HD formatkrigen. - Side 438

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 438 av 653 FørsteFørste ... 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 434 435 436 437 438 439 440 441 442 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste
Viser resultater 8,741 til 8,760 av 13053
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er det vel ikke så mange som mener at HD-DVD er bedere enn BD heller, men at de heller er jevnbyrdige og begge formatene har noen gnistrende og meget gode utgivelser og noen ikke fullt så gode osv.

Det er klart at BD som du er inne på her en større lagrings kapasitet enn HD-DVD, men å sette likhetstegn mellom det og bilde/lydkvalitet, har vel vist seg å ikke bli helt riktig.

Når det gjelder proffesjonelle anmeldere, så består vel de mye av det samme genetiske og fysiske bygge materiale som oss andre amatører også, så det blir vel ofte bare synsing fra den kanten også.

Nå kommer vel ofte bildekvalitet som et produkt av hele avspillingskjeden som viser HD materiale og vil vel tro at når det gjelder utstyrskvalitet som benyttes ved filmvisning så står vel ikke avforums medlemmer spessielt mye tilbake for det utstyret som de proffesjonelle "synserene" benytter. Det er i alle fall min påstand uten å egentlig ha sjekket hva alle de profesjonelle bruker, men som jeg tror stemmer ganske bra.
    Mitt poeng (som Britax prøvde å "knuse") var at den tidligere refererte artikkelen av en filmanmelder som systematisk har gjenomgått HD anmeldelser på alle formatene og med forskjellige codec'er viste en gjenomgående høyere score på bildekvalitet for BD utgivelser. Den viste også en gjenomgående høyere score på filmer som brukte AVC codec i forhold til VC-1. Jeg synes denne er relevant for det viser tross alt kvaliteten og bildeopplevelsen formatet gir. Siden den var sammensatt av flere store online-sites med anmeldelser er den også seriøs for den gir et snitt av flere anmelderes oppfatning.

Selvsagt er det endel "amatører" som er utrolig flinke og som sikkert har gjenomgående bedre kunnskap enn hva endel filmanmeldere har. Men jeg støtter meg som sagt på hva snitt-opplevelsen til en gruppe filmanmeldere har vært.

Vi har sikkert kverulert igjenom dette en million ganger allerede, og bunnlinjen blir den samme. Er du fornøyd med oppsettet du har og opplevelsen du får av "ditt" format så er jo det flott? Men tekniske fakta og filmanmeldernes opplevelse tilsier at det ene formatet faktisk er hakket vassere enn det andre. Hvorvidt dette egentlig har betydning for folk avhenger som du sier av den enkeltes oppsett og kalibrering. En med 37 tommers 720p TV vil nok neppe oppleve særlig forskjell mellom HD-DVD og Blu-ray film ihvertfall. Men en som blåser opp bildet til 100+ tommer kan fort bli kritisk til nyanser som ikke er synlige på en mindre TV.

Forøvrig må det sies å være et stort nederlag for HD-DVD formatet at Onkyo kaster inn håndkleet i forhold til en standalone HD-DVD spiller, og spesielt når de går ut med en såpass krass begrunnelse ovenfor Toshiba i samme vending. At det ville bli vanskelig å rekruttere nye CE fabrikanter etter prisdumpingen var naturlig. Men at eksisterende produsenter også reagerte slik var overraskende. Spørsmålet nå er jo hva Venturer synes om prisdumpingen i forhold til sin egen "billig"-spiller. Men det er jaggu skralt med CE produsenter igjen i HD-DVD leiren nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    "Profesjonelle" anmeldere brukes også øynene og egen synsing for å si hvordan de oppfatter bildekvaliteten. Og hvor profesjonelle er de egenlig mange av disse? Hvilken utdanning har de som gjør de bedre i stand til å uttale seg om billedkvalitet? Mange av entusiastene på forumene rundt om sitter på bedre utstyr enn mange av disse anmelderne og har sett like mye HD film og har følgelig mulighet til å komme med like gyldige uttalelser om filmenes billedkvalitet som anmeldere.

Har profesjonelle anmeldere gått på en anmelderhøyskole som gjør de bedre i stand til å si noe om hva de synes om billedvaliteten? Det er smak og behag en del av dette uansett. Mange av de som uttaleler seg i forum er anmeldere for nettsteder også. Så også undertegnede ved noen anledninger.
    Alle driver vi med subjektivt sprøyt her til dels, spesielt oppfattelsen av dette med bildekvalitet.
    Svaret på det jeg uthevet er nok faktisk ja, mange av disse anmelderne har skolegang/studium knyttet til film (ihvertfall de amerikanske). Hvorvidt de faktisk er DYKTIGE skal jeg ikke uttale meg om. Men uansett, når man ser gjenomsnitt av hvordan de har scoret bildepresentasjonen så gir det en indikasjon på kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert : ser du forskjell på dittutstyr?

Har du sett noen BR som ser bedre ut enn Transformers?

Eller ser formatene rimelig like ut for deg også?

Det eneste jeg er enig med deg i (av det jeg har lest, bare skumma gjennom tråden) er at 50 er bedre enn 30 gig. Tror ikke det blir avgjørende for hvem som vinner krigen men.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Og det stemmer helt sikkert.

Men når volumet øker og det kommer fremskritt på elektronikk fronten så vil produksjonskostnadene synke drastisk!

Det er ikke vanskeligere enn å se på DVD!
    De første spillerene kostet i 10000kr klassen, men nå er de nede i 300kr.
    Akkurat det samme vil skje med HD DVD og BD.
    Nei er helt enig i det. Men er nok mer penger å tjene på enkeltstående BD spillere for tiden selv om PS3 nok gjør det vanskelig i den leiren også. Konklusjonen er vel her at hardware etterhvert blir så billig at det ikke spiller noen rolle egentlig. Da er vi tilbake til software som kommer til å avgjøre formatkrigen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser stor forskjell på Warner sine titler og andre BD utgivelser som feks PoTC filmene og Hellboy, ja. Og siden Warner sine titler i prinsippet er HD-DVD bilde så er svaret som sagt, ja jeg ser forskjell.

Warner sine titler er gjenomgående mykere i bildet og tidvis noe grumsete.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Robert : ser du forskjell på dittutstyr?

Har du sett noen BR som ser bedre ut enn Transformers?
    WSR ga som kjent Transformers 4,5 (av 5) for både lyd og bilde. Ikke topp kvalitet med andre ord. Ingen grunn til å hause opp denne utgivelsen som noen referanse.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Jeg ser stor forskjell på Warner sine titler og andre BD utgivelser som feks PoTC filmene og Hellboy, ja. Og siden Warner sine titler i prinsippet er HD-DVD bilde så er svaret som sagt, ja jeg ser forskjell.

Hvis man leser insider medlingene på nettet så fremkommer det at produskjonsavdelingen til Warner helst hadde gjort en separat BD innkoding av bildet, men at toppledelsen ikke er interessert i å bruke ekstra penger på dette. Så inntil Warner evt går BD only så kommer hi def utgivelsene derfra til å fortsette å være preget av begrensningene til HD DVD formatet. Og det er for teit.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er vel sprørsmålet om det er BD/HD-DVD formatene som du ser forskell på eller om det er hva Warner gjør som er utslagsgivende. De grumsete "HD-DVD" Warner utgivelsene som du ser på BD er vel på en måte også BD akkurat som de samme HD-DVD titlene fra Warner er HD-DVD...

Er forøvrig 100% enig i ditt svar på mitt tidligere innlegg som omhandlet proffesjonelle vs "amatører", og er enig i det du skriver om de neggative bi-effektene som Toshiba og HD-DVD har fått pga sin prisdumping.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det komiske oppi dette er at det er de som IKKE har begge format som hevder det er kvalitetsforskjeller på BD/HD DVD, men de som faktisk har begge ikke ser noen forskjell

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert : Om du virkelig mener det, skjønner jeg du har valgt side. Jeg har problemer med å si det ene ser bedre ut enn det andre.

Utstyret jeg har sammenliknet titlene på en min egen W9000 på ett 220 cm Euroscreen Greyline, og på kompissen min sin HD1 på ett 265 cm Dreamscreen Dynagrey lerret. Ingen av oss klarer å si det ene er bedre enn det andre. Pga filmenes natur, er Pirates blitt en referanse for kompissen min når han viser frem HD1 som er en fantastisk PJ når det kommer til kontrast og sortnivå. Transformers er blitt en referanse på min W9000 fordi den gjengis særdeles godt med så mye punch det er i en høy ansi DLP.

For morro skyld kan det nevne at jeg også har testet dette med en 8720. Dette på samme 220 cm lerret nevnt over. 220 cm bredde tilsvarer like under 100", så det er ikke veldig stort, men langt større en de fleste har i hjemmene sine. På denne størrelsen er det kun marginal forkjell på skarpheten på 720P og 1080P og det er vannskelig å se at 1080 er noe bedre på denne størrelsen.

Selv om referansefilmene våre er på forskjellige formater er det ingenting som tyder på at det er formatenes fortjeneste.

Lydformatene har vi ikke samenliknet da vi begge kun har støtte for ordinær AC3 og DTS.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert : Om du virkelig mener det, skjønner jeg du har valgt side. Jeg har problemer med å si det ene ser bedre ut enn det andre.

Utstyret jeg har sammenliknet titlene på en min egen W9000 på ett 220 cm Euroscreen Greyline, og på kompissen min sin HD1 på ett 265 cm Dreamscreen Dynagrey lerret. Ingen av oss klarer å si det ene er bedre enn det andre. Pga filmenes natur, er Pirates blitt en referanse for kompissen min når han viser frem HD1 som er en fantastisk PJ når det kommer til kontrast og sortnivå. Transformers er blitt en referanse på min W9000 fordi den gjengis særdeles godt med så mye punch det er i en høy ansi DLP.

For morro skyld kan det nevne at jeg også har testet dette med en 8720. Dette på samme 220 cm lerret nevnt over. 220 cm bredde tilsvarer like under 100", så det er ikke veldig stort, men langt større en de fleste har i hjemmene sine. På denne størrelsen er det kun marginal forkjell på skarpheten på 720P og 1080P og det er vannskelig å se at 1080 er noe bedre på denne størrelsen.

Selv om referansefilmene våre er på forskjellige formater er det ingenting som tyder på at det er formatenes fortjeneste.

Lydformatene har vi ikke samenliknet da vi begge kun har støtte for ordinær AC3 og DTS.
    Har forøvrig testet å kjøre 576/720/1080i på min TV med forskjellige signaler fra PS3 bare for å få fram forskjellene. Til meg var det merkbar forskjell i bevegelse i bildet (panning). I rolige scener var skarpheten relativt bra på 720, men jeg syntes det var stor forskjell i kvalitet i forhold til 1080p som gnistret på bildekvaliteten både gjennom kamerabevegelser og ellers. Mellom 1080p og 1080 var det lite forskjell, men jeg syntes det var en litt bedre følelse i hurtige kameraføringer på 1080p.

Jeg har ingenting å utsette på at du liker Transformers som referansetittel :-D Vi har jo alle forskjellig smak. For min egen del synes jeg vel Hellboy har levert det beste bildet jeg har opplevd hittil.

Venter på den amerikanske PS3 maskinen nå så blir det nok kjøpt endel sone A film i tillegg. Har hørt Crank blant annet skal være meeeget bra billedmessig.

Forøvrig anbefaler jeg å oppgradere lydsystemet så du kan nyte lossless PCM i det minste. Utrolig deilig dynamikk og fylde i lyden. Mye mere punch enn det beste jeg har fått fra DTS ihvertfall, og jeg elsket DTS lydspor på DVD utgivelsene. Jeg synes ordinære DTS og DD lydspor blir veldig tamme i forhold til PCM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig testet å kjøre 576/720/1080i på min TV med forskjellige signaler fra PS3 bare for å få fram forskjellene. Til meg var det merkbar forskjell i bevegelse i bildet (panning). I rolige scener var skarpheten relativt bra på 720, men jeg syntes det var stor forskjell i kvalitet i forhold til 1080p som gnistret på bildekvaliteten både gjennom kamerabevegelser og ellers. Mellom 1080p og 1080 var det lite forskjell, men jeg syntes det var en litt bedre følelse i hurtige kameraføringer på 1080p.
    Nå vet ikke jeg hvilken TV du har, men jeg vil anta at det har med TV`ens prossesering å gjøre, og ikke kilden. Jeg har testet med forskjellige projectorer med forskjellig native oppløsning. Det gir ett langt mer representativt bilde av forskjellene enn hva jeg anntar din fremgangsmåte har vært.

Om du betviler påstandene mine når det gjelder mine tester her, så virker det jo som om du stoler på mer proffe vurderinger så du kan jo undersøke hva Gorm her på forumet mener om dette, han anmelder Projectorer for hjemmekino eller Lyd og Bide, husker ikke helt. Uansett skal du ha rimelig stort bilde for å se noe forskjell. Om du har TV antar jeg du har 50-60" og da skal du vel sitte nærmere enn 2 meter for å kunne se dem. Det er uansett for spett til å få noe særlig glede av 1080p. Selv min sub 100" er i minste laget for det.

Jeg skal forøvrig oppgradere lyden etterhvert :-) Har en Yamaha RXV-2700 som skal byttes ut med en Yamaha RXV-3800 snart. Forøvrig kjører jeg 7.1 på Klipsch

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilken TV du har, men jeg vil anta at det har med TV`ens prossesering å gjøre, og ikke kilden. Jeg har testet med forskjellige projectorer med forskjellig native oppløsning. Det gir ett langt mer representativt bilde av forskjellene enn hva jeg anntar din fremgangsmåte har vært.

Om du betviler påstandene mine når det gjelder mine tester her, så virker det jo som om du stoler på mer proffe vurderinger så du kan jo undersøke hva Gorm her på forumet mener om dette, han anmelder Projectorer for hjemmekino eller Lyd og Bide, husker ikke helt. Uansett skal du ha rimelig stort bilde for å se noe forskjell. Om du har TV antar jeg du har 50-60" og da skal du vel sitte nærmere enn 2 meter for å kunne se dem. Det er uansett for spett til å få noe særlig glede av 1080p. Selv min sub 100" er i minste laget for det.

Jeg skal forøvrig oppgradere lyden etterhvert :-) Har en Yamaha RXV-2700 som skal byttes ut med en Yamaha RXV-3800 snart. Forøvrig kjører jeg 7.1 på Klipsch
    Anlegget mitt står i siggen. Jeg sitter ca 4 meter unna skjermen (55") og ser lett forskjell i bildet på de forskjellige instillingene. Hvorvidt TV'en gjør så mye med bildet skal jeg la være usagt, jeg har testet ut-signalet fra PS3 først og fremst.

På 1080p24 gnistrer bildet rett og slett med et detaljnivå og skarphet som er helt overlegent alt annet jeg har opplevd. Så at jeg ikke skulle ha noe særlig stor glede av 1080p i forhold til lavere oppløsning er -helt- feil. Jeg ser som sagt forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott TV, har sett den mange ganger, aldri med BR eller HDDVD, men med diverse x264, både 720 og 1080. Ikke foretat noen dybde sammenlikning av 1080 og 720 på den, men har sammenliknet og kunne ikke se forskjell på 2-3 meters avstand.

Om forskjellen er merkbar viser seg vel kansje over litt nermere sammenlikning. Uansett er ikke det poenget. Når 720 og 1080 er så likt som det er på reisetv`er som denne, hvor likt er ikke 1080 vs 1080 (HD DVD vs BR) ?

Høyere bitrate kan naturligvis hjelpe BR litt, men om det er synelig på håndholdte enheter som din tror jeg ikke.

Når det er sagt må jeg inrømme at om jeg ble tvunget til å velge side, ville jeg valgt Blue Ray. Laaaange filmer tror jeg nok kansje kan dra nyte av den ekstra plassen (Lord of the rings extended (gjeeeesp))

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Enig. Både HD DVD og BD har nok plass og båndbredde til å gi fantastiske bilder. Problemet er heller Warner som f.eks. bare bruker 14.5GB på en film som 2001, som likevel ser fantastisk ut - hvormye detaljer som er filtrert bort(hvis noen) pga lowbitrate VC-1 er umulig å si. Jeg personlig liker heller codecer som ikke filtrer bort og beholder mer av særegenheten i film, men jeg skjønner godt at mange foretrekker VC-1 pga de ser meget rene og lekre ut.

De eneste discene som er direkte sammenlignbare er ett par Paramount-titler der det ble gjort separate innkodinger ihhv VC1 og AVC/MPEG4.

Høyere bitrate har selvsagt en fordel, men er marginal med tanke på en direkte sammenligning, og kanskje helt uten sebar effekt på vanlige hdtv-flattver i 50 tommere og mindre.

For de som sitter 2,5m unna ett 106 tommers lerrett, så er det kanskje mulig å se forskjell.
    Burde bli tydelig for meg som sitter 2,5 meter unna 155" lerrett

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Det komiske oppi dette er at det er de som IKKE har begge format som hevder det er kvalitetsforskjeller på BD/HD DVD, men de som faktisk har begge ikke ser noen forskjell
    He-he, du er inne på noe her...

Har sett endel filmer nå i begge format, og jeg er ikke i tvil: VC-1 er og blir min favoritt-codec. Filmene som er lagret med VC-1 virker til å være solide gjennom hele innholdet, mens AVC kan variere sterkt hva både detaljnivå og skarphet angår. Spider-Man-trilogien var en gedigen skuffelse, kun i enkelte scener er bildet slik man forventer det skal være fra en HD-kilde. Pirates-trilogien er langt bedre. Men den beste filmen min i Blu-ray sålangt er enkodet med MPEG-2, Kingdom of Heaven (Director's cut). Den er tvers igjennom solid, og virkelig en fryd å skue.

Forøvrig er det artig å bruke bitrate-viseren på PS3. Den viser virkelig hvor sjelden materialet går over 30 mbps-grensa... De beste scenene ligger ofte rundt 20 mbps.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på det jeg uthevet er nok faktisk ja, mange av disse anmelderne har skolegang/studium knyttet til film (ihvertfall de amerikanske). Hvorvidt de faktisk er DYKTIGE skal jeg ikke uttale meg om. Men uansett, når man ser gjenomsnitt av hvordan de har scoret bildepresentasjonen så gir det en indikasjon på kvalitet.
    Du har rett i at mange av de amerikanske anmelderne har skolegang/studium knyttet til film. Men det studiet dreier seg om noe helt annet enn å bedømme kvaliteten i et medium filmen blir presentert i. Skal vi strekke det så langt må du sikkert få en eller annen ingeniør fra MIT eller en annen teknisk høyskole til å bedømme filmen. University of London lar deg faktisk ta en grad i film studies, men selve studiebeskrivelsen sier ingenting om at studentene lærer seg å bedømme mediumskvaliteten men heller innholdet i filmen;
    Film Studies Degree Courses London UK

Jeg siterer fra siden:

"themes covered on the degree, and essential to a full understanding of film, include:
    • looking at film as art
    • describing the psychology of film viewing (what exactly goes on in our minds whilst we watch the latest hot release)
    • examining how films are regulated through censorship and the ratings system (why was a film like A Clockwork Orange banned for so long?)
    • studying how ethnicity, gender, class and sexuality are represented in film."

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray.com - Blu-ray Owns 73% of HD Market in Europe

"Blu-ray Owns 73% of HD Market in Europe
    Posted November 27, 2007 by Josh

The Blu-ray Disc Association (BDA) has announced that they have sold the one millionth Blu-ray title in Europe. Since the format was launched, Blu-ray has gained 73% of the high definition market over its rival HD DVD. The BDA also announced that 20 million PS3 games have been shipped to Europe, all making use of Blu-ray technology.

A few days ago, the BDA also announced that Blu-ray owned 97% of the HD recorder market in Japan. High definition recorders are more popular in Japan where broadcast TV is of a much higher quality. With only 3% of the market, HD DVD recorders have failed to make any penetration into Japanese homes."

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

http://www.blu-ray.com/news/?id=700

Forworld Electronics Receives Blu-ray Orders from Europe
    Posted November 27, 2007 by Josh

Forworld Electronics (formerly Fun Yuan Electronics Development) has received an order from Alba (a leading distributor of consumer electronics in Europe) for Blu-ray players. Monthly shipments of 4,000 units are planned to begin in January of next year. No further information regarding the price or features of the player is available at this time.

Additionally, Forword Electronics has signed an agreement with Sony Electronics to supply BD loaders, which are a core part of Blu-ray players. They will also be responsible for the assembly of the loader and other key parts. The initial deal was struck during IFA 2007 this past September.

===

Hm, billige BD kinaspillere neste år mao.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    The BDA also announced that 20 million PS3 games have been shipped to Europe, all making use of Blu-ray technology.
    Det vil vel ikke si at de tar med spill på Blu Ray med i statstikken over antall solgte filmer ? Kanskje litt dumt spm. men begge leire har vist seg å være sleipe i denne krigen her, så det hadde ikke forundret meg at BDA på en eller annen måte benyttet disse tallene til sin fordel.

Side 438 av 653 FørsteFørste ... 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 434 435 436 437 438 439 440 441 442 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •