt sluppet på BD/HD-DVD og HD-utgivelser har hatt støtte i alle de store filmselskapene omtrent fra dag 1. Det står i sterk kontrast til SACD/DVD-A, der den mest populære musikken aldri ble utgitt på disse formatene og de store plateselskapene styrte unna.
    3. Opplevd kvalitetsforskjell - Mannen i gata hørte aldri forskjell på SACD/DVD-A i forhold til CD, og er til og med fornøyd med MP3 på relativt lav bitrate. "Seeing is believing", sies det, og de fleste ser klar forskjell på DVD og HD. Og de færreste vil tolerere dårligere bildekvalitet på sine nye, store HD-skjermer.
    4. Bedre utstyr - Etterhvert som små CRT-skjermer byttes ut med store flatskjermer så vil kravet til kildematerialet øke for å utnytte disse skjermene. En slik utstyrsutskiftning har ikke skjedd med de evinnelige kompaktanleggene for lyd, og det er også en grunn til at kvalitetskravet til bilde er et annet enn til lyden i massemarkedet.
    5. Utskiftning av formater - Filmselskapene har sett at DVD er enkelt å kopiere og enkelt å distrubuere. De ønsker bedre kopibekyttelse. HD-filmer krever mye mer båndbredde for distribuering over Internett og får en kopisperre som er mye vanskeligere å bryte. Filmselskapene vil etterhvert slutte å produsere DVD og gi ut det meste i HD. Det også for å utnytte de høyoppløste flatskjermene som etterhvert er allemannseie.

Disse faktorene gjør at HD-film på plate nå har gode forutsetninger til å slå gjennom kommersielt i massemarkedet og etterhvert ta over for DVD.
    1. Det er ikke ett standardformat selv om du velger å se bort fra HD-DVD. BD er ikke ferdig utviklet enda.

2. Godt mulig du har rett her.

3. Det er nylig utført en undersøkelse som viser at "mannen i gata" ikke ser forskjell på SD og HD bilder. Sågar "eksperter" tok feil og trodde man så på et bilde med høyere oppløsning enn det som var tilfelle. Husk at det er entusiastene som oss her i forumet, som har store skjermer og prosjektorer.

4. Mange bytter ut en 32" CRT med en 32" eller 37" LCD (ev. plasma). Ikke alle knaller til med 40 - 46 - 50 ++ tommer...

5. Alle kopibeskyttelser brytes, bare det går nok tid. Klart filmselskapene ønsker å ta mer betalt for innholdet sitt, men er "mannen i gata" interessert i å betale mer enn 99 kroner for en film?

Stort sett kan jeg ikke se at det har skjedd mye på HD fronten i løpet av det siste året. HD format på plate blir bare too little, to late.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste måten å vinne gjennom med disse formatene er å kutte ut DVD produksjonen fullstendig.
    Og det er vel det som kommer til å skje etter hvert, akkurat som med videokasettene. Hvor mange videoer har du sett eller leid siste år? Alternativet blir imidlertid ikke BD eller HD-DVD, det blir kabel og satelitt. Og så betaler du for de filmene du vil se, slik som i USA. HBO gir deg filmer i HD uten tillegg i prisen. Hvis du vil ha filmene for å se dem mange ganger, vil du etter hvert kunne laste dem ned fra iTunes eller liknende. Om du så brenner dem på HD-DVD eller BD er ett fett - min gjetning er at begge formatene kommer til å leve side ved side. Dette er ikke som Beta vs. VHS, det er som DVD+RW mot DVD-RW. Hvilket format støttet du? Og hvem vant? NRK har et 7-års perspektiv på utstyr - så da vet vi når omtrent vi kan vente at alle deres sendinger er i HD. Da er alt annet blitt HD også, og DVD salget er avviklet. Noen filmer vil kunne kjøpes - for spesielt interesserte. Men de fleste leies eller lastes ned. 'Formatkrigen' er litt meningsløs - slaget står nemlig et helt annet sted...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    når det gjaldt overgangen fra VHS til DVD vel også det en ganske treg overgang i beggynnelsen og man måtte vel ha en DVD opptager mulighet før man egentlig erstattet mye av VHS sine hovedbruks egenskaper for folk flest, så tja..... time will show....
    Jo da, DVD tok ikke over alle VHS sine funksjoner, men overgangen fra kasett til disc var jo tross alt en liten revolusjon. Bedre bilde, Aldri mer spoling tilbake av kassettene, fler tekstspor, fler lydspor, flerkanals lyd, menyer, extras, etc. Oppgraderingen fra DVD til Blu-Ray er jo langt fra like revolusjonerende. Nok en gang bedre bilde og lyd, men dette er uansett noe de fleste får marginal nytte av (ref. Kim Olavs argumenter om at de fleste sitter på små TV`er, 32 - 50) som de i tilleg kjører lyden ut av høytalerne på.
    Utover kvalitetsaspektet er jo HDDVD/Blu-ray lite spennende ift DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Og det er vel det som kommer til å skje etter hvert, akkurat som med videokasettene. Hvor mange videoer har du sett eller leid siste år? Alternativet blir imidlertid ikke BD eller HD-DVD, det blir kabel og satelitt. Og så betaler du for de filmene du vil se, slik som i USA. HBO gir deg filmer i HD uten tillegg i prisen. Hvis du vil ha filmene for å se dem mange ganger, vil du etter hvert kunne laste dem ned fra iTunes eller liknende. Om du så brenner dem på HD-DVD eller BD er ett fett - min gjetning er at begge formatene kommer til å leve side ved side. Dette er ikke som Beta vs. VHS, det er som DVD+RW mot DVD-RW. Hvilket format støttet du? Og hvem vant? NRK har et 7-års perspektiv på utstyr - så da vet vi når omtrent vi kan vente at alle deres sendinger er i HD. Da er alt annet blitt HD også, og DVD salget er avviklet. Noen filmer vil kunne kjøpes - for spesielt interesserte. Men de fleste leies eller lastes ned. 'Formatkrigen' er litt meningsløs - slaget står nemlig et helt annet sted...
    Du har helt rett. Det kommer til å skje etter hvert, men med den farten det går, kan Blu-ray fort bli utkonkurert av sattelitt, kabel, streaming før det engang blir allemannseie.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Mange som sier det, men jeg har ikke tro på dette med nedlasting osv. Det blir langt i fremtiden, og skal det ta av, så må dette være innebygd i TVer, eller mottakere fra leverandører. Folk flest sitter ikke med iTunes, Bittorrent o.l. Filmer kommer alltid til og utgis på fysisk media. Det selger kanskje mindre, men det kommer aldri til å ta slutt, rett og slett fordi veldig mange liker å ha et fysisk produkt, og trives bedre med dette. For folk som sitter i sin egen dataverden så virker kanskje det sannsynlig med at alt går over til nedlasting (dette er IKKE rettet mot deg, doc), men for mange andre virker det latterlig og litt The Jetsons ganger 10.

Jeg spår at om 20 år så blir fremdeles alle filmer (kanskje med noen få indie-unntak her og der) utgitt på fysisk format. Jeg spår også at det selger mindre, men likefullt er tilstede.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er ikke ett standardformat selv om du velger å se bort fra HD-DVD. BD er ikke ferdig utviklet enda.

2. Godt mulig du har rett her.

3. Det er nylig utført en undersøkelse som viser at "mannen i gata" ikke ser forskjell på SD og HD bilder. Sågar "eksperter" tok feil og trodde man så på et bilde med høyere oppløsning enn det som var tilfelle. Husk at det er entusiastene som oss her i forumet, som har store skjermer og prosjektorer.

4. Mange bytter ut en 32" CRT med en 32" eller 37" LCD (ev. plasma). Ikke alle knaller til med 40 - 46 - 50 ++ tommer...

5. Alle kopibeskyttelser brytes, bare det går nok tid. Klart filmselskapene ønsker å ta mer betalt for innholdet sitt, men er "mannen i gata" interessert i å betale mer enn 99 kroner for en film?

Stort sett kan jeg ikke se at det har skjedd mye på HD fronten i løpet av det siste året. HD format på plate blir bare too little, to late.
    1. HD-DVD og BD er begge formater som er ferdige nok til at det slippes filmer i kommersielt salg for disse formatene. Begge har utviklingspotensial videre (bl.a. har begge formatene utviklingsplaner for mer interaktivitet og større lagringspotensiale). BD ser ut til å få et overtak i forhold til at flest filmer framover kommer i dette formatet. "Standard-format" kan være så mangt. Heller ikke VHS var noen enerådende standard da det kom, men kommersialiseringen gikk raskere for dette formatet enn de konkurrerende, og VHS ble etterhvert et de facto standardformat, altså en standard fordi "alle" brukte det.

3. Det er klart at man må sitte nær nok i forhold til bildestørrelsen for å se disse forskjellene. Jeg har ikke sett nevnte undersøkelse, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den evt. ble utført.

4. Som sagt: Det er avstanden i forhold til skjermstørrelsen som har noe å si. Jeg er klar over at det er mange som sitter langt unna TVen sin og mange som ikke har kjøpt større enn 32" og 37" (har 37" selv, jeg). Men jeg tror det henger mest sammen med pris. Desto rimelige store skjermer blir, desto fler vil kjøpe store skjermer. Hjemmekino annonserte i sitt siste nummer at de nå har publisert sin siste test av "HD-ready" skjermer, altså skjermer som opererer med oppløsninger tilsvarende 720p. Det sier litt om hvilken retning markedet går.

5. Det dominerende formatet er DVD i dag, men det vil det neppe forbli for alltid. HD-formatene vil også gradvis falle i pris og bli svært billige når dagligvarebutikker og bensinstasjoner begynner å selge dem. Båndbredde vil på sin side begrense distribusjonen av HD-film over Internett en god stund til (jeg kjenner kun en liten håndfull mennesker som er villig til å kjøpe massive mengder med harddiskplass for å lagre HD-film), så selv om kopisperren brytes, så er det mye mer "styr" å piratdistribuere og lagre HD-filmer.

Når det gjelder "too little, too late", så går utviklingen fort, men ikke så fort som man tror. Det tok flere år før CD tok over for LP og kassett som standardformat, og det er først de siste dagene vi har sett en tendens til at ett av formatene kan bli dominerende. Det er ikke over, det er nå det begynner...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Det kommer til å skje etter hvert, men med den farten det går, kan Blu-ray fort bli utkonkurert av sattelitt, kabel, streaming før det engang blir allemannseie.
    Jeg tviler. Satellitt og kabel gjør at man ikke i samme grad kan velge å se filmene når man vil. Det vil alltid være behov for å ha filmene tilgjengelig for å se dem når man vil.
    Streaming er foreløpig utopi når det gjelder HD. Internettkapasiteten er ikke i nærheten av båndbredden som behøves for realtime kvalitetsvideo on demand i et massemarked.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    5. Det dominerende formatet er DVD i dag, men det vil det neppe forbli for alltid. HD-formatene vil også gradvis falle i pris og bli svært billige når dagligvarebutikker og bensinstasjoner begynner å selge dem. Båndbredde vil på sin side begrense distribusjonen av HD-film over Internett en god stund til (jeg kjenner kun en liten håndfull mennesker som er villig til å kjøpe massive mengder med harddiskplass for å lagre HD-film), så selv om kopisperren brytes, så er det mye mer "styr" å piratdistribuere og lagre HD-filmer.
    20 mbps holder lenge for 720p, som er bra nok for de fleste. De fleste kan få dette via adsl2+ i dag. VDSL2 er like rundt hjørnet fra minst en stor norsk levrandør. Fiber blir mer og mer vanlig. Båndbredde er vel i liten grad begrensende, og en ting som er sikkert er at ISP`ene vil tilrettelegge for disse tjenestene ettersom de kommer.
    lovelig streaming innebærer ikke nødvendigvis behov for lokal lagring.

Framtiden er VOD, ikke ..øøøh..DIH (disc i hylla)

Side 563 av 653 FørsteFørste ... 63 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 559 560 561 562 563 564 565 566 567 573 583 593 603 613 623 633 643 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •