HD formatkrigen. - Side 470

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 470 av 653 FørsteFørste ... 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 466 467 468 469 470 471 472 473 474 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 610 ... SisteSiste
Viser resultater 9,381 til 9,400 av 13053
    Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Ok. Gi meg et tall for antall solgte BD-spillere i verden og et tall antall solgte HD DVD-spillere i verden. Så skal jeg diskutere hvor nisjepreget BD er.

Men morsomt er det at nå er plutselig specs negativt og gjør formatet nisjepreget. Ikke lenge siden at dere HD DVD-tilhengere skrøt hemningsløst av at HD DVD var langt foran BD; både hva angikk specs (minus lagringskapasitet), ethernet støtte, PiP etc. Nå som Profile 1.1 er kommet og antagelig ikke lenge til Profile 2.0, så er plutselig gode specs negativt og noe forbrukerne ikke vil ha.

Ja, Andy, du er virkelig god til å vri det til HD DVD fordeler uansett hvilken vei det går

Gleder meg til Warner velger BD eksklusivt. Nå som spillerne er nede i $299 og de samtidig selger flere og flere spillere og disker, samt at Profile 1.1 er klar. Det tror jeg gjør at alle "kravene" som Warner har satt seg er oppfylt.

Så jeg gleder meg også til The Matrix og Transformers kommer på BD med skikkelig lyd og bildekvalitet
    Joda, specs er viktig det, men jeg kan ikke se at Blu-Ray skal være overlegent der. Men det jeg ser er jo at en stor gruppe "early adopters" har fått det for seg at de "specs-fordelene" Blu-Ray angivelig har skal være så alfa omega. Det er der nisjepreget kommer inn.

Jeg har faktisk sett en del Blu-Ray utgivelser i det siste, en kompis av meg tok med seg samlingen, samt en PS3 her en dag for å teste ut på Pioneeren min. Kan ikke si jeg ble overveldet av følelsen av at BD er noe bedre på noen som helst måte. Noen filmer var faktisk det værste jeg har sett i HD så langt, imens andre holdt det beste av nivået jeg har sett på HD DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er ihvertfall sikkert. Folk kjøpet ikke HD-DVD eller Blu-ray før en standard etablerer seg og prisene blir lavere.

"Mannen i gata" ser ikke mye forskjell på en HDfilm og en god DVD. Har selv en ps3 og det har blitt mye Wow og Ahh fra meg når vi spiller av film i stua. Kona mi reagerer overhodet ikke på hva dette. Hun er mer opptatt av FILMEN og handling etc konta det tekniske. Tipper Wow og Ahh utbruddene mine blir mindre når man har passert 100 sette HD-filmer.

Det svir også i lomma å kjøpe filmer til nesten 300 spenn over disk når man kan få de samme filmene til halvparten av prisen på DVD.

De av oss som har unger i huset vil vel også kvie seg for å kjøpe barnefilmer på DVD. Unger skjønner ikke at en DVDplate ikke tåler fett, matrester eller riper for å kunne spilles. Hos meg blir barnefilmene brutalt pressa inn i luka på ps3'en av husets 2åring hvis ikke far passer på.

Når det gjelder markedsføring og prioritering fra studioene på de forskjellige formatene må man tenke på følgende. Vi er vel ca 4 millioner mennesker i dette landet. Hvor mange av oss er det som har en HD-DVD eller Blu-ray spiller i heimen? Tror ikke annonserings og markedskampanjer betaler seg så godt for to nisjeprodukter i en utkant av Europa som det gjør i ander større land. Tror nok ikke vi skal forvente å se så mye PR for disse produktene før salget har tatt godt av i andre land.

Hvordan er engentlig salget av film i Norge, DVD og VHS(?) vs HD-formatene? Mener å ha hørt at HD-DVD og blu-ray totalt utgjør 5% av filmsalget? Ergo er begge formater for nisjeprodukter å regne.

Vi kan jo ta en sammenligning fra musikkbransjen. Når var et egentlig mannen i gata gikk over fra LP til DVD? Jo det var når de slutta og selge LP plater.

Vi kan gjerne fortsette i musikkbransjen. Husker dere DCC? Digital Compact Cassette fra Philips? Skulle kombinere gamle tapedeck med digitalebånd av samme type. Personlig hadde jeg stor tro på dette da det kom på starten av 90 tallet. Heldigvis kjøpte jeg ikke noe.

Så har vi DAT. Det var jo overlegent CD. 48 Khz mot Cd-ens 44 Khz. Kan vel ikke heller si at det ble noen suksess bortsett fra i Radio og Studiomiljøer. I nyere tid har vi Minidisc, SACD og DVD Audio som skulle revolusjonere markedet.

Alle kjenner jo også VHS vs. BetaMax krigen er VHS vant men BetaMax var teknisk best. I tillegg så var det vel også en tredje deltager kalt Video 2000?
    Stikkord i denne krigen var tilgjengelighet på film. VHS hadde flest filmer og vant.

Hvis dere klarer å rykke hodet ut av HD-video tåka så skjønner dere at et produkt ikke er noen suksess før mannen i gata kjøper det. Så lenge DVD spillere er "gratis" og DVD filmer fåes overalt til en billig penge så vil folk fortsette å kjøpe det.

Hvordan dette vil utvikle seg er vanskelig å si men, det er mye lærdom i å se på tidligere lanseringer. Får avslutte med noen visdomsord. Det er vanskelig å spå, især om fremtiden.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andy, du nevner at 95% av spillerene er Sony produserte og at det er et nisjeprodukt. Nå har jo ved siden av Sony, Pioneer, Panasonic, Samsung, Sharp og Philips akkurat kommet med nye modeller, og jeg tror mannen i gata begynner å lure når det stort sett kun er mulig å velge Toshiba på den andre siden.

Greit at du heier på HD-DVD Andy, men du har en tendens til å være litt snever i argumentasjonen og vrenge alt til fordel for ditt format. Du skal dog ha ros for at du er saklig og ikke går til personangrep, men jeg har problemer med å skjønne det store personlige engasjementet du og flere her utviser.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Jeg er overbevist om at Warner ikke vil bli eksklusive Blu-Ray med det første. Formatet er for nisje-preget. Går de ikke HD DVD eksklusive i første kvartal 2008, så velger de å beholde neutraliteten og vente å se holdningen litt til (begge deler katastrofalt for Blu-Ray).
    Du velger selvsagt å se bort ifra alle analyser som sier at Warner vil gå ekslusivt for BD i 2008. Det vil være en katastrofe for HD DVD. Det motsatte vil bare dele markedet for hi def software på midten. Fortsetter de nøyrtraliteten vil platesalget trolig ligge på det det samme som den har gjort lenge med 2/3 dominans for BD. Det er neppe noen katastrofe for BD.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Andy, du nevner at 95% av spillerene er Sony produserte og at det er et nisjeprodukt. Nå har jo ved siden av Sony, Pioneer, Panasonic, Samsung, Sharp og Philips akkurat kommet med nye modeller, og jeg tror mannen i gata begynner å lure når det stort sett kun er mulig å velge Toshiba på den andre siden.

Greit at du heier på HD-DVD Andy, men du har en tendens til å være litt snever i argumentasjonen og vrenge alt til fordel for ditt format. Du skal dog ha ros for at du er saklig og ikke går til personangrep, men jeg har problemer med å skjønne det store personlige engasjementet du og flere her utviser.
    He he, for BD er det visstnok en ulempa at de er avhengig av Sony sin PS3 som avspiller, mens det faktum at avspillere for HD DVD i store trekk kommer fra en eneste produsent vissnok ikke er noen ulempe. Forstå det den som kan.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD

Joda, er nok et poeng med de merkenavnene, men de selger jo foreløpig fint lite. Tror de fleste må føle seg sikrere på formatet om de skal svi av såpass som f. eks en dedikert Blu-Ray spiller fra Pioneer koster. I tillegg forventer man vel at en så dyr spiller skal kunne støtte fremtidige BD-utgivelser fullt ut.

Når det gjelder engasjementet mitt så håper jeg at det smitter..... Man blir jo lett revet med når man følger format-krigen med så stor interesse som så mange av oss gjør på denne tråden her.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    He he, for BD er det visstnok en ulempa at de er avhengig av Sony sin PS3 som avspiller, mens det faktum at avspillere for HD DVD i store trekk kommer fra en eneste produsent vissnok ikke er noen ulempe. Forstå det den som kan.
    Neida, enig i at dette ikke er en udelt fordel for HD DVD heller, på lang sikt. Fordelen er at HD DVD har den desidert største enkeltprodusenten av dedikerte HD-avspillere på laget, noe som gir flere stordriftsfordeler, og er med på å presse pris, samt at man ikke trenger å være avhengig av en spillemaskin for å selge software.

På lang sikt så er jo også HD DVD avhengig av et endelig gjennombrudd etter hvert, selvfølgelig. Det vi ender opp med er å være uenige om hvilke strategier som vil lykkes best fremover.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mazeking

Så har vi DAT. Det var jo overlegent CD. 48 Khz mot Cd-ens 44 Khz. Kan vel ikke heller si at det ble noen suksess bortsett fra i Radio og Studiomiljøer.
    DAT har vel aldri vært markedsført som overlegent CD. Fordelen med DAT var at den kunne ta opp. Rent mekanisk snakker vi om en mekanisme som er like komplisert som et videokamera. For hjemmebruk ble DAT kort og godt utkonkurrert av CD-R og delvis MD (i den grad det ble noen suksess).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, for HD DVD er det visstnok en ulempe at de er avhengig av Toshiba sine avspillere, mens det faktum at avspillere for Blu-ray i store trekk kommer fra en eneste produsent vissnok ikke er noen ulempe. Forstå det den som kan.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    He he, for HD DVD er det visstnok en ulempe at de er avhengig av Toshiba sine avspillere, mens det faktum at avspillere for Blu-ray i store trekk kommer fra en eneste produsent vissnok ikke er noen ulempe. Forstå det den som kan.
    Hvilken eneste produsent er det du snakker om?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Så for øvrig Simpsons The Movie i går. DTS-HDMA (Core hos meg). Lydmiksen er slevsagt mer imponerende på Transformers, men lydkvaliteten var av en annen verden på The Simpsons. Her var det rom, dynamikk og en lydopplevelse som minner meg om lydopplevelsene jeg får på kino i Fredrikstad (THX). Den følelsen satt jeg ikke med på Transformers.
    Men siden du kun kan høre DTS core så hørte du på et lydspor på 1.5Mbps! Det er nøyaktig samme bitrate som DD+ sporet på Transformers! Hvordan forklarer du dette siden du hele tiden hevder at bitrate har alt å si? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken eneste produsent er det du snakker om?
    Sony, selvfølgelig. Det er en grunn til at jeg lot "i store trekk" bli stående. 95% må kunne regnes som et passelig stort trekk.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner ryktene også å komme seg ut av forumene og over i dagspressen:
    ITavisen | - Warner dropper HD-DVD

Original kilde:
    Next-Gen DVDs: Advantage, Sony

"The rumor is that Warner is coming aboard soon," says Michael Burns, vice-chairman of studio Lionsgate

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Men siden du kun kan høre DTS core så hørte du på et lydspor på 1.5Mbps! Det er nøyaktig samme bitrate som DD+ sporet på Transformers! Hvordan forklarer du dette siden du hele tiden hevder at bitrate har alt å si? ;-)
    Det kan jo være selve miksen på Transformers som gir et dårlig utgangspunkt... selv om det høres litt rart ut da den jevnt over får veldig skryt samt har vunnet pris for beste HD lyd i år nylig.

Ellers virker jo DTS HD MA, hvor core sporet blir spilt av hvis man ikke har MA dekoderen sikkert annerledes enn DD+ som er en annen fullstendig enkoding enn True HD sporet.

Så da har vi ennå en ting å diskutere - er DTS Core spor bedre enn DD+ på samme bithastighet...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men SVS har ikke hevdet at bitraten har alt å si på lyd. Det er bare på bilde at bitraten teller. På lydsporene har han konsekvent satt likhetstegn mellom DD+ på 1,5Mbps og DD+ på 640kbps. Slik jeg har forstått postingene hans, er det kun ukomprimert lyd som er bra nok.

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ITavisen: - Warner dropper HD DVD

Hehe, ITavisen har visst fått med seg ryktene fra Lionsgate høvdingen og kommer med en misvisende overskrift.

EDIT:
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze

Original kilde:

"The rumor is that Warner is coming aboard soon," says Michael Burns, vice-chairman of studio Lionsgate
    What! Var jeg alt for seint ute?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han snakker jo ikke om samme film enkodet i to forskjellige codecer, han sier bare at han oppfattet The Simpons som mer oppløst og bedre opplevelse for ham. Selvsagt så kan 2 forskjellige filmer bli oppfattet svært forskjellige - selv ved samme codec og bitrate.

Jeg ble også skuffet av lyden på Transformers. Synes den til tider var pregløs og flat. Selvsagt så var den suveren på mengde og overbruk av lyd i alle kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze

Original kilde:

Universal har tydeligvis forlatt HD DVD hvis vi skal stole på ITavisen. Det er bare Paramount og Dreamworks igjen...

Og Hollywood er rystet, dere! Står i overskriften. Og gullkornet:
    Sitat Opprinnelig postet av ITavsien
    Michael Burns er viseformann i Lionsgate, et av de viktigste selskapepene i Hollywood. I følge Burns går det nå rykter om at Warner i ferd med å hoppe av HD DVD-vogna og velge Blu-ray i stedet.
    Så i følge viseformannen i et av de viktigste filmselskapene i Hollywood - som da tydeligvis heter Lionsgate (og ikke noen av de andre gigantene) så har HAN hørt rykter!! DET lager vi overskrifter av - og sier det ryster Hollywood.

Itavisen... sukkk. Jada, flere andre steder som har trykket dette da. Men alikevel. Synd med Universal foresten for HD DVD leieren..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    ITavisen: - Warner dropper HD DVD

Hehe, ITavisen har visst fått med seg ryktene fra Lionsgate høvdingen og kommer med en misvisende overskrift.
    Jeg er ikke overrasket over at det er Tore Neset som har skrevet den artikkelen, for å si det sånn Han er ikke akkurat noe skoleeksempel på etterretlighet.

Men, overskriften, selv om den er selvfølgelig er spekulativ så det holder, kan ikke sies å være "gal". Overskrivten begynner med sitatstrek, og det stemmer jo for så vidt at noen har sagt at WB vil droppe HD DVD. Det at utsagnet kommer fra en konkurrent som har alt å tjene på å sverte HD DVD, eller at han refererer til et rykte som etter all sannsynlighet er flere måneder gammelt (og allerede avkreftet på det sterkeste), trenger man ikke bry seg så hardt om. Det er lenge siden det var noe mål at overskriften skulle gjenspeile innholdet i artikkelen.

Sitat Opprinnelig postet av K.Larsen
    EDIT: What! Var jeg alt for seint ute?
    Det er mange som er kjappe på avtrekkeren her, vettu

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Ikke for å være vanskelig, men SVS har ikke hevdet at bitraten har alt å si på lyd. Det er bare på bilde at bitraten teller. På lydsporene har han konsekvent satt likhetstegn mellom DD+ på 1,5Mbps og DD+ på 640kbps. Slik jeg har forstått postingene hans, er det kun ukomprimert lyd som er bra nok.
    Men hvis det er "kun ukomprimert lyd som er bra" rimer det dårlig at han skryter hemningsløst over et DTS core spor (det er jo ikke akkurat ukomprimert). Jeg sier ikke at lyden er dårlig, men påstanden rimer litt dårlig med tidligere postinger.

Side 470 av 653 FørsteFørste ... 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440 450 460 466 467 468 469 470 471 472 473 474 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 610 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •