HD formatkrigen. - Side 448

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 448 av 653 FørsteFørste ... 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 444 445 446 447 448 449 450 451 452 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 588 ... SisteSiste
Viser resultater 8,941 til 8,960 av 13053
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Nå har vel snart BD og HD DVD passert toppen av sin popularitet. Husk at det var denne julen de skulle slå gjennom i USA. Regn med store kutt på nyåret.
    Så på nyåret så kommer den store satsingen på minnekort og kanskje også VMD

Jeg personlig tror nok vi skal gi BD og HD en god stund lengre, hvertfall et par år, før vi ser om det blir entusiastformat eller om det tar over for for SD.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    I beste sendetid på TV2 i går var det en tv-reklame på The Robinsons (Disney).

Finnes nå...på DVD og Blu-ray!

Samtidig som DVD- og BD-coveret ble vist.

Håper de kjører mer av dette på tv
    Det var samme for POTC #3.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Mr Positiv?
    Dette er bare begynnelsen, robertaas. Personlig tror jeg ingen av formatene blir store noe snarlig, men det sniker seg innpå vanlig DVD hele tiden.
    Mr Robert er Telenor insider og skal bare selge bredbånd over fiber...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må se mer på tv Det er stadig sånne reklamer for både HD DVD og BD.
    Ikke på norsk TV2...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går en reklame for Harry Potter: "DVD, HD DVD, Blu-Ray og ettellerannet on demand"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke på norsk TV2...
    Jeg trodde da blå-brillene din ville legge merke POTC3

Spøk til side - det har vel vært flere reklamer på tv2 i det siste. Nå har jeg kun lagt merke til BD - HD DVD har vært fraværende så langt jeg har sett. Spørsmålet er om noen har blitt nysgjerrig på hva disse blå-diskene er?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel snart BD og HD DVD passert toppen av sin popularitet. Husk at det var denne julen de skulle slå gjennom i USA. Regn med store kutt på nyåret.
    Så langt har vel HDM solgt bedre på den korte tiden enn det DVD gorde i 1998. Dessuten selger snart samtlige butikker som har DVD-filmer, også BD/ HD DVD-filmer.

Sitat Opprinnelig postet av CEA
    DVD was not an immediate success. The laserdisc was the format of choice for early adopters and not all Hollywood studios wanted to commit themselves to yet another new video format, especially one co-owned by a competitor. It took a few years before all the major studios adopted the DVD format, with Paramount, Fox and Disney being the final holdouts.

In September 1997, Circuit City, in partnership with the Hollywood law firm Ziffren, Brittenham, Branca and Fischer, launched a limited pay-per-view DVD format called Digital Video Express, better known as DivX. An inexpensive disc would play unfettered for 48 hours using a special DivX player connected to a phone line; buyers would then have to pay for each subsequent post-48-hour viewing. In June 1999, after universal derision from consumers, Circuit City shut DivX down after spending nearly $350 million.

Despite the DivX controversy, 1998 proved to be the breakthrough year for DVD. Approximately 23 million players were shipped and nearly 2,500 titles were available by the end of the year. In 1997, video retail giant Blockbuster began renting DVDs. In 2001, dollar sales of DVDs surpassed that of VHS. In late 2001, several DVD titles including "Shrek" earned more in DVD sales in their initial release weekend than in their initial theatrical weekends.
    Så vi får se hvor tallene ligger for Blu-ray på slutten av 2008 (da tror jeg ikke det er så mye HD DVD igjen), og jeg tror ikke det kommer til å ta av noe mindre enn det gjorde for SD DVD...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg trodde da blå-brillene din ville legge merke POTC3

Spøk til side - det har vel vært flere reklamer på tv2 i det siste. Nå har jeg kun lagt merke til BD - HD DVD har vært fraværende så langt jeg har sett. Spørsmålet er om noen har blitt nysgjerrig på hva disse blå-diskene er?
    Ja, DEN har jeg også sett reklame av for BD

Poenget mitt er at det norske markedet viser klart at BD er formatet som er valgt. Både i utvalg av filmer, antall filmer og ikke minst disksalg. Og nå har det allerede vært reklame for BD på tv og radio, noe som kommer oftere og oftere.

HD DVD ser eller hører jeg aldri noe til, bortsett fra på nettet...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Skyline GT-R sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja trenden er jo ikke til å ta feil av, BD er iferd med å befeste sin posisjon som arvtakeren til DVD, og HD DVD blir ett format lider samme skjebne som Betamax.

Mangen har faktisk nå hørt om Blu-Ray, men HD DVD er det få som hvet noe om, (iallefall min erfaring)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kollegaer jeg har pratet med tror Blu-Ray er "HD ready" og HD DVD er "full HD". Og av en eller annen grun så mente han ene at siden han ikke har full HD TV så trenger han vel ikke HD DVD.

Jeg måtte rette på de og si at de er akkurat samme oppløsning.

Mange tror Blu-Ray og HD DVD er samme sak.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol, ja det er en skikkelig trend.. dvd salget dominerer med 98,58%

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kansje at Blueray er et mere kjent navn ja, Sony vinner nok endel på det.

Desverre så er det ofte slik at gode navn/markedsføring vinner på det, produktet trenger ikke å være best.

Bare for å ha segt det, så er jeg hverken HD-dvd eler BD fan. Selv om jeg holder en knapp på BD.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har vel HDM solgt bedre på den korte tiden enn det DVD gorde i 1998. Dessuten selger snart samtlige butikker som har DVD-filmer, også BD/ HD DVD-filmer.
    Nå tror jeg du skal være litt forsiktig å si det uten noen kilder. Jeg tror nemlig at DVD hadde en større markedsandel enn HD formatene etter ett år. Det skal liksom ikke så mye til for å slå 0.42% av markedet. (til nå i år)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skyline GT-R
    Ja trenden er jo ikke til å ta feil av, BD er iferd med å befeste sin posisjon som arvtakeren til DVD, og HD DVD blir ett format lider samme skjebne som Betamax.

Mangen har faktisk nå hørt om Blu-Ray, men HD DVD er det få som hvet noe om, (iallefall min erfaring)
    Jeg forstår ikke hvordan det går an å være så fanatisk som deg. Har du lagt hele din framtid i BD aksjer (les Sony) ?

Faktisk er "kampen" mere åpen en på lenge og jeg antar heller ikke 2008 vil bringe noen endelig konklusjon, men for all del spennende er det. I sommer var jeg ganske overbevist om at HD-DVD ville tape fort men etter paramount overgangen og toshiba sin evne til å senke pris er jeg ikke sikker lenger. Men det er da ganske gøy å følge med da .-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du huske at markedet var helt annerledes da. Det blir solgt mye mere film i dag en for 10 år siden. Det var nettop DVD som ga oss "kjøpefilm" (ikke mange som kjøpte VHS i forhold til DVD i dag er det jeg prøver å si).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter alle rapportene i dette forumet om at butikker sier at "blu ray salget går så det suser", kan utsendelsen av den siste Harry Potter filmen være en grei indikator på hva som skal til for litt sus nå for tiden.
    Den siste Harry-filme bør jo bli en skikkelig storselger på begge format, og den sendes i tilleg ut "day and date" med dvd'en. Ifølge relase.no sender Warner ut 2141 BD-disker og 1769 HD DVD-disker av den. Mao ca 400 flere BD-disker, og totalt ca 4000 HD disker. Fra mitt ståsted er det ikke mye sus i verken HD DVD, Blu ray eller HD sett under ett for tiden. Til sammenligning sendes det ut 258.299 DVDer.....

Jeg ser for meg HD-formatene som nisje-produkt enda en lengre periode framover. Jeg tror vedkommende hos Universal (ihvertfall synes jeg å huske at det var noen fra Universal som sa det) at dersom alt HD formatet hadde å tilby brukere var en forbedring i lyd/bilde så ville det feile som masseprodukt, hadde ganske rett i det. Men jeg er ikke sikker på om HD DVD er vesentlig mye nærmere enn BD på det punktet heller. Skal en ta mer for HD-diskene må en ha en wow-faktor å slå i bordet med. Wow-faktoren har vært ganske så fraværende så langt fra noen av sidene i "krigen".

Dersom jeg har rett angående min spådom om nisjefaktoren, blir da spørsmålet om nisjen blir stor nok til at den er levedyktig. Det er jeg litt usikker på. Men sannsynligvis klarer HD DVD-leiren seg bedre enn BD-leiren dersom salgskurven er slak oppover (med tanke på kostnader relatert til disk-produksjon etc), men det er jo grense for hvor lenge det vil være interessant for selskapene å gi ut titler som selger så lite som det gjøres nå. Potensialet begynner jo å danne seg for brukbart salg når en tenker på antall spillere ute blant forbrukere, men det må jo være ganske bekymringsverdig for selskapene å se en kritiker og publikums-suksess som Ratatoullie selge så dårlig på Blu ray. Inntektene fra salget av denne har neppe tjent inn det Disney har brukt på diverse BD-reklame engang....

Forhåpentligvis tar jeg feil. Min trofaste HD DVD-spiller samt min flunkende nye PS3 ser fram til nye eventyr i 2008

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av run1
    Etter alle rapportene i dette forumet om at butikker sier at "blu ray salget går så det suser", kan utsendelsen av den siste Harry Potter filmen være en grei indikator på hva som skal til for litt sus nå for tiden.
    Jeg tror også Harry Potter vil være en veldig god indikasjon på hvordan de forskjellige formatene gjør det. HP ser ut til å selge godt i de fleste segmenter. Det skal bli spesielt interessant å se hvordan HP5 vil gjøre det i USA. Jeg tror denne tittelen vil være en svært god temperaturmåler på HD-markedet.

Den siste Harry-filme bør jo bli en skikkelig storselger på begge format, og den sendes i tilleg ut "day and date" med dvd'en.
    Og her i Norge har det ikke vært mange High def-utgivelser som har kommet samtidig med DVDen. Denne utgivelsen har også fordelen av at den ble gitt ut tidligere i Norge enn i USA, samt at den faktisk er bedre enn den amerikanske utgivelsen (men HD DVD-utgaven er ikke combo - om det er en fordel eller ulempe, avhenger av hvem du spør). Alt i alt bør dette være en tittel som også kan brukes til å sjekke tilstanden i det norske HD-markedet.

Ifølge relase.no sender Warner ut 2141 BD-disker og 1769 HD DVD-disker av den. Mao ca 400 flere BD-disker, og totalt ca 4000 HD disker. Fra mitt ståsted er det ikke mye sus i verken HD DVD, Blu ray eller HD sett under ett for tiden. Til sammenligning sendes det ut 258.299 DVDer.....
    Jepp, og det er veldig viktig å ikke glemme at HD-markedet i dag er forsvinnende lite. Førstemann som klarer å overbevise den gjennomsnittlige DVD-kjøpere om å bytte til deres format, vil vinne. Uansett hvordan forholdene internt mellom HD-formatene er i dag. Selv HD-VMD har muligheten til å dra iland seieren så lenge HD DVD og BD-markedet er såpass lite som det fortsatt er.

Jeg ser for meg HD-formatene som nisje-produkt enda en lengre periode framover. Jeg tror vedkommende hos Universal (ihvertfall synes jeg å huske at det var noen fra Universal som sa det) at dersom alt HD formatet hadde å tilby brukere var en forbedring i lyd/bilde så ville det feile som masseprodukt, hadde ganske rett i det.
    Mulig noen fra Universal har sagt dette, men jeg er sikker på at Amir fra Microsoft har sagt det også. Uansett er jeg veldig enig. Formatene trenger noe som skiller det fra DVD, som man også legger merke til på en standard TV. Når nesten hver eneste husstand har en DVD-spiller, så kan man ikke forvente at samtlige DVD-eiere er ekstremt opptatt av billedkvalitet. Hvis du vil at "alle" skal oppgradere til et HD-format, så må du rett og slett by på noe mer enn bare bedre lyd og bilde.

Men jeg er ikke sikker på om HD DVD er vesentlig mye nærmere enn BD på det punktet heller. Skal en ta mer for HD-diskene må en ha en wow-faktor å slå i bordet med. Wow-faktoren har vært ganske så fraværende så langt fra noen av sidene i "krigen".
    Ja, det var det da... Det er tydelig at studioene sliter med å finne ut av hva som egentlig er kult/interessant å tilby ved siden av filmen. Bilde-i-bilde er for så vidt gøy det, men det er litt for mange av PIP-utgivelsene hittill som bare er et helt straight kommentarspor, hvor men egentlig klarer seg veldig godt uten PIPen. Det som har vært av nettfeatures har også vært relativt underveldende til nå. Hovedproblemet her er at det er ikke så veldig mye du kan laste ned fra nett som du ikke kunne ha lagt på plata til å begynne med. Og her har man et visst høna-og-egget problem.

Fordelen med å bruke nettet, er at man kan hente NYE data. Gjerne ting man ikke tenkte på da man lagde plata. Men, programmet som skal behandle dataene som skal lastes ned, må legges med på plata, så det vil bare kunne håndtere ting du allerede tenkte på da plata ble mastret. Nå kan for så vidt både HD DVD og Blu-ray laste ned nye menyer til platene, som blir lagret i spilleren, så det er mulig å legge til ny funksjonalitet til eksisterende titler. Men, hvis ikke plata som skal oppgraderes har mulighet til å hente ned oppdaterte menyer selv, så må dette gjøres av andre titler, og det tviler jeg på vil skje så ofte.

Personlig tror jeg nedlasting av nye lydspor (f.eks. dubbing på diverse språk eller kommentarspor) og teksting ville blitt veldig populært. Dessverre kan jeg ikke tenke meg at noen (store) filmselskaper vil gå med på dette. En ting er å kutte ut soner, men å la nordmenn som importerer en film fra USA også laste ned en norsk dubb eller tekstspor, det vil jo fullstendig undergrave det norske markedet. Alle distributørene utenfor USA ville klikka hvis denne funksjonaliteten hadde blitt gjort tilgjengelig. Sannsynligvis ville man vært nødt til å selge tekstene og dubbene, og gitt penga til de forskjellige nasjonale distributørene. Men, jeg tror det vil være et stort gap mellom hva folk er villig til å betale og hva distributørene vil ha for tjenesten.

Vel, vel. Vi får se hva det blir til. Jeg tror filmselskapene kommer til å famle lenge med hva de skal bruke internett til på spillerne, og jeg tror "killer-appen" ligger et godt stykke frem i tid.

(Jeg kan forresten tilby oppdaterte værdata fra hele verden, dersom noen klarer å komme på en måte å gjøre dette interessant i en filmsammenheng )

Dersom jeg har rett angående min spådom om nisjefaktoren, blir da spørsmålet om nisjen blir stor nok til at den er levedyktig. Det er jeg litt usikker på. Men sannsynligvis klarer HD DVD-leiren seg bedre enn BD-leiren dersom salgskurven er slak oppover (med tanke på kostnader relatert til disk-produksjon etc), men det er jo grense for hvor lenge det vil være interessant for selskapene å gi ut titler som selger så lite som det gjøres nå.
    Spørsmålet blir allikevel hva de har tenkt til å gjøre hvis de ikke klarer å gjøre HD-markedet stort nok. Slutte med HD og gå tilbake til kun DVD? Infrastrukturen for Video On Demand, spesielt HD-VOD, er ikke tilstede, og kommer nok ikke til å være det på lenge.

Potensialet begynner jo å danne seg for brukbart salg når en tenker på antall spillere ute blant forbrukere, men det må jo være ganske bekymringsverdig for selskapene å se en kritiker og publikums-suksess som Ratatoullie selge så dårlig på Blu ray. Inntektene fra salget av denne har neppe tjent inn det Disney har brukt på diverse BD-reklame engang....
    Problemet til Ratatouille og Shrek kan ha vært at de er familiefilmer, og at familier foretrekker å kjøpe disse filmene på disker de vet kan spilles i alle spillerne de har i alle husets rom, samt bilen. Altså DVD. Dette problemet kan også ramme Harry Potter, forresten, i så fall kan det være en voldsom fordel for HD DVD at det er en kombidisk i USA. Vi får se hva det blir til.

Forhåpentligvis tar jeg feil. Min trofaste HD DVD-spiller samt min flunkende nye PS3 ser fram til nye eventyr i 2008
    Jeg regner strengt tatt også med at begge formater vil forbli nisje i en god stund til, men jeg er ikke redd for at noen av dem vil forsvinne med det første. I hvert fall ikke i løpet av 2008

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Mr Robert er Telenor insider og skal bare selge bredbånd over fiber...
    Haha, en ny konspirasjonsteori. Jeg har ingen illusjoner om at mine artikler på et norsk diskusjonsforum vil få stor influens på markedsandelene til formatene.

Jeg bare refererer til lovmessighet som utskiftningen av formater hittil har fulgt. Disse viser at BD eller HD DVD ikke ville klart å ta over for DVD selv om det ikke hadde vært formatkrig, og med formatkrig er det i alle fall umulig. Det samme gjalt for DVD-Audio og SA-CD og jeg sa også etter lanseringen av disse at de ikke ville klare ta over for CD. Hvilke faktorer som har gått i de nye videofarmatenes disfavør har blitt diskutert flere ganger i denne tråden, men manges ønske om bedre billedkvalitet er mye sterkere enn deres kritiske og logiske sans.

Filmbransjen har nå problemer med å tjene penger på DVD. Det er naivt å tro dette ikke vil få noen innvirkning på BD og HD DVD. Om Toshiba og Sony kutter subsidiene er det ikke engang sikkert at de vil overleve som nisjeformater.
    ITavisen | NÃ¥ merker Hollywood fildelingen

Det er også påstander om at BD nå øker sterkt og vil utkonkurrere HD DVD. Ja, jeg hørte det samme også sist vinter, men fordelingen av markedet mellom de 2 formatene er nesten nøyaktig den samme i november som den var i februar.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr Positiv?
    Nei, bare realist. Det var denne julesesongen at det store slaget mellom formatene skulle stå. Er det ikke flere som husker det? Formatene er helt ute av nyhetsbildet og det er bare særdeles spesielt interesserte som ønsker seg noe slikt til jul.

PS3 er den eneste spilleren (selv om de som kjøper den ikke oppfatter den som DB-spiller) som har et visst salg, men selv her er salget elendig sammenlignet med andre spillkonsoller til tross for flere priskutt. Her er salgstoppene fra Amazon:
    Amazon.com Bestsellers: The most popular items in Video Games. Updated hourly.

Det er bare å konstatere at dette går samme veien som SA-CD og DVD-Audio.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, bare realist. Det var denne julesesongen at det store slaget mellom formatene skulle stå. Er det ikke flere som husker det? Formatene er helt ute av nyhetsbildet og det er bare særdeles spesielt interesserte som ønsker seg noe slikt til jul.

PS3 er den eneste spilleren (selv om de som kjøper den ikke oppfatter den som DB-spiller) som har et visst salg, men selv her er salget elendig sammenlignet med andre spillkonsoller til tross for flere priskutt. Her er salgstoppene fra Amazon:
    Amazon.com Bestsellers: The most popular items in Video Games. Updated hourly.

Det er bare å konstatere at dette går samme veien som SA-CD og DVD-Audio.
    Hehe, det er vel litt drøyt å konstatere noe som helst enda. Sammenligningen med SA-CD og DVD-Audio er heller ikke relevant. Jeg kjenner ingen som enda vet hva SA-CD og DVD-Audio er eller var. Men de fleste jeg kjenner vet hva Blu-Ray og HD-DVD er, ihvertfall at det er nye HD formater selv om de ikke helt vet hva forskjellen er.

I tillegg så kan studioene om de vil begynne å release filmene før på HD vs. DVD.

Side 448 av 653 FørsteFørste ... 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 444 445 446 447 448 449 450 451 452 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 588 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •