HD formatkrigen. - Side 507

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 507 av 653 FørsteFørste ... 7 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 503 504 505 506 507 508 509 510 511 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 647 ... SisteSiste
Viser resultater 10,121 til 10,140 av 13053
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det greieste er kanskje å kjøpe noe slikt når prisen har blitt akseptabel og så teste hvordan dette fungerer i praksis for begge formatene:

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet...957&plid=95957

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dalakong
    Men da skulle vel Xbox 360 ha ligget der og da,i allefall hd dvd spilleren man kan kjøpe i tillegg.
    Den er litt annerledes enn PS3, da den kun kan regnes som ett tilleggs utstyr.

Man må enten ha Xbox 360, eller kraftig PC med riktig software for å bruke den. Den funker ikke av seg selv rett ut av eksen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. jeg skjønner ikke helt hva du mener. HD DVD-leseren til Xbox kjøpes utelukkende for å spille av HD DVDer. Spør du meg er det en selvfølge at den skal telle som avspiller i statistikk over solgte spillere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Ingen av formatene, ikke en gang DVD, tillater at du kopierer filmene fra disk til en mediaplayer og spiller av fra harddisk/server. Det finnes riktignok programmer som kan "hjelpe til" med dette, men skal du holde deg innenfor loven (og lisensen til filmen du kjøper) tillater ingen dette.
    Hva som er lov med hensyn til rettigheter osv er litt forskjellig fra land til land.

I Norge så er det lov å ta kopier til seg selv og nære venner. Ikke noe problem å omgjøre til MP3 for å bruke det selv osv. En god lov (untatt den delen med nære venner osv). Men å ta sikkerhets kopier og bruke produktet på egen eide produker er bra.

I USA så har man egentlig ikke lov å få det til slik at CDen man kjøpte kan brukes på sin egen iPod.

Det er vel også noe som man kan lese forskjell på i rettighets greiene først på diskene. Hvor USA import sier at all reproduksjon er ulovlig. Mens norske sier at privatbruk er lov, men ikke offentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nobu70
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Poenget mitt var strengt tatt bare at en norsk "billion" er tusen ganger høyere enn en amerikansk, og at Skyline burde oversatt til "milliard" for å få det riktig.

Til sammenlikning var USAs brutto nasjonalprodukt i 2006 på ca. 13,2 billioner dollar, mens hele verdens BNP var på om lag 48,2 billioner USD. Jeg tviler rett og slett ganske sterkt på at Sony er verdt mer enn hele verdens samlede produksjon av varer og tjenester i løpet av et år.
    Sony`s markedsverdi er på 50 billion dollars.
    Omsetningen 2007 70,5 billion dollars.

Til sammenligning er Microsofts markedsverdi 267 billion dollars.
    Omsetningen 2006 var 42 billion dollars.
    Nei!

100% av Microsofts omsetning skjer på jorden. Den totale omsetning fra absolutt alle selskaper på hele jorden, var 48,2 billoner dollar i 2006. Riktig nok er Microsoft et stort selskap, og de har fingra i mye rart, men det er ikke snakk om at de står for 87% av all produksjon i verden.

En billion er en million millioner på norsk, mens det er tusen millioner på engelsk. Selv om begge tallene er store, så har tusengangern litt å si. (Når det er sagt, så ville jeg ikke hatt noe imot å betale 3500,- for en skikkelig enebolig).

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er da strengt talt ikke så vanskelig...:neutral:
    1 milliard i norge er det samme som 1 billion i usa, mens i norge er 1 billion det samme som 1000 milliarder...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hvilket av formatene er mest forbrukervennelig? HD-DVD har ikke soner, men Blu-Ray har? Tillater noen av formatene at jeg kopierer inn filmene på disk og spiller de rett fra en server fremfor å måtte ha alle de fysiske filmene liggende å flyte i stua?
    Dette er det et stort spørsmålstegn ved. Begge systemene benytter AACS som kopibeskyttelse, mens BD i tillegg kan bruke BD+.

AACS støtter noe som heter Managed Copy, som skal være et slags system som skal la deg kopiere filmene over til en server og spille dem på f.eks. et mediecenter. Problemet er bare at filmselskapene har ikke helt blitt enige om hvordan de vil håndere Managed Copy, så det finnes ennå ingen systemer for å (lovlig) kopiere filmene til HDD eller å spille dem av derfra. Det er heller ikke avklart om man skal få lov til å kopiere over filmene helt uten videre, eller om dette er noe som skal koste ekstra. Eller om det skal være noen begrensning på hvor mange ganger man kan kopiere inn filmen. Heller ikke om man skal få kopiere alt på plata, eller kun filmen.

Alt i alt virker det som om de ikke har bestemt seg for noenting angående Managed Copy ennå. Inntil videre er altså svaret: "Nei, du kan ikke (lovlig) kopiere noen av HD-formatene til HD og spille dem derfra". Hva det vil bli i fremtiden er ikke godt å si, men de jobber i hvert fall med saken.

Managed Copy skal i teorien fungere likt for BD og HD DVD, ettersom det er en feature i AACS, men det er også litt usikkerhet rundt hva som vil skje med filmene som bruker BD+.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til ang drm. Med Blu-Ray er det et krav at platen skal være AACS-beskyttet. Med HD DVD er det et valg for utgiveren.

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det med et format funket bra for DVD.

Ser liksom ikke noe poeng i å holde liv i Tosh sitt proprietære format når bransjen ellers har samlet seg om BD.

Gjør du?
    Dersom bransjen hadde forhandlet og kommet opp med et format som skulle overta etter DVD så hadde dette vært vel og bra, men når et selskap ikke er villig til å forhandle å inngå kompromisser på egne patenter og begynner å kjøre sitt eget løp for å få 100% sitt format, for så å ha interesser i hele verdikjeden som angår film.
    Så er ikke jeg villig til å underkaste meg for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    I Norge så er det lov å ta kopier til seg selv og nære venner. Ikke noe problem å omgjøre til MP3 for å bruke det selv osv. En god lov (untatt den delen med nære venner osv). Men å ta sikkerhets kopier og bruke produktet på egen eide produker er bra.
    Nå ble Åndsverkloven skjerpet i 2005 og det er ikke lenger lov å omgå "effektive tekniske beskyttelsessystemet" for å fremstille kopier, det er heller ikke lov å fremstille kopier ved "fremmed hjelp" :

<dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

Unntaket i loven er kopier til privat bruk på "relevant avspillerutstyr", men hva som omfattes av dette er uvisst så lenge det ikke foreligger noen dom eller offisiell guide for tolkning. I forarbeidet med loven ble det nevnt spesifikt at man ikke kunne regne med å spille av innholdet på en CD med en MP3-spiller uten vidre. Men å ta kopi av en CD med problematisk DRM for å kunne spille den på PC eller i bilen bør ikke være noe problem.

Tolkning av lovforslaget (mulig noe er endringer i den endelige lovteksten?) finnes her, søk etter "ipod, itunes eller sony" om du ikke gidder å lese hele :

Føyen Advokatfirma DA

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crap
    Dersom bransjen hadde forhandlet og kommet opp med et format som skulle overta etter DVD så hadde dette vært vel og bra, men når et selskap ikke er villig til å forhandle å inngå kompromisser på egne patenter og begynner å kjøre sitt eget løp for å få 100% sitt format, for så å ha interesser i hele verdikjeden som angår film.
    Så er ikke jeg villig til å underkaste meg for det.
    Bransjen har med få unntak samlet seg i BDA.

Fint at du er enig at Toshiba kjører et sololøp med HD DVD for å forsøke å sikre seg patenter og lisenskroner. Det har jeg hevdet lenge. Bortsett fra det monetære aspektet så har det for lenge siden gått prestisje i saken.

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bransjen har med få unntak samlet seg i BDA.

Fint at du er enig at Toshiba kjører et sololøp med HD DVD for å forsøke å sikre seg patenter og lisenskroner. Det har jeg hevdet lenge. Bortsett fra det monetære aspektet så har det for lenge siden gått prestisje i saken.

Hvilket format er det som har den offisielle logoen?
    Driver toshiba med film og musikkproduksjon og distrubisjon?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket av formatene er mest forbrukervennelig? HD-DVD har ikke soner, men Blu-Ray har?
    Det er opp til filmselskapene å evt godkjenne platen for alle regioner. Dette er en finesse som BD tilbyr, filmselskapene trenger ikke å bruke det.

Tillater noen av formatene at jeg kopierer inn filmene på disk og spiller de rett fra en server fremfor å måtte ha alle de fysiske filmene liggende å flyte i stua?
    Dette er strengt tatt ikke tillatt med DVD heller. Etter at krypteringen ble avslørt så er det iof fritt frem å lage ymse uoffisielle løsninger for dette, men det er ikke noe selskapene ønsker.

Dolby eier et selskape som tilbyr en propritær mediaserver løsning hvor alle DVD ene dine kan lastes inn på HDD'en, men selv om de visstnok har lisensiert CSS og har innholdet kryptert på HDDene i serveren så har selskapet nå blitt gransket/saksøkt av Copy Control Association.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opp til filmselskapene å evt godkjenne platen for alle regioner. Dette er en finesse som BD tilbyr, filmselskapene trenger ikke å bruke det.

Dette er strengt tatt ikke tillatt med DVD heller. Etter at krypteringen ble avslørt så er det iof fritt frem å lage ymse uoffisielle løsninger for dette, men det er ikke noe selskapene ønsker.

Dolby eier et selskape som tilbyr en propritær mediaserver løsning hvor alle DVD ene dine kan lastes inn på HDD'en, men selv om de visstnok har lisensiert CSS og har innholdet kryptert på HDDene i serveren så har selskapet nå blitt gransket/saksøkt av Copy Control Association.
    Jeg trodde de hadde fått en lov som skulle stoppe de-cryptering av dvd. Både DVD-Shrink og DVD-Decrypter har ikke lov til å oppdatere programene sine.

Det er mulig bare disse to programene ble stoppet. Egentlig er det helt idiotisk...
    Dvd plater er fragile saker og en backup burde ikke være noe problem før man sprer det til resten av verden. De fleste gjør ikke det...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Prøv å google deg selv + sony. En Stoor andel av dine innlegg/postinger/artikler har med sony produkter å gjøre.

Din forguding av DVP-S7700 var en av grunnene til en kompis av meg kjøpte den spilleren :-)

Men alle har vi våre favorittmerker så ingenting galt i det. Men det er ingen grunn til å ikke late som du har et spesielt forhold til Sony.
    Man skal lese mye rart i denne tråden, men dette er vel det mest meningsløse frem til nå.

Du refererer til en ti år gammel skribenttest av en DVD-spiller fra Sony og bruker det som et "bevis" på at favorittmerket mitt er Sony?

Man må også ha en livelig fantasi for å se at det google søket indikerer noen spesiell Sony preferanse for min del.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crap
    Hvilket format er det som har den offisielle logoen?
    Dette må du forklare meg nærmere?

Hvilken offisiell logo er det du sikter til?

Er det Coca Cola eller Pepsi som er det offisielle logoen for brunt sukkervann?

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal lese mye rart i denne tråden, men dette er vel det mest meningsløse frem til nå.

Du refererer til en ti år gammel skribenttest av en DVD-spiller fra Sony og bruker det som et "bevis" på at favorittmerket mitt er Sony?

Man må også ha en livelig fantasi for å se at det google søket indikerer noen spesiell Sony preferanse for min del.
    Ja, det er rimelig meningsløst å henge seg opp i hva som er favorittmerket til folk. Jeg prøvde bare å gjette meg frem til hva Robert mente med antydningen om ditt spesielle forhold til Sony. Han kjenner deg i det minste, men jeg har kun lest dine innlegg/tester/bøker/artikkler gjennom tidene.

Jeg sitter iallfall med det inntrykket at du har et spesielt forhold til Sony. Det kan godt hende at du feilaktig har gitt det inntrykket, men jeg og en del andre "gamle travere i bransjen" har samme inntrykk. (husker vi diskuterte det på jobb for lenge siden den gang jeg jobbet deltid Elnor Rådhusplassen)

Hva er favorittmerket da? Toshiba?

Mitt er Pioneer :-) (med ørten spillere og apparater fra den Pioneer gjennom tidene så er det ikke så veldig vanskelig å gjette seg frem til det)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Hmm. jeg skjønner ikke helt hva du mener. HD DVD-leseren til Xbox kjøpes utelukkende for å spille av HD DVDer. Spør du meg er det en selvfølge at den skal telle som avspiller i statistikk over solgte spillere.
    Telles som avspiller JA. Men jeg mente med PS3, at den burte ligge ute for salg som DVD, BD spiller osv. og ikke bare spillmaskin. Det kan ikke addon til Xbox fordi det kun er tilleggsutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi interessert i en bransje som velger hvilket HD-format vi skal ha? Skal ikke forbrukerne gjøre det valget? Jeg bare spør.

Blir kanskje en smule off-topic å diskutere merker i denne tråden, men jeg var Sony-freak helt til jeg kjøpte et nytt videokamera som fikk elektronikkfeil etter knappe 10 sekunders bruk. Da fikk jeg inntrykk av at Sony, som jeg tidligere så på som et riktig kvalitetsmerke for kjennere, hadde gått over til å bli produsent av "electronics for the masses" (dvs. en produksjonslinje med ikke helt topp komponenter og kvalitetskontroll). Følgelig var jeg skeptisk ved innkjøp av PS3, spesielt ettersom rapportene strømmet inn om at laseren sviktet på flere maskiner etter kun kort tid på 60 GB-versjonen. Laseren i min PS3 40 GB-versjon fungerer heldigvis ennå, men mediaserveren er ubrukelig fordi den får bredbåndsruteren min til å panikk-reboot'e seg hver gang den aktiviseres.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må du forklare meg nærmere?

Hvilken offisiell logo er det du sikter til?

Er det Coca Cola eller Pepsi som er det offisielle logoen for brunt sukkervann?
    Jeg tror nok du skjønner godt hva han mener Espen...

HD DVD ble valgt av DVD Forum som det offisielle formatet til å overta for DVD'en. Det er derfor HD DVD kan benytte DVD i navnet og også benytte DVD logoen.

Til tross for at de tapte i DVD Forum valgte Sony å gå videre med sitt format. Det kan diskuteres hvilket format som er mest proprietært ;-)

Side 507 av 653 FørsteFørste ... 7 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 487 497 503 504 505 506 507 508 509 510 511 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 647 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •