HD formatkrigen. - Side 517

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 517 av 653 FørsteFørste ... 17 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 513 514 515 516 517 518 519 520 521 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 647 ... SisteSiste
Viser resultater 10,321 til 10,340 av 13053
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med en "SVS-man vs format.fighter"-tråd? Så kan de holde på til underholdning for de som ønsker å følge med... Bør vel ligge under generell chitchat...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Voldsomt til diskutering og beskyldninger det skulle være her da... :-?

Kan noen gi meg et kjapt svar på hvordan det ligger an i denne formatkrigen? Hvem leder, evt. ser ut til å gå seirende ut av striden?

Og ja, jeg vet om søkefunksjonene osv. på forumet, men med over 10 000 poster bare i denne tråden, har jeg ikke så veldig lyst til å begynneå søke.. :twisted:
    Blandt HD formatene er det Blu-Ray som leder. I USA selges det ca 2 Blu-Ray disker pr HD DVD. I resten av verden er tallene enda sterke for Blu-ray, men det finnes vel ikke noen spesielt gode tall for dette.

I sommer synes jeg det så lovende ut for Blu-Ray, så jeg kjøpte meg PS3. Ut over høsten har ikke HD DVD tapt noe særlig markedsandel, men holdt seg ganske bra synes jeg - det med tanke på overvekten av sterke titler på Blu-Ray. Til våren tror jeg HD DVD har en del sterke titler.

Avspillere leder Blu-Ray suverent med, hvis man tar med PS3 som i utgangspunktet er en spillkonsol. Tar man ikke med PS3, leder vel HD DVD. Så det er klart at mange PS3'er benyttes til å spille av Blu-Ray, men ikke langt fra så mange jeg mistenker Sony ønsker.

Slik utsiktene er med en god vår for HD DVD og flest avspillere for BD synes jeg ikke man ser noen klar avgjørelse, med mindre noen studior bytter side og dette gir større endringer i fordelingen i salget. Pr d.d. fordel BD, men HD DVD peser i nakken....

For min del er BD et løft i filmopplevelsen. Bildemessig er det ikke den største aha opplevelsen på en 42" HD-ready skjerm, men til og med min svigefar med dårlig syn synes det ga et bra løft. Lyden er et stort løft, gir mer trykk og et bedre lydbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    At det skal være en mindre kvalitetsforbedring fra 240 linjer analog kompositvideo til 576 linjers digital komponent enn hva det er fra 576 linjers digital komponent til 1080 linjers digital komponent kjøper jeg rett og slett ikke.
    I antall linjer er det jo større forskjell fra 240-576 enn fra 576-1080 :-) he,he

Vel, kanskje forskjellen er større. Har ikke sett VHS på projektor/TV på over ti år.
    Og husker ikke helt hvordan det var.
    Jeg gikk fra 32" og VHS til projektor og Laserdisc og kjørte knapt en eneste film på VHS.
    Men slik jeg husker så synes jeg faktisk overgangen fra DVD til HD er stor.
    Kommer kanskje ann på utstyret. Jeg har jo AE2000 som for litt pes for å ha smoothscreen. Kanskje det er derfor vanlige DVD for ett uskarpt slør over seg sammenlignet med HD.
    Eller de DVD filmene jeg så i går var av lavere bildekvalitet
    (National lampoon's Christmas Vacation, NTSC og Love actually PAL)
    Og jeg sitter jo ca 3.2m fra nesten 120" :-) (derfor jeg liker smoothscreen)

Det som overasket meg var at jeg glemte å stille EP10 til 1080I når jeg satte inn DVD. Christmas Vacation NTSC gikk fint, men Love Actually begynte å hakke i 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av robertaas
    At det skal være en mindre kvalitetsforbedring fra 240 linjer analog kompositvideo til 576 linjers digital komponent enn hva det er fra 576 linjers digital komponent til 1080 linjers digital komponent kjøper jeg rett og slett ikke.

Her blander vi begrepene litt. Både VHS og digital component fra DVD har 576 linjer vertikalt. Forskjellen ligger i distribusjonen og oppløsningen i horisontal delen, der VHS generelt lå i området 240-270 linjer horisontalt. Laserdisc lå vanligvis i området 400-440 linjer horisontalt.

Angående krangling om hvor bra HD er, så er jeg så enig at for min del så er det svært stor forskjell, men beklagligvis når jeg registrerer synspunkter til kollegaer, venner og familie, så er de svært lite opptatt av dette, og jeg selv synes ikke forskjellen er veldig stor fra god DVD til HD DVD/BD på en forholsdvis liten skjerm(46 tommer) på 3 meters titteavstand. Selvsagt så foretrekker jeg i stor grad HD selv, men flesteparten har andre prioriteringer.

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsjell.

Angående krangling om hvor bra HD er, så er jeg så enig at for min del så er det svært stor forskjell, men beklagligvis når jeg registrerer synspunkter til kollegaer, venner og familie, så er de svært lite opptatt av dette, og jeg selv synes ikke forskjellen er veldig stor fra god DVD til HD DVD/BD på en forholsdvis liten skjerm(46 tommer) på 3 meters titteavstand. Selvsagt så foretrekker jeg i stor grad HD selv, men flesteparten har andre prioriteringer.[/QUOTE]

Har sett på Transformers på DVD i kveld og syns bildekvalitet var veldig bra. Savna liksom ikke bedre bildkvalitet. Tror kansje folk må oppleve HD kvalitet for og se hva det går ut på. Mere demoer i butikker tror jeg kan hjelpe. Har sett demoer i utlandet med splittscren og da ser du det lett med god programmvare.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hollywood In Hi-Def

Blu-ray Still Dominates in Week of Bourne/Potter
    Comments: 5
    It must be hard to try to find a tune to trumpet when your orchestra instruments are rapidly deteriorating.
    Universal's HD DVD champion Ken Graffeo tried desperately last week to find a good note to play about the resurging HD DVD with the exclusive release on HD DVD of "The Bourne Ultimatum" and the dual-format release of "Harry Potter and the Order of the Phoenix."
    Without including any explanation about how many more high-def players overall are in the market now than two months ago when "Spider-Man 3" was released (including all those fire sale $99 and $199 HD DVD players), Graffeo boasted how first week sales of "Bourne" at about 60,000 units doubled the first-week sales of "SM3."
    He conveniently failed to note that "Pirates 3" sold more than 87,000 exclusive Blu-ray units just a week earlier and has reached more than 127,000 after only two weeks.
    Graffeo and Universal were also touting how Harry Potter HD DVDs were closing the gap, having reached 45% of overall sales on the newest movie, "Order of the Phoenix" (and all Potter SKUs, to give them even more credit than they cited).
    Nevermind that Harry Potter is not the core demo for either high-def format and primarily appeals to the same consumer who is also only interested in players priced at the bargain-basement $99 and $199. Even at that, 55% still preferred to purchase "Potter" on Blu-ray in the first week.
    To be fair, Mr. Graffeo is correct in noting that HD DVD did, in fact, make inroads the week ending Dec. 16 by narrowing the gap slightly from the typical and yearlong overall 65% - 35% sales advantage for Blu-ray to a 61% - 39% advantage for Blu-ray that week.
    But it's a little sad to consider how desperately weak you have to be to point out that even on your best week with your biggest titles and everything going for you in terms of slashed prices on hardware, "Hey, HD DVD got slaughtered a little less badly than usual last week."

;-)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av robertaas

Her blander vi begrepene litt. Både VHS og digital component fra DVD har 576 linjer vertikalt. Forskjellen ligger i distribusjonen og oppløsningen i horisontal delen, der VHS generelt lå i området 240-270 linjer horisontalt. Laserdisc lå vanligvis i området 400-440 linjer horisontalt.
    Og for å presisere dette ytterligere: For å få ca antall piksler i horisontal retning må vi multiplisere disse mystiske horisontale linjene med aspektforholdet på skjermen (4:3):

VHS 240*(4/3) = 320
    LD: 425*(4/3) = 566

(DVD = 720 piksler, eller 540 TVL)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Hvis HD-DVD platene er så mye billigere og produsere, burde ikke prisen være lavere enn Bluray sine tilsvarende filmer.
    Det er ingen sammenheng mellom produksjonskostnad, og pris på produktet ut til sluttbruker på slike produkter.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hvilket av formatene er mest forbrukervennelig? HD-DVD har ikke soner, men Blu-Ray har? Tillater noen av formatene at jeg kopierer inn filmene på disk og spiller de rett fra en server fremfor å måtte ha alle de fysiske filmene liggende å flyte i stua?
    Nå har fooresten Cyberlink måttet bøye seg i støvet og legge inn en sperre for avspilling av HD fra HDD.
    Skjedde for en stund siden men jeg oppdaget det på den vonde måten når jeg skulle demonstrere dette for en kamerat i går etter å ha oppgradert Powed DVD.
    Filmselskapene skrur igjen så godt de kan.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teebee
    Er vi interessert i en bransje som velger hvilket HD-format vi skal ha? Skal ikke forbrukerne gjøre det valget? Jeg bare spør.
    Så du gikk i protestmarsj da bransjen valgte DVD fremfor krig mellom MM CD og SD CD?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Jeg tror heller ikke vi ville hatt 3 profiler uten krigen - men siden BD-J bygger på mange av spesifikasjonene fra DVB bransjen hvor både nettverk (oppringt og fast) og PiP er med (altså både 1.1 og 2.0 features), tror jeg det er "grace period" 1.0 spillere vi ville ungått. Allerede gamle BD-J slides fra konferanser og ulike BD-websites, viser både PiP, multimedia og nettverk.

Krav om nettverksport gir lite mening så lenge man ikke er garantert at eieren har noe nett å koble dem til. Da kan man jo like godt la det være opp til produsenten av spillerene om de vil inkludere nettverk eller ei og la forbrukeren selv velge det han trenger. Interaktiviteten på disken må jo kodes for begge tilfeller uansett.

Så kanskje 1.1 og 2.0 ville vært faciten for BD uten "krigen"?
    Jeg kunne virkelig ønske at vi aldri hadde hatt noen BD 1.0
    At det er ett skille mellom 1.1 og 2.0 er uproblematisk, men 1.0 kunne vi godt ha sluppet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Er sikkert nevnt før i denne tråden....begynner å blir lang.

På Amazon så ser jeg på topp 100 at de selger minst 5 ganger så mange HD-dvd som Blu Ray. F.eks. er det 5 HD-dvd titler blandt de 25 mest solge, mens bare 1 Blu Ray.

Er vel en god pekepinn på hva de selger over dammen.
    Den eneste skikkelige pekepinnen er Nielsen tallene som inkluderer hele markedet unntatt wal-mart.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Apropos salgstall. Jeg ser mange interessante filmer på gang i 2008, og de jeg har fattet interesse for er stort sett HD DVD eksklusive. Blir moro å få disse i samlingen. Men hva er av store nyheter på BD for 2008? Kommer Disney og Sony ut med noen storfilmer?
    Anders T2 lagde en fin liste på side 498 http://avforum.no/forum/hd-hardware-...rigen-498.html

Som jeg svarte på på side 506,og som du gjerne må føye til titler på.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt BOGO salg for BD hos Amazon, nå også med Harry Potter, og da var det vel ingen overraskelse at de nå har de fem øverste på listen. 4 Potter filmer og 300.

Amazon.com Bestsellers: The most popular items in DVD. Updated hourly.

BD er også godt representert nedover på listen. Kjapp gjennomgang så var vel Planet Earth beste HD DVD på 32 plass.

Høres kanskje rart ut, men begynner å bli litt lei disse BOGO salgene om dagen. Kan de ikke bare sette ned normal prisen i stedet?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Den eneste skikkelige pekepinnen er Nielsen tallene som inkluderer hele markedet unntatt wal-mart.
    Det har vel også blitt nevnt at mengder av de mindre nettbaserte butikkene ikke er med i Nielsen tallene, slike sider som DVDPacific, DeepDiscount osv.

Noe som ble hevdet da Paramount sa at Transformers solgte 190.000 første uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Hollywood In Hi-Def

Blu-ray Still Dominates in Week of Bourne/Potter
    Comments: 5
    It must be hard to try to find a tune to trumpet when your orchestra instruments are rapidly deteriorating.
    Universal's HD DVD champion Ken Graffeo tried desperately last week to find a good note to play about the resurging HD DVD with the exclusive release on HD DVD of "The Bourne Ultimatum" and the dual-format release of "Harry Potter and the Order of the Phoenix."
    Without including any explanation about how many more high-def players overall are in the market now than two months ago when "Spider-Man 3" was released (including all those fire sale $99 and $199 HD DVD players), Graffeo boasted how first week sales of "Bourne" at about 60,000 units doubled the first-week sales of "SM3."
    He conveniently failed to note that "Pirates 3" sold more than 87,000 exclusive Blu-ray units just a week earlier and has reached more than 127,000 after only two weeks.
    Graffeo and Universal were also touting how Harry Potter HD DVDs were closing the gap, having reached 45% of overall sales on the newest movie, "Order of the Phoenix" (and all Potter SKUs, to give them even more credit than they cited).
    Nevermind that Harry Potter is not the core demo for either high-def format and primarily appeals to the same consumer who is also only interested in players priced at the bargain-basement $99 and $199. Even at that, 55% still preferred to purchase "Potter" on Blu-ray in the first week.
    To be fair, Mr. Graffeo is correct in noting that HD DVD did, in fact, make inroads the week ending Dec. 16 by narrowing the gap slightly from the typical and yearlong overall 65% - 35% sales advantage for Blu-ray to a 61% - 39% advantage for Blu-ray that week.
    But it's a little sad to consider how desperately weak you have to be to point out that even on your best week with your biggest titles and everything going for you in terms of slashed prices on hardware, "Hey, HD DVD got slaughtered a little less badly than usual last week."

;-)
    Det var da en fryktelig unyansert og fordomsfullt artikkel. Og aller mest skuffende er den totale mangelen på ironi som kunne ha forklart vinklingen. Ikke rart endel her på forumet blir forstyrret når de leser slik. Blir som å bruke klassekampen som sannhetsvitne under en skattediskusjon.

Morsomt også å lese leserinnleggende hvor en forklarer BOGO salget til HD DVD i uken som var med desperasjon.. i samme uke som BD har sitt egent BOGO salg..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Vi for bare sette oss ned og vente på at noen studioer eventuelt skifter side. Hvis ikke blir dette to nye SACD/DVD Audio formater - noe ingen av oss ønsker?
    Har vi ikke passert " the point of no return " nå?

Begge sider har gitt ut og solgt så mye hardware og software at begge formatene ikke forsvinner fra markedret?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Det var da en fryktelig unyansert og fordomsfullt artikkel. Og aller mest skuffende er den totale mangelen på ironi som kunne ha forklart vinklingen. Ikke rart endel her på forumet blir forstyrret når de leser slik. Blir som å bruke klassekampen som sannhetsvitne under en skattediskusjon.

Morsomt også å lese leserinnleggende hvor en forklarer BOGO salget til HD DVD i uken som var med desperasjon.. i samme uke som BD har sitt egent BOGO salg..
    Lurer på hva fyren sier nå, som BD også har samme salg på Harry Potter på BD?

Warner vil da ikke tape penger på nye utgivelser?

Snakk om å drite seg ut.

Han tenker ikke at dette kanskje kan være en test fra Warner. Eller at det er Amazon som sitter med de største "tapene"

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har vi ikke passert " the point of no return " nå?

Begge sider har gitt ut og solgt så mye hardware og software at begge formatene ikke forsvinner fra markedret?
    Skulle tro det. Kombi er nok eneste vinner i denne krigen etter hvert. Samsung får nok svaret på det de neste månedene.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det har vel også blitt nevnt at mengder av de mindre nettbaserte butikkene ikke er med i Nielsen tallene, slike sider som DVDPacific, DeepDiscount osv.

Noe som ble hevdet da Paramount sa at Transformers solgte 190.000 første uken.
    For en stund siden leste jeg en større gjennomgang sv hvordan Nelsen tallene ble samlet inn, og de er absolutt representative i forhold til det faktiske salget selv om ikke all butikker er representert.
    Hvilke butikker som er med arierer også fra uke til uke, akkurat som på VD lista.

Det er ikke uten grunn at valgdagsmålingene likner svært mye på de endelige resultatene landet under ett.

Hverken HD DVD eller Blu-ray har noen gang klaget på at tallene er feil så da er de vel gode nok for oss også?

Side 517 av 653 FørsteFørste ... 17 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 507 513 514 515 516 517 518 519 520 521 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 647 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •