HD formatkrigen. - Side 432

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 432 av 653 FørsteFørste ... 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 428 429 430 431 432 433 434 435 436 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 ... SisteSiste
Viser resultater 8,621 til 8,640 av 13053
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Når det er bra med lossless lyd så er det vel bra med lossless bilde også?

(men hvis du antyder at 26TB kunne ha godt av litt slanking så er vel ikke det helt usant.)
    Lossless er ikke nødvendigvis ensbetydende med ingen komprimering. F.eks. er jo FLAC komprimert ned til ca det halve, men det er jo fortsett lossless

En time ukomprimert 1920x1080 tar vel ca 500 GB hvis vi følger samme specs som forrige regnestykke.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Lossless er ikke nødvendigvis ensbetydende med ingen komprimering. F.eks. er jo FLAC komprimert ned til ca det halve, men det er jo fortsett lossless
    Altså, det skjønner jeg ikke... Kan noe være uten tap hvis en komprimerer? Det blir nesten et eksistensielt spørsmål.
    Antagelig går dette langt over min tekniske kunnskap (og det skal ikke så mye til desverre)

Men kan gå med på at ukomprimert ikke er det samme som lossless.

Uansett er jo slik at ett eller annet sted begynner en å kompromisse på kvaliteten når en komprimerer. Det er jo det som kalles komprimeringsartifakter. Men som jeg antyder i parentesen så er det sikkert mulig å skrenke inn filstørrelsen, men selv om en halverer så sitter en med 1TB pr time. Poenget med HD er jo høyere oppløsning så da kan en jo ikke komprimere det helt bort. VC1 og lignende kodecer viser jo at det er mulig med stor kvalitet selv med komprimering.

Det er vel slik at hvis en hadde droppet komprimeringen så hadde en ikke trengt så avansert dekoding?

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det skjønner jeg ikke... Kan noe være uten tap hvis en komprimerer? Det blir nesten et eksistensielt spørsmål.
    Antagelig går dette langt over min tekniske kunnskap (og det skal ikke så mye til desverre)

Enkelt eksempel.

Orginal data: 10000000010000000001000000000100000000
    Siden bitstrommen 1000000 går igjen flere ganger kan man velge å bare si
    10000000x4. Da har man fått redusert datamengden med 3/4 uten at man har tapt info.

Annet eksempel: Winzip: Når man pakker sammen filer med winzip er det lossless. (ingenting data er forsvunnet når du pakker det opp igjen)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkelt dumt eksempel på komprimering i det virkelige liv, kan f.eks. være en flatpakke reol kontra en ferdig oppsatt en. Med litt "prosessorkraft" (les: arbeidskraft) går man fra komprimert til nyttbar form. Innholdet i de flatpakka eskene er en komplett hylle, bare "komprimert".

format.fighter har nevnt andre eksempler.

Hvis vi skal fortsette spørsmålet om hvor stor plass 4K video muligens vil ta i komprimert form, så kan vi jo først se på dagens Blu-ray. Hvis en 50 GB Blu-ray inneholder 2 timer film, og ikke noe annet, får vi 25 GB per time. Sammenlign dette med de ca 500 GB for ukomprimert 1920 x 1080, dataene er komprimert 20 ganger.
    I.o.m at 4K tar ca 4 ganger så stor lagringsplass, vil 2 timer med samme komprimeringsgrad som nevnte Blu-ray fylle 200 GB.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget. Takk for forklaring :-D

Men det går jo en grense for hvor mye en kan komprimere, går en over denne grensen så taper en kvalitet. Enkelt eksempel for meg er Mp3, selv om jeg hører hvilken sang det er på 64mbps er det langt bedre på 128 og enda bedre på 192, så begynner det å kreve en del av utstyret men de fleste er vel enige om at det er nær umulig å høre forskjell på FLAC og ukomprimert cd.

Samme forholdet vil jo gjelde for film også. Bedre fremviserutstyr vil stadig øke grensene. Selv om ukomprimert 4K er overkill så er det mer å hente enn VC1 av 1080p IMHO

edit;
    Sitat Opprinnelig postet av Striky
    I.o.m at 4K tar ca 4 ganger så stor lagringsplass, vil 2 timer med samme komprimeringsgrad som nevnte Blu-ray fylle 200 GB.
    Det er jo et mulig scenario siden 200Gb BD allerede er testet ....

(Da ville også HD DVD være feid av banen for å holde seg litt til topik)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som tyder på at høyere oppløsning kommer med det første?
    Jeg tror ikke det.
    Vel og merke hvis man med det første regner ca 10år.
    Det er vel heller ikke noe som tyder på at MPEG4 variantene vil bli erstattet før vi eventuelt øker oppløsningen heller?

Det vil vel si at mest sannsynlig vil vi ha Blu-ray og muligens HD DVD med oss i minst 10 år til. Dette er faktisk ett spørsmå jeg får fra de som synes jeg er gal som bruker så mye penger på dette.

Da er jo spørsmålet om kravet til høyere oppløsning / mindre komprimering fortsatt gjør ett fysisk medium den sannsynlige arvtakeren, eller om båndbredden da har blitt så stor at en form for VOD overtar.

Jeg leste forresten at det har blitt gjennomført vellykkede tester med 10 Gb fiberlinjer og 4K ukomprimert video. Nå er det vel en stund til vi har 10Gb inn i huset, men likevel.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg har ikke det minste tro på at vi vil få noe mer enn 1080p til hjemmebruk i de neste 20 årene. Verden vil altså bruke ca 60-70 år å gå fra PAL/NTSC til HD oppløsning.

Blir spennende å se hvordan prisutviklingen blir på produkter når man innen få år vil kun få 1080p produkter. Da har man ikke lenger den spesifikasjonen å lure folk med. (f.eks vil det være vanskelig får Sony å ta 35k for VW90) når man da får Full-HD for 6995,-

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung BDP-1400 til $339. Nærmer seg den magiske $200-grensa. Meget hyggelig pris for en så bra spiller

Synd denne ikke er like billig i Norge.

Hos Amazon.com...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg tror ikke det.
    Vel og merke hvis man med det første regner ca 10år.
    Enig

Men jeg tipper at vi begge ser film om ca ti år også. Umulig å forutsi hva standarden blir da men jeg er 100% sikker på at vi ikke stopper på 1080p

Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Jeg har ikke det minste tro på at vi vil få noe mer enn 1080p til hjemmebruk i de neste 20 årene. Verden vil altså bruke ca 60-70 år å gå fra PAL/NTSC til HD oppløsning.
    20 år det var lenge...... De teknologiske skiftene går vel bare raskere og raskere. Umulig å si noe sikkert men 20 år tror jeg er litt for lenge.
    Spørs jo litt hva du mener med hjemmebruk. Der har vi jo fått 1080p for en god stund siden, 480p kom komersielt til Norge ca 1997-98, video ble vel vanlig rundt slutten av 70 tallet.

dvs (forenklet fremstilling)
    20 år fra video til dvd
    10 år fra dvd til hd 1080p

Vi får se hva som kommer, nettbaserte løsninger vil vel heller gå for mer komprimering enn enda høyere oppløsning mens HDM vil trekke i retning av høyere oppløsning.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Samsung BDP-1400 til $339. Nærmer seg den magiske $200-grensa. Meget hyggelig pris for en så bra spiller

Synd denne ikke er like billig i Norge.

Hos Amazon.com...
    Det er kombi spilleren?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kombi spilleren?
    Nei, kombi-spilleren heter BD-UP5000. BDP-1400 har HQV og TrueHD/ DTS-HDMA bitstream over HDMI. Skal være bedre enn PS3 på både SD og BD. Jeg sikler veldig på denne, så kanskje ut på nyåret en gang...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer Cherz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ser at Amazon kjører kampanje på HD DVD på forsiden deres, 10 filmer inkludert.... Kommer disse filmene inn i vanlig salgstatistikk?

Amazon.com: HD DVD Offer

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ingen spøk så lenge du fortsatt mener det du skrev. Det var for øvrig ingen som tok det bokstavlig da du ba meg oppsøke lege.

Jeg mener fortsatt den disken var til tider råtten. Det var en mengde støy i mørke områder, spesielt jungelscenen i starten. Sortnivået var mer grått enn sort, og detaljer i mørke områder var nesten fraværende. Mye støy preget flere scener, men noen nærbilder av ansikter var ok. Nå så jeg kun halve filmen, ikke fordi det ar så dårlig kvalitet, men jeg sovnet. Mulig andre halvdel er bedre.

Kan du ikke bare glemme det, Bob Dole. Jeg er ikke hårsår og det har komme langt kraftigere uttrykk enn det. Det var kanskje resten du skrev som jeg reagerte mer på. Mange DVDer jeg har er fantastiske, f.eks Sin City liker jeg godt. Indy 1 blir for dårlig for meg. OK? Ferdig? Opplest og vedttatt.

Neste
    Hør, det var ikke jeg som gjorde dette til en big deal, det var de politisk korrekte kommentarene som kom etter spøken som gjorde at det dro ut.

Det var noen som ymtet frampå person angrep så de må jo ha tatt det særdeles alvorlig. Jeg hater slik politisk korrekthet.

Bare en ting til; mener du fortsatt at den er VHS kvalitet (analog) eller overdrev du bare når du sa det? Filmen var jo blitt remastret digitalt så jeg stusset litt over det utsagnet ditt.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må skille mellom tapsfri og tapende komprimering.

"lossless" komprimering utnytter matematisk redundans i signalet.

"lossy" komprimering utnytter både fysiologiske egenskaper hos syns- og hørselsansen (i.e svakheter i oppfattelsen kan utnyttes til å degradere signalet uten betydelig oppfattet svekkelse av kvaliteten) og matematisk redundans som under "lossless".

Per i dag er ikke lossless video tilgjengelig fra videoplater, men lossless audio kan man få i form av feks PCM eller TrueHD (= pakket PCM data).

Newcomer BOB DOLE sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du ikke mente det som et personangrep, smilie eller ikke så kunne det altså oppfattes sånn. Fint med oppklaring.
    Mange her på forumet som har kommet med mye dårlige utsagn, og så slenger de på et smilefjes, det holder nok ikke helt.
    Liker godt et sitat av Piet Hein ; "den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig, han har faktisk fattet begge dårlig".
    Sånne sitater er riktige i noen få enkelt saker men er med på å gjøre folk usikre om hva folk egentlig mener. Alt man sier kan bety svært mye forskjellig det er derfor man har kroppspråk som hjelper endel og når man ikke har det, sånn som på internett, så bruker man smilies/emoticons. Man kan ikke gå rundt å bruke alt for mye tid å krefter på å bli forstått korrekt for man blir misforstååt rett som det er alikevel. Hvis man blir misforstått forklarer man hva man egentlig mente, slik jeg gjorde nå. Svs -man er vist noe paranoid for han tror fortsatt jeg mente det jeg sa i spøken. Det er ikke alle som stoler like mye på folk.

Om noen folk misbruker smilie ikoner eller generelt sier ting de ikke mener skal etter min mening ikke ødelegge for vanlig diskusjon, spøking og samtale. Det er derfor vi har emoticons/smilies på internett forum for å vise bedre hva vi mener; det at noen misbruker disse må ikke få ødelegge for flertallet.

Jeg finner det oppriktig tåpelig og ødeleggende med denne politisk korrekte tonen som opprettholdes flere steder i samfunnet, hvor negative unntak begynner å bli mer gjeldende for utformingen av sosial omgang enn hva som faktisk er naturlig. At noen folk har problemer med å stole på andre når de sier noe kun var ment som spøk er deres eget problem. Hver får pleie sin egen paranoia.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kombi-spilleren heter BD-UP5000. BDP-1400 har HQV og TrueHD/ DTS-HDMA bitstream over HDMI. Skal være bedre enn PS3 på både SD og BD. Jeg sikler veldig på denne, så kanskje ut på nyåret en gang...
    Men den støtter ikke BD profil 1.1.. De må vel kvitte seg med lageret av utgåtte produkter. (Okey, den var litt frekk, men det viser litt problemet som BDA har med de profilene dems.)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To beat a dead horse:

WSR review av Transformers på HD DVD er nå oppe, hverken bilde eller lyd får topp poeng:

DVD Reviews, Home Theater Equipment Reviews, Home Theatre Setup Audio Video Equipment Review, Widescreen Review Webzine

Transformers - Two-Disc Special Edition HD DVD

WSR Review Scores
    WSR Picture Rating: 4.5
    DD Plus Sound Rating: 4.5

Disc Picture:
    The anamorphically enhanced 2.40:1 exhibits a pleasing image with deep blacks and good shadow delineation, giving it a good sense of depth. Contrast is very hot, which seems to be a deliberate choice made by the filmmakers, but colors are balanced well. Details are captured and delivered well, with an almost high-definition look to the textures. Fleshtones look pasty at times, often looking blocked up and unnatural. Pixel breakup and edge enhancement can be seen, and compression artifacts are also noticeable from time to time. The VC-1-encoded HD DVD looks superb, with very well-resolved textures that provide an added dimension of realism to the picture. The level of depth in the image looks even more impressive in this format, making the image look very natural. Fleshtones look much more realistic as well, and contrast is held more in check as well. Unfortunately, occasionally edges can look slightly too digital, which is the only problem I could find with this release. (Danny Richelieu)

Soundtrack:
    The Dolby® Digital 5.1-channel soundtrack is superb, with a broad and deep front stage and a very good use of the surround channels to help build a realistic soundscape. Deep bass is delivered through each of the full-range channels, often dropping below 20 Hz at high levels. The LFE channel is also incorporated well, and the combined bass from all six channels infuses the room with deep, tight bass. Pans are delivered masterfully across each pair of loudspeakers, but occasionally effects can sound slightly clipped. The HD DVD’s Dolby Digital Plus encoding sounds very much the same as the DVD’s encoding, and sounds just as superb. (Danny Richelieu)

Lydsporet har ikke fått noen poeng for "superb sound qualities".
    Den samme kommenatren om "overstyrte lydeffekter" gjør seg gjeldene også her.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Men den støtter ikke BD profil 1.1.. De må vel kvitte seg med lageret av utgåtte produkter. (Okey, den var litt frekk, men det viser litt problemet som BDA har med de profilene dems.)
    Tja, du er inne på noe der

Nå er ikke 1400 den med HQV det var 2400 som aldri kom.

1400 er altså den enkleste spilleren til Samsung for tiden og 5000 er toppmodellen med HQV og HD DVD.

Og, just for the record. Selv om jeg er Blu-ray fanboy er jeg ikke mere fanboy enn at de forskjellige profilene til Blu-ray SUGER!

Puh, måtte bare få det ut av systemet:-D

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cherz
    Ser at Amazon kjører kampanje på HD DVD på forsiden deres, 10 filmer inkludert.... Kommer disse filmene inn i vanlig salgstatistikk?

Amazon.com: HD DVD Offer
    Alle filmer som blir plukket fra hyllene er med i statestikken.
    De filmene som Toshiba har lagt oppi eska kommer ikke med som solgte plater på Nielsen tallene, men som shipped i "de andre tallene".

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er snart HD DVD spillerene til Toshiba så billige at de komme under 200 kroners grensa:-D

Omformeren er snart dyrere.

Side 432 av 653 FørsteFørste ... 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 428 429 430 431 432 433 434 435 436 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •