HD formatkrigen. - Side 404

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 404 av 653 FørsteFørste ... 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 400 401 402 403 404 405 406 407 408 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 ... SisteSiste
Viser resultater 8,061 til 8,080 av 13053
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Wow! Enda en film med 5 av 5 på lyd og bilde. Og heldigvis et PCM 24bit spor. Jeg er ikke i tvil nå om at jeg foretrekker PCM på disken.
    Hmm, du mener det, selv om du har testet ved å skru opp TrueHD sporet med 4dB når du sammenlignet? Altså.. Jeg har ikke øre for slikt, så jeg er håpløs, men hadde vært gøy om du hadde testet litt for å se om du hører forskjell når du har kompensert for dialog normalization.

PS: Skulle vel egentlig bare mangle at en Pixar film fikk 5/5 på både lyd og bilde, noe annet ville jo ha vært merkelig.. HD og Pixar er jo som skapt for hverandre. Misunner virkelig BD campen Disney, det er ingen tvil om at Disney er det viktigste studioet for BR, kanskje for HDM i det hele tatt. Warner har kanskje flere titler, men når året er omme så er jeg ganske sikker på at Disney kommer til å den største andelen av discs solgt (dersom man ikke regner med at Warner selger på HD DVD i tillegg) på et enkelt format.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg ingen grunn til at Sony har jukset med de oppgitte tall. Det jeg ikke kan se er at filmen er en salgsmessig skuffelse? Sony sa selv at når en tredje film i rekken skal ut til folket, kan man forvente at interessen har dalt noe. Man har liksom sett filmen to ganger før med Spidey 1 og 2.

Men Spidey 3 leder topp 10, og tallene er for USA. Den har nok solgt godt i andre soner også.

Transformers er også eksportert ut av USA og tallene inkluderer dette.
    Er vel ingen som har påstått at Sony har jukset med tall? De har klart og tydelig sagt at det er solgt 130k Spiderman 3 enheter. Det er 1 "Spiderman 3" enhet i hver eneste Spiderman Trilogi bokssett, så for de som kan å lese, så er tallene klare. Tydeligvis så er det ekstremt mange BR-fans som ikke har lært å lese..

Spiderman 3 har helt sikkert solgt bra i andre markeder, og kommer til å sikre at BR får fotfeste rundt om i verden, men pga. sonesperrene, så vil ikke dette påvirke det amerikanske markedet i det hele tatt. Hver eneste HD DVD spiller solgt (uansett hvor i verden) vil i teorien kunne påvirke markedet i USA.

Jeg har faktisk ingenting imot at BR skal vinne her i Europa, for de som ønsker norsk teksting og dubbing så bør de absolutt kjøpe sone B Blu-Ray titler, det er den enkleste måten (på kort sikt iallefall) å få gode norske utgivelser. Personlig skyr jeg teksting så lenge det er mulig, og skulle det være behov for teksting, så er engelsk mer enn bra nok.. Med 7000 HD DVD spillere solgt i Norge så vil det ta laaang tid før de kan begynne å konkurrere med PS3 som BR-avspiller. (Noen har sikkert importert sin HD DVD spiller, men det er nok ikke snak mer enn noen tusen spillere i hele Norge det heller.)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Er vel ingen som har påstått at Sony har jukset med tall? De har klart og tydelig sagt at det er solgt 130k Spiderman 3 enheter. Det er 1 "Spiderman 3" enhet i hver eneste Spiderman Trilogi bokssett, så for de som kan å lese, så er tallene klare. Tydeligvis så er det ekstremt mange BR-fans som ikke har lært å lese..
    Du misforsto meg tydligvis. Det jeg sier er at det ikke er noen grunn for noen av oss å hevde at tallene til Sony ikke er korrekt. Dessuten er det kun Sony som kan si om salget har vært skuffende eller ikke. Ikke du, tklev. Dersom Sony sier at de er godt fornøyd med salget, ut i fra at dette er den tredje filmen; vel, så er de fornøyd. Den ligger tross alt på 1. plass på topp 10
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen dager før Shrek 3 slippes. 10 HD-filmer(7 BD og 3 HD DVD) ligger før den på Amazon. Er det en tittel som ikke er attraktiv for HD-DVD eierne?

Tror nok den selger mye bedre ute i butikkene. Amazon var også en dårlig pekepinn for Spiderman.

Vil Pixar-filmene og Spiderman sørge for at kommende uke tall blir 75:25 eller bedre, eller vil A2 salget begynne å få sin effekt, slik at tallene blir mye jevnere?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Det er noen dager før Shrek 3 slippes. 10 HD-filmer(7 BD og 3 HD DVD) ligger før den på Amazon. Er det en tittel som ikke er attraktiv for HD-DVD eierne?
    Pleier det egentlig være så mye trøkk rett før release? De fleste som forhåndsbestiller gjør jo vanligvis det god tid i forveien. Og de som ikke liker å forhåndsbestille vil vente til etter releasedato.

Tror nok den selger mye bedre ute i butikkene. Amazon var også en dårlig pekepinn for Spiderman.
    Joa, dette er nok også en type tittel som man gjerne tar med seg når man ser den i butikken. De som er i den store målgruppa til Shrek pleier nok ikke holde seg så veldig oppdatert på releasedatoer og sånn, tror jeg.

Vil Pixar-filmene og Spiderman sørge for at kommende uke tall blir 75:25 eller bedre,
    Tja, Spider-Man vil nok falle av en del, men Ratatoille bør være sterk nok til å fylle mesteparten av dette tomrommet. Cars er en tittel jeg for så vidt håper selger bra, men det er en katalogtittel, og den har fenomenalt bilde på DVDen også, så jeg tviler på at den vil komme inn på Blu-rays topp 5. Kortfilmsamlingen til Pixar fortjener også å selge i bøtter og spann, men er dette virkelig noe som andre enn spesielt interesserte vil kjøpe?

HD DVDs eneste eksklusive tittel er Chuck and Larry, og jeg kan ikke helt se for meg at denne skal kunne ha sjanse til å nå rotta opp til knærne en gang.

Alt i alt er nok ikke 75:25 utenfor rekkevidde denne uka. Men, jeg tror nok at det vil bli litt mindre. Kanskje 73:27

eller vil A2 salget begynne å få sin effekt, slik at tallene blir mye jevnere?
    Nei. Det tar nok mye lengre tid før spillersalg begynner å synes på diskstatistikken. Jeg tror man regner ca. 2 måneder som vanlig.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Vet ikke hvor mye dette har å si, men Playx.no har satt opp prisen på Blu-Ray og HD-DVD med 30kr.
    Dette har nok innvirkning på begge format. Men det kan sette en demper på begge format.
    Men så står ikke Playx for mange promillene av HD DVD og Blu Ray.

Eneste grunnen til at jeg ikke har HD DVD er at jeg ikke har plass til en HD spiller.
    Vel, PlayX er det eneste norske stedet jeg har kjøpt HD-filmer, snakk om 6-7 titler av mine ca 50. Blir nok kun USA import heretter, bortsett fra om det er europeiske titler jeg må ha, som ikke gis ut i USA.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for denne HD-DVD-eieren i alle fall. Synes filmen var dårlige greier...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ikke for denne HD-DVD-eieren i alle fall. Synes filmen var dårlige greier...
    Enig med deg.

Har ikke sett 3'ern enda, men film 2 var ikke akuratt noe stor film, så det tar nok sin tid før denne havner i hylla. Men den gjør det nok etter hvert. Burte vel egentlig ha bestilt den for å støtte HD DVD, men for mye annen film jeg heller vil ha først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...) før den på Amazon. Er det en tittel som ikke er attraktiv for HD-DVD eierne?
    (...)Amazon var også en dårlig pekepinn for Spiderman.
    Jeg tror kanskje sammenligning mellom HD-DVD og BluRay på Amazon blir ganske feil da jeg tenker det er en større % andel HD-DVD eksport enn BluRay eksport fra Amazon. Salg over disk i statene er vel mer indikativt på forholdene mellom HD-DVD og BluRay...

Som det har vært nevnt tidligere gikk antagelig en stor del av de Transformers diskene ut av USA, mens Sony så langt jeg har fått med meg ikke har oppgitt salgstall for SpiderMan utenfor USA enda...

Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette kommer vel ikke som noen overraskelse, men BD+ er knekket!

ITavisen | Blu-Rays tøffeste beskyttelse hacket

Slysoft oppfordrer også studioer og kunder til å velge HD DVD da dette er mere kundevennlig, noe flere her inne allerede har påpeket?

(kanskje ikke helt knekt, men vi alle vet vel at dette kommer til å skje?)
    Så lenge de ikke klarer å rippe filmene har det faktisk ganske lite å si. På de store HD-nedlastingssidene som HDBits er det omenkodede videofiler basert på HD DVD eller Blu-ray utgivelsen (ofte i 720p) som legges ut i .MKV format som er populære. Hvem har vel plass på maskinen til 20-40 gb filmer som ikke kan dekryptes? Hvis en skal brenne disse ut må en jo investere ha BD eller HD DVD brenner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 7000 HD DVD spillere solgt i Norge
    Hvor har du det tallet fra, forresten?

Ikke det at jeg tviler på det, men det gjør bare de norske salgstallene enda mer patetisk. Hvis det bare er solgt 9209 filmer fordelt på 7000 avspillere - og her snakker vi til og med om innsalg til butikkene - så er det tydelig at det ikke er mye å tjene på Highdef i Norge på en stund.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hvor har du det tallet fra, forresten?

Ikke det at jeg tviler på det, men det gjør bare de norske salgstallene enda mer patetisk. Hvis det bare er solgt 9209 filmer fordelt på 7000 avspillere - og her snakker vi til og med om innsalg til butikkene - så er det tydelig at det ikke er mye å tjene på Highdef i Norge på en stund.
    Her er iallefall en artikkel som omtaler de 7000 HD DVD spillerne i år:
    Fastlåst formatkrig

Howard Lie, salgssjef hos Toshiba-importør Gøte Lundblad AS, regner med å selge cirka 7000 HD-DVD-spillere i år.

– Og da snakker vi rene spillere og ikke spillkonsoller, understreker Lie, som også mener man skal være forsiktige med å ta alt tallmateriale som presenteres for god fisk:

- Her er det mye prestisje ute og går.
    Lie røper at man snart vil lansere HD DVD-kampanjer hvor prisene blir ytterligere senket, men at vi på ingen måte vil se de ekstreme prisene vi har sett i USA den siste tiden.

- Markedet er ekstremt prissensitivt og det er først når prisen på spilleren blir overkommelig for folk flest at vi kan få opp volumener, sier Lie.
    Han tror ingen av de to formatene vil forsvinne med det første, og at det å spre kunnskap og kjennskap om formatene til kundene vil være avgjørende.
    Jeg også synes de tallene var lave, men regner med at han Toshiba importøren har *litt* kontroll på antallet HD DVD spillere i markedet. Som han sier, prisen på spillerne må nok ned før det begynner å bli snakk om volum. Blu-Ray har den fordelen at de har et "ferdig bord" å sette seg til, PS3 skapte et relativt stort potensielt marked for BD-filmer allerede ved lansering. Eneste måten HD DVD kan konkurrere med dette på er ved å lansere spillere som er billige nok til at de kan selges som alternativer til en god DVD spiller, som også kan spille av HD DVD.. Jeg tror dette skjer omtrent ved 2000,- for E-1, vi får se om Toshiba er enig med meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Er nok 230k totalt ja.
    Fordi om Paramount ikke kan leve opp til sine utbasunerte salgstall er det ikke det samme som at Sony ikke kan levere sannferdige tall. Kanskje det ikke har lyst å gå i samme løgn-felle som Paramount?

230k.
    Jepp! Du har vist rett for Spidey boksen solgte vistnok over 50k enheter alene...så Sony trikset med tallene ved å oppgi 130k for Spidey 3 når man inkludert den i boksen faktisk solgte 180k.

Det blir stygge stygge stygge markedstall for HD-DVD denne uka. Mark my words.
    Sitat Opprinnelig postet av SVS!-man
    Sony oppgir antall solgte og antall shipped, og i disse tallene er ikke boksen eller filmene som er bundlet med PS3 inkludert.

Ser ikke hvordan de spinner dette...
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Hvis de har solgt 50/50 Spider 3 og Trilogi så har de solgt 260.000 filmer :wink:
    (130.000,- Spid3 + 65.000 spid2 + 65.000 spid1) Da snakker vi filmsalg..
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Hm, det har du vært lenge. Tror det skyldes manglende oversikt som følge av HD DVD skylapper...
    (Dette svarte Esp1 til mitt inlegg ang. at jeg trodde Sony hadde inkludert bokssettet i tallene de ga ut.)

Sitat Opprinnelig postet av SVS!-man
    Det var godt å se at Transformers ble slått. Men det begynner å bli en vane at BD slår HD DVD i filmsalg, nå:smile: Her ramler det inn 5-6 BD-filmer i uka, og forsøker å gjøre mitt for å øke ledelsen. Og selvsagt å nyte favorittfilmene mine i HD.
    Så Spidey 3 ALEINE moste Transformers førsteuke-salg. Tallene inkluderer vistnok ikke trilogi-boksen.
    Feil! 130k inkluderer bokssetet, endelig er det bekreftet av en BDA insider:
    Blu-ray Forum - View Single Post - Insiders Thread

Ahh.. Det er så deilig å ha rett!

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh.. Det er så deilig å ha rett!
    Ingen bombe at du har rett. Det har rett og slett med egenskapene til de som er nøytrale eller mener at HD DVD er det beste formatet for forbrukerene.

Dette er som regel mennesker med gode analytiske evner som har vurderte pro og cons og ikke bare gjort som mange Blu-Ray støttere og lest at Blu-Ray har best støtte og dermed antatt at flertallet må da ha rett. :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er iallefall en artikkel som omtaler de 7000 HD DVD spillerne i år:
    Fastlåst formatkrig

Jeg også synes de tallene var lave, men regner med at han Toshiba importøren har *litt* kontroll på antallet HD DVD spillere i markedet. Som han sier, prisen på spillerne må nok ned før det begynner å bli snakk om volum. Blu-Ray har den fordelen at de har et "ferdig bord" å sette seg til, PS3 skapte et relativt stort potensielt marked for BD-filmer allerede ved lansering. Eneste måten HD DVD kan konkurrere med dette på er ved å lansere spillere som er billige nok til at de kan selges som alternativer til en god DVD spiller, som også kan spille av HD DVD.. Jeg tror dette skjer omtrent ved 2000,- for E-1, vi får se om Toshiba er enig med meg.

Han nevner at han forventer å selger 7000 spillere i år. Da er ikke tallene for 2006 tatt med, kanskje ett par tusen spillere. Samt at når de forventer, så tar de vel også forsiktig i, pga regnskap osv. Salg av HD DVD spillere ligger kanskje rundt 10 tusen her hjemme, + X-Box addon, som kanskje er noen tusen. Kanskje det totalt er 15.000 som har mulighet for å spille av HD DVD (inkludert de som har importert fra statene).

Ikke mye.

Sto hos en kunde som var på utkikk etter en ny DVD spiller med oppskalering. Oppskalering var han og kollegaene opptatt av. Så det er noe folk har fått med seg. De kikket på en Yamaha, og prisen var rundt 1300,-. Altså for vanlige folk er priser over 2000,- dyrt for en avspiller, uansett merke. Får vi HD DVD ned mot 1500,- så vil ting begynne å skje. Men problemet blir som mange nevner at det er veldig lite HD DVDer å se i butikkene.

Så hvis HD DVD skal vinne noen krig her hjemme, så av henger det kun av at BD taper hele markedet i USA, og format krigen er over.

Hvis HD DVD skulle vinne i USA. Så er vel spørsmålet om det virkelig vil gi utslag her hjemme (Europa). Kanskje vi vil ende opp med en ny NTSC og PAL deling. At HD DVD blir NTSC og BD blir PAL.

Min personlig tro er at vi alle ender opp med kombispillere etter hvert.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Ingen bombe at du har rett. Det har rett og slett med egenskapene til de som er nøytrale eller mener at HD DVD er det beste formatet for forbrukerene.

Dette er som regel mennesker med gode analytiske evner som har vurderte pro og cons og ikke bare gjort som mange Blu-Ray støttere og lest at Blu-Ray har best støtte og dermed antatt at flertallet må da ha rett. :-D
    For det første er ikke tklev formatnøytral bare fordi han har begge format. Er det en her inne som hele tiden promoterer HD DVD så er det tklev.

Det andre avsnittet ditt er jo bare helt på jordet. BD HAR mest støtte fra filmselskaper, BD har mest støte fra CE-produsenter, BD har flere filmer på markedet og BD har flere blockbusters nå og kommende. Og la oss ikke glemme at BD har solgt flere disker hver enete uke, hver eneste måned i HELE 2007.

Og akkurat nå selger Spiderman 3 flere disker enn Transformers. Og når det gjelder tklevs analytiske evner, vel, hvilke forholdstall var det han kom med for noen måneder siden. Synes jeg husker det var snakk om 70/30 til HD DVD pga av Transformers? Hva ble forholdstallet? Jo, 51/49 til BD, en måned de kun solgte eldre katalogtitler
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel "...en uke de ga bort katalogtitler..."?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    . Synes jeg husker det var snakk om 70/30 til HD DVD pga av Transformers? Hva ble forholdstallet? Jo, 51/49 til BD, en måned de kun solgte eldre katalogtitler
    Det var før han viste om BOGO salget til Disney. Hadde ikke det vært kjørt så ville han fått bortimot riktig.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er ikke tklev formatnøytral bare fordi han har begge format. Er det en her inne som hele tiden promoterer HD DVD så er det tklev.
    Nei og det har jeg vel aldri sagt heller at han er? For meg er han en som har begge formatene (og Blu-Ray på både på sone A og B) men som mener at HD DVD er det beste formatet. Og min kommentar var altså at mange som er nøytrale eller støtter HD DVD er analytiske personer som har analysert seg frem til at HD DVD er best.

Det andre avsnittet ditt er jo bare helt på jordet. BD HAR mest støtte fra filmselskaper, BD har mest støte fra CE-produsenter, BD har flere filmer på markedet og BD har flere blockbusters nå og kommende. Og la oss ikke glemme at BD har solgt flere disker hver enete uke, hver eneste måned i HELE 2007.
    Tror faktisk det er du som er på jordet. Enten har du store leseproblemer eller så er blåbrillene dine så mørke at du ikke klarer å se skjermen ordentlig. Hvor sier jeg i innlegget at Blu-Ray ikke har best støtte? Jeg sier bare at mange Blu-Ray tilhengere tror at Blu-Ray er best siden det er formatet med best støtte. Støtten kommer uansett til det formatet som forbrukerene slutter opp om.

Og akkurat nå selger Spiderman 3 flere disker enn Transformers. Og når det gjelder tklevs analytiske evner, vel, hvilke forholdstall var det han kom med for noen måneder siden. Synes jeg husker det var snakk om 70/30 til HD DVD pga av Transformers? Hva ble forholdstallet? Jo, 51/49 til BD, en måned de kun solgte eldre katalogtitler
    Jeg er rimelig sikker på at hadde tklev hatt informasjonen om at Disney skulle gi bort filmer den uken så hadde han tatt rimelig bra høyde for dette. Gode analytiske evner å er kunne vurdere tilgjengelige fakta og komme med sin analyse av det. Tklev har vist svært gode egenskaper til dette x antall ganger i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si HD-DVD gjør det fantastisk dårlig med tanke på at det er drit-billig for spillerne og at formatet er så mye åpnere, bedre og mer veldefinert enn Blu-ray.

Skal de ha sjans for å få napp hos Warner bør de i alle fall holde godt over 50% av markedet i USA, tatt i betraktning at de legger seg så lavt i pris og at USA er et av stedene de står absolutt sterkest. Jeg tviler sterkt på at de får til det, men det skal bli spennende å se.

Får Blu-ray-leiren deal med Warner etter jul er krigen ferdig. Det er vel alle enige om?

Side 404 av 653 FørsteFørste ... 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 400 401 402 403 404 405 406 407 408 414 424 434 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •