HD formatkrigen. - Side 486

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 486 av 653 FørsteFørste ... 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 482 483 484 485 486 487 488 489 490 496 506 516 526 536 546 556 566 576 586 596 606 616 626 ... SisteSiste
Viser resultater 9,701 til 9,720 av 13053
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Britax

Uansett, den er fullt operativ med all interaktivitet fra dag 1.
    BD spillerene som har kommet hittil er straks "avleggs" siden de ikke støtter BD 1.1 eller 2.0 (unntatt PS3).
    Nå har hverken PIP eller internett tilkobling strengt tatt noen med interaktivitet å gjøre. Alle BD-spillere har BD-J funksjonalitet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev

BD 1.0 spillere vil nok ikke bli prioritert av filmstudioene i fremtiden, bare vent om et års tid, så vil mange filmer ikke være kompatible med dagens avspillere. (Enten med ekstremt lang loadetid, eller at de faktisk ikke vil spille av i det hele tatt.)
    Eneste forskjellen er at de med "gamle" spillere ikke får Bonus View (PIP) eller internett funksjonalitet. Hovedfilm og standard ekstramateriell vil spille som i dag.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Hva er det som er forskjellen i finesser? Jeg håper du ikke kommer med at PIP vinduet kan være full-HD i teorien. (for et vindu med Full-HD vil da vitterlig ikke lenger være et PIP vindu, men fylle hele skjermen)
    Det er omtalt tidligere i denne tråden.

BD har et krav om full støtte for chroma keying av PIP-bildet.

I den grad det blir full-HD også for PIP så kan jeg da utmerket godt se for meg fordeler med å legge to bilder oppå hverandre med chroma keying.

På BD vil man også få tilgang til original bitstrøm selv på titler som er forfattet i advanced modus med sekundær lyd. Det går ikke på HD DVD.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så viktig med alle disse funksjonene? Jeg vil se film og bryr meg ikke det døyt om fansy menyer og alt det der. Filmen kan gjerne starte rett opp og en enkel pop-up meny. Ekstra matriale er også som oftest bare hakket mer inntresant enn å se maling tørke.

Sånn, der fikk jeg sagt det. Nei, jeg sto ikke opp med feil bein i dag

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Eneste forskjellen er at de med "gamle" spillere ikke får Bonus View (PIP) eller internett funksjonalitet. Hovedfilm og standard ekstramateriell vil spille som i dag.
    Spille som i dag? 1 minutt fra du slår på spilleren til den er klar, og så 2 minutter til før filmen kan starte. Topp?

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er omtalt tidligere i denne tråden.

BD har et krav om full støtte for chroma keying av PIP-bildet.

I den grad det blir full-HD også for PIP så kan jeg da utmerket godt se for meg fordeler med å legge to bilder oppå hverandre med chroma keying.

På BD vil man også få tilgang til original bitstrøm selv på titler som er forfattet i advanced modus med sekundær lyd. Det går ikke på HD DVD.
    Mulig jeg er dum, men hva betyr dette? Hvilke muligheter åpenbarer seg med disse egenskapene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haavard74
    Mulig jeg er dum, men hva betyr dette? Hvilke muligheter åpenbarer seg med disse egenskapene?
    Samme lurer jeg på. Hvem bryr seg?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av my2cents
    Ingenting. Enkelte prøver desperat å komme med detaljer som skal være bedre på det ene formatet fremfor det andre. Men i bunn og grunn, har det ikke en drit og si. Bare vås.
    Vi får se hva som skjer når utgiverne begynner å ta muligheten i bruk. :-)

Ulempen med HD DVD var at de satte standarden med begrensningene som lå i datidens SoC-løsninger; disse var uten mulighet for chroma keying på PIP bildet. Noen ganger er det gode grunner til å vente.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hva er så viktig med alle disse funksjonene? Jeg vil se film og bryr meg ikke det døyt om fansy menyer og alt det der. Filmen kan gjerne starte rett opp og en enkel pop-up meny. Ekstra matriale er også som oftest bare hakket mer inntresant enn å se maling tørke.

Personlig så deler jeg forsåvidt den tanken; dog plater med bare pop-up meny er noe ubrukelig dritt IMO. Liker ikke de.

Når det gjelder alt det fancy greiene så er det i og for seg noe som man tydeligvis føler man må ha på markedet. Da er det jo greit at BD tilbyr den samme typen finesser som HD DVD (dog med litt mer avanserte muligheter).

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Akkurat dette har jeg også lurt mye på.
    Er det virkelig mange som bryr seg om alt ekstra dikkedariene ?

For meg personlig hadde holdt med valg av lyd og eventuelt subtitles.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Men, det jeg vil vite er hva du tror om Harry Potter og Føniksordenen. Hvor mye tror du BD-utgaven selger i forhold til HD DVD-utgaven?
    Enig. Dette er kanskje den viktigste kampen i år, blir det en tydelig forskjell her, så kan mye være avgjort.

Mindre enn 55% BD: Seier HD DVD
    Mellom 55-60% BD: Uavgjort
    60 eller høyere for BD: Seier BD

Ka dokker tru?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså? Så vidt jeg har skjønt, så gjør Toshibaspillerne nøyaktig det samme. De sender ut primærlyden som bitstream dersom du har valgt bitstream ut på en advanced mode-tittel.

Sekundær- og effektlyden må nødvendigvis forsvinne, ettersom det er umulig å mikse sammen to signaler og samtidig beholde den originale bitstrømmen.

Men, hva var fordelen med å la forsterkeren dekode signalet, igjen?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund tilbake så la du ut ett bilde fra en BD spiller meny, hvor du hevdet det beviste at BD kunne bruke ordinær bitstream også ved bruk av sekundær lyd.

Når jeg leste igjennom så var det klart og tydelig at BD vil gjøre akuratt det samme som HD DVD. Er bitstream valgt så vil ikke sekundær lyd funke. Skal man ta i bruk sekundær lyd, så må all lyd omgjøres til PCM i spiller.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Enig. Dette er kanskje den viktigste kampen i år, blir det en tydelig forskjell her, så kan mye være avgjort.

Mindre enn 55% BD: Seier HD DVD
    Mellom 55-60% BD: Uavgjort
    60 eller høyere for BD: Seier BD

Ka dokker tru?
    Her gis ikke ved dørene, og rett skal være rett:

Mindre enn 50% BD: Seier HD DVD
    Mellom 51-55% BD: Uavgjort
    55-60% BD: Seier BD
    60% eller høyere: Forventet, og jeg anser at WB dropper HD DVD.

Spennende blir det.

Jokeren blir box-settet. Jeg så en stund at denne lå på topp 3 på Amazon over flest solgte BD. Box-settet må uansett taes med i regnskapet...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    For en stund tilbake så la du ut ett bilde fra en BD spiller meny, hvor du hevdet det beviste at BD kunne bruke ordinær bitstream også ved bruk av sekundær lyd.
    Nope, det har jeg aldri påstått. Det må være en missforståelse fra din side.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette blir for tynt. HD DVD specs sier internett tilkobling, da får det være opp til evt produsent(toshiba) å velge om dette skal være trådløst eller kablet. Du sier at det har blitt nevnt trådløst på profil 2.0? når kommer dette? og tror du virkelig at det vil være vanskelig for evt toshiba og lage spillere med trådløst? neinei, dette blir el evt en trend som begge formater kommer til å få etterhvert. Dessuten så snakker du jo om at Bd blir bedre og bedre, men før vi vet rodet av det har det gått 3 år og BD er enda ikke ferdig utviklet. Det er jo bra at formatet hele tiden blir bedre, men jeg (spekulasjon) er redd dette vil gå utover de med eldre spillere. Innen BD er ferdig utviklet så nærmer en seg kanskje også det "neste" formatet.

Ang bilde og lyd delen så vil begge formater bli bedre med tiden etter som codec'ene blir bedre og bedre og studioene får bedre erfaring med HD. BD har jo klart en fordel med større plass, men dette tror jeg ikke er så vesentlig i denne krigen, for evt ekstra materiale så kan man bare lage 2 disc utgivelser, noe som de gjør med dvd hele tiden. En 30GB disk klarer fint å lagre en film med topp kvalitet på både bilde og lyd.

Føler at diskusjonene går litt frem og tilbake mellom blått og rødt her... Argumenter brukt mot det ene tidligere blit nå brukt mot det andre. Men farget er vi alle i større eller mindre grad...
    Profile 1.1 blir vel kalt final profile. Profile 2.0 er ikke spesielt prioritert hos BDA, virker det som. Og bare fordi at HD DVD gruppen mener at dette er livsnødvendige ting å være tilkoblet web, så betyr ikke at det reelt sett er det markedet skriker etter.

BD-Java er nok mer enn godt nok for de aller fleste.

Men jeg humrer alltid litt ekstra når kommentarer som; "det er ikke så nøye med de 20GB ekstra lagringskapasitet som BD har. Det betyr ikke så mye". Men at BD-spillerne ikke har en ethernet-kontakt skal være langt viktigere

Og jeg poengterte bare at når Toshiba har tatt seg bryet med ethernet kontakt, så kunne de kanskje ha tilbudt trådløst. Selfølgelig er det opp til Toshiba om de vil levere kontakt eller trådløst.

Men forklar meg hvorfor det ikke er opp til BDA å vente med hele web-oppkobling til de mener dette er godt nok. Det er nok viktigere for både BDA og forbrukeren at de vidreutvikler BD-J, og at spillerne utvikles slik at loadingtidene reduseres. PS3 og Panasonic BD30 har fått dette bra til, og de nye spillerne blir sikkert enda bedre.

Det er ikke dette som avgjør om folk kjøper seg en HD-spiller. De ser på filmutvalget, spillerutvalget og ikke minst utleie og hvor mange hyllemeter som finnes av BD.

Spaceworld Fredrikstad har nå 3 HD DVDer, og 56 BDer. Jeg var i Gøteborg i helgen, og var innom en gedigen platebar med en mengde SD DVD. Mitt på gulvet sto en 2x2 meter hylle stappfull med BD-titler. Jeg så ikke en eneste HD DVD-film. Dette ser folk, og HD DVD blir med sine 2-3 filmer rundt omkring og kun sine lavpris Toshiba-spillere; snart å regne som et døende format.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Her gis ikke ved dørene, og rett skal være rett:

Mindre enn 50% BD: Seier HD DVD
    Mellom 51-55% BD: Uavgjort
    55-60% BD: Seier BD
    Hehe, greit nok, men siden du har begynt å interessere deg for trend, så skulle man tro at årsgjennomsnittet, som er 65:35, ville vært et bedre utgangspunkt

Hvis denne tittelen selger bedre enn HD DVD har gjort hittill i år, kan man jo si at HD DVD har en oppadgående trend, mens hvis den selger dårligere er trenden nedadgående.

60% eller høyere: Forventet,
    OK, da registrerer jeg >60% BD som ditt tips.

og jeg anser at WB dropper HD DVD.
    Hehe - Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva som foregår i styrerommene til Warner, men jeg tror BD må ha et litt større overtak enn 60:40 for at WB skal erklære HD DVD som død. Men det er for så vidt en annen diskusjon.

Jokeren blir box-settet. Jeg så en stund at denne lå på topp 3 på Amazon over flest solgte BD.
    Jeg har lagt merke til en litt interessant ting angående bokssettet. På amazon.com har HD DVD-utgaven av føniksordenen solgt bedre enn BD-utgaven stort sett hele tiden. Men bokssettet har solgt bedre på Blu-ray enn på HD DVD i hele perioden.

Box-settet må uansett taes med i regnskapet...
    Det skal vi nok sikkert få til. Så lenge bokssettet er med på topp 10 totalt og på ett av formatenes topp 5, så skal det gå an å regne ut skikkelige forholdstall for Føniksordenen og bokssettet samlet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, det har jeg aldri påstått. Det må være en missforståelse fra din side.
    Jeg husket litt feil ja. Her er saken jeg refererte til:

Test av DMP-BD30K:
    First Look at Panasonic's $499 DMP-BD30 Blu-Ray Player (Product Review): BigPictureBigSound

På BD får man bitstream ut selv om platen er forfattet i advanced interactivity modus! Fra setup menyen til DMP-BD30K:

Enda en grunn til å ungå HD DVD der alle originale audio bitstrømmer blir ødelagt på de fleste plater...
    Direkte link: http://avforum.no/forum/hd-hardware-...tml#post754352

Jeg kan ikke se ut av teksten på bildet at HD DVD skal funke på noen som helst annen måte enn BD gjør her.

Det står hvitt på blått at at man må slå av Secondary Audio for å ikke få tap av kvalitet.

Hvis filmen har DTS HD spor, og man har valgt bitstream, samt at Secondary Audio er satt til "On" så får man kun Dolby Digital

Hva er så bra med det?

Man får jo da ett dårligere lydspor når man går fra DTS HD til vanlig DD.

Hvis jeg har forstått HD DVD utgaven riktig så ved bruk av secondary audio, så får man kun sendt ut PCM fra spilleren. Altså bedre enn BD sitt Dolby Digital.

For å utnytte lyden fullt på BD spilleren, så må man da inn i setup meny, slå av secondary audio. Eller la spilleren dekode alt til PCM, akuratt som HD DVD.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg har lagt merke til en litt interessant ting angående bokssettet. På amazon.com har HD DVD-utgaven av føniksordenen solgt bedre enn BD-utgaven stort sett hele tiden. Men bokssettet har solgt bedre på Blu-ray enn på HD DVD i hele perioden.
    Var det ikke film 4 som kun var tilgjenglig på HD DVD en stund?

Hvis det er riktig, så skal det vel litt mer til at folk kjøper en film de har fra før omigjen bare pga boksen (tenker da normale folk, ikke slike som meg/oss).

Det vil vel gi ett utslag på hvilke vei boksen selger mest. Men burte også gi ett utslag at de eldre filmene kanskje ville selge bedre på HD DVD enn normalt.

For å få ett korrekt bilde av Harry Potter salget, så burte vel alle filmene tas med i regnestykket, men det får vi nok ikke hvis ikke Warner gir oss tallene.

Det beste er nok å sette opp regne stykke med og uten boks.

EDIT: Fant ut via DVD Profiler at Goblet of Fire har vært ute på HD DVD i England siden 2006, og ikke på BD. Men importen fra England til USA er vel ikke like stor som den andre veien tipper jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke film 4 som kun var tilgjenglig på HD DVD en stund?
    ...

EDIT: Fant ut via DVD Profiler at Goblet of Fire har vært ute på HD DVD i England siden 2006, og ikke på BD. Men importen fra England til USA er vel ikke like stor som den andre veien tipper jeg.
    Jepp. GoF ble gitt ut på HD DVD i Storbritannia, men ikke noen andre steder. Jeg tviler på at det har vært så mye import av denne platen til USA at dette kan forklare forskjellen i salg av bokssettet. Men, for all del, klarer vi å sammenligne føniksordenen og bokssettet samlet, så klarer vi nok å sammenligne dem hver for seg også

Det hadde vært interessant å se på salget av de andre filmene i serien også, men disse selger sannsynligvis såpass lite at de ikke kommer inn på topp 10, og da blir det fort litt mer komplisert.

Side 486 av 653 FørsteFørste ... 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 456 466 476 482 483 484 485 486 487 488 489 490 496 506 516 526 536 546 556 566 576 586 596 606 616 626 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •