HD formatkrigen. - Side 511

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 511 av 653 FørsteFørste ... 11 371 381 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 507 508 509 510 511 512 513 514 515 521 531 541 551 561 571 581 591 601 611 621 631 641 651 ... SisteSiste
Viser resultater 10,201 til 10,220 av 13053
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torro
    Er sikkert nevnt før i denne tråden....begynner å blir lang.

På Amazon så ser jeg på topp 100 at de selger minst 5 ganger så mange HD-dvd som Blu Ray. F.eks. er det 5 HD-dvd titler blandt de 25 mest solge, mens bare 1 Blu Ray.

Er vel en god pekepinn på hva de selger over dammen.
    Nei, alle forsøk jeg hittil har sett på å omregne "sales rank" hos Amazon.com om til markedsandeler for formater har vært lite troverdige. Det er fremdeles BD som selger mest.

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hvilket plateselskap var det som valgte side og dermed avgjorde krigen mellom SA-CD og DVD-Audio?
    ingen anelse og ikke ser jeg hvilken rolle det skulle spille i denne krigen?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, alle forsøk jeg hittil har sett på å omregne "sales rank" hos Amazon.com om til markedsandeler for formater har vært lite troverdige. Det er fremdeles BD som selger mest.
    For året i helhet ja, men for øyblikket på Amazon så har Torro selvsagt rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Hvilket plateselskap var det som valgte side og dermed avgjorde krigen mellom SA-CD og DVD-Audio?
    En krig som aldri ble noen krig som ingen av formatene vant? Hvordan kom du på denne sammeligningen i denne forbindelsen??! Seriøst??
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert nevnt før i denne tråden....begynner å blir lang.

På Amazon så ser jeg på topp 100 at de selger minst 5 ganger så mange HD-dvd som Blu Ray.
    Beklager, men Amazon-rankingen kan ikke tolkes på den måten.

F.eks. er det 5 HD-dvd titler blandt de 25 mest solge, mens bare 1 Blu Ray.
    Joda, men det betyr ikke at det selges fem ganger så mange filmer. Hvis det er 3 HD DVDer på topp 10, og en BD på topp 3 og 3 BD mellom plass 11 og 20, så sier det oss ingenting om hvem som har solgt hvor mye. La oss si salgsvolumet er slik:

2. HD DVD: 50 000
    3. BD: 48 000
    7. HD DVD: 9 000
    9. HD DVD: 8 000
    12. BD: 7 500
    18. BD: 7 000
    19. BD: 6 950

Dette vil gi HD DVD et totalsalg på 67 000, og BD på 69 450, mens rankingen gir inntrykk av at HD DVD knuser BD.

Er vel en god pekepinn på hva de selger over dammen.
    Egentlig ikke. Amazon har hatt et "kjøp 2, betal for 1"-tilbud på utvalgte HD DVD-titler denne uken, og det er klart at et slikt tilbud vil gjøre at folk kjøper massevis av plater. Men, når tilbudet er over, og begge formater tilbys til normalpris, så vil salget jevne seg ut igjen.

I tillegg er Amazon en av verdens mest populære nettbutikkene, og det gjør også at disse får uforholdsmessig stor andel av utenlandske kunder. Ettersom HD DD er sonefritt, mens BD kan ha soner, og dermed krever litt research fra forbrukerne før de kan ta sjansen på å kjøpe filmen fra USA, så er det mer vanlig at utlendinger kjøper HD DVD fra Amazon enn Blu-ray. I tillegg er det (spesielt i Europa, men også i mange byer i USA) et langt større utvalg av BD-plater i butikkene enn HD DVD, hvilket betyr at flere HD DVD-eiere enn BD-eiere kjøper filmer online. Det gjør igjen sitt til at HD DVD har en større andel av HDM-omsetningen på Amazon enn det den offisielle statistikken viser.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos salgstall. Jeg ser mange interessante filmer på gang i 2008, og de jeg har fattet interesse for er stort sett HD DVD eksklusive. Blir moro å få disse i samlingen. Men hva er av store nyheter på BD for 2008? Kommer Disney og Sony ut med noen storfilmer?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    En krig som aldri ble noen krig som ingen av formatene vant? Hvordan kom du på denne sammeligningen i denne forbindelsen??! Seriøst??
    Stølen
    Det var absolutt like mye krig dengang som nå og det var mye snakk om hvilke platesekskaper som støttet hva og ga ut hva.

Og om at ingen av formatene vant.... ett år etter at Sony kåret seg selv til vinnere av HD-krigen er stillingen jevnere enn på lenge.

Å idag tro at et filmselskap kan avgjøre HD-krigen idag er like naivt som å ha trodd at et plateselskap kunne ha avgjort den andre krigen.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Kikket på min fars nye Panasonic BD30 på Pioneer 507-plasma. Et fantastisk bilde, og en klar oppgradering fra PS3. Bedre sortnivå og bedre skarphet var det jeg syntes å legge merke til mest.

Så noen klipp fra Fantastic Four Silver Surfer. Denne har vel en del BD-J og en mengde ekstramateriell. Loadet på under 30 sek, og virket som en vanlig DVD-spiller ift f.eks Toshiba HD-XE1 som bruker fort dobbelt så lang tid.

Panasonic BD30 var en glimrende oppgradering fra PS3 mtp loadingtider, bildekvalitet og ikke minst var det urolig kult å endelig se "DTS-HDMA" i displayet på Pioneer-receiveren:-D

Så i løpet av 2008 tror jeg ikke klaging på lange loadingtider og BD-J blir noe tema lengre...
    Hvilke loade tider snakker du om?

XE1 bruker ikke minuttet på å starte platen. Den bruker det på å starte spilleren. De loade tidene jeg snakker om er fra man trykker inn plateskuffen, når spilleren allerede er i gang.

Når det da er en BD-java film, menyene osv. Så kommer det først en blå loade strek, når denne er ferdig så kommer det ett nytt loade bilde. På min Sony S300 så kan den godt bruke over 3 minutter fra skuffen lukkes til selve disken er ferdig loaded.

Hvis Panasonicen tar dette på 30 sekunder så må jeg si Panasonic er på rett vei.

Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Har ikke BDA egentlig kunngjort det èn gang?
    .
    Sony kunngjorde det vel en gang i februar/mars, men skjønte vel etter det at slike meldinger kanskje ikke var det lureste. Det har heldigvis vært stille med slike propeganda meldinger fra de offisielle kildene over lengre tid. Det er heller fansen som skriker om at BD har vunnet "hele" tiden.

Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Interaktiviteten på disken må jo kodes for begge tilfeller uansett.
    "?
    Det er vel heller det å legge til ekstra ekstra matriell, helst selge litt produkter som de ønsker interaktiviteten til. Samt det lure at de kan legge ut flere tekst filer. Slik at f.eks. russere i USA, kan hente ned russisk tekst til sine filmer.

Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Apropos salgstall. Jeg ser mange interessante filmer på gang i 2008, og de jeg har fattet interesse for er stort sett HD DVD eksklusive. Blir moro å få disse i samlingen. Men hva er av store nyheter på BD for 2008? Kommer Disney og Sony ut med noen storfilmer?
    Den oversikten finner du på hovedsiden til The Internet Movie Database (IMDb), under coming soon. Der står det hvilke filmer som slippes på kino når, samt studio.

Jeg laget en liste noen sider tilbake, og av de som jeg anser blir størst til året, så har HD DVD de fleste. Disney har vel kun "Wall-E" som er virkelig stor, men til gjengjeld så blir det nok neste års støreste film (Kanskje også beste)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    Hvilke ulemper har [BD+] for forbrukerne?
    Det er jaggu ikke godt å si.

BD+ kan i prinsippet gjøre hva som helst. Det er bare filmsstudioenes fantasi og programmeringsferdigheter som setter grenser. Jeg er rimelig sikker på at det vil komme filmer med BD+-features som ikke vil bli spesielt populære.

Det som dermed er den største ulempen med BD+, er usikkerhet. Vi vet strengt tatt ikke hva vi har å forholde oss til, fordi studioene kan finne på nye ting etter hvert (riktignok kun på nye utgivelser).

Som en demonstrasjon på hva som kan gjøres med BD+, så har Thomson vist frem et BD+-program som legger inn spillerens serienummer i et vannmerke i videostrømmen. De viste også et program som var avhengig av en dongle som var koblet til spillerens USB-port (antar det var snakk om en vanlig minnepinne som inneholdt en spesiell fil).

Jeg regner ikke med at noe av dette vil bli tatt i bruk på vanlige filmer. Men, det er altså eksempler på hva teknologien kan gjøre.

Det siste tilfellet er forresten veldig interessant, for det kan f.eks. brukes til å kreve at folk laster ned tilleggsnøkler jevnlig, som de så kopierer over på en minnepinne som må være tilkoblet spilleren. Kanskje man må registrere spillerene man har for å få lov til å laste ned disse nøklene. Dermed kan du ikke låne bort filmene dine, fordi nøklene som ligger på minnepinnen din kun fungerer i din spiller. Det kan også brukes til å legge inn begrenset levetid på en plate. Ikke nødvendigvis de man kjøper, men f.eks. plater som følger med blader. Nøkkelen du laster ned har en levetid på tre måneder, og den kan bare lastes ned en gang. Ett år etter utgivelsesdato, kan den ikke lenger lastes ned.

Igjen - jeg påstår ikke at studioene kommer til å innføre noe sånt. Dette er kun høyttenkning fra min side. Poenget er at med BD+ så er det fullt mulig for studioene å gjøre dette hvis de vil.

Men - sånn i rettferdighetens navn, så lar det seg sikkert gjøre å få til noe tilsvarende med HD DVD også. Det burde ikke være alt for vanskelig å lage en tittel som kun fungerer dersom spilleren er koblet til internett, og hvis du først må være innlogget et sted for å spille av filmen, så er døren åpen for å legge til alle mulige slags merkelige begrensninger.

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til syvende og sist.

Jeg lurer på hvor mange "vanlige" folk som egentlig bryr seg om hvilket format som vinner, eller har fått med seg at det foregår en format krig? Jeg tror det er hva de får anbefalt i butikken de kjøper hardwaren som avgjør for dem. Hvis en "liksom ekspert" hos elkjøp, expert eller euronics sier blue ray, så kjøper ola dunk det. Det samme for hd dvd, ikke sant? Leste her i tråden at enkelte kjøpte filmer og ikke brød seg om pris eller kvalitet på spillere. Jeg tror at denne krigen vil avgjøres av de store elektro kjedene og vare husene rundt om kring. Ikke av Warner.

Godt nytt år rødt eller blått. Denne krigen minner litt om "Jul i blåfjell" Noen som husker den?

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Med unntak av soneinndeling (som filmselskapene bestemmer, og ikke BD) så har vi vel allerede et slikt format du nevner. Kalles Blu-ray Disc
    Nei, det mest optimale alternativet er HD DVD.
    Dersom 51GB disker funker på alt HW så er vi der.(ikke at jeg bryr meg om dei 20GB, men dette er jo forlokkende for Disney)

Ang soneinndeling så er dette kvervulering, akkuratt samme opplegget som på DVD(ja, jeg vet det er andre soner på BD)

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Egentlig ikke. Amazon har hatt et "kjøp 2, betal for 1"-tilbud på utvalgte HD DVD-titler denne uken, og det er klart at et slikt tilbud vil gjøre at folk kjøper massevis av plater. Men, når tilbudet er over, og begge formater tilbys til normalpris, så vil salget jevne seg ut igjen.
    Det er sant, men det har vert noen slike tilbud på Amazon også tidligere.

En periode denne uka hadde HD DVD hele 25 filmer på topp 100 og også de fire første plassene statistikken. Dette har ingen av HD formatene hatt tidligere (til tross for BOGO salg). Selv om salgstallene sikkert ikke er så veldig høye i romjulen er dette ganske imponerende!

Blu-ray selger nok mer på Nielsen rankingen også denne uka, men det er lite som tyder på at HD DVD er "knust" etter julesalget slik enkelte her inne hevdet de ville bli ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget mitt er meget enkelt: Jeg velger et format som er garantert fritt for soneinndeling! Vanskeligere er det ikke for min del.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    "Personlig har jeg ingen interesse av om det er Tosh eller Sony som sitter igjen med flest lisenskroner ......." Etter at du har skrevet det motsatte hundrevis av ganger, holder det ikke med din nå påståtte likgyldighet for at fallet ditt skal bli noe mykere og ikke dødelig? Ha et riktig godt nyttår!
    Stølen
    Jeg foretrekker fremdeles BD selvsagt, men det er ikke et valg som er foretatt for at Sony skal få flere lisenskroner en Tosh.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In the DVD War Over High Definition, Most Buyers Are Sitting It Out

http://www.nytimes.com/2007/12/31/bu...ewanted=1&_r=1

"Those features will do little to increase sales, said Richard Doherty, an analyst with the Envisioneering Group. The market consultants’ surveys show that just 3 percent of consumers want interactivity, he said."

“When high-definition DVD reaches its tipping point, studios will have to release their movies in both HD DVD and Blu-ray,” Mr. Adams said. “No studio will be able to afford not to.”

Newcomer Edo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD-E1 til 1995,-inkl. 5 HD DVD

På elkjøp, fra 2, januar HD E1 på tilbud kun 1995, 5 filmer inkludert. Løp og kjøp :-D :-D
    Det kan nesten virke som toshiba endelig satser litt mer i norge/europa.

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Hva tenker du spesifikt på med misbruk? Er det "root kit" saken du sikter til blander du vel strengt tatt sammen "elektronikk Sony" og SonyBMG (som er et sammarbeid mellom SME og Bertelsmann Music Group) :

Sony BMG Music Entertainment

Hvis du med "misbruk av kopibeskyttelse" rett og slett mener "bruk av kopibeskyttelse", blir nok det normen for det meste av digitalt innhold fremover og noe som neppe kommer til å avta nå som Åndsverklover og regler beskytter bruk av denne type beskyttelse og i det store og hele forbyr omgåelse av dem.

Kan du f.eks. se for deg leie av video over nett uten noen form for kopibeskyttelse? Ja, det vil fungere i "Utopia" men neppe her i verden hvor folk tar seg til rette for selv de minste ting (skryter på seg hifi for noen ekstra tusenlapper om de har innbrudd i bilen, smugler sprit over grensa for å spare 50 kroner osv).

Dette var seff en digresjon og ganske så OT, men jeg er en av dem som tror at DRM hverken er galematias eller verdens undergang. Jeg tror rett bruk av DRM faktisk kan være til forbrukerenes beste. Men, forsøkene så langt bærer jo preg av eksperimentering og prøv/feil. Det er sikkert flere år før DRM har "gått seg til" og blir akseptert av allmennheten.
    Dersom Sony ikke har både tråder og broer mellom sine respektive selskap og avdelinger så er dette en merkelig og ulogisk måte å drive et konsern på.

Missbruk er vel overdreven bruk(f.eks en alkoholiker), eller bruk til andre formål enn det som er ment.(F.eks medisin til rusing)

Dette er vel noe du kan tenke deg til selv ?

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig.

Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Nah, hvis HD DVD går nedom og hjem så kommer alle HD DVD eierne til å kjøpe BD selvsagt og Warner vil selger akkurat like mange hi def plater som før krigen endte(*), samtidig som utgivelseskostandeden faller da de ikke lenger trenger å kjøre dobbel produksjon.

(* sannsynlighvis vil hi def salget vokser fortere siden de som sitter på gjerdet og venter på utfallet av hidef krigen ikke lenger vil han noen unnskyldning for å være hi def sinker.)

Hvis Warner skulle velge HD DVD ekslusivitet i 2008 så vil det fremdeles ikke være nok til å sørge for at HD DVD vinner hidef krigen. Da må minst et stort BD only studio også skifte side til HD DVD ekslusivitet. Hva er mest sannsynlig? At Warner bli blå eller at Warner og studio X plutselig bli HD DVD eksklusive?

Skulle det usannsynlige skje blir det allikevel ikke noe stort fall for min del. Da blir det bare å ta seg en tur i butikken å anskaffe en avspillere for vinneren. Har jo uansett planer om å bytte ut PS3 med en set-top avspiller til neste år... ;-)

Men jeg føler ikke noen umidelbar fare for at det vil skje. På terskelen til 2008 er det fremdeles BD som ligger i den beste posisjonen til å vinne formatkrigen.
    Kunne ikke sagt det bedre.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Edo
    På elkjøp, fra 2, januar HD E1 på tilbud kun 1995, 5 filmer inkludert. Løp og kjøp :-D :-D
    Det kan nesten virke som toshiba endelig satser litt mer i norge/europa.
    Dette var da latterlig billig !!!

Husker da jeg kjøpte min for 10 mnd siden, kostet rett under 4K uten filmer og det var et bra kjøp

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

valg.

[QUOTE=T 2]Valget mitt er meget enkelt: Jeg velger et format som er garantert fritt for soneinndeling! Vanskeligere er det ikke for min del.

Da slipper du å ta noe valg tror jeg. Vinner HD-DVD så må de garantert innføre sone inndeling for og utgi en del av det som nå er blått.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Side 511 av 653 FørsteFørste ... 11 371 381 391 401 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 507 508 509 510 511 512 513 514 515 521 531 541 551 561 571 581 591 601 611 621 631 641 651 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •