HD formatkrigen. - Side 429

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 429 av 653 FørsteFørste ... 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 425 426 427 428 429 430 431 432 433 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 ... SisteSiste
Viser resultater 8,561 til 8,580 av 13053
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    Du bør ta en tiitt på Kubricks 2001 også. Den er fra 1968, og etter min mening den som ser aller best ut av Kubrick-utgivelsene på HD, tett fulgt av The Shining. (Sett den på HD DVD, men BD-versjonen er sikkert like bra) En av de beste filmene noensinne er det også, så man kan ikke bomme på denne.
    Full Metal Jacket ble vel spilt inn på rimelig enkle saker for å få den ekte og skitne følelsen av hva krig er. Ikke lett å rette dette opp til HD-overføring, da det er lagret i kilden.

Når det gjelder 2001 Space (...) så er vel den spilt inn på Panavision 70mm, og noe bedre kildemateriale enn det får man vel ikke. Selv ikke i dag, slik jeg har forstått det

Andre filmer som også er laget på Panavision 70mm er vel Ben Hur, Mytteriet på Bounty (fantastisk i HD), Grand Prix (også fantastisk i HD).
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Har fulgt denne diskusjonen en stund - og blitt delvis klokere, vil jeg si, spesielt på det tekniske..

Men - det er litt forbausende ingen kommenterer tilgjengeligheten på HD materiale. Så vidt jeg har forstått, så satser både Toshiba og Sony milliarder på å vinne denne formatkrigen. Hvordan tenker de egentlig?

Skal man vinne ved å neglisjere Europa totalt? Skal et format i det hele tatt være interessant for de store massene, så må man i det minste gjøre formatet tilgjengelig for folk, ellers giddder jo ikke folk oppgradere utstyret sitt, spesielt ikke når de er godt fornøyde med DVD-formatet.

I Norge, og sikkert i de fleste Europeiske land, så er det svært få Blu-ray og HD DVD titler tilgjengelige i butikk-hyllene og disse koster nesten det dobbelte av hva de koster på nettet. Ingen leies ut, ikke i en såpass stor by som Trondheim iallefall.
    Da står vi igjen med å måtte kjøpe - på nett - alle fimer man ønsker å se i et HD-format. Her lyser det nisjeprodukt og SACD/DVD Audios "skjebne" lang vei..

Er dette satsing..? Nei, på ingen måte!

Hvorfor er det ingen som kommenterer dette? Fortsetter format"krigen" i samme spor, er DVD vinneren av formatkrigen, i uoverskuelig framtid. Og det er jævla trist, for å si det forsiktig.
    Ja, det har jo en del med hvor mye det koster "inn" for butikken og hvor mange titler de har råd til å sitte inne med. Jeg vet at enkelte titler koster så mye som 199 kr inn. Da er det ikke store marginer å gå på.

Men helt enig. Det er for mange katalogtitler som finnes i butikkene. De drukner i alle nyhetene på DVD. Det har blitt litt bedre, men de burde ha satset på litt nyere titler også.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli bra dette

Med enda en spiller i hus..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare spekulasjoner foreløpig.

Det har vært kjent siden tre-lags plater ble godkjent at Disney stemte for de nye platene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Kan bli bra dette

Må jo ha ny spiller for å utnytte neste revisjon av bd og? skikkelig pip trenger hardware.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktiskt si at jeg blir hele tiden overrasket over hvor bra DVD ser ut hos meg på 106" lerret. Veldig mange ser helt fantastiske ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Kan bli bra dette

Det er kun spekulasjoner at man må hany spiller for å spille av de nye platene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    De sitter i DVD Forum på lik linje med mange andre BD-selskaper. Ikke noe big deal at de stemmer for bedre teknologi.

Buena Vista har senest forrige måned bekreftet sin posisjon og videre satsing på Blu-ray, og står klippefast bak formatet.

På den annen side ville det jo sikkert bli brukt mot dem mom de hadde lagt kjepper i hjulene for at HD DVD skal kunne utvikles videre. Dette vitner om at Buena Vista er objektive i sitt mandat, og viser seriøsitet.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Jeg vil faktiskt si at jeg blir hele tiden overrasket over hvor bra DVD ser ut hos meg på 106" lerret. Veldig mange ser helt fantastiske ut.
    Jeg også. Som med HDM er det ikke alltid formatets begrensninger som gjør bildekvaliteten dårlig. Jeg lurer bl.a på hvordan New Line skal klare å lage noe særlig bedre bilde enn det jeg får med oppskalert bilde på LOTR extended diskene.

Det samme vil jeg si om tv-serien Prisonbreak (sesong 1), som hadde ypperlig bildekvalitet på mitt 92" lerret.

Men dessverre er det mange eksempler på at SD DVD kommer veldig til kort ift HDM.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    På den annen side ville det jo sikkert bli brukt mot dem mom de hadde lagt kjepper i hjulene for at HD DVD skal kunne utvikles videre. Dette vitner om at Buena Vista er objektive i sitt mandat, og viser seriøsitet.
    De aller fleste BDA-selskapene som sitter i DVD-forum pleier å avstå fra å stemme i saker som har med HD DVD å gjøre, og Disney kunne like gjerne gjort dette nå også. Men, jeg er helt enig med deg. Det at Disney stemmer for TL51 kan overhodet ikke tolkes som at de vurderer å gå over til HD DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre filmer som også er laget på Panavision 70mm er vel Ben Hur, Mytteriet på Bounty (fantastisk i HD), Grand Prix (også fantastisk i HD).
    Wikipedia har en god liste over 70mm-filmer:

List of 70 mm films - Wikipedia, the free encyclopedia

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 2001 Space (...) så er vel den spilt inn på Panavision 70mm, og noe bedre kildemateriale enn det får man vel ikke. Selv ikke i dag, slik jeg har forstått det

Helt klart at disse filmene som opprinnelig ble spillt inn i 70mm "analog" film, har et oppløsnings potensiale som vel overgår det meste av hva man har av digitale fremvisere selv i dag. Det kan vel nevnes at det innefor analog film vel skjeddde en del utvikling siden 50-60 talletnår det gjaldt kornstørrelse for film med høyere iso verdier osv, så helt hvor godt disse originale Panavision filmene står seg mot tilsvarende film formater i dag, vet jeg ikke.

Ellers som nevnt tidligere med sammenligning av SD og HD kilder gjelder vel fremdeles forholdene skjermstørrelse og sitteavstand.

3 meter fra en 32-40" skjerm gir vel ikke det helt store intrykket mellom SD/HD hvis SD kilden er god og man har med gode scalere osv, men er man et stykke over 50" med samme sitteavstand, da blir fort forskjellene ganske så tydelige. Bruker selv fortiden 120" lerret og FullHD gjennom projektoren, og da er det ikke så veldig fristende med vanlige DVD kilder lenger, selv ikke superbit versjoner er spesiellt fristende å bruke tiden på.

Vet ikke helt hva en lege som Bob Dole skriver om kan hjelpe til med her... annet enn hvis BD eller HD-DVD var å få tak i på apoteket, og legen dermed kunneskrive ut resepter på HD medisin...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Merker litt battle fatigue, nå, men ser det er mye hyggelig lesning rundt kommende HDM-filmer i 2008. Gudfaderen-serien blir et must for meg. Har den siste DVD-boksen, men håper virkelig den knaller til i hidef.

Samme med Indy-filmene. Startet faktisk å se den første filmen her om kvelden, men så den ikke ferdig. Bildet var til tider så dårlig at det forstyrret litt. Så den blir hjertelig velkommen på hidef for meg.

Gleder meg til Bourne Ultimatum gjør jeg og. Wallstreet, Master and Commander, Blade Runner og ikke minst The Kingdom.

The Fly har fått fanastiske omtaler fra de som er så heldige å fått tak i den allerede. Har vhs-utgaven, så da er det vel duket for en real oppgradering, tipper jeg.

Star Trek har jeg veldig lyst på, men prisen må ned en god del.

Begynner egentlig å bli drit lei hele formatkrigen, og har "snakket" litt med min XA1. Han følte seg oversett og forbigått i det siste, og syntes ikke han ble verdsatt nok. Det var jo ikke meningen som jeg sa, men da det kom en "ny"-en inn i famile-(racket), sa jeg at det ofte blir slik. De nye får alltid mer oppmerksomhet, og man glemmer litt det morsomme man hadde med førstemann

Så jeg lovte XA1 å gjøre noe med det
    Det var en hyggelig gest av deg og sier velkommen i både og klubben.NB! Du var litt stor nå!!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Hvilken projektor er det du bruker?
    Stølen

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det at Disney stemmer for TL51 kan overhodet ikke tolkes som at de vurderer å gå over til HD DVD.
    Men det er sansynlig at de vil holde døren åpen for å kunne gå nøytrale? Slik jeg har forstått det så er den større lagringskapasiteten den tekniske hovedgrunnen til at de gikk til BD.

Disney handler kun om $$$$$, hvis de får mer ut av å gå nøytrale så vil de gjøre det. Kan jo hende de frykter at HD ikke blir noen suksess om de holder på eksklusiv linja.

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Godkjenningen av 51GB har lite eller ingen ting å si for formatkrigen, med mindre den utvidete plassen på disken lokker noen BD selskaper til å gå formatnøytrale.
    Disney har en gang angitt at grunnen til at de gikk BD eksklusive, var at BD hadde mer diskplass. Relativt tynn begrunnelse som nå kan bite dem.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [I]Begynner egentlig å bli drit lei hele formatkrigen
    På tide Chris, du er hjertlig velkommen til å joine oss som er kun pro HD og ikke "fan boys" ene eller andre veien

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Hvilken projektor er det du bruker?
    Stølen
    BenQ W10000 (1080p).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BOB DOLE
    Opprinnelig skrevet av BOB DOLE
    Jeg tror kankje du bør oppsøke lege SVS! -man!
    Men fortell hva slags utstyr du bernytter til dine filmer, så blir det enklere å kommentere det, stedet for fjortiskommentarer om at man trenger lege osv:roll:
    Er helt enig i at BOB DOLE kunne spare seg for slike unødvendige personangrep :evil:

Forøvrig har han vel oppgitt at han har både PS3 og VW50, så på utstyrsfronten stiller dere vel temmelig likt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Elkjøp og handlet inn 3 Blå i dag til 500 kr :-D Finfint tilbud.

Var også innom Expert og der hadde de myyyyyyye bedre utvalg og prisene var justert litt ned fra sist jeg var der.

HD-DVD var så og si fraværende. Tror Elkjøp hadde 4-5 titler blant ca 15-20 blå titler. På Expert var det 2-3 HD-DVD og rundt 30-40 blå titler.

Så det virker som det satses mere i butikkene nå og at prisene er i ferd med å justeres ned. Men hvis HD-DVD vil være med på HD lasset i Norge får de jaggu få fingeren ut av det sorte hullet og markedsføre seg litt bedre.

Side 429 av 653 FørsteFørste ... 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 425 426 427 428 429 430 431 432 433 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •