HD formatkrigen. - Side 549

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 549 av 653 FørsteFørste ... 49 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 545 546 547 548 549 550 551 552 553 559 569 579 589 599 609 619 629 639 649 ... SisteSiste
Viser resultater 10,961 til 10,980 av 13053
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Enig, trolig vil også endel BD folk kjøpe mindre filmer da krigen er over. BOGO salg forsvinner og tilbudene vil bli færre. Ikke uventet om salget faller 20-30% i tiden fremover.
    For ikke å snakke om at januar og februar for mange er "den sure svie" etter julas "søte kløe". Er nok endel som prioriterer mat, hus, strøm og andre regninger fremfor bøttevis med film de kommende ukene.

Er vel også mangel på de helt store BD titlene akkurat nå.

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hat.

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Nei, før var jeg pro HD DVD! Men det endret seg på IFA i august 2005. At Tosh i det hele tatt fikk spilleren ut på markedet i 2006 var vel det enenste de har overrasket med etter den tid.

Fordelen med BD:
    * større lagringskapasitet
    * høyere brukerbithastighet
    * dominerende hardwaresupport (har har det vært liten endring leeenge)
    * dominerende studiosupport (litt frem og tilbake, med storst BD oppslutning).

De to første er tekniske, de to andre er helt praktiske. Så lenge de fleste store produsentene samlet seg om BD og BDA så var og ble HD DVD nærmeste et soloutspill fra Toshiba. Et soloutspill som først ble nedstemt i DVD Forumet.

Jeg hater for all del ikke HD DVD. Men det er utrolig lite praktisk med to formater på markedet og segmentering av utgivelsen etter ymse studioer. Jeg har til gode å se at markedssituasjonen de siste 18 mnd er til langvarig fordel for forbrukeren. At det i ren desperasjon har blitt dumpet spillere og plater i ymse kampanjer etc, er ikke en økonomisk modell som funker på lang sikt. Det er ingen hverken i AV- eller filmindustrien som driver med veldedighet ovenfor forbrukerne!
    Som Bluray suporter stiller jeg meg 100% bak dette skriv. De går an og støtte en ting uten og hate et annet.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser første HD-DVD spiller på AVtorget etter siste hendelser. Optimistisk å legge den ut her på et "opplyst forum"?:-?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Porsgrunn dumper HD DVD

Hos Expert i Porsgrunn har BD dominert i softwarehyllen i lengre tid, og det har ikke vært tatt inn nyheter på HD DVD på lenge. I dag kom siste spikeren i kisten: mer eller mindre alt de hadde igjen av HD DVD er nå å finne til kr. 99,- i tilbudskassen sammen med øvrige billigplater (priset ned fra 249,-).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Hos Expert i Porsgrunn har BD dominert i softwarehyllen i lengre tid, og det har ikke vært tatt inn nyheter på HD DVD på lenge. I dag kom siste spikeren i kisten: mer eller mindre alt de hadde igjen av HD DVD er nå å finne til kr. 99,- i tilbudskassen sammen med øvrige billigplater (priset ned fra 249,-).

Ohh, da må jeg ned dit en tur å handle billig filmer!

Edit. Nå tror jeg ikke Porsgrunn vil avgjøre slaget om Blu-ray vs HD-DVD heller men...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange "siste spikern i kista" har de?

Leser det ofte.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dalakong
    Når det gjelder USA så kan man vel saksøkes for det meste.
    Men om det finnes grunnlag for søksmål er en litt annen sak.

Det ser unektelig ut som Warner kan ha misledet hd dvd kundene før jul ved sin taushet om hva som skulle skje.
    Et selskap er på ingen måte juridisk bundet til å offentligjøre sine strategiske fremtidige planer ovenfor offentligheten.

Og samtidig avbekrefter rykter og to ganger bekrefter sin hd dvd støtte.
    Vel, Warner var jo i dialog med Toshiba inntil siste liten. Men da forhandlingene ikke førte frem (siden Fox trakk seg) valgte de Blu-Ray istedet. Ifølge Dave er ikke denne overgangen til Blu-Ray noe som Warner hadde planlagt for lenge siden. Det kom som et resultat av sammenbrudd i forhandlingene. Det kunne like gjerne slått andre veien dersom forhandlingene førte frem.

Poenget mitt er at så lenge det ikke er blitt inngått en formell juridisk avtale om HD-DVD støtte fra Warner, så har ikke HD-DVD gruppen noe juridisk grunnlag for søksmål (ihvertfall slik jeg ser det). Jeg tror også at vi kan være rimelig sikre på at advokater fra begge sider har vært inne i bildet her: Warner hadde neppe forlatt sine obligasjoner ovenfor HD-DVD dersom de var kontraktbundet. Obligasjoner og intensjoner er ikke juridisk bindende i seg selv.

Og så det faktum at de går ut med dette 5 mnd før kontrakten går ut har klart skadet både Toshiba og de andre som støtter hd dvd eksklusivt økonomisk
    I en formatkrig vil det (realistisk sett) som oftest være både tapere og vinnere. Veldig surt for de som støtter HD-DVD, men slik kan det gå. Jeg tror det var en bevisst strategisk handling at Warner offentliggjorde denne avgjørelsen nå. De håper vel på at dette kan fremskynde slutten på formatkrigen.

Og det er ikke nødvendigvis Toshiba som kan saksøke, men forbruker grupper
    På hvilket juridisk grunnlag? Fordi de er lei seg og har satset på 'feil' hest?

Her har nok penge pungen til Sony vært forholdsvis viktig.
    Penger er nok en faktor her, men ifølge Dave ville ikke Warner ha valgt HD-DVD dersom de ikke fikk med seg Fox, selv om de hadde blitt tilbudt 'finansiell kompensasjon'. Da Fox trakk seg gikk Warner til Blu-Ray istedet (Grunnen til dette er forklart i sitatet fra Dave, som jeg postet her tidligere).

Toshiba nevner vel i en setning et sted at det muligens kan være noen kontrakts brudd ute å går
    Har du en kilde?

EDIT: Kom i skade for å skrive 'Toshiba' istedetfor 'Warner' et sted, men jeg tror uansett denne skrivefeilen var ganske åpenbar.

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt

Leser det ofte.

Tror ikke det er noe mye annet å gjøre enn å vente til Toshiba har stablet seg opp fra sine kne og fått litt oversikt over situasjonen, først da får vi vel svar på hva som egentlig skjer fremover.

Jeg har enda ikke tatt side i denne krigen men hadde stor tro på HD-DVD inntil denne nyheten kom. Med sine billige avspillere og filmer så hadde det for meg som forbruker vært det beste på dette tidspunktet at HD-DVD levde litt lenger... Men jeg skjønner jo jeg også at i lengden så ville denne krigen bare ødelegge hvis man ser i den store sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Universal-sjef: «Best med ett format»

Frode Vangen leder salget av både Universal- og Sony-produkter i Norge.
    Den norske Universalsjefen sier han aldri har vært opptatt av formatkrigen.

RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile

Jeg har i de siste 10 årene leitet etter noen å saksøke siden ingen utgir filmer på LaserDisc-plater lenger. Ei er det mulig å oppdrive pre-recorded DAT-kassetter. Life sucks!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD vil sikkert ikke stagnere om videobransjen vil at det skal overta.
    Vel, det er for så vidt veldig enkelt å la BD ta over for DVD. Det er bare å slutte å produsere DVD-spillere, og etter litt tid kan man slutte å gi ut film på DVD.

Slik jeg ser det, er problemet at folk har DVD-spillere over alt for tiden, og de vil ikke være fryktelig gira på å oppgradere samtlige til Blu-ray over natta. Inntil de har byttet ut/kastet alle DVD-spillerne i husstanden, vil de sannsynligvis være noe forsiktig med hvilke filmer de kjøper på Blu-ray, ettersom disse ikke kan spilles av overalt.

HD DVD hadde en migrasjonsplan for disse. Kombodisken (og etter hvert trelags Twin-disk (2 HD DVD-lag pluss 1 DVD-lag på samme side)). Når en passelig stor andel av husstandene har skaffet seg minst én HD DVD-spiller kunne man sluttet å produsere vanlige DVDer, og bare produsert kombo- (eller fortrinnsvis twin-) disker.

Og det var dette som etter min mening er den aller største fordelen med combo- og twin-disker. Det er lett å tenke på kombodiskene som en slags trojansk hest som kan brukes til å la folk bygge opp en HD-samling før de har kjøpt spilleren, men dette er nok ikke særlig realistisk. Derimot er det veldig praktisk for folk som har kjøpt HD DVD-spiller at de også kan spille av de nye HD-filmene sine i de gamle DVD-spillerne.

Så lenge denne type disker ikke finnes for Blu-ray, så vil folk være nødt til å vurdere hva som er viktigst for dem for hver enkelt film: Å se denne filmen i HD eller å kunne se den på biltur eller på soverommet. Og så lenge de ikke har kjøpt HDTV til alle rom, så er det vanskelig å finne den helt store motivasjonen til å kjøpe Blu-ray-spiller til alle rom også.

Som sagt - jeg tror ikke "mannen i gata" vil kjøpe kjøpe samtlige filmer i Blu-ray hvis han har DVD-spillere i (relativt aktiv) bruk i rom som ikke har en Blu-ray-spiller. Og inntil BD-spillerne ligger i prisområdet $50-$100, så tror jeg ikke du vil se så veldig mange husstander med mer enn én spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dalakong
    Toshiba nevner vel i en setning et sted at det muligens kan være noen kontrakts brudd ute å går
    Har du en kilde
    Toshiba 'Surprised' By Warner Blu-ray Announcement | High-Def Digest

Sitat Opprinnelig postet av Toshiba
    Toshiba is quite surprised by Warner Bros.' decision to abandon HD DVD in favor of Blu-ray, despite the fact that there are various contracts in place between our companies concerning the support of HD DVD.
    Men, jeg tviler på at Warner dumper HD DVD uten å vurdere de juridiske konsekvensene, så jeg kan ikke tenke meg at Toshiba kommer noen vei her. Muligens er det denne avtalen som gjør at de velger å fortsette å gi ut HD DVD til og med utgangen av mai.

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Tilbake og tilbake, neppe etter 2008. Det beste er at det blir ett format, og for oss forbrukere synes jeg det er synd at det ble BD. Men sånn er det, og nå kan forhåpentligvis HD komme for fullt og tvilerne hoppe ned fra gjerdet.

Jeg for min del angrer ikke et sekund på at jeg har kjøpt XE1. Jeg synes den er en god avspiller, og kommer ikke til å slutte å kjøpe HD DVD plater. Ihvertfall ikke med de prisene man får kjøpt filmene fra USA. Er jo ofte billigere enn vanlige DVD plater i butikkene her hjemme. En BD spiller har jeg hele tiden tenkt å kjøpe uansett, kanskje det blir en god kombispiller. Dessuten har de HD DVD eksklusive studioene mye mer interessante filmer for min del på gang de nærmeste månedene. Man får jo håpe de skifter side disse også, og gir på begge formatene.

En annen ting. Prisene på HD DVD avspillerne har hele tiden vært veldig rimelige - synes jeg. Tross alt, det er ingen store summer man har lagt ut, og de er fullt operative i dag og fremover også. Jeg hadde vært mye mer ergelig om jeg hadde kjøpt en av de første BD spillerne til 12K som ikke kunne oppgraderes, og med sine mangler. Da hadde jeg derimot følt det som et lite bomkjøp, spesielt også med tanke på PS3.

Det er ingen grunn til å ikke være blide, oss som ønsker HD formatet ut til hvermansen. :-D
    les overskriften der du klippet!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om det finnes grunnlag for søksmål er en litt annen sak.

Et selskap er på ingen måte juridisk bundet til å offentligjøre sine strategiske fremtidige planer ovenfor offentligheten.

Vel, Warner var jo i dialog med Toshiba inntil siste liten. Men da forhandlingene ikke førte frem (siden Fox trakk seg) valgte de Blu-Ray istedet. Ifølge Dave er ikke denne overgangen til Blu-Ray noe som Warner hadde planlagt for lenge siden. Det kom som et resultat av sammenbrudd i forhandlingene. Det kunne like gjerne slått andre veien dersom forhandlingene førte frem.

Poenget mitt er at så lenge det ikke er blitt inngått en formell juridisk avtale om HD-DVD støtte fra Warner, så har ikke HD-DVD gruppen noe juridisk grunnlag for søksmål (ihvertfall slik jeg ser det). Jeg tror også at vi kan være rimelig sikre på at advokater fra begge sider har vært inne i bildet her: Warner hadde neppe forlatt sine obligasjoner ovenfor HD-DVD dersom de var kontraktbundet. Obligasjoner og intensjoner er ikke juridisk bindende i seg selv.

I en formatkrig vil det (realistisk sett) som oftest være både tapere og vinnere. Veldig surt for de som støtter HD-DVD, men slik kan det gå. Jeg tror det var en bevisst strategisk handling at Toshiba offentliggjorde denne avgjørelsen nå. De håper vel på at dette kan fremskynde slutten på formatkrigen.

Penger er nok en faktor her, men ifølge Dave ville ikke Warner ha valgt HD-DVD dersom de ikke fikk med seg Fox, selv om de hadde blitt tilbudt 'finansiell kompensasjon'. Da Fox trakk seg gikk Warner til Blu-Ray istedet (Grunnen til dette er forklart i sitatet fra Dave, som jeg postet her tidligere).

Har du en kilde
    Leste det et sted, men det spiller ingen rolle, gjør det? Uansett uten Warner vil HD DVD fade ut av seg selv. Det er vel ingen som tror noe annet eller trenger å argumentere mot det. Blur-Ray er vinneren. Alt annet ville glede meg, hehe. Trondm har linketdit over her, see?

Newcomer Skyhawk sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett etter nyheten om HD-DVD sin nedfall var det 6 sider med Toshiba HD-DVDer på ebay.com, nå er det 11. Tilfeldig er det vell neppe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vinner" er absolutt. Ingen er vinner før det er over. Intil Universal og Paramount skifter side er det ikke over.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vel, det er for så vidt veldig enkelt å la BD ta over for DVD. Det er bare å slutte å produsere DVD-spillere, og etter litt tid kan man slutte å gi ut film på DVD.

Slik jeg ser det, er problemet at folk har DVD-spillere over alt for tiden, og de vil ikke være fryktelig gira på å oppgradere samtlige til Blu-ray over natta. Inntil de har byttet ut/kastet alle DVD-spillerne i husstanden, vil de sannsynligvis være noe forsiktig med hvilke filmer de kjøper på Blu-ray, ettersom disse ikke kan spilles av overalt.

HD DVD hadde en migrasjonsplan for disse. Kombodisken (og etter hvert trelags Twin-disk (2 HD DVD-lag pluss 1 DVD-lag på samme side)). Når en passelig stor andel av husstandene har skaffet seg minst én HD DVD-spiller kunne man sluttet å produsere vanlige DVDer, og bare produsert kombo- (eller fortrinnsvis twin-) disker.

Og det var dette som etter min mening er den aller største fordelen med combo- og twin-disker. Det er lett å tenke på kombodiskene som en slags trojansk hest som kan brukes til å la folk bygge opp en HD-samling før de har kjøpt spilleren, men dette er nok ikke særlig realistisk. Derimot er det veldig praktisk for folk som har kjøpt HD DVD-spiller at de også kan spille av de nye HD-filmene sine i de gamle DVD-spillerne.

Så lenge denne type disker ikke finnes for Blu-ray, så vil folk være nødt til å vurdere hva som er viktigst for dem for hver enkelt film: Å se denne filmen i HD eller å kunne se den på biltur eller på soverommet. Og så lenge de ikke har kjøpt HDTV til alle rom, så er det vanskelig å finne den helt store motivasjonen til å kjøpe Blu-ray-spiller til alle rom også.

Som sagt - jeg tror ikke "mannen i gata" vil kjøpe kjøpe samtlige filmer i Blu-ray hvis han har DVD-spillere i (relativt aktiv) bruk i rom som ikke har en Blu-ray-spiller. Og inntil BD-spillerne ligger i prisområdet $50-$100, så tror jeg ikke du vil se så veldig mange husstander med mer enn én spiller.
    Dette er et spennende tema. Det er argumenter for både det ene og det andre. Jeg tror stikkordet er markedsføring. Vi er flokkdyr og følger strømmen. HD er et begrep som mange har hørt om som det "neste" og mange vil nok matche flatskjermen sin med en HD-spiller, les Blu-ray-spiller, hvis dette blir hypet tilstrekkelig. Hvis bransjen går inn for det, får nok BD fotfeste ganske raskt. Folk har penger nok, og hvis utvalget av filmer er bra og prisen på hard- og software er levelig blir det nok et folkeformat på sikt. Her tror jeg som sagt at bransjen styrer dette selv.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leser det ofte.
    Ja, kanskje det er flere kister ute som skal spikres igjen. ;-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vinner" er absolutt. Ingen er vinner før det er over. Intil Universal og Paramount skifter side er det ikke over.
    Sannsynlig vinner da. BDA

Newcomer crank sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som husker denne?

Side 549 av 653 FørsteFørste ... 49 409 419 429 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 545 546 547 548 549 550 551 552 553 559 569 579 589 599 609 619 629 639 649 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •