HD formatkrigen. - Side 401

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 401 av 653 FørsteFørste ... 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 397 398 399 400 401 402 403 404 405 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 ... SisteSiste
Viser resultater 8,001 til 8,020 av 13053
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Innkjøpspris på HD-formatene ligger på 125-200 kroner inn til butikk. Dette er uten moms selvfølgelig. Prisene i butikkene er med moms, så avansen er ikke særlig stor nei. Tallene betyr rett og slett at selv om butikkene tar inn litt her og der, så går salget tregt ut til kunde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Når de gjelder de tallene ifra release.no, så har de gjort en aldri så liten tabbe..

"I klare tall er det solgt inn 48.004 BD-eksemplarer til norske butikker, og 9.209 HD DVD-eksemplarer."

"HD DVD-omsetningen fra NVF-medlemmene inn til norske butikker var i oktober måned på 114.813 kroner, mens det ble omsatt Blu-ray Disc for hele 2.471.073 kroner. "

2471073 kr i omstetning/48004 BD eksamplarer=51,48 NKR pr. disc.

Er det virkelig så stor avanse for BD-discene?
    Nix. Det er nok du som står for tabben

Du tar omsetningen for oktober og deler på antall disker solgt siden lansering.

De siste månedene har BD hatt en gjennomsnittlig innpris til butikkene på i underkant av 150,- eks. mva.

Sitat Opprinnelig postet av tklev
    PS: En annen ting, husk at dette er "shipped" til butikkene, det viser ikke hvor mye som faktisk er solgt. Det er ganske sikkert mange nye butikker som skal starte å selge BD, og de trenger en del for å ha på lager frem mot jul. Husk at de fleste butikker har returrett på disse filmene, får de ikke solgt dem, kan de sende dem i retur og få pengene tilbake (!).
    Joda, men da er det jo minst like trist for HD DVD at ingen kjøper inn disse diskene engang. Det ser ut til å være solgt ca. 18000 BD til butikkene og 900 HD DVDer i oktober. Det er en kraftig økning for BD, mens HD DVD har gått veldig tilbake siden august. HD DVD selger bedre enn i september, men det skulle strengt tatt bare mangle.

Jeg skal ta og dytte inn talla i regnearket mitt og poste nye grafer i løpet av dagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig lite vits å diskutere norske tall. Denne "krigen" kommer til å bli avgjordt i USA og hva enn de velger kommer det til å bli norsk standard.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ja, da var grafene klare.

Forrige måned var det jo en rimelig klar nedgang for begge formatene, så selv om Blu-ray dominerte markedet, så kunne man til en viss grad bortforklare det med at ingen egentlig kjøpte HD-filmer denne måneden.

Nå i oktober er det en helt annen historie. Ved utgangen av september var det solgt til sammen 30 000 BD-filmer. I oktober alene ble det solgt 18 000. Dette er nesten en tredobling av den forrige rekordmåneden, august, og nesten en firedobling av forrige måneds salg. Nå skal det sies at Spider-Man 3, samt trilogien ble utgitt i oktober, så det er vel ikke utenkelig at butikkene har kjøpt inn ganske store mengder av disse filmene. Men allikevel - en meget imponerende måned av Blu-ray, og ditt skuffende for HD DVD.

Når man ser på markedsandelene, så er BD i ferd med å marginalisere HD DVD, og kontrasten er stor til sommermånedene, da det kunne virke som om HD DVD var i ferd med å ta igjen Blu-ray.

Prisene er også i ferd med å utjevnes. Snittpris inn til butikk var på 137,- for BD og 132,- for HD DVD i oktober.

Som alltid, så ligger regnearket på Google for de som vil se alle tallene og litt flere grafer: Google Dokumenter - Highdef-salget i Norge

EDIT: Så ikke før nå at release.no også har lagt ut grafer for hidef-salget. De ligger her: RELEASE.no – 1997 - 2007: 10 år som videobransjens fagblad!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for grafene Trondm.

Spiderman kom før i Norge enn i Usa, så det forklarer litt. Hadde Transformers kommet før i Europa, så hadde det nok vært litt mer balansert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tallene for Norge er så små at jeg mistenker electroworld messen med sin promotering av BD faktisk slå godt ut på statistikken. Hvor mange av de som ble solgt er vanskelig å se.. hvordan gikk det med spiderman 3 satsingen til avshop ? Ble de solgt ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD DVD-salget i auropa er ikke akkurat imponerende. Jeg har ikke funnet noen filmer fra verken det ene eller andre formatet i butikker, bortsett fra noen få på Elkjøp i Tromsø, men der ferdes jeg maks en gang i året. I morgen skal jeg kjøre en tur til Elkjøp Finnsnes og kikke, men jeg regner ikke med at de har HD-formater der heller.

Jeg lurer på om det er mulig at vi får et format i en verdensdel og et annet format i en annen del til slutt. Nesten som den gamle indelingen i PAL og NTSC-land.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy_Dandy
    At BD skal ha flere blockbusters er bare tull. En av mytene BD-supporterne prøver å brenne inn i folks bevisthet. Ser tydelig av mailen din at her spørs det hvem som definerer blockbusters..... Skal tydeligvis mindre til for at en BD-film skal defineres som en blockbuster enn en på HD DVD.....

Tja, det er selvfølgelig veldig individuelt hvilke filmer folk virkelig synes er viktig å få kjøpt. Personlig kommer jeg ikke til å savne verken Spider-Man eller Pirates of the Caribbean-filmene. Jeg har ennå ikke sett treern av noen av disse seriene, og jeg har kun kjøpt Spider-Man 1 på DVD, men jeg har faktisk ikke sett på den ennå. Så, jeg trenger faktisk ikke farge i brilleglassene for å kunne si at det ikke plager meg at jeg ikke kan kjøpe disse filmene på HD DVD.

Men, jeg skjønner jo selvfølgelig at dette er titler som kommer til å selge vannvittig bra både på DVD og i high def, så at det er positivt for Blu-ray som format at disse er eksklusive for dem, det er det absolutt ingen tvil om.

Når det gjelder hva som kan karakteriseres som en blockbuster, så tror jeg det er greit å bruke boxoffice som en pekepinn. Standarddefinisjonen er vel at filmen har spilt inn mer enn $100M. Hittill år gjelder dette 21 filmer:

• Spider-Man 3
    • Shrek the Third
    • Transformers
    • Pirates of the Caribbean 3
    • Harry Potter 5
    • The Bourne Ultimatum
    • 300
    • Ratatouille
    • The Simpsons Movie
    • Wild Hogs
    • Knocked Up
    • Rush Hour 3
    • Live Free or Die Hard
    • Fantastic Four 2
    • Superbad
    • I Now Pronounce You Chuck and Larry
    • Hairspray
    • Blades of Glory
    • Ocean's Thirteen
    • Ghost Rider
    • Evan Almighty

Status er altså at 14 av årets 21 blockbustere kommer ut på Blu-ray, mens 12 kommer ut på HD DVD (to av disse kommer riktig nok ut senere på HD DVD enn Blu-ray)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg lurer på om det er mulig at vi får et format i en verdensdel og et annet format i en annen del til slutt. Nesten som den gamle indelingen i PAL og NTSC-land.
    Tanken har slått meg også flere ganger, men jeg tviler på at det blir tilfellet ettersom produskjonslinjene på HD-DVD og BR er forskjellige. Det er ikke bare å bytte om på software'en en brenner på en DVD-plate. Frykter mer at et stort market (les USA) overkjører oss med sin vinnende standard.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aftenposten

Artikkel i dag;

Fastlåst formatkrig

"Bare 11 måneder etter at Blu-ray Disc Association (BDA) erklærte på CES-messen at man hadde vunnet over Toshiba og Microsofts HD DVD-format i kampen om den høyoppløselige DVD-tronen, innrømmer Sony toppsjef Howard Stringer at situasjonen er fastlåst."

Litt tidlig ute med å erklære seg som vinnere ja

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlueBoy
    NEI. Tabben er din. Det er oktobertallet du feilaktig har regnet omsetningen fra, mens du beregner antall eksemplarer fra hele året. Skal dette bli riktig må du beregne oktoberinnsalgsverdi mot oktobersalgsvolum.

John Berge, red. Release
    ops:
    Beklager...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Artikkel i dag;

Fastlåst formatkrig

"Bare 11 måneder etter at Blu-ray Disc Association (BDA) erklærte på CES-messen at man hadde vunnet over Toshiba og Microsofts HD DVD-format i kampen om den høyoppløselige DVD-tronen, innrømmer Sony toppsjef Howard Stringer at situasjonen er fastlåst."

Litt tidlig ute med å erklære seg som vinnere ja
    Ja, og det får iallefall meg til å tenke på hvor reelle noen salgstall egentlig er. Blu-Ray har jo ifølge mange her inn KNUST HD DVD på statistikkene, men her kommer altså en SONY toppsjef og sier at situasjonen er fastlåst?!

Jeg håper ihvertfall at man tar tall som blir servert med en liten klype salt, det er jo om å gjøre for både Toshiba og SONY og imponere med flest mulig enheter solgt, for å få de som sitter på gjerdet til å velge deres format.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oeyklaus
    Ja, og det får iallefall meg til å tenke på hvor reelle noen salgstall egentlig er. Blu-Ray har jo ifølge mange her inn KNUST HD DVD på statistikkene, men her kommer altså en SONY toppsjef og sier at situasjonen er fastlåst?!

Jeg håper ihvertfall at man tar tall som blir servert med en liten klype salt, det er jo om å gjøre for både Toshiba og SONY og imponere med flest mulig enheter solgt, for å få de som sitter på gjerdet til å velge deres format.
    Det var galt da Sony sa at krigen var over, og at BD hadde seiret. Nå er det også galt at Sony erkjenner at situasjonen er fastlåst?

Uansett så taler statistikken for seg selv, og den er det jo ikke Sony som kommer med...

BDA har nok tatt det inn over seg at de er nødt til å "knuse" HD DVD før Toshiba gir seg. Og min magefølelse sier Q2 08
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det var galt da Sony sa at krigen var over, og at BD hadde seiret. Nå er det også galt at Sony erkjenner at situasjonen er fastlåst?

Uansett så taler statistikken for seg selv, og den er det jo ikke Sony som kommer med...

BDA har nok tatt det inn over seg at de er nødt til å "knuse" HD DVD før Toshiba gir seg. Og min magefølelse sier Q2 08
    Enig i at 2008 blir meget spennende, men tviler på at krigen er over neste år heller. Men mye kan skje, og når ting først begynner å løsne, så kan det løsne skikkelig......

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

På samme måte som at du mente du hadde rett til å kose deg over at ikke Transformers ga høyere Nielsen-tall for HD enn BD, så har andre nå samme rett til å kose seg over uttalelsen fra Sony.

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Nielsen-tallene. Hvor får jeg tak i de i dag, nå når AVS forum er stengt for posting?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han redigerer første posten i Nielsen-tråden når de nye tallene kommer. Ellers klarer man sikkert å finne frem til de nye tallene om man vet linken på forrige nummer.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Tanken har slått meg også flere ganger, men jeg tviler på at det blir tilfellet ettersom produskjonslinjene på HD-DVD og BR er forskjellige. Det er ikke bare å bytte om på software'en en brenner på en DVD-plate. Frykter mer at et stort market (les USA) overkjører oss med sin vinnende standard.
    Men hvis ett format skulle vinne, og man går i gang med større produksjon av det vinnende formatet. Så kan dagens DVD produksjons linjer lett bygges om til HD DVD. Mens BD må ha helt nye produksjonslinjer.

Men den invisteringen tenker de nok ikke så mye over, vinner BD så er nok ikke den største problemstillingen at produksjoneslinjen koster litt ekstra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få en HD-DVD spiller til PC for 700 kroner, BD spiller til PC koster 4000.
    Det er en grunn til at det er så store prisforskjeller.
    Toshiba kan kjøre super tilbud og knuse BD nå som de har bevist at de kan levere hundretusenvis av HD-DVD spillere inkludert filmer til overkant av 500 kroner.

Jeg er rimelig sikker på at BD ikke vil leve lenge om Toshiba fortsetter å kjøre prisene til gi bort pris, om ikke Sony gjør det samme.

EA har gitt ut sine salgstall til konsollene.

Xbox 360: $218 million (an increase of $52 million over the same period last year)
    PlayStation 2: $73 million (a drop of $196 million compared to the previous year)
    Wii: $59 million
    DS: $47 million (up by $33 million)
    PSP: $21 million (down by $43 million)
    PlayStation 3: $17 million
    EA's Q3 revenues led by Xbox 360 - Joystiq

For meg virker det slik at Sony har ikke råd til å sette ned prisene.
    Produksjons kostnaden virker mye høyere på BD delen, også sliter de med å få hjulene rundt med PS3 software salget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nielsen tallene for uken kommer opp her

http://www.nxtbook.com/nxtbooks/ques...1107/index.php

De er ikke oppe enda så vidt jeg kan se.

Ellers fikk jeg "Sunshine" og "Die Hard 4.0" på Blu-ray i posten i dag så nå skal jeg sette meg til rette i godstolen og kose meg

Side 401 av 653 FørsteFørste ... 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 397 398 399 400 401 402 403 404 405 411 421 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •