HD formatkrigen. - Side 462

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 462 av 653 FørsteFørste ... 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 458 459 460 461 462 463 464 465 466 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 602 ... SisteSiste
Viser resultater 9,221 til 9,240 av 13053
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Ikke la deg lure. DRM handler ikke om kopibeskyttelse. Det handler om å begrense forbrukernes muligheter til å bruke filmene (og musikken) de selv har kjøpt på den måten de selv vil (og da sikter jeg utelukkende til lovlig og etisk forsvarlig bruk).
    Beklager, men det deler jeg ikke ditt syn på. DRM er ikke til for å begrense ulovlig spredring av opphavsbeskyttet matrial.....

Hva tror du studioene synes er værst:

• At man benytter sin utgave på andre medier enn hva det er beregnet til?

Eller

• At matrialet spres gratis på internett?

Jeg vet hva jeg setter penga mine på.....

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammenligning Blu-ray vs HD DVD

Da har jeg endelig fått ut fingeren og kjørt en skikkelig sammenlignings test av bilde kvaliteten mellom Blu-ray og HD DVD.

Filmen jeg har brukt er Ghost Rider. Denne er eksklusiv på BD i USA, og er utgitt på HD DVD i Frankrike. Dermed skulle faren for at transferen er lik slik som på Warner sine tittler være borte.

Filmen har fått gode kritikker for bilde (og lyd): Blu-ray Review: Ghost Rider | High-Def Digest

Først rent teknisk om de to utgavene.

Blu-ray: BD-50 disk, med AVC/MPEG4 codec, samt Dolby True HD og PCM lydspor. Bitraten på min spiller viste at den normalt hoppet mellom litt over 30 mbps og helt opptil 48 mbps. Altså normalt over det HD DVD har tilgjenglig.

Noen BD fans som vil motsi at denne BD utgaven ikke utnytter det meste av BD formatet?

HD DVD: HD-30 disk, med VC1 codec, har 2 stk DTS HD Master lydspor, og 2 stk DTS HD lydspor.

Begge utgavene ser ut til å ha det samme ekstra matrialet (kan ikke fransk). Inkludert 2 kommentator spor, og 3 dokumentarer på tilsammen 134 minutter. Altså godt over 2 timer ekstra video matriale på hver disk (da i SD kvalitet).

Sånn rent teknisk så vil da BD utgaven her kunne tilby ett bedre bilde, da HD DVD utgaven har mye mindre plass til filmens bilde.

Utstyret jeg brukte er: Sony 46W2000, Sony BDP-S300, Toshiba XE1 og Pioneer AX4ASi. Begge spillerene er kjørt igjennom forsterkeren, og inn på samme inngang på TVen. Og har dermed samme bilde innstillinger i TVen. Fikk ikke min PS3 da "Ghost Rider" er sonesperret på BD. Oppløsning brukt er 1080p, da min ikke støtter 1080p/24.

Har dessverre ikke prosjektor.

Etter å ha sett samme scener på hvert format, hoppet frem og tilbake, sett stilbilder av samme bilde osv. Så er min konklusjon at jeg ikke så noe som helst forskjell på bilde kvaliteten. Alle detaljer var like. Kunne heller ikke se noe til at VC1 gjorde noe glattere bilde som mange hevder.

Det eneste jeg kunne legge merke til stammer fra spillerene. Toshibaen ga ett minimalt mørkere bilde. Mens S300 var bedre på panoreringer. Den hakket mindre. Noe jeg også har lagt merke til at den gjør i forhold til PS3.

Den største forskjellen var navigering i filmen, hvor BD utgaven var mange hakk bedre enn HD DVDen. Spoling tilbake var normal via S300, mens XE1 så hoppet den ekstremt fort.

Til slutt vil jeg legge til at jeg er ingen ekspert. Og på forhånd så var jeg innstilt på at BD utgaven faktisk ville ha det beste bilde. Da mitt inntrykk etter å ha sett hauger av filmer på hvert format, har vært at BD siden gjennomsnittlig har hatt litt vassere kvalitet.

EDIT: Jeg kjørte ingen sammenligning av lyden fordi jeg ikke har mulighet til å få utnyttet DTS HD Master enda. Har før opplevd at DD+ er bedre enn vanlig DTS (The Italian Job, HD DVD), og at PCM ga minimalt mer detaljer enn Dolby True HD (The Fifth Element, BD, Remastered)

EDIT 2: har også mulighet for sammenligning av Terminator 2 og Silent Hill. T2 har jeg sjekket før, men ikke like grundig som Ghost Rider. Men med en ørliten favør til den franske HD DVD utgaven. Silent Hill skal det ikke være noe vits i å teste, da BD utgaven dessverre ikke har fått den beste transferen.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Kan du utdype dette litt? Skjønner ikke hvordan det ikke er positivt for BD at de holder salgstallene og selger 2:1 over HD-DVD.

Det blir vel ikke lettere neste år for HD-DVD vs BD når man ser på hvor mange blockbustere BD har versus HD-DVD. Det er blockbustere som kommer til å selge ikke eldre filmer.
    Kanskje du kan utdype mer rundt det at BD skulle ha flere blockbusters enn HD DVD neste år, skjønte ikke helt det. Hvilken liste opererer du etter der? Tar du allerede for gitt at Warner skal bli blå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Til slutt vil jeg legge til at jeg er ingen ekspert. Og på forhånd så var jeg innstilt på at BD utgaven faktisk ville ha det beste bilde. Da mitt inntrykk etter å ha sett hauger av filmer på hvert format, har vært at BD siden gjennomsnittlig har hatt litt vassere kvalitet.
    Neida, ingen ekspert sier du. Men det er ikke massene som skal avgjøre krigen heller - eksperter. Men du er i alle fall såpass entusiast at du sjekket dette, hoppet fram og tilbake, lette etter forskjeller - men fant ingen.... Hvordan i ******* skal vi da forvente at "mannen i gata" vil oppleve BD's større bit rate og lagringskapasitet?

Med andre ord - denne krigen blir neppe avgjørt av det vi krongler mest om (tekniske specs) fordi folk vil f... meg ikke merke forskjeller, men derimot av markedsføring, priser, tilgjengelighet. Og igjen - interaktivitet. Her inne er det mest pop å drite i det og bare være en ekte filmelsker... fint det. jada. Men... noe må tilbys massene som ikke ser forskjell på bestemors VHS spillers bilder - som aldri har vært støvrensa siden hun så videoen av barnebarnet i skolekorpset 17. mai 1983- og HD film. Og der må BD få opp tempoet.

Går Warner Blu som ryktene IGJEN går om,,, så er vel løpet kjørt for HD DVD kanskje.

Ellers - takk for innsatsen. Jeg synes det var interessant lesning.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesing, AndersT2. Og det stemmer sikkert det du har opplevd hos deg. Men det er mange faktorer som kan gi det ene eller det andre resultatet. Og bildene ser sikkert ganske identiske ut. Der hvor høy bitrate kan ha stor betydning er hvor bildene panorerer raskt, samtidig som det er mye som skjer i bildet. Og spørsmålet er om de forskjellene er synlig på såpass "liten" skjerm som 46". Kanskje man må opp på lerretstørrelse.

Men fint at du tok deg tid til å teste og dele erfaringen.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Der hvor høy bitrate kan ha stor betydning er hvor bildene panorerer raskt, samtidig som det er mye som skjer i bildet..
    Det er jeg ikke helt sikker på. Av egen erfaring så har den samme BD filmen hakket mindre på S300 enn på PS3. Jeg tror det har mer med maskinvare å gjøre enn bitraten på disken. Det kan hende det har noe å si når man får utnyttet 1080p/24. Men når maskinen må gjøre dette til 60 Hz, så tror jeg det har med med maskinen å gjøre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg være enig i, men tenkte i utgangspunktet på 1080/24p. Fikk du testet med 24p eller var det kun 60p?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt morsomt, dersom en ser på hvilket selskap som står bak denne BD-tittelen:

Blu-ray Review: Elton 60 - Live at Madison Square Garden | High-Def Digest
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Appeti sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt morsomt, dersom en ser på hvilket selskap som står bak denne BD-tittelen:

Blu-ray Review: Elton 60 - Live at Madison Square Garden | High-Def Digest
    Hmmm
    Det er i disse dager enkelt å begynne å spekulere vedrørende dette.......

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette litt? Skjønner ikke hvordan det ikke er positivt for BD at de holder salgstallene og selger 2:1 over HD-DVD.
    58:42 er da ikke 2:1?

Det blir vel ikke lettere neste år for HD-DVD vs BD når man ser på hvor mange blockbustere BD har versus HD-DVD. Det er blockbustere som kommer til å selge ikke eldre filmer.
    Hvilke filmer er det du tenker på da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Hmmm
    Tror Esp1 er nærmere sannheten om Universals posisjon enn noen liker å innrømme er inne
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Universal Music? hva med det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vant Blu-Ray igjen nå?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm
    Universal music har faktisk vært en del av BDA siden formatet ble lansert:
    http://www.blu-raydisc.com/assets/ex...2007-13760.gif

Dette ble det også spekulert om i fjor på denne tiden ;-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av highdefdigest.com
    Report: Warner Takes Centerstage in High-Def Format War
    Fri Dec 07, 2007 at 01:56 PM ET

A new BusinessWeek article focuses on the efforts of major players on both sides of the format war to woo dual-format supporting studio Warner Bros to their side exclusively.

According to the article, Warner has stepped up discussions with backers of both formats since late summer, with Sony CEO Howard Stringer reportedly making personal appeals to Richard Parsons and Jeffrey Bewkes, the two top executives at Warner parent Time Warner.

If Warner were to move to one side of the aisle, it could drastically change the shape of the format war. A Warner move to Blu-ray exclusivity would give that format an exclusive 70% share of the DVD market, while a move to HD DVD would give both formats more or less equal shares.

For its part, Warner itself isn't talking, although widely reported comments made by Warner VP Dan Silverberg in late October appeared to back up reports that the studio is indeed considering dropping its format agnostic stance.

"When both formats launched and hardware prices were high, we made a decision to support both formats and let the consumer decide," said Silverberg. "But now that hardware pricing is affordable for both Blu-ray and HD DVD, it appears consumers no longer want to decide — so the notion of staying in two formats for the duration is something we are re-evaluating now that we are in the fourth quarter."

Athough insiders give Blu-ray the advantage, according to unnamed studio sources quoted by BusinessWeek, Warner is waiting to see which format sells more this holiday before making its decision. "Warner wants one of the two sides to make a commitment to getting this format into as many hands as possible," said the source
    Det er mange nettsteder som har Warner og eksklusivitet som tema i dag.
    Deler av denne artikkelen sier noe om markedsandel dersom Warner går ekslusive. Velger de ekslusivt å satse på BD så er det bergnet en markedsandel på 70 % for BD og går de for HD DVD så er det mer eller mindre likt.
    Altså rimelig sort for HD DVD dersom de velger BD.
    Syntes dette er interessant da studio støtte er et tema det ofte er vanskelig å bli enig i, da hvem som eier hvem og hvem som faktisk er store eller ikke store, er det mange som har ulike meninger om.
    Høres i alle ikke galt ut dette med 70 % dersom Warner går blått og mer eller mindre likt dersom de velger rødt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Universal music har faktisk vært en del av BDA siden formatet ble lansert:
    http://www.blu-raydisc.com/assets/ex...2007-13760.gif

Dette ble det også spekulert om i fjor på denne tiden ;-)
    Ok, jeg fulgte ikke med på dette tema i fjor på denne tiden. Men jeg fikk i alle fall spekulert i 5 minutter jeg da.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW!
    Tenk om Warner velger en side.. da kommer jo det andre til å slite!
    Kom an folkens!! Nå må det vel komme noe nytt snart, forhåpentligvis ikke rykter fra bluray.com.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg være enig i, men tenkte i utgangspunktet på 1080/24p. Fikk du testet med 24p eller var det kun 60p?
    Har dessverre ingen mulighet for 24 Hz. Skulle gjerne ha hatt det. Men panoreringer var egentlig ikke meningen med testen heller.

Har heller ikke testet Toshibaen med nyeste firmware, da jeg avventer om jeg skal gjøre den sonefri eller ikke.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange nettsteder som har Warner og eksklusivitet som tema i dag.
    Deler av denne artikkelen sier noe om markedsandel dersom Warner går ekslusive. Velger de ekslusivt å satse på BD så er det bergnet en markedsandel på 70 % for BD og går de for HD DVD så er det mer eller mindre likt.
    Altså rimelig sort for HD DVD dersom de velger BD.
    Syntes dette er interessant da studio støtte er et tema det ofte er vanskelig å bli enig i, da hvem som eier hvem og hvem som faktisk er store eller ikke store, er det mange som har ulike meninger om.
    Høres i alle ikke galt ut dette med 70 % dersom Warner går blått og mer eller mindre likt dersom de velger rødt.
    Det virker jo som at Warner liker posisjonene de er i. De annonserer vel at de tenker seg om, og håper at de skal få ett godt tilbud fra en av sidene etter jul, og hopper på den siden.

Men vil nok tro at de med gode salgstall fra både PS3 og BD software velger å satse blått hvis de går en vei. Men greier HD DVD å holde 40% over jul, så forblir de nok nøytrale. De er jo det eneste studioet som virkelig tjener penger på krigen.

Side 462 av 653 FørsteFørste ... 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 458 459 460 461 462 463 464 465 466 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 602 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •