HD formatkrigen. - Side 388

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 388 av 653 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste
Viser resultater 7,741 til 7,760 av 13053
    Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Appeti
    Jeg har ikke sett Wild Hogs på DVD, men har sett den på BD på min 50" Pioneer. Den har et fantastisk bra bilde (ikke at det er referanse film nr. 1) og aldri i livet om en DVD kan varte opp med et slikt bilde.
    På en rimelig HD ready 37" er det mulig at du har rett. Men det er kanskje ikke HD avspiller en skal investere i dersom en har kjøpt en rimelig HD ready LCD TV.
    Det er ingen tvil om at Blu-Ray utgivelsen har en del mer detaljer, men hvis jeg kunne slettet folks huske og invitert samme vanlige personene til meg for å se denne på DVD og deretter blu ray (etter å ha slettet minnet) så tror jeg jammen meg at responsen ikke ville vært så forskjellig. Alle venner og slektninger som er innom er overgitt over hvor bra LX508 er. Om jeg kjører HD eller SD blir bar en litt added bonus. (avhenger selsvagt av sitteavstand, Jeg sitter ganske langt unna (3 meter))

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av format.fighter
    Det er ingen grunn til å forvente noen som helst logikk fra den kanten.
    Jeg må nesten si at hovedgrunnen til at jeg håper HD DVD vinner nå er å få stoppet kjeften til SVS-man. For mer barnslige innlegg med så liten tekniske og økonomisk kompetanse skal man lete lenge etter. Han gjentatt postinger med usannheter, vrøvl og tekniske feil er i hovedsak grunnen til jeg ikke klarte å holde meg utenfor denne tråden. Det er nesten som jeg selger min PS3 i protest. Å se deg diskutere med han minner meg om når jeg diskuterer med min 14 årige datter.

Jeg syns denne tråden burde være mer konstruktiv, men det er sannsynlig for sent. Den burde vært opprettet på nytt og første innlegg burde inneholdt utsagn/sannheter som vi alle kunne blitt enige om etter hvert. (etter lange diskusjoner)

Jeg drister meg til å komme med følgende utsagn basert utfra diskusjonene tidligere. Tar gjerne imot synspunkt til evnetulle nyanseringer i utsagnene. Jeg kan poste dem på nytt med jevne mellomro.
    • Blu-Ray har mest støtte blant CE produsentene. Dette er i hovedsak fordi de tror at de kommer til å tjene mest mulig penger på dette formatet. Men hvis HD DVD blir det ledende formatet vil de andre komme etter. Tross alt så selger Denon, Pioneer, Marantz og de andre dyre merkene DVD spillere selv om jeg får kjøpt spiller på rimi til 300.
    • HD DVD sine spillere er mer teknisk komplette. 8 av 9 HD spillere som er tilgjengelig/blir tilgjengelig rundt jul har følgende:
      - Internett funksjonalitet
      - Dolby True HD dekoding
      - 1080p24
    • HD DVD spillerne er betaktelig billigere. EP10 har 1.3, (vil få bitstream) har 1080p24 og selges til 2995. Foreløpig er det ingen Blu-Ray spillere som har denne funksjonaliteten. (PS3 kan muligens oppgraderes senere )
    • Sony gjør det vanskeligere å selge blu-ray spillere grunnet PS3.
    • Toshiba gjør det vanskeligere å selge rimelige HD DVD spillere grunnet sine rimelige spillere.
    • Blu-Ray har best studiostøtte.
    • Formatet som vinner vil få filmer fra alle studioer. (hvis det totale hd markedet blir interessant nok)
    • HDi er lettere å utvikle og krever mindre av maskinene enn BDJ.
    • Det selges flere filmer pr HD DVD enhet enn Blu-Ray enhet. (spillmaskiner/addons inkludert)
    • Blu-Ray selger mest filmer for tiden.
    • PS3 er veldig viktig for Blu-Ray.
    • Det er i praksis kun Toshiba som produserer rene HD DVD enheter. (men Samsung og LG lager kombimaskiner og jeg håper at Pioneer følger etter i år)
    • Bildekvaliteten er i praksis lik. (for den store mengde vanlige forbrukere er bildekvaliteten praksis lik DVD)
    • Velger Warner å gå til Blu-Ray vil det gjør det vanskelig for HD DVD og vil mest sannsynlig bety slutten.
    • Velger Warner å gå til HD DVD vil det gjøre det vanskelig for Blu-Ray. (men de vil nok fortsatt kunne fortsette en stund iallfall)
    • HD DVD har lavere andel med lossless lyd.
    • True HD og PCM har samme kvalitet. (SVS-man teskje forklaring: Hvilket word dokument inneholder mest informasjon. Det som du sendte på mail direkte, eller det som du pakket ned med winzip og pakket ut etterpå?)
    • 1080p24 betyr null og niks for 99% av forbrukerene. (de fleste forbrukeren vil uansett foretrekke 60p med natural motion funksjonalitet som gir jevne bevegelser og ikke bare jevn hakking). Nye apparater fra Philips og andre har nå støtte for natural motion og andre tilsvarende teknologier også for HD signal)
    • 1080i/p har ingen betydning for en HD ready skjerm. (der vil 720p som regel være best)
    • 1080i/p har ingen betydning (bortsett fra psykisk) for 99% av de med 1080p skjerm/projektor. (jeg klarer ikke å se forskjell med 1080i og 1080p fra min PS3) Jeg klarer heller ikke se forskjell på 1080p24 og 1080i da min skjerm konverterer det til 72hz når det er film uansett (Pioneer LX508).
    Kom gjerne med saklige kommentarer til utsagnene.
    Vel, Appeti svarte godt på starten av ditt innlegg. Du klager på barnsligheter, og kommer med den desidert mest umodne åpningen jeg har sett på lenge her inne. Men jeg velger å se bort fra din enkle retorikk, og diskuterer mer enn gjerne formater istedet for god gammeldags drittslenging som du her kommer med :-|

Så kan vi jo ta din såkalte t-skje forklaring på PCM vs TrueHD. Hvor har jeg sagt at PCM er bedre? Jeg skrev at jeg har kunnet oppleve det som bedre. Og siden du hevder å være så teknisk begavet, og kom med et eksempel om zippede word-filer, så vet du hva svaret er. Men jeg kan godt sende deg et word-dok hvor bokstavene i ordene er byttet om her og der, men du leser like forbanna med samme forståelse av helheten. Lyd og bilde handler mer om persepsjon enn om å lese tall. Min gamle BAT VK60 rørforsterker hadde mer THD enn min gamle NAD transistor. Hvilken tror du hørtes best ut?

Men du kan jo kanskje svare på dette:

- Du har knipset et foto på X-antall MB, og kameraet har oppløsning på 6Mp. Du sender samme bildet til hver sin fotoskriver til ca identisk pris (forskjellige merker). Hvorfor har bildene noe forskjellig karakter hva angår farge og dybde, når alle input-data er like? I den andre enden så er fortsatt dataene de samme, men bildene har nyansforskjeller...? Hva har skjedd i mellomtiden?

- Hvorfor blir mine foto på Nikon DSLR med et f1.8 50mm og 6Mp oppløsning bedre enn et kompaktkamera også med 6Mp og foto tatt på samme brennvidde? Identiske data, og her snakker vi enorme forskjeller i bildekvalitet. Og begge fotoapparat koster omtrent det samme...

Og hva med at dataene på lyd er lik? Har det noe å si for lyden i andre enden at bitstrømmen er konstant på PCM, men at den varierer på TrueHD? Hvorfor er det ofte nivåforskjeller mellom PCM og TrueHD? Vet, ikke. Men så har jeg heller aldri hevdet at det ene er bedre enn det andre. Jeg har opplevd det ene bedre enn det andre. Og motsetning til deg, så er det min opplevelse av lyd og bilde som er avgjørende; og ikke nødvendigvis bits og bytes...På mitt oppsett ser jeg forskjell på 1080i fra HD-XA1 og 1080/24p fra PS3. Og det uavhengig av hva du måtte mene. Ikke i oppløsning, men i panoreringer. Og når denne forbedringen skjer, er det som om den totale bildeopplevelsen blir skarpere og bedre.

Dessuten skal det bli svært spennende å lese fremtidige reviews (også med egne ører) om det er forskjeller mellom PCM, TrueHD og DTS-HDMA. Legger Dolby Labs eller DTS noe til, trekker de fra noe, prioriterer de miksen og output anderledes. Mer til sub, mindre til bakkanaler etc. Ikke vet jeg. Men du kan jo spise skjegget ditt dersom det viser seg å være forskjeller.

Så kan du jo få lov til å dokumentere din tallstudie; om at 99% av forbrukeren ikke bryr seg om 24p. 99% av hvem? Mener du alle eller 99% av de som kjøper HD i dag.

Og aldri har jeg sagt at billige HD-spillere er en ulempe for forbrukeren. Det jeg sier er at det kan være en stor ulempe for Toshiba, dersom de håper på at andre CE-produsenter skal gjøre penger på dems format. Så kan man jo spørre seg: Tror du at Toshiba selger spillerne så billige fordi de kan eller fordi de ?

Og dersom prioriteringen din står mellom å delta på denne hardcore HD-siden eller å selge din PS3; vel, da foreslår jeg at du ser mer på filmer. Noen av oss klarer å gjøre begge deler. Debattere litt, krangle ltt, være litt spydige, sette ting på spissen for å provosere bitte-litt og å luke bort tull-og-tøys; for så å lande på jorda igjen, lukke lokket på laptoppen og se en HD DVD- eller en BD-film. Og jeg ser like gjerne en HD DVD som en BD, for begge gir fantastisk kvalitet. Det er som med fotball. Jeg ser gjerne en god kamp mellom to lag, men det er ekstra morsomt når en holder med ett av de.

Og skulle HD DVD vinne, hvorfor skulle det stoppe kjeften min!? Jeg får jo da bare oppgradere min HD DVD-spiller, og nyte filmene som kommer. Det er her du skyter langt over skiva, skjønner du. Jeg er tilhenger av at vi får ETT format og kun ETT. Om det blir HD DVD eller BD er ikke så viktig for meg. Det er bare at jeg tilfeldigvis håper at BD stikker av med seieren, av grunner jeg ofte har gjentatt.

Jeg avslutter å sitere deler av innlegget fra Nordisk Film (limt inn av Appati):
    Sitat Opprinnelig postet av Nordisk Film, Rune Rødland
    Introduksjonen av High-Def går bra, slik jeg ser det, og ikke noe saktere enn DVD da det kom. Det eneste irritasjonsmomentet er at det er to formater.
    – Du har mest tro på BD?
    – Ja, helt klart. Utviklingen avhenger av hardware også, og her er BD klart ledende
    .
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke helt den samme "status" som Transformers, men ut i fra trailers ser det ikke ut til at CGI er noe mindre imponerende. Denne får nok bassen til å slå En god demo-BD for lyd, tipper jeg...

'Dragon Wars' to do Battle on Blu-ray | High-Def Digest

Apple - Trailers - Dragon Wars
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vel, Appeti svarte godt på starten av ditt innlegg. Du klager på barnsligheter, og kommer med den desidert mest umodne åpningen jeg har sett på lenge her inne. Men jeg velger å se bort fra din enkle retorikk, og diskuterer mer enn gjerne formater istedet for god gammeldags drittslenging som du her kommer med :-|
    Ja, mitt innlegg er rimelig lavmål, men du skaper så mye frustrasjon. Avforum kan takke deg for en ekstra medlem :-). Du er en klar nr 1 i tråden med vridning av argumenter isteden for saklig argumentasjon. Andy Dandy er en god nr 2.

Så kan vi jo ta din såkalte t-skje forklaring på PCM vs TrueHD. Hvor har jeg sagt at PCM er bedre? Jeg skrev at jeg har kunnet oppleve det som bedre.
    Kan vi ikke ta denne diskusjonen når du har noe utstyr som kan sende Dolby True HD til din LX60. Før den tid blir diskusjonen om at du hører forskjell ganske meningsløs.
    Og siden du hevder å være så teknisk begavet, og kom med et eksempel om zippede word-filer, så vet du hva svaret er. Men jeg kan godt sende deg et word-dok hvor bokstavene i ordene er byttet om her og der, men du leser like forbanna med samme forståelse av helheten. Lyd og bilde handler mer om persepsjon enn om å lese tall.
    Oj. Sier du at Dolby Digital Pluss er like bra som ukomprimert i praksis siden det er oppfattelsen og ikke tallene som betyr noe. Godt vi er blitt enig om det.

Min gamle BAT VK60 rørforsterker hadde mer THD enn min gamle NAD transistor. Hvilken tror du hørtes best ut?
    Det kommer sikkert ann på ørene og hvilken musikksmak du har. Rosa Hellikopter ville sikkert funket bra sammen med NAD.

Men du kan jo kanskje svare på dette:

- Du har knipset et foto på X-antall MB, og kameraet har oppløsning på 6Mp. Du sender samme bildet til hver sin fotoskriver til ca identisk pris (forskjellige merker). Hvorfor har bildene noe forskjellig karakter hva angår farge og dybde, når alle input-data er like? I den andre enden så er fortsatt dataene de samme, men bildene har nyansforskjeller...? Hva har skjedd i mellomtiden?
    Fantastisk flott sammenligning men som desverre er helt på jordet. Det blir som å si at HD DVD er bedre fordi den har bedre bilde på en plasma enn en Blu-Ray som blir vist på en LCD. Dette fordi fargene er forskjellig. Selvsagt er det det.

Skulle du kommet med en reel sammenligning måtte du sagt at du sendte bildet via en zippet fil eller uzippet til en mottaker (samme jpg fil). Den ble printet så ut på samme printer under samme forhold. Det vil gi samme bilde.

- Hvorfor blir mine foto på Nikon DSLR med et f1.8 50mm og 6Mp oppløsning bedre enn et kompaktkamera også med 6Mp og foto tatt på samme brennvidde? Identiske data, og her snakker vi enorme forskjeller i bildekvalitet. Og begge fotoapparat koster omtrent det samme...
    Igjen et meningsløst eksempel. Det blir som å spørre hvorfor det er forskjell mellom VHS og DVD når begge har 576 linjers videodel.

Og hva med at dataene på lyd er lik? Har det noe å si for lyden i andre enden at bitstrømmen er konstant på PCM, men at den varierer på TrueHD?
    Nei. Signalet inneholder informasjon om klokking.

Hvorfor er det ofte nivåforskjeller mellom PCM og TrueHD? Vet, ikke. Men så har jeg heller aldri hevdet at det ene er bedre enn det andre. Jeg har opplevd det ene bedre enn det andre.
    Read my lips: DU HAR IKKE UTSTYR FOR Å SAMMENLIGNE DISSE LYDFORMATENE.

Og motsetning til deg, så er det min opplevelse av lyd og bilde som er avgjørende; og ikke nødvendigvis bits og bytes...
    Ok. Da håper jeg du slutter med å klage på at Transformers ikke hadde True HD. For det er jo ikke bits og bytes som gjelder. Jeg skal quoete deg på dette hver eneste gang du drar frem dette maset om Paramount og Dolby Digital Plus. Utrolig hvor du tilpasser deg.

And for the record: På hvilken måte har jeg antydet at det er bits og bytes som er gjeldene for meg? Tåpelig argument. Jeg er jo et talerør for akkurat det motsatte:
    • Jeg mener Dolby Digital Plus ikke har hørbar forskjel på Dolby True HD
    • Jeg mener at den ekstra bitraten til Blu-Ray ikke gjør noe
    • Jeg mener at den 6 ganger så store oppløsninge på HD i forhold til SD ikke betyr så mye for vanlige folk
    • Jeg mener at 1080p24 ikke betyr noe for 99% av filmtittere

Så hvordan du mener jeg er en specs rytter er meg en stor gåte. Men det er jo slik argumentasjon vi har lært å kjenne fra deg.

På mitt oppsett ser jeg forskjell på 1080i fra HD-XA1 og 1080/24p fra PS3. Og det uavhengig av hva du måtte mene. Ikke i oppløsning, men i panoreringer. Og når denne forbedringen skjer, er det som om den totale bildeopplevelsen blir skarpere og bedre.
    Jeg ser nesten ikke noe forskjell på 1080i og 1080p/24 fra PS3 på min VW50. Bare noen ytterste få scener er det merkbart. På min Pioneer plasma som tar inverse telecine på strak arm er det ingen forskjell. VW50 sucks :-)

Dessuten skal det bli svært spennende å lese fremtidige reviews (også med egne ører) om det er forskjeller mellom PCM, TrueHD og DTS-HDMA. Legger Dolby Labs eller DTS noe til, trekker de fra noe, prioriterer de miksen og output anderledes. Mer til sub, mindre til bakkanaler etc. Ikke vet jeg. Men du kan jo spise skjegget ditt dersom det viser seg å være forskjeller.
    Lossless er lossless. Hvis de begynner å styre med lyden vil det jo selvsagt være forskjellig, men det vil vel neppe gis ut filmer med Dolby True HD og PCM på samme plate slik man får en reell sammenligning.

Så kan du jo få lov til å dokumentere din tallstudie; om at 99% av forbrukeren ikke bryr seg om 24p. 99% av hvem? Mener du alle eller 99% av de som kjøper HD i dag.
    Av alle de som ser film i sitt eget hjem. For de med HD er det sikkert 97%.

Og aldri har jeg sagt at billige HD-spillere er en ulempe for forbrukeren. Det jeg sier er at det kan være en stor ulempe for Toshiba, dersom de håper på at andre CE-produsenter skal gjøre penger på dems format. Så man jo spørre seg: Tror du Toshiba selger spiller så billig fordi de kan eller fordi de ?
    Det er en kombinasjon. De kan selges rimeligere og de må selges rimeligere. Hvorfor må blu-ray spillerene være så dyre. Er det fordi at det er enste måten å tjene penger på de få spillerne?

Og dersom prioriteringen din står mellom å delta på denne hardcore HD-siden eller å selge din PS3; vel, da foreslår jeg at du ser mer på filmer. Noen av oss klarer å gjøre begge deler. Debattere litt, krangle ltt, være litt spydige, sette ting på spissen for å provosere bitte-litt og å luke bort tull-og-tøys; for så å lande på jorda igjen, lukke lokket på laptoppen og se en HD DVD- eller en BD-film. Og jeg ser like gjerne en HD DVD som en BD, for begge gir fantastisk kvalitet. Det er som med fotball. Jeg ser gjerne en god kamp mellom to lag, men det er ekstra morsomt når en holder med ett av de.
    I utgangspunktet er jeg passiv til disse diskusjonene, men du har provosert meg i lang tid så jeg måtte ta opp kampen mot usakligheten din :-)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at det kommer en del gode innlegg fra deg format.fighter. Flere bør følge ditt eksempel og SVS! -man bør være litt ydmyk etter sitt siste innlegg der han fremstår som både tåpelig og kverulerende...

Godt du meldte deg inn format.fighter, selv om navnet ditt virker litt teit så har du jammen mange gode poeng

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yadi yada...

Drittunger. Hvorfor krangle om den driten her? Hvem bryr seg om hvilket av formatene som vinner, så lenge krigen fører til at produsentene kaster utstyret etter folk?!

hddvd og blueray er rimelig likt imo.

...men asså... det er underholdende å lese det dere skriver så gi gass!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Drittunger.
    ganske OT, men hvor gammel er du?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mitt innlegg er rimelig lavmål, men du skaper så mye frustrasjon. Avforum kan takke deg for en ekstra medlem :-). Du er en klar nr 1 i tråden med vridning av argumenter isteden for saklig argumentasjon. Andy Dandy er en god nr 2.
    Vel, få når opp til din åpning. Og dersom det ikke er tillatt med vridning av argumenter, så er det nok flere du bør føle deg provosert av. Dessuten om vi kun skulle ramse opp fakta uten å synse og kveulere litt, så hadde denne tråden inneholdt 10 sider i motsetning til snart 400

Kan vi ikke ta denne diskusjonen når du har noe utstyr som kan sende Dolby True HD til din LX60. Før den tid blir diskusjonen om at du hører forskjell ganske meningsløs.
    Hm, jeg var sikker på at min PS3 kodet TrueHD internt...

Oj. Sier du at Dolby Digital Pluss er like bra som ukomprimert i praksis siden det er oppfattelsen og ikke tallene som betyr noe. Godt vi er blitt enig om det.
    I noen tilfeller vil oppfattelsen være lik, ja. Dette sier selv de som mikser lyd. Ikke alle filmer vil dra nytte av PCM/ TrueHD. Men jeg vet hva du sikter til, og jeg mener fortsatt at en lydorgie av en film som Transformers burde ha fått et lossless-spor.

Det kommer sikkert ann på ørene og hvilken musikksmak du har. Rosa Hellikopter ville sikkert funket bra sammen med NAD.
    Hvor gammel var du, sa du................?
    Fantastisk flott sammenligning men som desverre er helt på jordet. Det blir som å si at HD DVD er bedre fordi den har bedre bilde på en plasma enn en Blu-Ray som blir vist på en LCD. Dette fordi fargene er forskjellig. Selvsagt er det det.
    Ehh, nei.
    Skulle du kommet med en reel sammenligning måtte du sagt at du sendte bildet via en zippet fil eller uzippet til en mottaker (samme jpg fil). Den ble printet så ut på samme printer under samme forhold. Det vil gi samme bilde.
    Det var fint du skrev, for dette vil jeg lære mer om. Du kan dette tydeligvis langt bedre enn meg. Betyr det at Dolby Labs og DTS kun pakker lyd-filen, og pakker den ut likt. Blir lyden identisk? Hvordan vet du det? Har du testet dette selv eller er det noe du mener?

Read my lips: DU HAR IKKE UTSTYR FOR Å SAMMENLIGNE DISSE LYDFORMATENE.
    Vær snill å forklar meg hvilken forskjell det blir "når" PS3 sender ut TrueHD som bitstream til LX60, slik at den "pakker" ut fila i receiveren. Mot at PS3 de-koder den internt og sender den som PCM. Her er det tydlig noe jeg har misforstått...?

Spiderman 3 så jeg i kveld. Den har både PCM og TrueHD. Jeg testet begge. Eller gjorde jeg ikke det?
    Ok. Da håper jeg du slutter med å klage på at Transformers ikke hadde True HD. For det er jo ikke bits og bytes som gjelder. Jeg skal quoete deg på dette hver eneste gang du drar frem dette maset om Paramount og Dolby Digital Plus. Utrolig hvor du tilpasser deg.
    Og for n-te gang. Ikke alle filmer har utbytte av TrueHD, og vil låte like godt med DD+. Filmer som "Rollebyttet", "Mytteriet på Bounty", "The Departed"...for å nevne tre filmer. Transformer er en film som helt sikkert ville hatt utbytte av TrueHD.
    And for the record: På hvilken måte har jeg antydet at det er bits og bytes som er gjeldene for meg? Tåpelig argument. Jeg er jo et talerør for akkurat det motsatte:
    • Jeg mener Dolby Digital Plus ikke har hørbar forskjel på Dolby True HD
    • Jeg mener at den ekstra bitraten til Blu-Ray ikke gjør noe
    • Jeg mener at den 6 ganger så store oppløsninge på HD i forhold til SD ikke betyr så mye for vanlige folk
    • Jeg mener at 1080p24 ikke betyr noe for 99% av filmtittere
    Så hvordan du mener jeg er en specs rytter er meg en stor gåte. Men det er jo slik argumentasjon vi har lært å kjenne fra deg.
    Og er ikke det fint, da? At du kan ha lov til å mene noe uten at enkelte skal føle seg provoserte, beskyldes for inkompetente og hvor meninger omtales som vrøvl

Jeg ser nesten ikke noe forskjell på 1080i og 1080p/24 fra PS3 på min VW50. Bare noen ytterste få scener er det merkbart. På min Pioneer plasma som tar inverse telecine på strak arm er det ingen forskjell. VW50 sucks :-)
    Hva så? Min kone har aldri sett et eneste RGB-flimmer på en DLP-projektor. Betyr det at DLP ikke har RGB-flimmer?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Må bare si at det kommer en del gode innlegg fra deg format.fighter. Flere bør følge ditt eksempel og SVS! -man bør være litt ydmyk etter sitt siste innlegg der han fremstår som både tåpelig og kverulerende...

Godt du meldte deg inn format.fighter, selv om navnet ditt virker litt teit så har du jammen mange gode poeng
    Takk for varme ord, Herminator. Det er godt når en kan henge seg på personkarakterestikker.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. PS3 klarer å dekode TrueHD og sende det videre som PCM. Så strengt tatt er det ikke noe problem å sammenligne PCM og TrueHD. Mange BD-plater har også begge deler. Deriblandt filmen 300, som vi har en pågående diskusjon om forskjellene mellom TrueHD og PCM.

Det er forskjell på lyden du får ut av PS3ern, den største forskjellen er nivåforskjell. Som alle burde vite, så høres høyere lyd bedre ut. Av en eller annnen grunn så blir PCM sporet sendt ut med *litt* høyere volum, dersom en prøver å A/B teste dette uten å volumkompensere så blir det totalt feil. Jeg skulle virkelig ønske at Dolby Digital hadde kommet på banen og forklart hvorfor disse volumforskjellene er der.

Her er forøvrig link til den pågående diskusjonen:
    http://avforum.no/forum/dvd-filmer/6...ue-hd-pcm.html

T.o.m. jfinneru har bemerket forskjellen, og jeg har stor tiltro til at han har sjekket dette grundig..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nesten ikke noe forskjell på 1080i og 1080p/24 fra PS3 på min VW50. Bare noen ytterste få scener er det merkbart. På min Pioneer plasma som tar inverse telecine på strak arm er det ingen forskjell. VW50 sucks :smile:
    Hva så? Min kone har aldri sett et eneste RGB-flimmer på en DLP-projektor. Betyr det at DLP ikke har RGB-flimmer?
    Tror dere snakker litt om hverandre her, det han mener er at Pioneeren tar 1080i60 signalet og omgjør det til 1080p72.. Genialt, ikke sant? Tenk om Sony kunne ha gjort det samme internt i VW50ern, da hadde det ikke vært noe behov for 1080p24.. Du kunne ha sendt 1080i60 til Pearlen, og så hadde det blitt vist som 1080p96.. Evt. så hadde den automatisk switchet til 1080p60 når det er "vanlig" 1080i60 video som blir vist..

PS: Pioneeren kunne *ikke* ha omgjort signalet til 1080p72 dersom det hadde blitt sendt som 1080p60 fra spilleren.. Der ser du en situasjon hvor 1080i60 faktisk er å foretrekke!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for varme ord, Herminator. Det er godt når en kan henge seg på personkarakterestikker.
    Slikt må man tåle når man deler sterke (forskrudde? hehe)meninger på offentlig tilgjenlig forum. Ellers er jeg glad det ikke bare er jeg som er våken midt på natten

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine "faste" sjekkpunkter igjennom dagene når jeg virkelig kjeder meg er AMZ Dashboards. HD DVD har jo vært ganske akterutseilt de siste månedene, det er kun gode eksklusive titler som Transfomers og Knocked up som har gjort at de faktisk har stjålet litt av markedsandelen til Blu-Ray. Nå kan det virke som om dette er på veil til å snu, HD DVD begynner å ta innpå i breddesalget, mens Blu-Ray er på vei nedover. Kan det være alle de nye avspillerne som allerede nå begynner å påvirke discsalget? Eller er det rett og slett en tilfeldighet.. Kan hende det også.. Disse tallene er uansett mest for "gøy" enn noe annet.. Det at Blu-Ray går nedover betyr nok ikke at de selger færre discer, for ser man på topp 10 listen, så leder de suverent der.. Spørs om fokuset på Blu-Ray har blitt flyttet til disse..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Slikt må man tåle når man deler sterke (forskrudde? hehe)meninger på offentlig tilgjenlig forum. Ellers er jeg glad det ikke bare er jeg som er våken midt på natten
    Du har jaggu tapt deg Herminator. Du kom inn her og prøvde å framstille deg som den nøytrale fredsmegleren og har klaget mye på oss andre her de siste ukene.

Når det kommer til stykket er du ikke det spøtt bedre enn de fleste andre her, kanskje heller et par hakk under.

Hvis alt du skal gjøre i denne diskusjonen er å sitte på ditt høye gjerde og klage på nivået på diskusjonen og slenge ut nedsettende bemerkninger så kan du heller finne bedre ting å bruke fritiden på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Vel.. PS3 klarer å dekode TrueHD og sende det videre som PCM. Så strengt tatt er det ikke noe problem å sammenligne PCM og TrueHD. Mange BD-plater har også begge deler. Deriblandt filmen 300, som vi har en pågående diskusjon om forskjellene mellom TrueHD og PCM.

Det er forskjell på lyden du får ut av PS3ern, den største forskjellen er nivåforskjell. Som alle burde vite, så høres høyere lyd bedre ut. Av en eller annnen grunn så blir PCM sporet sendt ut med *litt* høyere volum, dersom en prøver å A/B teste dette uten å volumkompensere så blir det totalt feil. Jeg skulle virkelig ønske at Dolby Digital hadde kommet på banen og forklart hvorfor disse volumforskjellene er der.

Her er forøvrig link til den pågående diskusjonen:
    http://avforum.no/forum/dvd-filmer/6...ue-hd-pcm.html

T.o.m. jfinneru har bemerket forskjellen, og jeg har stor tiltro til at han har sjekket dette grundig..
    Jeg er rimelig sikker på at forskjellen kommer av at TrueHD ofte har 24 bits dybde mens PCM sporene ofte har lavere bitdybde 16/18/20. For å få igjen de ekstra bitnivåene i dynamikk så blir nok de lavere volum delene av lydporet mixet inn litt lavere. Det finns jo PCM spor med 24 bits dybde, men jeg tror ikke jeg har sett det på en plate som samtidig har 24 bits PCM og Dolby TrueHD i 24 bit så det er ikke mulig å gjøre sammenlikningen direkte (men det kommer sikkert).

Dvs at siden lavere bitdybde kan gjengi lavere dynamikk så blir trolig mixen komprimert litt før den digitaliseres, alle har trolig opplevd (og jeg irriterer meg grønn over) at reklame spottene på TV høres mye høyere ut en resten av sendingene (selv om de ikke er det) de er bare komprimert i dynamikken og på den måten får de oss til å våkne ut av slumringen foran TV en, eller høre dem mens vi går på kjøkkenet når spoten blir sendt.

Det kan jo også være andre mer besvisste valg gjort av mixerne, på DVD så er det vel ikke uvanlig at DTS spor både har høyere lyd og også har dratt på litt ekstra i LFE kanalen i forhold til DD.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra den nevnte tråden "300" PCM vs TrueHD, har jeg akkurat samme erfaring som jfinneru:

Har testet dette på en Sony BDP-S500 mot en Denon AVR4308. PCM sporet er noen dB høyere, men selv korrigert for dette er det mer trykk i PCM-sporet.

Nå finnes det jo en egen tråd på det, men da skjønner kanskje selv format.fighter at det er forskjeller i lyden selv om det kan kalles lossless. Da kan han kanskje forklare hvorfor nesten samtlige som har hørt PCM og TrueHD, foretrekker PCM. Så kan du jo samtidig forklare hvorfor du mener at vi med PS3 og forsterkere med HDMI ikke kan få ut TrueHD? Mer "t-skje", takk...

Tklev, jeg har inntrykk av at du har peiling på dette med lydcodecer. Jeg forsøkte i går å høre forskjell på TrueHD-sporet og PCM-sporet på Spiderman 3. Det er bitte-litt mer trøkk og detaljene kom ørlite mer frem på PCM. Litt mer trøkk i bassen, noen flere detaljer i bakkanalene og totalt bitte-litt mere av alt. Men, min opplevelse var at på denne filmen var det mindre forskjell mellom TrueHD og PCM enn det jeg har hørt tidligere. Skal teste videre med "300".

Men hva kommer dette av tror du. Hvilken forskjell gir 16 bit, 20 bit og 24bit på PCM. På DTS-HDMA står det aldri noen tall. Hvilken bit har DTS? Og som jeg har opplevd i det siste; kan det være forskjeller i lydsignaturen selv om alt er lossless (PCM/ TrueHD og evt DTS-HDMA)?

Ellers legger jeg 1080/24p-debatten død. Jeg setter pris på 24p fra PS3 og som vises med meget smooth resultat på min VW50. Helt siden jeg holdt på med Hi-fi så har jeg satt pris på minst mulig omgjøring av signaler. Nå er BD/ HD DVD-disken innspilt 24p, få sendt det ut "rått" og til en fremviser som kan nyttegjøre seg av 24p.

At det kommer andre fremvisere og flatskjermer som nytte gjør seg av 1080i/60, kan godt hende. All denne konverteringen har jeg ikke snøring på. Men jeg ser det jeg ser, selv om jeg synes VW50 gjør en glimrende jobb med 1080/60i-signalet. Den beste plasmaen jeg har sett, var Pioneer 508. Helt sykt for et bilde det ble på BD. Men den koster flesk, og alt for mye, spør du meg...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolig jenter

Om man skal sammenligne med dataverden vil TrueHD som nevnt være som å zippe en fil for så å pakke den ut. I teorien skal det da være umulig å oppleve forskjell mellom dette og PCM men her kommer andre momenter inn. Det kan være at grunnet variabel bitrate og andre kompliserende faktorer faktisk får PCM til å oppleves bedre. For min del oppfattes dette mere som en teknisk utfordring som sikkert vil bli bedre over tid. Altså vil utstyret som vanlig være avgjørende for resultatet, men å påstå at selve formatet TrueHD er dårligere en PCM blir feil.

DD blir som å lage en JPG av en RAW fil. Her er det kompromisser hvor faktisk bilde forringes og kan oppleves dårligere.

Format.fighter -> DVD og VHS er begge PAL men har forskjellig oppløsning. DVD lagrer 525 linjer mot VHS sin 240 linjer. SVHS har vel rundt 400 (noen som husker dette?) et eller annet linjer oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser debatten med stor nysgjerrighet, men tenkte å svare og kommentere på trådens opprinnelige spørsmål.

Blu-Ray selger flest bokser og filmer, og dette vet HD-DVD leiren. Derfor vil HD-DVD spillere frem mot jul bundles med filmer for å komme høyere opp på statistikkene. Alt dreier seg nemlig om statistikker slik at ITavisen og Dagbladet kan skrive "HD-DVD vinner formatkrigen" som igjen gjør at Ola og Kari ikke kjøper det "tapende" formatet i butikken.

Hvis man ser på tallene over antall solgte bokser Blu-Ray vs HD-DVD vil disse sprike avhengig av hvem som oppgir tallene. Årsaken til dette er at HD-DVD ikke annerkjenner PS3 som en Blu-Ray-spiller (hvorfor??) og inkluderer ikke disse i sine tall (men anerkjenner HD-DVD spilleren til X-Box; merkelig).

Et lite hint i format-krigen er forøvrig også å se hvem som fronter hva av HW. På Electroworld var det kun Toshiba som frontet HD-DVD; til og med Microsoft var overraskende lite til stede med skyts i format-krigen. Legg også merke til at Samsung og LG lager kombi-spillere med både HD-DVD og Blu-Ray, mens ingen av dem lager stand-alone HD-DVD slik de gjør med Blu-Ray.

Hvis man snakker med ansatte i Elkjøp/Expert osv (som vil stå for volumdistribusjonen av HW og filmer til massene) er 90% mest positiv til Blu-Ray, samt at de har flere filmer og spillere tilgjengelig fra Blu-Ray leiren.

Filmstudioer har vært nevnt, og vil være avgjørende for å kåre en vinner i denne "krigen". B-R leder helt klart med støtte i de forskjellige leirene. Porno har vært nevnt som en utløsende faktor for at HD-DVD skal vinne, men skuespiller-assosiasjonen for porno-aktører (jepp, de har egen fagforening) er i mot HD uansett format (det er jo en del med stygge arr og som egentlig ikke tar seg ut i dagslys).

Min konklusjon; Det skal godt gjøres for Blu-Ray å tape dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    HD XE1 og EP10 har fått 1080p/24 mulighet etter siste firmware oppgradering. Nå er det kun HD E1 som ikke har denne muligheten av de Europeiske spillerne.
    Seriøst? Søren! Ja ja. Toshiba mistet en kunde på den elektromessen da med aktiv feilinformasjon. (De sa mye annet rart også angående HD DVD og BD så jeg burde jo lukta lunta og gjort et søk på avsforum før jeg gikk tomhendt hjem).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jon-kanon
    Leser debatten med stor nysgjerrighet, men tenkte å svare og kommentere på trådens opprinnelige spørsmål.

Blu-Ray selger flest bokser og filmer, og dette vet HD-DVD leiren. Derfor vil HD-DVD spillere frem mot jul bundles med filmer for å komme høyere opp på statistikkene. Alt dreier seg nemlig om statistikker slik at ITavisen og Dagbladet kan skrive "HD-DVD vinner formatkrigen" som igjen gjør at Ola og Kari ikke kjøper det "tapende" formatet i butikken.

Hvis man ser på tallene over antall solgte bokser Blu-Ray vs HD-DVD vil disse sprike avhengig av hvem som oppgir tallene. Årsaken til dette er at HD-DVD ikke annerkjenner PS3 som en Blu-Ray-spiller (hvorfor??) og inkluderer ikke disse i sine tall (men anerkjenner HD-DVD spilleren til X-Box; merkelig).

Et lite hint i format-krigen er forøvrig også å se hvem som fronter hva av HW. På Electroworld var det kun Toshiba som frontet HD-DVD; til og med Microsoft var overraskende lite til stede med skyts i format-krigen. Legg også merke til at Samsung og LG lager kombi-spillere med både HD-DVD og Blu-Ray, mens ingen av dem lager stand-alone HD-DVD slik de gjør med Blu-Ray.

Hvis man snakker med ansatte i Elkjøp/Expert osv (som vil stå for volumdistribusjonen av HW og filmer til massene) er 90% mest positiv til Blu-Ray, samt at de har flere filmer og spillere tilgjengelig fra Blu-Ray leiren.

Filmstudioer har vært nevnt, og vil være avgjørende for å kåre en vinner i denne "krigen". B-R leder helt klart med støtte i de forskjellige leirene. Porno har vært nevnt som en utløsende faktor for at HD-DVD skal vinne, men skuespiller-assosiasjonen for porno-aktører (jepp, de har egen fagforening) er i mot HD uansett format (det er jo en del med stygge arr og som egentlig ikke tar seg ut i dagslys).

Min konklusjon; Det skal godt gjøres for Blue-Ray å tape dette...
    Slik film-bundles har blitt gjort i på begge sider en god stund.
    50% av PS3 eiere i statene veit ikke at den kan vise HD, og enda noen flere prosenter veit ikke at den kan spille BD. For Xbox 360 var tallene like stygge. Så hvorvidt man skal telle PS3 og 360 som HD avspillere i respektive leiere kan diskuteres. Dog de som har 360 og kjøper en addon - de kan KUN kjøpe addon'n til HD DVD film da den ikke kan brukes til noe annet. Den kan ikke brukes til spillene på 360. bare HD DVD film. Så har du kjøpt deg en HD DVD add on, så er et en HD DVD spiller og intet annet. Men å telle de som har bare en 360 uten add on spiller som HD DVD spiller er det vel ingen som gjør. PS3 derimot bruker drevet til spill og film, og med de tallene som viser at over halvparten ikke veit at den kan brukes til BD film så...

Elkjøp ansatte og expert ansattes meninger vil påvirke kundene. Jeg for min del er glad jeg kjøpte en BD spiller (eller egentlig to da) i tillegg til min HD DVD spiller fordi som Elkjøp selgeren sa til meg "BD har laangt flere megapiksler enn HD DVD"... hehe. Men påvirkningskraft - det har de jo. Men - det er nok ikke her i Norge krigen avgjøres.

Blu-ray forsvinner ikke fra markedet, det er vel noe av det jeg er sikker på. Spørsmålet for meg er hvor lenge HD DVD henger med hvis det ikke kommer flere produsenter av spillere. For når det gjelder filmstudiostøtte så tror jeg de egentlig kan holde det gående med Univerisal og Paramount og Warner som støtter de også + div. Europeiske mindre selskaper. Så - jeg tror Toshiba må får flere hardware aktører på banen - selv om det da vil gi de konkurranse i avspiller salget så vil det holde liv i formatet og derved gagne dem selv.

Side 388 av 653 FørsteFørste ... 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 384 385 386 387 388 389 390 391 392 398 408 418 428 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •