HD formatkrigen. - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 549 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 13053
  1. #961
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Phantom of the Opera har en feil-koding på True-HD sporet.. Andre titler med True-HD er ikke like ille.. I tillegg er nok dekoderen som sitter i Toshibaen litt i "snilleste" laget, den kunne godt ha lagt ut et litt høyere nivå.. Har ikke testet så mye med True-HD rett inn på Yamahaen min etter at jeg fikk HDMI, regner egentlig med at det skal hjelpe på..
    Kan du sende meg en link til noe som bekrefter dette med feilkoding? Ser jo at det ikke klages bare på denne, men også andre HD-DVD-utgivelser lenger opp i denne tråden.

    Jeg må gjenta meg selv: Det er ikke nødvendigvis noe feil med innspillingen hvis man må skru høyt på volumkontrollen, så lenge peakene i innspillingen faktisk går (nesten) i taket på signalinngangen.

  2. #962
    Newcomer EvilDick sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Spørsmålet er vel heller hvor mange filmer (i snitt) hver PS3-eier kjøper.. Jeg kan iallefall garantere deg at det tallet er flere ganger så høyt for HD-DVD kjøpere..
    Enig

    Tror en som har kjøpt seg en standalone spiller, og har en genuin interesse for HD filmer kjøper flere filmer en de som har kjøpt seg tv-spill? (Ble en lang settning det)

    Og hva med de som har kjøpt seg HD drev til 360'n? De gjør det jo også av ren interesse for HD media.

    Mens flesteparten av de som har kjøpt seg Playstation3, har kjøpt seg et tvspill og fått en BD med på kjøpet.

    (Endret stort, etter fatal lese feil)

  3. #963
    Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror du skal lese innlegget en gang til, EvilDick;-)

  4. #964
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er denne holdningen som ødelegger plateindustrien og CD om dagen, la det nå ikke gå ut over filmindustrien! :evil:

    Ja, jeg er nesten litt sint nå, for dette er sannsynligvis ikke en feil, det kan like gjerne være en følge av at de faktisk har utnyttet dynamikkområdet som høyoppløste lydformater gir.
    Hva er det som kontrollerer lydstyrken? Er det innspillingen eller innstillingen du gjør på volumknappen? Har du et anlegg som faktisk takler dynamiske lydspor, så er det ikke RMS-effekten som teller lenger, men peak-effekten og hvor mye strømreserver forsterkeren har til hver peak. Og skyld ikke på innspillingen for at du ikke liker/tør å skru opp så høyt som det kreves av innspillingen. En innspilling med lavt RMS-nivå vil ha et potensial for skikkelig dynamiske peak-utladninger. Slike innspillinger setter krav til anlegget, og jeg vil tippe at en del med dårligere anlegg blir nødt til å bruke kompresjon på slike spor for å få opp det generelle lydtrykket.

    Jeg for min del har begynt å verdsette innspillinger der jeg må skru opp en del på dialog og lignende. Det betyr som regel at jeg har deilig dynamikk i vente.
    Så du er sint, Roffe,fordi jeg mener at en del TrueHD-spor er for lavt innspilt. Du mener at jeg har for dårlig anlegg og for lite RMS for å dra nytte av TrueHD på HD DVD?! Akkurat:???:

    Når jeg på Phantom of the Opera måtte som sagt skru opp til -5 på min Yamaha, og det fortsatt ikke var spesielt trøkk, så skal du innbilde meg at det er bra spor og at det er slik det skal være. Vel-vel...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma



  5. #965
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, skjønner fortsatt ikke logikken din.. Du mener altså at hvis Toshiba trykte opp 1 million HD-DVD plater, og sendte dem på et lager, så ville det kvalifsere som "ny rekord"? Både tittelen og innholdet er suspekt så det holder, i typisk Sony-overdrivelses-stil..

    Det er vel heller ingen som har antydet at PS3 ikke har en stor betydning for BD-film salget, skulle bare mangle, siden det er "shipped" 100 ganger så mange av den i forhold til andre Blu-Ray avspillere(ok, en *liiiiten* overdrivelse, men heller ikke så langt fra sannheten).. Spørsmålet er vel heller hvor mange filmer (i snitt) hver PS3-eier kjøper.. Jeg kan iallefall garantere deg at det tallet er flere ganger så høyt for HD-DVD kjøpere..
    Dette er ikke min logikk, og jeg regner med at det du beskriver som "shipped" ikke er det som faktisk skjer. De sender jo ikke bare Casino Royale til et lager. De som tar inn filmer; butikker og kjeder får vel ikke dette gratis av Sony Pictures. Sony selger vel sine filmer til butikken? Eller har jeg misforstått? Det er vel ingen butikk som bestiller 1000 stk BD-eks av Bond for bare så å sitte med de i butikkhylla. De tar kanskje inn 30-50 avhengig av butikk. Så blir disse utsolgt, og de må bestille fler. Jo fler de bestiller jo flere selger de og ergo blir det "shipped" flere filmer fra Sony.

    Så Shipped har vel direkte noe med hvor mye som blir solgt, om det ikke er akkuat salgstallet. Akkurat salgstallet har jo vist seg å være nesten håpløst å registrere. Noen har salg med tilbudet "ta 2 betal for 1". Har butikken her solgt en eller har han solgt 2. Dermed blir det enklere å forholde seg til shipped, vil jeg tro.
    ¨
    Dersom det var slik du beskrev, tklev, så hadde vel Warner shipped 100k eksemplarer av Departed på HD DVD for så å komme med pressemelding:
    "100.000 Departed HD DVDs shipped". Men dette behovet meldte seg aldri.For hvor skal de "shippe" filmene til dersom ingen butikker bestiller. Det er jo ikke shipped til eget lager det her menes

    Og det er jo mange her inne som mener at PS3 ikke vil ha særlig stor betydning for Bd-salget. Dette fordi PS3 er først og fremst en spillkonsoll. Når BD-salget nå har steget med 700% etter lanseringen av PS3 sier vel det sitt
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma



  6. #966
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan du sende meg en link til noe som bekrefter dette med feilkoding? Ser jo at det ikke klages bare på denne, men også andre HD-DVD-utgivelser lenger opp i denne tråden.
    Sitat Opprinnelig postet av thebland
    Roger,

    Why are the volume levels consistently lower (by 5 db to 10 db) on all the HD DVD titles?
    Roger Dressler
    06-22-06, 08:17 AM
    If the discs play at lower levels, it is happening in the mixer, which is controlled by the disc authoring.


    Which specific titles have Audio that's too low? - AVS Forum Archive 2

  7. #967
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Der kom linkene, ja, og det er ikke bare jeg som misliker den lave lydinnspillingen på enkelte HD DVD-titler...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma



  8. #968
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Så du er sint, Roffe,fordi jeg mener at en del TrueHD-spor er for lavt innspilt. Du mener at jeg har for dårlig anlegg og for lite RMS for å dra nytte av TrueHD på HD DVD?! Akkurat:???:

    Når jeg på Phantom of the Opera måtte som sagt skru opp til -5 på min Yamaha, og det fortsatt ikke var spesielt trøkk, så skal du innbilde meg at det er bra spor og at det er slik det skal være. Vel-vel...
    Jeg mener at de nye lydformatene har et dynamikkområde som LANGT overgår alle de tidligere lydformatene som har vært tilgjengelig for hjemmekino.
    Når man lager en miks som utnytter dette dynamikkområdet maksimalt med minimal dynamikkomprimering, så vil RMS-nivået på lydsporet på det analoge signalet være lavere enn på f.eks. DD eller DTS, siden det skal være headroom for dynamikken. Dette er helt naturlig.

    -5dB er, hvis skalaen er korrekt i forhold til signalet man får inn, ikke spesielt høyt, det er faktisk en senking av signalnivået inn til effekttrinnet, sammenlignet med hva det bør takle. Eller for å si det på en annen måte: Når volumnivået er på 0dB, så bør forforsterkerdelen slippe samme nivå ut til effekttrinnene som det får inn. På normale systemer vil det ofte si et analogt signal med 2 volts peaker i forhold til nullpunktet. Ved -5dB er peakene redusert til rundt 0,6 volt på signalnivået. Jeg aner ikke hva effekttrinnene på din Yamaha er ment å takle på inngangen, eller hva gain er, men jeg er forundret dersom det skulle være problematisk å takle 0dB inn. Når inngangssignalet er redusert må man skru opp på volumkontrollen, som styrer nivået på signalet fra forforsterkeren. Effekttrinnet jobber ikke noe hardere på RMS-nivå av den grunn.

    Jeg sier ikke at det er noe galt med din Yamaha. Jeg sier det er noe galt med holdningene til innspillinger som har stort dynamikkområde, altså forskjellen mellom gjennomsnittsnivå (slik som dialog) og peaker (slik som eksplosjoner og slikt). God dynamikk er bedre, så lenge utstyret klarer å reprodusere det. Yamahaen jobber ikke noe hardere på dialog etc hvis du må skru opp en innspilling til 0dB eller -5dB for å få samme gjennomsnittlig lydtrykk som det en annen innspilling har ved -16dB eller -20dB. Men hvis dynamikkområdet er korrekt utnyttet, så skal du få en skikkelig trøkk som ikke var mulig ved lave innstillinger på volumkontrollen. Det sier seg selv at en høyere innstilling på volumkontrollen kan gi mer trøkk ut, gitt at inn-signalet utnytter dynamikken.

    Jeg er sint fordi det er en utbredt misforståelse at det er galt å måtte skru opp skikkelig for å få trøkk i anlegget på gode innspillinger. Man er blitt alt for vant til at moderne CD-utgivelser med null dynamikk og høyt gjennomsnittsnivå krever liten heving med volumkontrollen, og så tror man at noe er galt når man må skru opp litt (ja, -5dB er fortsatt "litt", over 0dB begynner å bli så mye at man skal være forsiktig). Jeg kjenner ikke den konkrete HD-DVDen, men jeg vet at jeg FORVENTER å måtte skru volumkontrollen HØYT for å klare å gjengi dynamikken i de nye, dynamiske, høyoppløste lydformatene og samtidig beholde et fornuftig nivå på dialog og lignende.
    Jeg er sint fordi hvis mange nok krever det, så vil Loudness War-komprimeringen nå filmverdenen også, med det resultatet at de nye lydformatene ikke utnyttes, og man får ikke noe mer dynamikk enn det man hadde på vanlig DVD.
    Det er ikke personlig, men å kreve at TrueHD på HD-DVD skal ha samme gjennomsnittsnivå på dialog som DD hadde på DVD er å kreve at dynamikken i TrueHD-sporene begrenses til samme nivå som DD-sporene. Det er slike krav jeg vil til livs.
    Synes du det spiller for lavt, så mener jeg at Toshiba på sin HD-DVD-spiller har en komprimeringsinnstilling som kan brukes når man konverterer til DD (eller var det DTS) på den digitale utgangen. Da får man vel et nivå som er omtrent som standard DVD, for den som foretrekker lav innstilling på volumkontrollen framfor full dynamikk i lydsporet.

  9. #969
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Roger Dressler
    06-22-06, 08:17 AM
    If the discs play at lower levels, it is happening in the mixer, which is controlled by the disc authoring.


    Which specific titles have Audio that's too low? - AVS Forum Archive 2
    Alt jeg ser er de samme klagene som her, at man må skru opp en del på volumkontrollen i forhold til gammel vane.
    Når jeg sitter hjemme og lytter til CDer fra 1990 (som ikke er hardt dynamikkomprimert) må jeg også skru opp lyden, sammenlignet med CDer fra 2000-tallet (som er hardt dynamikkomprimert). Men gjett hva som låter best...

    Jeg ser ingen indikasjoner på noe annet enn at dette er øket dynamikk i TrueHD. Faktisk er det en som sier han må varierere innstillingen på volumkontrollen gjennom filmen. For meg er dette en indikator på at det faktisk er en øket dynamikkvariasjon, og at folk bare ikke er vant til det. Det er ikke noe galt i å skru opp på volumkontrollen hvis innspillingen har en dynamikk som krever det.

    Jeg skal være med på at dette er "galt" hvis noen kan vise til målinger av nevnte lydspor som viser at det ikke finnes peaker som utnytter dynamikken, men ellers skulle jeg mene at det er dynamikk i disse sporene som forekommer svært sjelden, men likevel er gjennomsnittsnivået holdt nede framfor å dynamikkomprimere disse peakene. Hvis miksingen er lav og uten dynamikk, så får dere ha meg unnskyldt, men jeg har så langt ikke sett indikasjoner på at dynamikkpotensialet for TrueHD er dårlig utnyttet. Et lavt gjennomsnittsnivå er tvert imot en FORUTSETNING for å ha skikkelige dynamikkpeaker.

  10. #970
    Newcomer EvilDick sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sage
    Tror du skal lese innlegget en gang til, EvilDick;-)
    Endret

  11. #971
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK, Roffe, jeg er ikke mere vrang enn at jeg skal forsøke litt til. For til nå har jeg konsekvent valgt bort TrueHD til fordel for bitstream over coax. Jeg forsøkte litt med Batman Begins, men som sagt følte jeg at det var for lite trøkk. Men jeg skrudde kun volumet kun til ca. -12-13.

    Jeg skal innrømme at det du skrev over lærte jeg en del av. Jeg trodde faktisk at forsterkeren måtte slite når den nærmet seg 0db, og derpå forvrengning med ødelagte høyttalere.

    Men da skal jeg forsøke og eksperimentere litt i kveld. Og sprenger jeg noen elementer fordi jeg dro volumet til 0db - sender jeg regning til deg, Roffe. Jeg bruker bare 20 minutter til Hælden

    Men når det gjelder ukomprimert lyd, er det det samme for Blu-ray og PCM (jeg har ikke HDMI på receiver så jeg får ikke prøvd)?

    Ellers takk for utfyllende og lærerik info. Dette har du tydeligvis mye peiling på
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma



  12. #972
    Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det vel spesielt 2 filmer som har fått gjennomgå på tester, der er Phantom of the ophera & The Last Samurai. Begge disse skal ha dårlig lydgjenngivelse på hd. Tatt i betraktning nevnte dynamikk peak.

  13. #973
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er ikke personlig, men å kreve at TrueHD på HD-DVD skal ha samme gjennomsnittsnivå på dialog som DD hadde på DVD er å kreve at dynamikken i TrueHD-sporene begrenses til samme nivå som DD-sporene. Det er slike krav jeg vil til livs.
    Dialogen ligger vel på rundt -30 dBFS i de fleste filmer (noen så høyt som -20 dBFS). Om man koder filmlyden med PCM, DD eller True HD påvirker ikke denne standardiserte miksepraksisen på noen som helst måte.

    Volumknotten skal også stå på det samme uansett ("0 dB på kalibrerte anlegg av THX typen) så du får aldri mer dynamikk i filmlyden uansett om den kvantiseres med 16 eller 24 bit. Det eneste som blir bedre er støygulvet. Noe som ikke er særlig relevant.


    Ref for kinolyd:
    0 dBFS = 105 dB SPL

  14. #974
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ellers takk for utfyllende og lærerik info. Dette har du tydeligvis mye peiling på
    Neppe. Har var det mye vranglære. Som kjent så mikses filmlyd over et monitorsystem der maks utstyring er definert som et maks lydtrykk (0 dBFS = 105 dB SPL). Antall kvantiseringsbit endrer ikke på dette.

    Det eneste man kan forvente med å endre codec eller bit må være "kvaliteten" på lyden, lydtrykket skal være nøykatig det samme uansett codec.

  15. #975
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men da skal jeg forsøke og eksperimentere litt i kveld. Og sprenger jeg noen elementer fordi jeg dro volumet til 0db - sender jeg regning til deg, Roffe. Jeg bruker bare 20 minutter til Hælden
    Jeg må nok ta forbehold om at utstyret ditt er dimensjonert for den eventuelle dynamikken i slike opptak, SVS!-man, OG at 0dB faktisk betyr 0dB i forforsterkeren din. Men bruker du huet og ørene, så burde det faktisk ikke være noe problem.

  16. #976
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Reference level

    Feature Article


    A few words on "Reference Level"

    Before we start talking about the pieces and parts, we first need to take a quick refresher on the concept of "Reference Level", as you are going to be hearing that term quite a bit in the coming paragraphs. Simply stated, Reference Level is a standard, known, predictable and reproducible playback volume level. When movie sound tracks are crafted, they are done so on systems which are locked at this level. The sound artist does not play around with a big volume knob when doing his/her work. If the sound artist wants something to be loud, they make that sound loud within the sound track. When they want something to be soft, they make that element soft within the sound track. Movie theaters set their playback level by the exact same rules, so when the movie is shown, you hear EXACTLY what the sound artist heard when they were making the piece. Loud, soft, in-between, it's all there, and no one touches the master volume knob over the course of a two-hour movie.

    To achieve THX certification, components must play at this reference level without breaking, distorting, buzzing, rattling or any other distracting effects.

    Reference level is by any definition, objective or subjective, quite loud. It basically mirrors the dynamic range of the studio system, which in the case of all movie sound tracks, is 105 dB. Any single channel of the system is calibrated to play 0 dB FSD (the loudest sound the sound track can contain) at 105 dB (115 dB for the LFE channel). While that is really, REALLY loud, its important to remember that there is 105 dB of dynamic range and the artist can put a sound at any level they want. So while a system's volume may be set to reference level, dialogue within the sound track can, and most often is, at a normal, natural level. Reference level, with the dynamic range available, permits a movie to have that normal, natural dialogue, and then suddenly a spectacular, loud car chase without anyone touching the volume control. Every element in the sound track comes out as it should.

    Now, having said all that, watching a movie at reference level in a home theater is almost never done. It can be extremely loud to begin with, but the close spaces typical of home theaters make it perceptibly even more so. Reference level is still very important in home theater though for several reasons. Because it is the absolute loudest a sound track should ever be played, its fairly intuitive that its a good idea to have a system that can competently go that loud. It gives you a sort of "safe maximum" volume level, even though you may never push it that high. Even more important though is knowing what volume you are at RELATIVE to reference level because if we go too low, we literally lose the quietest sounds since they are pushed below the audible threshold, surrounds lose their presence, the perceived spectral distribution of the track is altered, and dialogue intelligibility suffers.

  17. #977
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En liten avsporing om jeg får lov siden vi har fått besøk av folk med peiling:-D

    Er det rent psykisk at man føer at man spiller "for høyt" hvis man ser film på referanse nivå hjemme, kontra på kino.

    Hvis man går på en voksenforestilling på en actionfilm på en oppegående kino så ligger lydtrykket på referansenivå og jeg synes det er behagelig.

    Med ett riktig kalibrert hjemmekino oppsett på referansenivå så synes sikkert 9 av 10 at det er for høyt selv om lydtrykket ikke er høyere enn det skal.

    Er det størrelsen på rommet og bildet på kino kontra hjemme hos folk flest samt unger og naboer som gjør det?

    Eller spiller de faktisk ikke på refereansenivå på kino?
    Har aldri hatt med meg radioshacken på kino, men snakket med folk som jobber der ang. lydtrykk.

  18. #978
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Neppe. Har var det mye vranglære. Som kjent så mikses filmlyd over et monitorsystem der maks utstyring er definert som et maks lydtrykk (0 dBFS = 105 dB SPL). Antall kvantiseringsbit endrer ikke på dette.

    Det eneste man kan forvente med å endre codec eller bit må være "kvaliteten" på lyden, lydtrykket skal være nøykatig det samme uansett codec.
    Akkurat. Da skjønner jeg at jeg ikke skjønner noen ting om dette:???:

    men hva betyr det ift HD DVd og TrueHd, som mange synes er for lavt innspilt? Skal det være sånneller skal det ikke. Vil det bli det samme for DTS-HD?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma



  19. #979
    Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen kan se hvem som vinner eller ikke får seinere..
    Det er noen fordeler på begge to.. det som mest mulig kommer til og avgjøre er nok prisen på spilleren og filmene.. Dette er det jeg tror.. Du kan tro noe anna vis du vil men jeg sier bare hva jeg mener..
    Å dere som snakker om at PS3 selger bra og det kommer da mange BR spillere rundt om kring.. Tenk deg åsså at det finnes flere Xbox 360 rundt om kring og mange kjøper hd spiller add on for mindre penger en 1 ps3..

    Ingen vits egentlig å diskutere nå før høsten/Vinteren da vi kan se litt mere..

  20. #980
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Neppe. Har var det mye vranglære. Som kjent så mikses filmlyd over et monitorsystem der maks utstyring er definert som et maks lydtrykk (0 dBFS = 105 dB SPL). Antall kvantiseringsbit endrer ikke på dette.

    Det eneste man kan forvente med å endre codec eller bit må være "kvaliteten" på lyden, lydtrykket skal være nøykatig det samme uansett codec.
    Vel, nå har jeg søkt på nettet etter informasjon, og det er dessverre lite harde fakta å finne om hvilke konkrete forbedringer DD TrueHD har over standard DD og DTS (slik man finner det i DVD-verdenen), ut over at den er "lossless" og har høyere oppløsning. Synes likevel følgende sitat fra et intervju med Tony Spath hos Dolby Laboratories var interessant (min utheving):
    In addition to more audio channels and a higher bit-rate ceiling, Dolby TrueHD has taken on some of the innovative metadata features from Dolby Digital, such as level normalisation and a late-night listening feature. With the enormous dynamic range possible with 24/96 audio, both these features will prove useful in the "make-it-work-for-me" entertainment experience which people demand today. In particular, the ability to listen to a wide dynamic range soundtrack at family-friendly levels without dynamic range artifacts will be appreciated – especially as it comes at the touch of a button.
    Ref: Tony Spath, VP International Marketing, Dolby Laboratories

    Jeg tolker ihvertfall dette som at det er potensial for øket dynamikk med TrueHD, og at man har større behov for disse featurene (level normalization, late-night-listening) enn tidligere.

    Jeg kan ikke skjønne at man skulle "bruke opp" mye av dynamikkområdet på å få et støygulv som ligger betydelig lavere enn CD, uten samtidig å øke det dynamiske området oppover. For å ha et maksnivå på 105dB for peaker når dialogen er på normalnivå virker kunstig lavt når man har et dynamisk område som TrueHD representerer tilgjengelig.

    Det kan godt hende at det er en miksingsstandard som sier at 0dB skulle tilsvare maks SPL på 105dB, der en dynamisk headroom på -20 til -30 dB i forhold til normalisert dialog (75-85dB) er normen, men er du sikker på at dette gjelder for de nye formatene, altså at det er maks 30dB dynamikkheadroom mellom dialog og de kraftigste peakene?
    Dolby TrueHD delivers studio-master sound that unlocks the full high-definition entertainment experience on next-generation media.

    * The full-range high-definition audio entertainment experience that best complements next-generation video performance.
    * More realistic sounds and greater dynamic punch that significantly improve music, dialogue, and sound effects.
    * Extended frequency response and greater dynamic range for improved dialogue comprehension and a warmer listening experience.
    * Exceptional compression efficiency to re-create studio-master audio without impacting the bit-rate budget for high-definition pictures and value-added features.
    Ref: Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus High Definition Audio Technologies

    Jeg tar likevel selvkritikk fordi jeg trodde 0dB på volumkontrollen betydde 0dB forsterkning. Skjønner at dette regnes som et referansenivå, og spørsmålet blir vel da heller om hjemmekinoen faktisk spiller ved referansenivået (er det 75 eller 85dB?) ved 0dB. Jeg for min del opplever uansett at det er en viss variasjon fra film til film (DVD) på hvilket nivå som virker fornuftig, og siden jeg også spiller en del CD (som ikke har noe definert referansenivå, ihvertfall ikke noe som følges som en standard), så er jeg vant til å justere på volumkontrollen fra film til film eller fra CD til CD.

Side 49 av 653 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 549 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •