HD formatkrigen. - Side 533

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 533 av 653 FørsteFørste ... 33 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 529 530 531 532 533 534 535 536 537 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 643 ... SisteSiste
Viser resultater 10,641 til 10,660 av 13053
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlueBoy
    Jeg er en fri og uavhengig redaktør jeg – ingen forteller meg hva jeg skal skrive og mene. Jeg elsker film og har samlet i på både LaserDisc og DVD. Da hadde vi ett valg, og var fornøyde med det.

Jeg har hatt stor glede av både HD DVD og BD, og hatt begge systemene i ett år. Det flotte med HD DVD og PS3, som er den mest utbredte BD-spiller som vi alle vet, er nettopp at de lar seg oppgradere via nettet. Selvsagt ser også jeg frem til å få Profil 2.0 BD-spiller, men som så mange her inne har indikert, dette spiller ingen rolle før High-Def er et massemarked. De nett-tingene jeg har sett HD DVD få til (på noen få titler) er bare bjeller og bling. Lage meg en superhelt ved å klikke på Heroes HD DVD-en? Hva skal jeg med det, helt bortkastet. Slik funksjonalitet er bare i startgropen uansett format, og da er det like greit å vente til studioene byr på noe matnyttig.

Nå er det om å gjøre å få ut det glade budskap til massene, og få spredt High-Def til folket!

Lykke til videre med kveruleringen, til de av dere som har anlegg for slikt, og gratulerer til alle som i dag våkner opp i seiersrus!
    Din hukommelse må spille deg et puss. Eller har du så dårlig evner til å analysere hvorfor DVD klarte å utkonkurere VHS på "relativt kort tid" (ca.5 år)?

Det var ene å alene fordi butikkene (til og med matbutikkene) ble oversvømt av Kr.500.- DVD spillere og kasser med filmer til Kr.100.-.

Hadde ikke det skjedd på daværende tidspunkt så hadde fremdeles VHS vært et format i konkuranse med DVD. Og forskjellen mellom VHS og DVD var både fysisk og kvalitetsmessig mye større en forskjellen mellom SD og HD.

Hvor fort klarer BD å gjøre det samme ?

Er BD leieren villig til å gjøre det samme, eller er de for opptatt av å melke starten av HD markedet?

Som redaktør av et Disk Media Fagblad burde du heller ta slike faktiske forhold innover deg enn å kalle andre kverulanter.

Det skal ganske mye mer til å få respekt som fagbladredaktør her enn de argumentene og analysene du kommer opp med.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Vel, HD DVD er i høyeste grad i live fortsatt, så jeg ville utsatt feiringen av den endelige seieren litt til. Men dette gir selvsagt Blu-Ray momentum, og en gylden mulighet til å dra i land en seier, om de spiller kortene sine riktig heretter, og ikke bare hviler på laurbærene. De må få på plass specsene sine, få ned prisen på de dedikerte avspillerne etc.....

Hvis Toshiba får klare signaler fra Universal og Paramount om at de fortsatt står støtt bak HD DVD, så vil vi nok få se Toshiba fortsatt satse hardt og prisaggresivt på HD DVD-spillere.
    Ser ut som om du ikke husker hvordan du selv feiret i 2007 når Paramount gikk HD DVD eksklusive. Men så klart, krigen er ikke over før den tapende parten har innsett det, men det ser nå veldig sort ut for Thosiba og HD DVD.

Det skal vell mye til for at Universal skal stå støtt bak HD DVD lenge nå. Dette vil gjøre at mange klatrer ned fra gjerdet og BD salget vil øke. For Universal så vil det på sikt innebære relativt store tap og ikke gi ut film på det største HD formatet hvis HD markedet nå vokser raskere enn hva det har gjort til nå.

Paramount må vell sto bak HD DVD så lenge avtalen deres med Thosiba sier, hvis de da ikke har en klausul som åpner for å komme seg unna før det.

Jeg ikke helt at det kan lønne seg for Thosiba å fortsette denne kampen i lengden nå lenger. Vi for se de neste dagene / ukene på hva Thosiba og alle deres støttespillere gjør.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da får vi som sitter med HD-DVD spiller satse på kanonpriser på filmer

Spilleren min står uansett ikke i veien, den har sin faste plass i benken

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Da har nok ikke noe å tjene på BD siden, men de vil tjene sine kroner pr spiler uansett, siden alle BD spillere har DVD spiller i seg. Der tjener Toshiba uansett kroner.
    Listen over firmaer med essensielle patenter for DVD teknologi er lang, Toshiba er ikke en gang det selskapet som har flest patenter. Også Sony tjener penger på sine DVD patenter.

Når det gjelder BD patenter så er den største patent poolen håndtert av MPEG LA: MPEG LA . Tosh er ikke med her.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Din hukommelse må spille deg et puss. Eller har du så dårlig evner til å analysere hvorfor DVD klarte å utkonkurere VHS på "relativt kort tid" (ca.5 år)?

Det var ene å alene fordi butikkene (til og med matbutikkene) ble oversvømt av Kr.500.- DVD spillere og kasser med filmer til Kr.100.-.
    Snakk om revisjonistisk historieskriving.

DVD-Video tok av fordi bransjen samlet sto bak et format som hadde en rekke fordeler fremfor VHS, derav betydelig bedre brukervennlighet, bedre kvalitet, etc. Prisutviklingen på avspillere fulgte en helt normal adopsjonskurve. Formatet var en suksess lenge før billigspillerne gjorde sitt inntog i matbutikken.

Grovt sett deler man opp forbrukerne i følgende grupper:

Innovators: 2,5%
    Early adopters: 13,5%
    Early majority: 34%
    Late majority: 34%
    Laggards: 16%

"Rema" produkter kommer ikke inn før i "late majority" og "laggards" gruppen.

HD fra disc er i beste fall inne i "early adopters" stadiet på nåværende statdium, men den pågående formatkrigen har gjort at innsalget har gått vesentlig treigere også bland den store majoriteten av trendsettere.

I desember 2008 solgte BD flere spillere i USA enn HD DVD, dette til tross for en prisforskjell på >100 USD.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, nå har Sony et godt tak rundt ballene våre.

I det lange løp regner jeg med at det betyr at vi vil få større problemer med å spille diskene, kommer helt sikkert aggressiv kopisikringstiltak. Blir innført strengere soner og kanskje mer av de, færre sonefrie utgivelser.

Kvaliteten er ikke bedre, BD-J sliter, folk må kanskje kjøpe nye spillere når profil 2.0 kommer. Det er dyrere, det har ikke mer plass...

Nei, jeg synes HD-DVD er det beste produktet for forbrukeren. Det har mer plass 51GB med tre lag. Sonefritt, billigere og har et picture-in-picture menysystem som virker knirkefritt allerede.

Får håpe microsoft åpner litt på pengesekken og kjøper tilbake studioene, som tydligvis ikke bryr seg noe om hvilke format vinner, men hvem som betaler mest (Sony betalte ca 500mill for Warner så...).

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amirm
    1. 4:2:0 encoding of video.

2. 8-bit video.

3. Limited color gamut.

4. Not very extensible. At least not easily anyway. Look at how Apple itunes went from audio to video.
    (...)
    Akkurat dette med 4:2:0 fargesampling håper jeg de kan få orden på i fremtidige codecer. For profesjonelle i video, film og ENG-bransjen ville nok ikke en fargesampling på dårligere enn 4:2:2 være godt nok for referansepreview.

Les mer om fargesamling her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!
    Er så arti å sitte å lese igjennom de siste sidene her om hd dvd folka som fortvilt prøver å forsvare de bortkasta pengene de har brukt på et dødt format.

Hadde det vært meg hadde jeg ikke vært så bli jeg heller, men det er bare å innse det nå da. Blu-ray har vunnet.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått tak i noen form for HD-spiller enda, men nå blir det PS3 på meg! :-D

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Akkurat dette med 4:2:0 fargesampling håper jeg de kan få orden på i fremtidige codecer. For profesjonelle i video, film og ENG-bransjen ville nok ikke en fargesampling på dårligere enn 4:2:2 være godt nok for referansepreview.
    Opprinnelig skrevet av Amirm
    1. 4:2:0 encoding of video.

2. 8-bit video.

3. Limited color gamut.

4. Not very extensible. At least not easily anyway. Look at how Apple itunes went from audio to video.
    (...)
    Desverre er alle de tingene Amir listet ikke mulig å gjøre innen nåværende formatspesifikasjoner eller Hardware.

Da må det en helt ny format revisjon til og ny silicon.
    Det betyr helt nye spillere og disk koding.
    Og da vil heller ikke gamle spilllere kunne spille av de nye diskene.

I prinsippet betyr det et helt nytt format, noe som var bakgrunnen for Amir's liste.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardbrat
    Hehe!
    Er så arti å sitte å lese igjennom de siste sidene her om hd dvd folka som fortvilt prøver å forsvare de bortkasta pengene de har brukt på et dødt format.

Hadde det vært meg hadde jeg ikke vært så bli jeg heller, men det er bare å innse det nå da. Blu-ray har vunnet.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått tak i noen form for HD-spiller enda, men nå blir det PS3 på meg! :-D
    Har nå kost meg masse i flere måneder mens du har sitti med henda i lomma jeg da

Hvem er du som kan si at jeg har kastet bort mine penger ved å ha valgt HD DVD? Rett og slett en idiotisk uttalelse imo.

- Wes

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viranth:

Hvert eneste ord av det du skriver i siste posten er bare tull!
    Har du sikre kilder på noe av det du skrev?

Strengere soner og kanskje flere? -Gi meg en kilde.

Må kjøpe nye spillere? -Tror du seriøst at Sony gjør sin egen PS3 ubrukelig til BD avspilling?

HD DVD har mer plass? -HD DVD med 51GB er like langt i utviklinga som Blu-ray med 200. Og om de skulle ta i bruk 51GB platene noengang er det nettopp HD DVD spillerene som må fornyes!
    HD DVD har ikke mer plass.

HD DVDs Pip var først ja. Men har det noen stor betydning? Blu-rays er av bedre kvalitet, og da har det lite å si hvem som var først.

Og hvor har du fra av Sony har betalt Warner 500 mill? Den må du dra langt på jorde med. Jeg hadde ikke blitt overrasket over om de betalt, men dette er noe du finner på selv.

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Desverre er alle de tingene Amir listet ikke mulig å gjøre innen nåværende formatspesifikasjoner eller Hardware.
    Vel, det er jo isåfall MS feil at VC-1 ikke støtter andre fargerom enn 4:2:0.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Hvem er du som kan si at jeg har kastet bort mine penger ved å ha valgt HD DVD?
    De som satt igjen med en betamaxspiller og en haug med filmer i sin tid etter at VHS vant formatkrigen, og de måtte kjøpe en sånn spiller også, syns nok kanskje at Betamaxen var litt bortkastet.

Eller?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen

Husk at BD er et forbrukerformat og det er ikke noe krav til at formatet skal være egnet for videre postproduksjon. Å redusere fargeoppløsningen i begge retninger (4:2:0) kan derfor ikke sees på som noen dramatisk nedgradering kontra bare halvvering av fargeoppløsningen i den ene retningen (4:2:2). Sånn sett er fargesubsamplingen bare en del av den videokomprimeringen som er nødvendig for å få materialet inn på platen. Alternativet for å få samme båndbredde på det komprimerte videosignalet med mindre fargesubsampling er å kvantisere ennå mer.

Et fremtidig format bør selvsagt støtte lossless bilde i tillegg til lossless lyd.

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg vet BD er et forbrukerformat. Greit nok det, men det hadde vært gøy å slå to fluer i en smekk. Men på nåværende tidspunkt er uansett ikke teknologien der til å gi oss lossless video i tillegg til lyd.

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde ikke det skjedd på daværende tidspunkt så hadde fremdeles VHS vært et format i konkuranse med DVD. Og forskjellen mellom VHS og DVD var både fysisk og kvalitetsmessig mye større en forskjellen mellom SD og HD.

Hvor fort klarer BD å gjøre det samme ?

Er BD leieren villig til å gjøre det samme, eller er de for opptatt av å melke starten av HD markedet?
    Ja det gjenstår å se, du skal ikke se bort i fra at om en 3-4 år så selger de billige Kina produserte BD spillere til de prisene både hos de store el-kjedene og matbutikkene.

Ut i fra måten du skriver innlegget ditt så skal en tro at hukommelsen din også spiller deg et lite puss, DVD hadde et veldig godt fotfeste før vi så spillere til 500 kroner og til og med ned i 299 kroner på RIMI og de andre matbutikkene.

Som redaktør av et Disk Media Fagblad burde du heller ta slike faktiske forhold innover deg enn å kalle andre kverulanter.

Det skal ganske mye mer til å få respekt som fagbladredaktør her enn de argumentene og analysene du kommer opp med.
    Skiver BluBoy her inne som fagbladredaktør eller som en privat person som er engasjert? Jeg har nemlig ikke fått med meg at han skriver her inne fagbladredaktør.
    Hadde ellers vært fint om vi kunne slippe person angrep og negative personkarakteristikker fra alle her inne i det nye året.

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardbrat
    De som satt igjen med en betamaxspiller og en haug med filmer i sin tid etter at VHS vant formatkrigen, og de måtte kjøpe en sånn spiller også, syns nok kanskje at Betamaxen var litt bortkastet.

Eller?
    Greit nok at man kan sammenlikne dette på prinippielt grunnlag, men i praksis?

Her har vi fått kastet HD DVD avspillere etter oss for en slikk og ingenting. Med x antall time medfølgende underholdning i deilig HD kvalitet.

For min del, har jeg avskrevet verdien i mine avspillere forlengst.. Hva kan du vise til som til nå har sittet på gjerdet?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlueBoy
    Så du fikk en fullprofil DVD-spiller til 2K i 1999? Hva med å tenke litt tilbake. De beste DVD-spillerne, som blekner mot kvaliteten på dagens beste, kostet 10K og mer to år etter at DVD-formatet ble lansert.
    Tror mange har glemt at det tok et par år før DVD var 'ferdig' også.

Min første DVD-spiller støttet ikke DTS (1997, Pioneer, ca 7000.-)
    Min andre DVD-spiller støttet ikke progressive scan (1999, Sony, ca 5000.-)
    Min tredje DVD-spiller hadde ikke HDMI (2002, Sony, ca 4000.-)
    Min fjerde DVD-spiller hadde ikke HDMI (2005, Sony, ca 4000.-)
    Først nå på min femte DVD-spiller har jeg 'alt'. (2007, Sony, ca 2000.-)

Side 533 av 653 FørsteFørste ... 33 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 529 530 531 532 533 534 535 536 537 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 643 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •